2 bouwgronden kopen, zot idee of....?
2 bouwgronden kopen, zot idee of....?
Tegenover het huis waar we nu wonen, ligt een maisveld, wat vanaf begin volgend jaar zal verkaveld worden door een grote maatschappij.
Wij wonen in een doodlopende straat met 4 huizen, de straat zou doodlopend blijven en aan de andere kant van de straat komen 5 bouwgronden.
Daar wij zelf een hoekwoning hebben en een breed stuk grond, komen er 2 stukken grond rechts tegenover ons huis.
Nu twijfel ik om die 2 stukken te kopen, staat nog niet officieel te koop, maar dat zal lang niet meer duren...
Waarom?
- We hebben 2 kids, de gronden kunnen we dan eventueel later binnen 10/15j schenken of weet ik veel wat, dat is toekomstmuziek. We zien wel of ze dat dan waard zijn.
- Ben nogal op mijn privacy gesteld. Daar we een hoekwoning hebben, heb ik al langs 2 zijden inkijk, als ik dan tegenover ons huis het zicht 'vrij' kan houden, is leuk meegenomen.
Het geld is ter beschikking, maar toch denk ik er voor te gaan lenen, dat zien we nog wel, is een andere discussie.
Zot idee?
Wij wonen in een doodlopende straat met 4 huizen, de straat zou doodlopend blijven en aan de andere kant van de straat komen 5 bouwgronden.
Daar wij zelf een hoekwoning hebben en een breed stuk grond, komen er 2 stukken grond rechts tegenover ons huis.
Nu twijfel ik om die 2 stukken te kopen, staat nog niet officieel te koop, maar dat zal lang niet meer duren...
Waarom?
- We hebben 2 kids, de gronden kunnen we dan eventueel later binnen 10/15j schenken of weet ik veel wat, dat is toekomstmuziek. We zien wel of ze dat dan waard zijn.
- Ben nogal op mijn privacy gesteld. Daar we een hoekwoning hebben, heb ik al langs 2 zijden inkijk, als ik dan tegenover ons huis het zicht 'vrij' kan houden, is leuk meegenomen.
Het geld is ter beschikking, maar toch denk ik er voor te gaan lenen, dat zien we nog wel, is een andere discussie.
Zot idee?
Re: 2 bouwgronden kopen, zot idee of....?
Geen zot idee. Het lijkt me eerder een buitenkans. Zo een kans krijg je nooit meer. Doen dus. Wel oppassen dat er geen bouwverplichting is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, dat lijkt wel een buitenkansje zoals jij het voorstelt.
Een randbemerking: ik weet niet in hoeverre het meespeelt dat die gronden later voor de kinderen bestemd zijn. Dat kan wel eens volledig anders uitdraaien. Mijn ouders hadden ook zo 3 percelen die voorzien ware voor mij en mijn 2 broers om daar te gaan wonen. Uiteindelijk is niemand van ons daar gaan wonen. Het lot (of moet ik zeggen, de liefde) beslist soms anders …
Mijn nonkel en tante hadden ook een appartement gekocht voor mijn nicht. Maar ze is getrouwd en ergens anders gaan wonen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Kans bestaat dat de gemeente een belasting heft op onbebouwde bouwgrond. Vaak is dat niet de eerste vijf jaar.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat van "eventueel voor de kids later" zou ik niet te zwaar laten doorwegen. De kans is mogelijks groter dat die niet naast hun ouders willen wonen.
Het privacy aspect zou ik zwaarder laten doorwegen in de prijs die je ervoor zou willen betalen.
Belangrijker lijkt mij te bekijken of je de gronden kan kopen aan een goede/interessante prijs en dat er geen bouwverplichting is en je die dus gewoon (zonder of met minimale extra kosten/belasting) braak kan laten liggen voor de komende x jaar.
Als je er 2 kan kopen zonder te lenen, eventueel overwegen om er 3/4/5 te kopen mits interessante prijs.
Het privacy aspect zou ik zwaarder laten doorwegen in de prijs die je ervoor zou willen betalen.
Belangrijker lijkt mij te bekijken of je de gronden kan kopen aan een goede/interessante prijs en dat er geen bouwverplichting is en je die dus gewoon (zonder of met minimale extra kosten/belasting) braak kan laten liggen voor de komende x jaar.
Als je er 2 kan kopen zonder te lenen, eventueel overwegen om er 3/4/5 te kopen mits interessante prijs.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 9 december 2021, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, kijk naar de voordelen voor jouzelf nu en niet naar die van de kinderen binnen 15 jaar. Er kan in die tijd zoveel gebeuren en veranderen.
Ik vind dat een risico. Betonstop, mogelijke meerwaardebelasting,…
Om dan nog te zwijgen over de kosten: aankoop, verkoop, onderhoud van de grond,…
Andere bedenkingen: illiquide, wss nog weinig bijkomende spreiding van al je assets,…
Verder denk ik ook dat de gouden tijden voorbij zijn.
Niet beter of een ETF waar je je geld elke 10 jaar ziet verdubbelen, je mooi kan spreiden, je onmiddellijk aan je geld kan.
Om dan nog te zwijgen over de kosten: aankoop, verkoop, onderhoud van de grond,…
Andere bedenkingen: illiquide, wss nog weinig bijkomende spreiding van al je assets,…
Verder denk ik ook dat de gouden tijden voorbij zijn.
Niet beter of een ETF waar je je geld elke 10 jaar ziet verdubbelen, je mooi kan spreiden, je onmiddellijk aan je geld kan.
Als je vrije tijd hebt, kan je er kerstbomen op laten groeien. Je kan ook voor populieren of andere snel groeiende bomen gaan. Zo speculeer je niet enkel op meerwaarde of toekomstige bewoning. Als 'de beurs/je beleggingen' elk jaar 10% stijgt/stijgen dan is dit natuurlijk financieel de beste optie. 

ik heb de bouwgrond naast onze woning gekocht. Een van de betere dingen die ik heb gedaan
Het gaat mij niet over de meerwaarde later, maar over de rust en vrede nu.
Ik had gewoon contact opgenomen met de eigenaars en gezegd dat ik wel wou kopen en ze wouden verkopen. Na wat onderhandelen kwamen we op een faire prijs.
Nu kan er dus niemand naast ons komen bouwen en onze tuin is wat groter. Momenteel staat er wat prei op die grond
Ik heb de grond cash gekocht, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.

Ik had gewoon contact opgenomen met de eigenaars en gezegd dat ik wel wou kopen en ze wouden verkopen. Na wat onderhandelen kwamen we op een faire prijs.
Nu kan er dus niemand naast ons komen bouwen en onze tuin is wat groter. Momenteel staat er wat prei op die grond

Ik heb de grond cash gekocht, maar dat moet je voor jezelf uitmaken.
Geen navraag gekregen van de belastingen of zo ivm cash aankoop?
Nee tot nu toe geen vraag , en het is toch al een 4 tal jaren geleden.
ja man via overschrijving he - elektronisch cash zoals ge wilt. Ik bedoel maar niet met een lening.
Ah zo. Dan is het logisch dat je van niemand vragen hebt gekregen. Als het verdacht geld was geweest had je bank dat al aangegeven moeten hebben.