sparen voor kind
TIP
Re: sparen voor kind
Betaal je op dat fonds instapkosten en beheerkosten? En hoeveel?DCM78 schreef: ↑10 december 2021, 01:09 Ons dochtertje is bijna 1. We beleggen maandelijks in beleggingsfonds van BNP Paribas. De rest (geboortegeld, zakcentje van ouders, grootouders, ...) komt op haar spaarrekening. Op zich niet echt ideale belegging, maar een zekerheid als klein appeltje voor de dorst.
Heb je nog rendement over?
Stel dat je nu voor je kind €20/maand zou storten dan is eigenlijk niemand daarbij gewonnen. Door inflatie wordt die €20 minder waard in koopkracht en ik veronderstel dat jullie jonge ouders zijn die nog veel 'investeringen' te doen hebben? Jullie zouden dan geld gaan lenen terwijl je kind er eigenlijk niets kan/mag mee doen.
Ik zit in dezelfde situatie en wij houden alles goed bij.
Vandaag kunnen wij geld gebruiken waar ons kind niets aan heeft. Als ons kind de leeftijd van 18 jaar bereikt heeft, heeft hij/zij vooral geld nodig en wij dan weer minder (veronderstellen we).
Daarom gaan we voor de win-win. Wij geven momenteel niets van wekelijks/maandelijks spaargeld (uiteraard wel verjaardagen, communie, nieuwjaar), dat geld benutten wij en als ons kind ouder is krijgt hij alles in 1 keer aan de waardering die in 2035 - 2040 gangbaar is.
Ons kind zal op deze manier nooit last hebben gehad van inflatie.
Maar bon, dat is hoe wij het aanpakken. Ik heb al van een koppel gehoord dat het niet zo verstandig is. Maar wat ik wil is dat mijn kind later een stevige financiële duw krijgt in de rug en ik ben er van overtuigd dat mijn manier 'iets beter' zal zijn, terwijl wij (de ouders) er eigenlijk ook nog comfort uit halen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
compounding interest?
Voor mijn neefjes een aandelen portefeuille (nu volledig etf) opgestart aan 50€ per maand (25€ pp/aangepast met de inflatie) 9 jaar geleden. Ze staan nu op 8000€ en als het zo doorgaat (even doorrekenen) hebben ze 25.000€ te verdelen. Juist bij kinderen heb je deze mogelijkheden, je hebt de jaren om echt een verschil te maken met kleine bedragen. Het is beyond me waarom dit niet op handen en voeten gedragen wordt.
Voor mijn neefjes een aandelen portefeuille (nu volledig etf) opgestart aan 50€ per maand (25€ pp/aangepast met de inflatie) 9 jaar geleden. Ze staan nu op 8000€ en als het zo doorgaat (even doorrekenen) hebben ze 25.000€ te verdelen. Juist bij kinderen heb je deze mogelijkheden, je hebt de jaren om echt een verschil te maken met kleine bedragen. Het is beyond me waarom dit niet op handen en voeten gedragen wordt.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Voor kinderen kun je geen beleggingsrekening openen omdat ze minderjarig zijn. Bovendien verlies jij alle rechten op die rekening.Henkie1984 schreef: ↑10 december 2021, 09:32 compounding interest?
Stel dat het criminelen worden en je beslist om toch maar ff te wachten met dat geld, dat kunnen zij alsnog beslissen om het geld van de rekening op te nemen en te verkwisten. Ze zijn nl. eigenaar.
-
- Hero Member
- Contacteer: