Uitnodiging tot betaling voor pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
Leeuwenhart
- Newbie

- Contacteer:
Uitnodiging tot betaling voor pensioensparen
Hallo Ik doe bij AXA aan pensioensparen en had een zicht- en spaarrekening. Om verschillende redenen ben ik voor zicht en spaarrekening gestopt en naar een andere bank gegaan.
Toen ik bij AXA wegging heb ik mijn pensioensparen wel laten staan zodat het daar rustig kan groeien.
Ik heb toen nog gezegd tegen de AXA-man dat ik het pensioensparen tijdelijk op halt wou zetten omdat ik op dat moment nogal wat kosten had.
Ja, dat is geen probleem zeiden ze.
Ik ben dus gestopt met de domiciliering voor pensioensparenvanaf begin dit jaar.
Ondertussen ben ik ergens anders gestart met pensioensparen.
Nu krijg ik een brief van AXA met een uitnodiging om 907 euro te betalen om van de fiscale voordelen te genieten.
Het streefbedrag is 990 en ik heb dit jaar 0 euro betaald vanwege de stopzetting van domiciliering.
Waarom heeft AXA niets over deze brief gezegd?
Is dit verzoek tot betaling normaal?
Ben ik verplicht dit bedrag te betalen?
Het streef bedrag is groter dan het te betalen bedrag terwijl ik dit jaar nog niets gestort heb. Dat begrijp ik ook niet.
Dit maakt me een beetje bezorgd.
Toen ik bij AXA wegging heb ik mijn pensioensparen wel laten staan zodat het daar rustig kan groeien.
Ik heb toen nog gezegd tegen de AXA-man dat ik het pensioensparen tijdelijk op halt wou zetten omdat ik op dat moment nogal wat kosten had.
Ja, dat is geen probleem zeiden ze.
Ik ben dus gestopt met de domiciliering voor pensioensparenvanaf begin dit jaar.
Ondertussen ben ik ergens anders gestart met pensioensparen.
Nu krijg ik een brief van AXA met een uitnodiging om 907 euro te betalen om van de fiscale voordelen te genieten.
Het streefbedrag is 990 en ik heb dit jaar 0 euro betaald vanwege de stopzetting van domiciliering.
Waarom heeft AXA niets over deze brief gezegd?
Is dit verzoek tot betaling normaal?
Ben ik verplicht dit bedrag te betalen?
Het streef bedrag is groter dan het te betalen bedrag terwijl ik dit jaar nog niets gestort heb. Dat begrijp ik ook niet.
Dit maakt me een beetje bezorgd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Uitnodiging tot betaling voor pensioensparen
Lijkt mij gewoon een uitnodiging ... aan jou om erop in te gaan of niet dus ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Leeuwenhart
- Newbie

- Contacteer:
O,ok. Nu ben ik al een beetje minder ongerust. Dankjewel.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Er bestaat geen verplichting tot pensioensparen. Dat gezegd sturen mijn banken ook elk jaar een reminder om te laten weten dat dit specifieke plan nog niet is volgestort. Wat ik wel raar vind is dat ze zeggen 907 nodig te hebben om het vol te storten. Lijkt er dus op dat er aan het begin van het jaar 83€ of 1/12 gestort is geweest.
Let wel op bij je aangifte, je kan maar één plan aangeven
Let wel op bij je aangifte, je kan maar één plan aangeven
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Sinds ik gestopt ben met werken,is pensioensparen en langetermijnsparen voor mij fiscaal niet meer voordelig,banken blijven overschrijvingen(duurt nu al 5 jaar) sturen, proberen doet mee zeker.
-
Leeuwenhart
- Newbie

- Contacteer:
Bedoel je hiermee dat, wanneer ik ergens anders pensioensparen doe, ik moet kiezen tussen pensioensparen A of pensioensparen B, om aan te geven bij de belastingen, maar niet beide?Henkie1984 schreef: ↑10 december 2021, 09:19 Let wel op bij je aangifte, je kan maar één plan aangeven![]()
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Leeuwenhart schreef: ↑10 december 2021, 10:03
Bedoel je hiermee dat, wanneer ik ergens anders pensioensparen doe, ik moet kiezen tussen pensioensparen A of pensioensparen B, om aan te geven bij de belastingen, maar niet beide?
Correct,
je mag niet:
400€ sparen bij pensioensparen A
590€ sparen bij pensioensparen B
en 990€ aangeven op je belasting aangifte. Je kan dan max 590€ aangeven (pensioensparen B) je verliest dus je belastingvermindering (als je er recht op hebt) op de 400€.
Als topic starter dus:
83€ heeft gestort in pensioensparen A &
990€ heeft gestort in pensioensparen B
Kan hij 990€ aangeven in de belastingaangifte en "verliest" de belastingvermindering op de 83€
Daarom elk jaar maar storten in één pensioensparen.
-
Leeuwenhart
- Newbie

- Contacteer:
Dankjewel voor deze verduidelijking.
Achteraf had ik dan misschien toch beter niet zo snel overgeschakeld naar een ander pensioensparen.
Nu ja, misschien heeft het wel een voordeel voor later aangezien de rente op pensioensparen toch meer opbrengt dan een spaarboekje.
Achteraf had ik dan misschien toch beter niet zo snel overgeschakeld naar een ander pensioensparen.
Nu ja, misschien heeft het wel een voordeel voor later aangezien de rente op pensioensparen toch meer opbrengt dan een spaarboekje.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Geen grote schade
Zelf heb ik ook twee pensioenplannen die ik afwissel, waarom gokken op de beste als je kan diversifiëren
Zelf heb ik ook twee pensioenplannen die ik afwissel, waarom gokken op de beste als je kan diversifiëren
-
Leeuwenhart
- Newbie

- Contacteer:
Dankjewel voor jullie hulp.