Vlaamse Energieleverancier failliet
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Vlaamse Energieleverancier failliet
Zou het niet zinvol zijn om energieleveranciers te verplichten bepaalde buffers aan te houden zoals banken ?
Bv. in verhouding tot het aantal vaste contracten ? (is maar een voorbeeld, ik ben geen expert op dit gebied)
Bv. in verhouding tot het aantal vaste contracten ? (is maar een voorbeeld, ik ben geen expert op dit gebied)
De beste oplossing lijkt mij dat iedereen betaalt voor zijn verbruik op het einde van de maand, zoals je bv ook met gsm hebt, maar dat kan alleen maar voor deze met digitale meters. Ik hoop dat ze dit vlug invoeren.
Tja, in afwachting van deze oplossing, kan het verplichten van buffers misschien helpen.
Maar je hebt natuurlijk 2 soorten energieleveranciers, deze die zelf energie opwekken, die hebben zelf wat meer tools om problemen tegen te gaan en dan heb je ook nog de energieleveranciers die moeten aankopen bij een andere energieleverancier. Het is bij die 2de soort vooral lijkt mij dat er controle moet zijn + eventueel bepaalde verplichtingen.
Tja, in afwachting van deze oplossing, kan het verplichten van buffers misschien helpen.
Maar je hebt natuurlijk 2 soorten energieleveranciers, deze die zelf energie opwekken, die hebben zelf wat meer tools om problemen tegen te gaan en dan heb je ook nog de energieleveranciers die moeten aankopen bij een andere energieleverancier. Het is bij die 2de soort vooral lijkt mij dat er controle moet zijn + eventueel bepaalde verplichtingen.
Gisteren domiciliëring geblokkeerd en vandaag geld terug gekregen van voorschot laatste 2 maanden.
Nieuw contract bij Eneco loopt wel wat stroef. Ean codes die werden ingezet op hun site blijken onvindbaar. Dat wordt wat opvolging.
Nieuw contract bij Eneco loopt wel wat stroef. Ean codes die werden ingezet op hun site blijken onvindbaar. Dat wordt wat opvolging.
De beste oplossing lijkt mij dat iedereen betaalt voor zijn verbruik op het einde van de maand, zoals je bv ook met gsm hebt, maar dat kan alleen maar voor deze met digitale meters. Ik hoop dat ze dit vlug invoeren.
/quote]
Wie betaalt er heden nog gsm per gesprek.
Betaal al jaren met een all in tarief. (onbeperkt bellen, sms en data gebruik)
Dus niet aan woeker tarieven.(zoals prepaid)
Blijkbaar leeft de CD&V'er nog in het jaar 1900.
Estate Guru believer.
Misschien was het niet zo'n goed voorbeeld, maar daarom is dat systeem daarom niet slecht.
(En het is toch ook zo zelfs als je een vast abonnement voor je gsm dat in die maanden waar je eens wat extra kosten maakt, je daar ook direct voor betaalt & niet vooraf wat extra kosten betaalt om dan op het eind van het jaar eens te bekijken hoe het juist zit.)
Bij DATS kan je ook zo werken denk ik, je tankt doorheen de maand en je betaalt dan per maand aan de hand van wat je getankt hebt.
Een Visa of mastercard is op zich ook zo'n systeem. Of lijkt het je een beter systeem dat ze in het begin van het jaar zeggen, jij gaat gemiddeld (ik zeg zomaar iets, bij mij is het een heel stuk minder) 1000€/maand op je visa betalen dus dat is je maandbedrag en dan op het eind van het jaar doen we de afrekening?
(En het is toch ook zo zelfs als je een vast abonnement voor je gsm dat in die maanden waar je eens wat extra kosten maakt, je daar ook direct voor betaalt & niet vooraf wat extra kosten betaalt om dan op het eind van het jaar eens te bekijken hoe het juist zit.)
Bij DATS kan je ook zo werken denk ik, je tankt doorheen de maand en je betaalt dan per maand aan de hand van wat je getankt hebt.
Een Visa of mastercard is op zich ook zo'n systeem. Of lijkt het je een beter systeem dat ze in het begin van het jaar zeggen, jij gaat gemiddeld (ik zeg zomaar iets, bij mij is het een heel stuk minder) 1000€/maand op je visa betalen dus dat is je maandbedrag en dan op het eind van het jaar doen we de afrekening?
Voor de een is per maand beter.
Voor een andere voorschotten.
Per maand afrekening in de winter kan voor sommigen een budget probleem worden.
Daarom is voorschotten voor deze mensen een oplossing.
Het grote probleem is heden je betaald een voorschot, leverancier gaat op de fles en voorschotten zijn foetsie.
I.p.v per maand zou het veel beter aan een oplossing werken dat iets wat betaald is betaald blijft.
Maar ja lange termijn denken bij politici.......
Of de mogelijke oplossing gaat zijn een fonds waar centjes in gaan voor als er ene op de fles gaat lijkt me al een pak beter.
De nucleaire rente zou bijv. al een start voor zo een fonds kunnen zijn.
En leveranciers onder toezicht plaatsen (zoals de banken) gezien de wild groei zou ook al geen kwaad kunnen.
Jan en alleman kan heden starten als leverancier.
Bovenstaande zou een oplossing kunnen zijn maar dan wel beheerd door privé-vrijwilligers zonder politieke bemoeienissen.
Betaal tot heden nog geen 100 € voor gas en elek per maand.
En heb geen kou hoor, geen pellet of iets anders.
Voor een andere voorschotten.
Per maand afrekening in de winter kan voor sommigen een budget probleem worden.
Daarom is voorschotten voor deze mensen een oplossing.
Het grote probleem is heden je betaald een voorschot, leverancier gaat op de fles en voorschotten zijn foetsie.
I.p.v per maand zou het veel beter aan een oplossing werken dat iets wat betaald is betaald blijft.
Maar ja lange termijn denken bij politici.......
Of de mogelijke oplossing gaat zijn een fonds waar centjes in gaan voor als er ene op de fles gaat lijkt me al een pak beter.
De nucleaire rente zou bijv. al een start voor zo een fonds kunnen zijn.
En leveranciers onder toezicht plaatsen (zoals de banken) gezien de wild groei zou ook al geen kwaad kunnen.
Jan en alleman kan heden starten als leverancier.
Bovenstaande zou een oplossing kunnen zijn maar dan wel beheerd door privé-vrijwilligers zonder politieke bemoeienissen.
Betaal tot heden nog geen 100 € voor gas en elek per maand.
En heb geen kou hoor, geen pellet of iets anders.
Estate Guru believer.
-
- Full Member
- Contacteer:
Iemand een idee hoe je dit kan doen bij online banking bij BNP?
https://www.bnpparibasfortis.be/nl/faq/ ... axes4=priv
Er staat nog bij : Na 8 weken dient u de aanvraag voor terugbetaling in te dienen via uw kantoor.
Dat schijnt ook mogelijk te zijn.
Er staat nog bij : Na 8 weken dient u de aanvraag voor terugbetaling in te dienen via uw kantoor.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
.Destereir schreef: ↑10 december 2021, 15:36 https://www.bnpparibasfortis.be/nl/faq/ ... axes4=priv
Wat ik me nu afvraag is hoevelen er zijn die alles van domiciliëringen gaan intrekken/terugvorderen omdat ze nu ontdekt hebben hoe het moet.Destereir schreef: ↑10 december 2021, 15:36 https://www.bnpparibasfortis.be/nl/faq/ ... axes4=priv
Verzekeringen, betalingen aan ... Dan komen ze iets tegen en zijn ze niet gedekt of krijgen ze plots een herinnering dat ze nog niet betaalt hebben.
Er gaan er nog een paar lelijk verschieten denk ik.
Waarom zou je dat willen doen? Waarom zou je zo'n reeks onbetaalde/ te laat betaalde facturen willen hebben. Dat zal je een suit kosten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Misschien mensen die tijdelijke geldtekorten daardoor opvangen..
Alhoewel : de mensen die ik ken die in dat plaatje passen betalen waarschijnlijk niets via domiciliëring omdat er nooit geld op de rekening staat.
Voor wie hier misbruik van maakt kan nog altijd overgeschakeld worden naar betaling via overschrijving. Die kan je niet terugdraaien.
Alhoewel : de mensen die ik ken die in dat plaatje passen betalen waarschijnlijk niets via domiciliëring omdat er nooit geld op de rekening staat.
Voor wie hier misbruik van maakt kan nog altijd overgeschakeld worden naar betaling via overschrijving. Die kan je niet terugdraaien.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Veel mensen zullen hun teveel aan voorschotten waarschijnlijk niet terug krijgen of begeven zich op een elendige weg. Ik zelf kreeg nog een eindfactuur via mail, maar als ik daar op klik krijg ik niets meer te zien? Heel die informatie en factuur is weg.
Ja, ik ga nu zelf niets ondernemen.
Had nog 1250 euro voorschotten staan, mss is dat genoeg voor hen en krijg ik een kerstcadeau?
Ja, ik ga nu zelf niets ondernemen.
Had nog 1250 euro voorschotten staan, mss is dat genoeg voor hen en krijg ik een kerstcadeau?
Je zou dat willen doen omdat je dan mogelijk ongeveer effen bent met de Vlaamse energieleverancier en dat je zo niet nog enkele 100en €s moet terugkrijgen.
De vraag is een beetje wat de curator gaat doen. In principe zou hij de niet betaalde voorschotten kunnen terugeisen (eventueel met kosten erbij), dat je dat een suit zal kosten lijkt mij niet bij de mogelijkheden te horen.
Het kan ook zijn dat de curator helemaal geen eindafrekening meer maakt, dat werd al gezegd, want de Vlaamse Energieleverancier heeft eigenlijk helemaal geen personeel/facturatiedienst en zo. Dus als hij geen eindafrekening meer maakt, zal hij dan al of niet nog achter die voorschotten aan gaan...
Fluvius kan VOOR 7 december klanten van Vlaamse Energieleverancier niet dwingen van netsvergoedingen of prosumenten tarief te laten betalen want daar is Fluvius schuldeiser aan de Vlaamse Energieleverancier en niet aan hun klanten, enkel curator kan dit afdwingen
Fluvius moet zeker geen facturen aan die klanten sturen van voor 7 december, dat zou een juridische fout zijn en zelfs niet wettelijk.
U bent gewaarschuwd laat u niet ringeloren.
Fluvius moet zeker geen facturen aan die klanten sturen van voor 7 december, dat zou een juridische fout zijn en zelfs niet wettelijk.
U bent gewaarschuwd laat u niet ringeloren.