Onderhoud auto?
Re: Onderhoud auto?
Dat is dat autootje waar Clarkson van Top Gear een olijk ritje mee door de stad deed.
https://www.youtube.com/watch?v=dJfSS0ZXYdo
https://www.youtube.com/watch?v=dJfSS0ZXYdo
Laatst gewijzigd door haelewyn op 30 november 2021, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaha .CarpeNoctem schreef: ↑29 november 2021, 08:42 Deze gezien?
John O'Groats to Land's End in world's smallest car
https://jeugdjournaal.nl/artikel/240611 ... -auto.html
Hier wordt ne mens vrolijk van.
Toch bedankt voor het melden
O.m.g. die heeft met zijn knieën tot tegen zijn kin gereden. Chapeau voor zijn inzet en onbaatzuchtigheid.J Lawieck schreef: ↑29 november 2021, 15:16Jaha .CarpeNoctem schreef: ↑29 november 2021, 08:42 Deze gezien?
John O'Groats to Land's End in world's smallest car
https://jeugdjournaal.nl/artikel/240611 ... -auto.html
Hier wordt ne mens vrolijk van.
Toch bedankt voor het melden
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoeveel van die 'auto onderhoud' supermarkten die het snel en goedkoop doen zijn er nog in België ?
Ik zie hier in de streek enkel nog auto 5 maar die zijn verre van goedkoop.
Kent iemand nog een voorbeeld van goedkoop onderhoud + Prijsvoorbeeld ?
Ik zie hier in de streek enkel nog auto 5 maar die zijn verre van goedkoop.
Kent iemand nog een voorbeeld van goedkoop onderhoud + Prijsvoorbeeld ?
Laatst gewijzigd door Piepenolleken op 5 december 2021, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zag laatst voor mijn Toyota een offerte bij MIDAS online voor 252 euro, daar waar ik bij de merkdealer maar rond de 160 euro betaal.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Toyota is dan ook onklopbaar in zijn onderhoudsdiensten. Slecht voorbeeld dus.
Een moderne auto heeft omzeggens weinig of geen onderhoud meer nodig.. Is gewoon afzetterij.
Laat je olie en filter regelmatig vervangen bij gelijk welke garage. Is er iets serieus mis zal je waarschijnlijk naar een merkdealer moeten, kwestie van software matig de codes weg te doen.
Laat je olie en filter regelmatig vervangen bij gelijk welke garage. Is er iets serieus mis zal je waarschijnlijk naar een merkdealer moeten, kwestie van software matig de codes weg te doen.
Ik doe hem jaarlijks eens naar een gepensioneerde garagist die ik ken, kost me telkens maar 50 a 60euro. Om de 4 jaar wel eens naar de garage voor het grote onderhoud. En dan weet ik weer waarom ik ze me de 3 daaropvolgende jaren niet meer zien.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Bij Renault dezelfde prijs hoor.
Bij Volkswagen, BMW en Mercedes zal het wel duurder zijn.
Als ik het zelf doe ben ik zeker voor minder dan 30 euro gesteld.
Voor 160 ben je eigenlijk al gekl**t en 250 of meer is diefstal.
Als ik niet naar de merkgarage zou gaan ben ik de 2 jaar extra garantie kwijt bij Toyota en ook de pechverhelpingsdiensten die per jaar verlengd worden bij onderhoud in het dealernetwerk.
160 euro voor een jaarlijks onderhoud is goedkoop. De uren en de infrastructuur moeten ook betaald worden.
Verder hebben ze wrs alle controlepunten afgevinkt. Zo kan je weer een jaar veilig de baan op. En idd dan is er nog die fabrieksgarantie ...
Verder hebben ze wrs alle controlepunten afgevinkt. Zo kan je weer een jaar veilig de baan op. En idd dan is er nog die fabrieksgarantie ...
Het afvinken is alleen maar bedoeld of ze nog iets vinden om je op kosten te jagen. En ze vinden altijd wel een opmerking waarvoor dat ze je bellen om te herstellen, en raar maar waar, het heeft altijd iets met veiligheid te maken, zodat de mensen bang krijgen, en zeggen,,"" ja ja,,, herstel maar ""
Of dat goedkoop is, is vatbaar voor interpretatie.
Totale kost 160 euro. Waarvan :
Onderdelen en olie minder dan 30 euro.
De controlepunten zijn soms redelijk overbodig. De remvloeistof vervangen om de 2 jaar, de bougies om de vier jaar bv. is vaak niet nodig.
Half uur werk.
Dat is dan aan 260 euro per uur.
Infrastructuur of niet : het is duur.
Het zal wel zijn zoals bij een dakwerker. Daar kan je met 40 euro uurloon ook de investeringen niet betalen die de man doet.
Als het niet zou zijn omwille van de garantie deed ik mijn onderhoud wel zelf.
Als ik, zoals bij VW, 300 euro zou betalen voor een (longlife) olieverversing die alleen maar bijvullen inhoudt : nooit van m'n leven !
Totale kost 160 euro. Waarvan :
Onderdelen en olie minder dan 30 euro.
De controlepunten zijn soms redelijk overbodig. De remvloeistof vervangen om de 2 jaar, de bougies om de vier jaar bv. is vaak niet nodig.
Half uur werk.
Dat is dan aan 260 euro per uur.
Infrastructuur of niet : het is duur.
Het zal wel zijn zoals bij een dakwerker. Daar kan je met 40 euro uurloon ook de investeringen niet betalen die de man doet.
Als het niet zou zijn omwille van de garantie deed ik mijn onderhoud wel zelf.
Als ik, zoals bij VW, 300 euro zou betalen voor een (longlife) olieverversing die alleen maar bijvullen inhoudt : nooit van m'n leven !
Garantie is niet meer per merk gebonden in dealer netwerk.
Dit zolang onderhoud zoals is voorgeschreven is uitgevoerd.
Pech bijstand in deze is een ander verhaal.
Sommige niet merk gebonden garage's bieden dit ook aan. (en vergeet b.a pechverzekering niet zelfs als voertuig ouder dan 10 j)(wel voor de10 j af te sluiten)
Estate Guru believer.
Heb ook eens gekeken bij midas, heb ook een toyota (een yaris 1.3 benzine) en ik zie 179 euro (279 euro als je groot onderhoud wil).
Zie wel niet wel soort motorolie ze bij midas gebruiken.
Merkdealer blijft wel goedkoper, hier zou het zo'n 150 euro zijn, maar ...
... wat mij bij de dealer wel stoort, is het ongevraagd vervangen van ruitenwisserrubbers ...
Bijna 100 euro (incl btw) aan materiaal alleen voor de 3 wissers ... werkuren niet meegerekend ...
Moet ik dat ongevraagd vervangen nu als normaal beschouwen ? Het is niet dat ze daarvoor moeten bellen, ik zit op dat moment gewoon te wachten in het bedrijf zelf ...
Op voorhand zeggen wat je niet wil laten vervangen : ruitenwissers , luchtfilter , pollenfilter , ruitenwisservloeistof. Werkuren om ruitenwissers te vervangen ? Ik doe dat in 3 minuten 30 seconden voor de 3. Een garage die meer aanrekent is een dief en valt onder de categorie stealers. Vooral de garages van de VW groep vallen hieronder. Sinds het grootste deel van de onafhankelijke VW garages is overgenomen door d'Ieteren zijn de prijzen door het wegvallen van interne concurrentie alleen maar omhoog gegaan. Rijd je met een Audi dan wordt er bij deze torenhoge prijzen nog eens een premium supplement van 20% bijgerekend en dit voor hetzelfde werk.