sparen voor kinderen - Rabobank leeghalen - Yongo - TAK 21 - TAK 23
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
sparen voor kinderen - Rabobank leeghalen - Yongo - TAK 21 - TAK 23
Door het stopzetten ben ik genoodzaakt mijn spaarrekeningen bij Rabobank leeg te halen.
Daarvan waren er aanvankelijk ook op naam van mijn kinderen.
Dit systeem was bij Rabobank al eerder stopgezet, maar dat geld staat nu nog steeds apart.
Ik heb al vanalles bekeken, maar vind geen alternatief.
Nu via Spaargids reclame voor AG Yongo gekregen en bekeken:
TAK 21 of TAK 23, minimumduur 8 jaar dus, maar ook tot maximum 24 jaar.
Mijn kinderen zijn dan net iets te oud ondertussen, iemand die iets geschikts weet voor termijn tussen 5 en 8 jaar, maar geen leeftijdsbeperking? Op naam van kind mag maar niet noodzakelijk.
Dit systeem was bij Rabobank al eerder stopgezet, maar dat geld staat nu nog steeds apart.
Mijn kinderen zijn dan net iets te oud ondertussen, iemand die iets geschikts weet voor termijn tussen 5 en 8 jaar, maar geen leeftijdsbeperking? Op naam van kind mag maar niet noodzakelijk.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: sparen voor kinderen - Rabobank leeghalen - Yongo - TAK 21 - TAK 23
Het hangt er wellicht wat vanaf hoeveel risico je wil nemen.Patrickd schreef: ↑12 december 2021, 11:50 Door het stopzetten ben ik genoodzaakt mijn spaarrekeningen bij Rabobank leeg te halen.
Als je geen risico wil nemen, dan zou je de spaargelden gewoon kunnen spreiden over Medirect en Santander spaarrekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je neemt dan nog steeds één belangrijk risico: inflatierisico. In spaarrekeningen blijven zitten garandeert in het beste geval zowat 15% verlies over 7 jaar.EarthNvstr1 schreef: ↑12 december 2021, 19:01 Als je geen risico wil nemen, dan zou je de spaargelden gewoon kunnen spreiden over [...] spaarrekeningen.
Waarom niet overwegen een deel te diversifiëren naar aandelen- en obligatiefondsen? Je beperkt dan het inflatierisico een beetje door je bezit aan andere, minder inflatiegecorelleerde risico's bloot te stellen.
Zo moeilijk is dat niet. Open simpelweg een effectenrekening op je eigen naam. Koop de juiste soort fondsen. Voor aandelen zijn passieve accumulerende fondsen met lage beheerskosten en Iers domicilie de beste keuze.
Voor obligatiefondsen kan je denken aan kortlopende obligatiefondsen, kwestie van eventuele opwaartse rentebewegingen te kunnen meepikken. Inflatiegebonden obligaties zijn duur op dit moment. Of je kan er simpelweg voor kiezen het verlies via een spaarrekening te aanvaarden voor dit gedeelte in ruil voor nominale "zekerheid".
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Garandeert ?fropskottel schreef: ↑12 december 2021, 21:05 Je neemt dan nog steeds één belangrijk risico: inflatierisico. In spaarrekeningen blijven zitten garandeert in het beste geval zowat 15% verlies over 7 jaar.
En verlies op zich zie ik niet als risico.
-
- Newbie
- Contacteer:
Er is geen enkele zekerheid wat de inflatie zal zijn de komende 7 jaar. Hij kan hetzelfde blijven, nog verder stijgen, of terug dalen, of zelfs negatief worden.fropskottel schreef: ↑12 december 2021, 21:05 Je neemt dan nog steeds één belangrijk risico: inflatierisico. In spaarrekeningen blijven zitten garandeert in het beste geval zowat 15% verlies over 7 jaar.
Bij beleggingen is het uitgaan van een status quo van de huidige situatie naar de toekomst toe meestal geen goed idee.
Aangezien je niet weet of de inflatie zal stijgen of dalen is uitgaan van een status quo misschien nog de beste oplossing. 

De reële interest van spaarproducten met kapitaalsbescherming is al jarenlang quasi 0 of zelfs negatief. Ervan uitgaan dat dit op korte of middellange termijn zal verbeteren, is evenmin een goed idee.WarrenBullett schreef: ↑12 december 2021, 22:54Bij beleggingen is het uitgaan van een status quo van de huidige situatie naar de toekomst toe meestal geen goed idee.
-
- Newbie
- Contacteer:
Het onverwachte beheerst de financiële markten, niet het verwachte. Dat is al zo sinds de eerste beleggingsvormen bij de intrede van het kapitalistisch systeem. Wat vandaag zo is kan morgen al anders zijn, zelfs al is er bijv al 10 jaar een status quo.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zal even de puntjes op de i zetten. In spaarrekeningen blijven zitten leidt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in het beste geval tot zowat 15% koopkrachtverlies over 7 jaar.EarthNvstr1 schreef: ↑12 december 2021, 21:38Garandeert ?fropskottel schreef: ↑12 december 2021, 21:05 Je neemt dan nog steeds één belangrijk risico: inflatierisico. In spaarrekeningen blijven zitten garandeert in het beste geval zowat 15% verlies over 7 jaar.
Dan ben ik blij dat jij mijn investeringen niet beheert.En verlies op zich zie ik niet als risico.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is dan wederzijds ...fropskottel schreef: ↑14 december 2021, 21:42Dan ben ik blij dat jij mijn investeringen niet beheert.

Iemand die het verschil tussen verlies en risico niet inziet, die ga ik mijn vermogen niet laten beheren.
De juiste soort fondsen kopen houdt in dat je moet weten welke die zijn, ermee bezig zijn dus, de nodige kennis vergaren, opvolgen,...dat is nu niet wat ik wil vermijden, vooral uit tijdsgebrek. Ik zoek dus iets waar ik mijn geld kan insteken en niet echt moet naar omkijken.fropskottel schreef: ↑12 december 2021, 21:05Je neemt dan nog steeds één belangrijk risico: inflatierisico. In spaarrekeningen blijven zitten garandeert in het beste geval zowat 15% verlies over 7 jaar.EarthNvstr1 schreef: ↑12 december 2021, 19:01 Als je geen risico wil nemen, dan zou je de spaargelden gewoon kunnen spreiden over [...] spaarrekeningen.
Waarom niet overwegen een deel te diversifiëren naar aandelen- en obligatiefondsen? Je beperkt dan het inflatierisico een beetje door je bezit aan andere, minder inflatiegecorelleerde risico's bloot te stellen.
Zo moeilijk is dat niet. Open simpelweg een effectenrekening op je eigen naam. Koop de juiste soort fondsen. Voor aandelen zijn passieve accumulerende fondsen met lage beheerskosten en Iers domicilie de beste keuze.
Voor obligatiefondsen kan je denken aan kortlopende obligatiefondsen, kwestie van eventuele opwaartse rentebewegingen te kunnen meepikken. Inflatiegebonden obligaties zijn duur op dit moment. Of je kan er simpelweg voor kiezen het verlies via een spaarrekening te aanvaarden voor dit gedeelte in ruil voor nominale "zekerheid".
Ik zie bv wel wat fondsen met Iers domicilie in het MeGlobal beleggingsplan van MeDirect. Is zoiets dan een optie? Of te veel kosten en te weinig opbrengst...? Beleggingsplannen van banken vermijden, of kunnen deze toch interessant zijn voor mensen zoals ik...?fropskottel schreef: ↑12 december 2021, 21:05... Koop de juiste soort fondsen. Voor aandelen zijn passieve accumulerende fondsen met lage beheerskosten en Iers domicilie de beste keuze...EarthNvstr1 schreef: ↑12 december 2021, 19:01 Als je geen risico wil nemen, dan zou je de spaargelden gewoon kunnen spreiden over [...] spaarrekeningen.
Ik zie bv wel wat fondsen met Iers domicilie in het MeGlobal beleggingsplan van MeDirect. Is zoiets dan een optie? Of te veel kosten en te weinig opbrengst...?
[/quote]
Als het rap rapper rapst beleggen is (en de centen in een plan)kan een voorgekauwd plan inderdaad een oplossing zijn.
Elke maand een kwartiertje tijd en het bedrag spreiden zijn er andere oplossingen.
Estate Guru believer.
Hier zit een heel tevreden klant van Keyplan (van Keytrade bank).
Ik heb er 2 lopen, 1 met aandelenfondsen. Hier stort ik niet elke maand in, en het is zelfs van november 2020 gelden dat ik hier nog van bijgekocht heb. Het loopt al sinds medio 2015.
Verder heb ik er ook nog 1 met 5 mixfondsen, waar ik elke maand voor een vast bedrag van bijkoop. Een soort spaarboekje dus. Het doel : beter doen dan een spaarboekje, en ik mag momenteel niet klagen. Net geen 9% winst, en het loopt volgende maand 2 jaar.
In tegenstelling tot bij de grootbanken, betaal je hier geen instapkosten. Indien je fondsen verkoopt voor je het Keyplan 5 jaar hebt, betaal je 9.95 euro per fonds. Maar uit je uitleg begrijp ik dat het de bedoeling is om dit lang bij te houden.
Het voordeel van zo'n maandelijkse aankopen is dat je koopt op de grillen van de beurs. Staat alles de ene maand heel duur, krijg je minder stuks van je fondsen, staat het een andere maand heel goedkoop, dan krijg je meer stuks voor hetzelfde bedrag. Bovendien leer je omgaan met winst, en verlies, vooral dat laatste is heel belangrijk voor leken.
De beurzen staan momenteel hoog, dus start niet met een startbedrag. Begin met maandelijkse aankopen.
Keyplan loopt ook volledig automatisch. Je hebt er eigenlijk geen omkijken naar. Je moet alleen zorgen dat er geld staat op de zichtrekening voor de 1e van de maand.
Ik heb er 2 lopen, 1 met aandelenfondsen. Hier stort ik niet elke maand in, en het is zelfs van november 2020 gelden dat ik hier nog van bijgekocht heb. Het loopt al sinds medio 2015.
Verder heb ik er ook nog 1 met 5 mixfondsen, waar ik elke maand voor een vast bedrag van bijkoop. Een soort spaarboekje dus. Het doel : beter doen dan een spaarboekje, en ik mag momenteel niet klagen. Net geen 9% winst, en het loopt volgende maand 2 jaar.
In tegenstelling tot bij de grootbanken, betaal je hier geen instapkosten. Indien je fondsen verkoopt voor je het Keyplan 5 jaar hebt, betaal je 9.95 euro per fonds. Maar uit je uitleg begrijp ik dat het de bedoeling is om dit lang bij te houden.
Het voordeel van zo'n maandelijkse aankopen is dat je koopt op de grillen van de beurs. Staat alles de ene maand heel duur, krijg je minder stuks van je fondsen, staat het een andere maand heel goedkoop, dan krijg je meer stuks voor hetzelfde bedrag. Bovendien leer je omgaan met winst, en verlies, vooral dat laatste is heel belangrijk voor leken.
De beurzen staan momenteel hoog, dus start niet met een startbedrag. Begin met maandelijkse aankopen.
Keyplan loopt ook volledig automatisch. Je hebt er eigenlijk geen omkijken naar. Je moet alleen zorgen dat er geld staat op de zichtrekening voor de 1e van de maand.
Zou niet te veel veranderden, het is tenslotte het geld van je kinderen. Grootste deel gewoon op spaarrekening en eventueel 10 a 20 procent in inflatiebescherming met hefboom.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen