Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Kan je die 10% verschil cijfermatig uitwerken?lop schreef: ↑12 december 2021, 03:47Waarom niet? Had ik destijds UNA gekocht dan lag mijn rendement 10 % lager . Er zit 0 verschil in voor de belastingen en je kunt goedkoper handelen . En het dividend volgt toch de € en niet de dollar . Op het tijdstip dat ik aankocht was dat de beste optie . Als de € terug stijgt tegenover de dollar kan dit wel eens veranderen maar dat hangt af van wanneer je koopt .panamapapers schreef: ↑11 december 2021, 21:17 Ik zie het nut niet echt om als Belg een Nederlands/UK bedrijf te kopen in de VS, in een andere munteenheid.
Ik ga ervan uit dat de handel in Unilever efficiënt is, en dat een verschil tussen de USD, GBX en EUR aandelen gearbitreerd zal worden als er ook maar een minuscuul verschil ontstaat.
Gebaseerd op dit maakt het (voor jouw portefeuille) heel weinig verschil of je destijds in USD, GBX of in EUR kocht. Concreet; je kan evenveel "broden kopen" met de huidige waarde van de aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Is toch niet moeilijk de Euro stond toen ik UL kocht aan een koers van gemiddeld 1.25 , als je de 2 had gekocht heb je nu 10% meer winst op ul dan op UNA . Begrijp je ? Met het dividend doe je geen winst maar met het verschil in de munt wel .B7H4long schreef: ↑12 december 2021, 07:06Kan je die 10% verschil cijfermatig uitwerken?lop schreef: ↑12 december 2021, 03:47
Waarom niet? Had ik destijds UNA gekocht dan lag mijn rendement 10 % lager . Er zit 0 verschil in voor de belastingen en je kunt goedkoper handelen . En het dividend volgt toch de € en niet de dollar . Op het tijdstip dat ik aankocht was dat de beste optie . Als de € terug stijgt tegenover de dollar kan dit wel eens veranderen maar dat hangt af van wanneer je koopt .
Ik ga ervan uit dat de handel in Unilever efficiënt is, en dat een verschil tussen de USD, GBX en EUR aandelen gearbitreerd zal worden als er ook maar een minuscuul verschil ontstaat.
Gebaseerd op dit maakt het (voor jouw portefeuille) heel weinig verschil of je destijds in USD, GBX of in EUR kocht. Concreet; je kan evenveel "broden kopen" met de huidige waarde van de aandelen.
Heb UL eens op UNA gezet hier is de grafiek en verschil in rendement .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Unilever heeft noteringen in London (GBX), Amsterdam (AMS), en New York (ADR op NYSE).lop schreef: ↑12 december 2021, 17:25Is toch niet moeilijk de Euro stond toen ik UL kocht aan een koers van gemiddeld 1.25 , als je de 2 had gekocht heb je nu 10% meer winst op ul dan op UNA . Begrijp je ? Met het dividend doe je geen winst maar met het verschil in de munt wel .B7H4long schreef: ↑12 december 2021, 07:06
Kan je die 10% verschil cijfermatig uitwerken?
Unilever is een aandeel met een efficiente markt. Als er verschil is tussen de koersen in verschillende munten, dan wordt dit weg-gearbitreert. Op elk moment zijn de aandelen "uitwisselbaar" (zie grafiek hieronder).
Als individuele belegger, kan je (bijna) geen rendement genereren door het aandeel te kopen in een andere munt.
Wat jij denkt te zien als extra rendement in USD, is gewoon de daling van USD tov de EUR.
Als EURopeaan heb je geen extra rendement. (Je kan er geen extra broden voor kopen. )
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat jij toont in die grafiek is een GBX koers van het aandeel wat uiteraard het zelfde verloop heeft . Als je 1 aandeel hebt gekocht van 50€ aan een wisselkoers van 1.25$ dan heb je destijds ook 50€ betaald vandaag door de verandering in wisselkoers is je winst 10% hoger vandaag. De koers van het aandeel dient daarvoor niet te veranderden toch is je winst door de valuta 10% hogerB7H4long schreef: ↑12 december 2021, 18:56Unilever heeft noteringen in London (GBX), Amsterdam (AMS), en New York (ADR op NYSE).lop schreef: ↑12 december 2021, 17:25
Is toch niet moeilijk de Euro stond toen ik UL kocht aan een koers van gemiddeld 1.25 , als je de 2 had gekocht heb je nu 10% meer winst op ul dan op UNA . Begrijp je ? Met het dividend doe je geen winst maar met het verschil in de munt wel .
Unilever is een aandeel met een efficiente markt. Als er verschil is tussen de koersen in verschillende munten, dan wordt dit weg-gearbitreert. Op elk moment zijn de aandelen "uitwisselbaar" (zie grafiek hieronder).
Als individuele belegger, kan je (bijna) geen rendement genereren door het aandeel te kopen in een andere munt.
Wat jij denkt te zien als extra rendement in USD, is gewoon de daling van USD tov de EUR.
Als EURopeaan heb je geen extra rendement. (Je kan er geen extra broden voor kopen. )
Je moet de dollar variant afzetten tegenover de € variant niet in morningstar een vergelijking maken die beide in GBX noteert.
Zie je waar uw fout ligt ?
De winst in ul is 10% hoger dan van UNA dat is alleen maar door de valuta dus een grafiek in één dezelfde munt heeft natuurlijk het zelfde resultaat en toont dan geen verschil .
Je beseft dat je door te investeren in de USD variant van het aandeel geen Euro of USD extra hebt verdiend?lop schreef: ↑12 december 2021, 19:16Wat jij toont in die grafiek is een GBX koers van het aandeel wat uiteraard het zelfde verloop heeft . Als je 1 aandeel hebt gekocht van 50€ aan een wisselkoers van 1.25$ dan heb je destijds ook 50€ betaald vandaag door de verandering in wisselkoers is je winst 10% hoger vandaag. De koers van het aandeel dient daarvoor niet te veranderden toch is je winst door de valuta 10% hogerB7H4long schreef: ↑12 december 2021, 18:56
Unilever heeft noteringen in London (GBX), Amsterdam (AMS), en New York (ADR op NYSE).
Je moet de dollar variant afzetten tegenover de € variant niet in morningstar een vergelijking maken die beide in GBX noteert.
De winst in ul is 10% hoger dan van UNA dat is alleen maar door de valuta dus een grafiek in één dezelfde munt heeft natuurlijk het zelfde resultaat en toont dan geen verschil .
Je beseft dat je hetzelfde resultaat had kunnen bekomen door het aandeel in Euro te kopen, en vandaag om te wisselen in de USD versie.
Je hebt geen ander rendement door hetzelfde aandeel in USD, GBX of EUR te kopen.
Voor een aandeel in welke munt ook, kan je morgen evenveel broden kopen bij de bakker om de hoek.
Stel je koopt 1 aanddeel ul in 2017 aan 40$ aan een wisselkoers van 1.3 je betaald dus 30.769€
je koopt ook 1 aandeel una die dag je betaald ook 30.769€
Vandaag verkoop je beide neem nu bijvoorbeeld aan een koers van 50€ wisselkoers 1.12 je krijgt dus 44.64€
voor UNA krijg je juist de koerswinst in dit geval 25% =38.46€
Weet niet hoe jij het bekijkt maar dat is nog altijd een verschil van meer dan 10%
Vandaag verkoop je beide neem nu bijvoorbeeld aan een koers van 50€ wisselkoers 1.12 je krijgt dus 44.64€
Weet niet hoe jij het bekijkt maar dat is nog altijd een verschil van meer dan 10%
Stel je koopt 1 aanddeel ul in 2017 aan 40$ aan een wisselkoers van 1.3 je betaald dus 30.769€B7H4long schreef: ↑12 december 2021, 20:07Je beseft dat je door te investeren in de USD variant van het aandeel geen Euro of USD extra hebt verdiend?lop schreef: ↑12 december 2021, 19:16
Wat jij toont in die grafiek is een GBX koers van het aandeel wat uiteraard het zelfde verloop heeft . Als je 1 aandeel hebt gekocht van 50€ aan een wisselkoers van 1.25$ dan heb je destijds ook 50€ betaald vandaag door de verandering in wisselkoers is je winst 10% hoger vandaag. De koers van het aandeel dient daarvoor niet te veranderden toch is je winst door de valuta 10% hoger
Je beseft dat je hetzelfde resultaat had kunnen bekomen door het aandeel in Euro te kopen, en vandaag om te wisselen in de USD versie.
Je hebt geen ander rendement door hetzelfde aandeel in USD, GBX of EUR te kopen.
Voor een aandeel in welke munt ook, kan je morgen evenveel broden kopen bij de bakker om de hoek.
Ik zie het al jaren zoals Lop het schrijft. Door $-genoteerde aandelen te kopen als de $ laag staat en die (gestegen) aandelen te verkopen als de $ hoog staat, maak je 2x winst. Je moet natuurlijk wel 2x de valuta omzetten om ze echt te verzilveren. Wat ik dus ook meermaals per jaar doe.
Je kan hier niet zomaar wat koersen koersen uitvinden.lop schreef: ↑12 december 2021, 20:23 Stel je koopt 1 aanddeel ul in 2017 aan 40$ aan een wisselkoers van 1.3 je betaald dus 30.769€
Hier de berekening met de echte waarden van de aandelenkoers en muntkoers voor de YTD vandaag
04/01/2021:
1 aandeel ULVL (london) = 4461 GBX x 1,11 EUR/GBX= 49,51 Euro
1 aandeel UNA (amsterdam) = 49,41 Euro
1 aandeel UL (new york) = 60.5 USD x 1,22 EUR/USD = 49,59 Euro
Vorige Vrijdag:
ULVL = 4020 x1,17 = 47.07 Euro
UNA = 46.95 Euro
UL = 53.25 USD x 1.13 EUR/USD = 47.12 Euro
Dus dit jaar verloor ULVL in GBX= -11%
Dus dit jaar verloor UL in USD= -12,7%
Dus dit jaar verloor UNA in EUR = -5.2%
Het verlies van ULVL en van UL in EUR is ook -5,2%
Of ook:
Of ik in het begin van jaar nu het aandeel in USD of in EUR kocht. Ik zou steeds zo'n 49,5 Euro betaald hebben.
Als ik dit aandeel vandaag verkoop krijg ik zo'n 47 Euro op mijn rekening.
Of ik het Unilever aandeel in USD of in EUR of in GBX kocht, vandaag heb ik 2,5 Euro minder.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 12 december 2021, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Kan je daar concrete cijfers opplakken.pukkie007 schreef: ↑12 december 2021, 21:17 Ik zie het al jaren zoals Lop het schrijft. Door $-genoteerde aandelen te kopen als de $ laag staat en die (gestegen) aandelen te verkopen als de $ hoog staat, maak je 2x winst. Je moet natuurlijk wel 2x de valuta omzetten om ze echt te verzilveren. Wat ik dus ook meermaals per jaar doe.
B7H4long schreef: ↑12 december 2021, 21:41Je kan hier niet zomaar wat koersen koersen uitvinden.lop schreef: ↑12 december 2021, 20:23 Stel je koopt 1 aanddeel ul in 2017 aan 40$ aan een wisselkoers van 1.3 je betaald dus 30.769€
Hier de berekening met de echte waarden van de aandelenkoers en muntkoers voor de YTD vandaag
04/01/2021:
Vorige Vrijdag:
UNA = 46.95 Euro
Uw redenering is juist bij aankoop maar bij verkoop niet als de ene munt tegenover de ander terrein verliest dan is automatisch uw winst groter of kleiner . Het is het zelfde met 2 identieke fondsen de ene in € en de andere in dollar als je 10 jaar geleden de dollar variant hebt gekocht zal je winst ook merkelijk groter zijn als je vandaag verkoopt tegenover de versie in € . Breek je hoofd er niet over maar wat ik zeg is juist
Pukkie007 begrijpt ook het principe .
Denk dat jij vergeet het verschil te verrekenen terug naar de Euro .
Ik koop in € een aandeel in $ verkoop dat en ontvang € terug
Jij koopt een aandeel in $ en houd dat aan in $
Daarom zie je geen verschil
Je dient uw ontvangen dollars terug om te rekenen naar € , dat doe jij niet
Of ook:
Of ik in het begin van jaar nu het aandeel in USD of in EUR kocht. Ik zou steeds zo'n 49,5 Euro betaald hebben.
Of ik het Unilever aandeel in USD of in EUR of in GBX kocht, vandaag heb ik 2,5 Euro minder.
Uw redenering is juist bij aankoop maar bij verkoop niet, als de ene munt tegenover de ander terrein verliest dan is automatisch uw winst groter of kleiner . Het is het zelfde met 2 identieke fondsen de ene in € en de andere in dollar als je 10 jaar geleden de dollar variant hebt gekocht zal je winst ook merkelijk groter zijn als je vandaag verkoopt tegenover de versie in € . Breek je hoofd er niet over maar wat ik zeg is juistB7H4long schreef: ↑12 december 2021, 21:41Je kan hier niet zomaar wat koersen koersen uitvinden.lop schreef: ↑12 december 2021, 20:23 Stel je koopt 1 aanddeel ul in 2017 aan 40$ aan een wisselkoers van 1.3 je betaald dus 30.769€
04/01/2021:
Vorige Vrijdag:
UNA = 46.95 Euro
Of ook:
Pukkie007 begrijpt ook het principe .
Denk dat jij vergeet het verschil te verrekenen terug naar de Euro .
Ik koop in € een aandeel in $ verkoop dat en ontvang € terug
Jij koopt een aandeel in $ en houd dat aan in $
Daarom zie je geen verschil
Je dient uw ontvangen dollars terug om te rekenen naar € , dat doe jij niet
Ben blij dat je nog kan bij leren
U ziet toch duidelijk dat het rendement niet het zelfde is tussen de UNA en UL
Alles hangt af wanneer je aankoopt en verkoopt .
Zo kun je extra rendement genereren door in te spelen op de valuta .
Dat geld voor aandelen die op de verschillende markten handelen maar ook voor fondsen die niet afgedekt worden .
Alles hangt af wanneer je aankoopt en verkoopt .
Zo kun je extra rendement genereren door in te spelen op de valuta .
Dat geld voor aandelen die op de verschillende markten handelen maar ook voor fondsen die niet afgedekt worden .
Nee, B7 heeft gelijk…
Stel dat jij voor 100 euro aandelen unilever hebt en ik voor 100 dollar en de dollar stijgt met 1% dan zal unilever op 100 euro staan bij jou en in dollar op 99 bij mij. Maar we hebben dus in euro nog juist evenveel, 100 euro.
Stel dat jij voor 100 euro aandelen unilever hebt en ik voor 100 dollar en de dollar stijgt met 1% dan zal unilever op 100 euro staan bij jou en in dollar op 99 bij mij. Maar we hebben dus in euro nog juist evenveel, 100 euro.