Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
ELI5:
Neem er je rekenmachine erbij.
3 personen kochten een Unilever aandeel op 4 Januari 2021.
- Diegene die in Amsterdam kocht betaalde 49.41 Euro (bron Unilever site).
- Diegene die in London kocht betaalde 4491 GBX (bron Unilever site) - de wisselkoers GBP/EUR was 1,11 en hem betaalde dus 49,91 Euro.
- De persoon die in NY wil kopen neemt 49,59 Euro wisselt die in USD (@1,22 EUR/USD). Hem heeft nu 60.5 USD en daar kon hem juist 1 aandeel UL mee kopen (bron Unilever site).
Ze betaalden dus allen ongeveer evenveel.
-- > ben je mee?
Tijdens 2021 is de koers van het Unilever aandeel gedaald in alle drie de munten
Tijdens 2021 is de wisselkoers tussen de munten geevolueerd.
-- > ben je mee?
Vorige vrijdag verkopen ze allen hun aandeel.
De persoon met het aandeel van Amsterdam kreeg 46.95 Euro.
-- > akkoord?
De persoon met het aandeel van London kreeg 4020 GBX, De koers EURGBP is 1.17. Hem wisselt zijn GBP naar EUR en heeft 47.07 Euro
De persoon met het aandeel van NewYork verkoopt hun aandeel. Hun krijgt 53.25 USD. De wisselkoers USDEUR is 1.13. Hem neemt zijn 53.25 USD naar het wisselkantoor en krijgt hiervoor 47.12 Euro.
-- > ben je mee? Staat er hierboven een fout?
Vaststellingen die daaruit volgt:
De drie personen kregen hebben nu evenveel Euro voor hun aandeel, ook al zijn de wisselkoersen anders dan in het begin van het jaar.
Onafhankelijk in welke munt de personen hun Unilever aandelen kochten op $ januari. Na verkoop van het aandeel vorige vrijdag en omwisseling van de ontvangen USD en GBP naar Euro hebben ze alle drie evenveel Euro ontvangen.
-- > ben je mee?
Conclusie:
Als EUROpeaan kan geen extra rendement in Euro genereren door hetzelfde aandeel in een andere munt te kopen.
(kleine verschillen door verschillende tijdstippen van het sluiten van de beurzen en afrondingsfouten. )
Hier gaan we:lop schreef: ↑12 december 2021, 23:42Uw redenering is juist bij aankoop maar bij verkoop niet, als de ene munt tegenover de ander terrein verliest dan is automatisch uw winst groter of kleiner . Het is het zelfde met 2 identieke fondsen de ene in € en de andere in dollar als je 10 jaar geleden de dollar variant hebt gekocht zal je winst ook merkelijk groter zijn als je vandaag verkoopt tegenover de versie in € . Breek je hoofd er niet over maar wat ik zeg is juistB7H4long schreef: ↑12 december 2021, 21:41
Je kan hier niet zomaar wat koersen koersen uitvinden.
Hier de berekening met de echte waarden van de aandelenkoers en muntkoers voor de YTD vandaag
04/01/2021:
1 aandeel ULVL (london) = 4461 GBX x 1,11 EUR/GBX= 49,51 Euro
1 aandeel UNA (amsterdam) = 49,41 Euro
1 aandeel UL (new york) = 60.5 USD x 1,22 EUR/USD = 49,59 Euro
Vorige Vrijdag:
ULVL = 4020 x1,17 = 47.07 Euro
UNA = 46.95 Euro
UL = 53.25 USD x 1.13 EUR/USD = 47.12 Euro
Dus dit jaar verloor ULVL in GBX= -11%
Dus dit jaar verloor UL in USD= -12,7%
Dus dit jaar verloor UNA in EUR = -5.2%
Het verlies van ULVL en van UL in EUR is ook -5,2%
Of ook:
Of ik in het begin van jaar nu het aandeel in USD of in EUR kocht. Ik zou steeds zo'n 49,5 Euro betaald hebben.
Als ik dit aandeel vandaag verkoop krijg ik zo'n 47 Euro op mijn rekening.
Of ik het Unilever aandeel in USD of in EUR of in GBX kocht, vandaag heb ik 2,5 Euro minder.
Pukkie007 begrijpt ook het principe .
Denk dat jij vergeet het verschil te verrekenen terug naar de Euro .
Ik koop in € een aandeel in $ verkoop dat en ontvang € terug
Jij koopt een aandeel in $ en houd dat aan in $
Daarom zie je geen verschil
Je dient uw ontvangen dollars terug om te rekenen naar € , dat doe jij niet
Ben blij dat je nog kan bij leren
- Diegene die in London kocht betaalde 4491 GBX (bron Unilever site) - de wisselkoers GBP/EUR was 1,11 en hem betaalde dus 49,91 Euro.
- De persoon die in NY wil kopen neemt 49,59 Euro wisselt die in USD (@1,22 EUR/USD). Hem heeft nu 60.5 USD en daar kon hem juist 1 aandeel UL mee kopen (bron Unilever site).
-- > ben je mee?
Tijdens 2021 is de koers van het Unilever aandeel gedaald in alle drie de munten
-- > ben je mee?
-- > akkoord?
De persoon met het aandeel van London kreeg 4020 GBX, De koers EURGBP is 1.17. Hem wisselt zijn GBP naar EUR en heeft 47.07 Euro
De persoon met het aandeel van NewYork verkoopt hun aandeel. Hun krijgt 53.25 USD. De wisselkoers USDEUR is 1.13. Hem neemt zijn 53.25 USD naar het wisselkantoor en krijgt hiervoor 47.12 Euro.
De drie personen kregen hebben nu evenveel Euro voor hun aandeel, ook al zijn de wisselkoersen anders dan in het begin van het jaar.
Onafhankelijk in welke munt de personen hun Unilever aandelen kochten op $ januari. Na verkoop van het aandeel vorige vrijdag en omwisseling van de ontvangen USD en GBP naar Euro hebben ze alle drie evenveel Euro ontvangen.
-- > ben je mee?
Conclusie:
Als EUROpeaan kan geen extra rendement in Euro genereren door hetzelfde aandeel in een andere munt te kopen.
(kleine verschillen door verschillende tijdstippen van het sluiten van de beurzen en afrondingsfouten. )
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ok , ik koop 1 aandeel in € voor xB7H4long schreef: ↑13 december 2021, 00:30 ELI5:
Hier gaan we:lop schreef: ↑12 december 2021, 23:42
Uw redenering is juist bij aankoop maar bij verkoop niet, als de ene munt tegenover de ander terrein verliest dan is automatisch uw winst groter of kleiner . Het is het zelfde met 2 identieke fondsen de ene in € en de andere in dollar als je 10 jaar geleden de dollar variant hebt gekocht zal je winst ook merkelijk groter zijn als je vandaag verkoopt tegenover de versie in € . Breek je hoofd er niet over maar wat ik zeg is juist
Pukkie007 begrijpt ook het principe .
Denk dat jij vergeet het verschil te verrekenen terug naar de Euro .
Ik koop in € een aandeel in $ verkoop dat en ontvang € terug
Jij koopt een aandeel in $ en houd dat aan in $
Daarom zie je geen verschil
Je dient uw ontvangen dollars terug om te rekenen naar € , dat doe jij niet
Ben blij dat je nog kan bij leren
-- > ben je mee?
-- > ben je mee?
-- > akkoord?
-- > ben je mee?
Conclusie:
Ik koop 1 aandeel in $ voor x
Wisselkoers halveert intussen tijd aandeel blijft stabiel.
Ik verkoop 1 aandeel krijg vb 50 €
Verkoop in dollar de wisselkoers is gehalveerd en jij beweerd dat ik ook 50€ in mijn handen zal hebben .
Zie je nu zelf niet wat je zegt niet klopt
Je hebt dan 25€ in je handen en niet 50€
Denk er eens over na .
lop schreef: ↑13 december 2021, 00:59 Ok , ik koop 1 aandeel in € voor x
Verkoop in dollar de wisselkoers is gehalveerd en jij beweerd dat ik ook 50€ in mijn handen zal hebben .
Denk er eens over na .
Man, man, dit is niet wat er in de werkelijkheid gebeurt.
Analyseer toch wat er echt gebeurt.
Het is niet omdat je iets denkt dat het zal zijn.
Kijk naar de werkelijkheid en reken het na.
reken het voorbeeld hierboven na.
Hier is je fout:
De prijs van de aandelen blijven niet stabiel als de muntkoers verandert. Bekijk de koersen dit jaar!
- > De prijs van het aandeel blijft niet stabiel. De prijs van het aandeel in de munt die devalueert zal zich aanpassen door de arbitrage van de marktdeelnemers tot iedereen terug hetzelfde zal betalen (standaard marktwerking). Als de wisselkoers halveert zal het aandeel in die munt verdubbelen.
Dit is misschien makkelijker te begrijpen als je denkt dat het over een kilo goud gaat.
Als de koers van een munt halveert, zal de prijs van het goud in die munt verdubbelen.
Deze arbitrage start reeds als er een minimaal verschil in prijs is. De arbitrage zal het goud kopen aan de ene kant van de oceaan en verkopen met een fractie winst aan de andere kant. Het spel van vraag en aanbod zal de prijs van het goud verdubbelen in de munt die devalueert.
Hetzelfde geld voor een aandeel dat je in verschillende munten kan aankopen.
QED.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Jij bedoeld de dagkoers die verschilt nu snap ik uB7H4long schreef: ↑13 december 2021, 01:09lop schreef: ↑13 december 2021, 00:59 Ok , ik koop 1 aandeel in € voor x
Denk er eens over na .
Man, man, dit is niet wat er in de werkelijkheid gebeurt.
Analyseer toch wat er echt gebeurt.
Het is niet omdat je iets denkt dat het zal zijn.
Kijk naar de werkelijkheid en reken het na.
reken het voorbeeld hierboven na.
Hier is je fout:
De prijs van de aandelen blijven niet stabiel als de muntkoers verandert. Bekijk de koersen dit jaar!
- > De prijs van het aandeel blijft niet stabiel. De prijs van het aandeel in de munt die devalueert zal zich aanpassen door de arbitrage van de marktdeelnemers tot iedereen terug hetzelfde zal betalen (standaard marktwerking). Als de wisselkoers halveert zal het aandeel in die munt verdubbelen.
Dit is misschien makkelijker te begrijpen als je denkt dat het over een kilo goud gaat.
Als de koers van een munt halveert, zal de prijs van het goud in die munt verdubbelen.
Deze arbitrage start reeds als er een minimaal verschil in prijs is. De arbitrage zal het goud kopen aan de ene kant van de oceaan en verkopen met een fractie winst aan de andere kant. Het spel van vraag en aanbod zal de prijs van het goud verdubbelen in de munt die devalueert.
Hetzelfde geld voor een aandeel dat je in verschillende munten kan aankopen.
QED.
Als de munt 10% stijgt zogezegd de waarde aan de andere kant 10% daalt
Wat je wint aan de ene kant verliest aan de andere kant .
Je had dat ook duidelijker kunnen uitleggen wat je bedoelde .
Maar je houd geen rekening met de premies . Van Unilever schommelt deze tussen 4% en 6% korting . Jij denkt dat de aandeelkoers gelijk is wat meestal klopt maar niet altijd . Het verschil in winst kan zo tot 10% bedragen + het verschil in valuta . Wat in je voordeel kan zijn of in je nadeel .
Facebook heeft ooit gehandeld met meer dan 10% verschil tussen de nasdaq en de duitse beurs Xetra
Maar snap wat jij bedoeld als de valuta 1% stijgt zal de winst normaal 0 zijn op de andere beurs als die dag het aandeel vlak noteert . Als je 1000€ wint op de valuta is dit in uw ogen 1000€ minder winst op de koers .
Wat klopt , maar dan is dit geen valuta winst . Eindelijk koop je met korting op x + het verschil in valuta, maakt dat uw rendement afwijkt verkoop je met premie binnen .... periode waardoor je rendement hoger uitkomt .
Speel je in op die trend met redelijke bedragen kan je verschil gemakkelijk meer dan 10% zijn .
Maar voor het gemakkelijk te houden zal ik het houden op valuta winst .
Het is goed dat je jouw reactie van deze nacht hebt aangepast.
Het is correct dat een ADR/ADS soms met premie of discount noteert.
Dit is niet het geval voor Unilever. De UL ADS is een zuivere 1:1 is naar het aandeel dat noteert op de beurs in London. De koersen volgen elkaar dus getrouw.
Dus nee, het aankopen van UL ipv UNA heeft geen extra 10% rendement gegeven in je portefeuille.
Dit is niet het geval voor Unilever. De UL ADS is een zuivere 1:1 is naar het aandeel dat noteert op de beurs in London. De koersen volgen elkaar dus getrouw.
Dus nee, het aankopen van UL ipv UNA heeft geen extra 10% rendement gegeven in je portefeuille.
B7H4long schreef: ↑12 december 2021, 07:06Kan je die 10% verschil cijfermatig uitwerken?lop schreef: ↑12 december 2021, 03:47
Waarom niet? Had ik destijds UNA gekocht dan lag mijn rendement 10 % lager . Er zit 0 verschil in voor de belastingen en je kunt goedkoper handelen . En het dividend volgt toch de € en niet de dollar . Op het tijdstip dat ik aankocht was dat de beste optie . Als de € terug stijgt tegenover de dollar kan dit wel eens veranderen maar dat hangt af van wanneer je koopt .
Ik ga ervan uit dat de handel in Unilever efficiënt is, en dat een verschil tussen de USD, GBX en EUR aandelen gearbitreerd zal worden als er ook maar een minuscuul verschil ontstaat.
Gebaseerd op dit maakt het (voor jouw portefeuille) heel weinig verschil of je destijds in USD, GBX of in EUR kocht. Concreet; je kan evenveel "broden kopen" met de huidige waarde van de aandelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik was blijkbaar niet goed mee in het verhaal. My bad ( again!) Laat op zondagavond, slecht gelezen en voetbalploeg verloren ...pukkie007 schreef: ↑12 december 2021, 21:17 Ik zie het al jaren zoals Lop het schrijft. Door $-genoteerde aandelen te kopen als de $ laag staat en die (gestegen) aandelen te verkopen als de $ hoog staat, maak je 2x winst. Je moet natuurlijk wel 2x de valuta omzetten om ze echt te verzilveren. Wat ik dus ook meermaals per jaar doe.
Ik koop een aandeel in USD, als de USD laag staat. Ik verkoop datzelfde aandeel als zowel de koers van het aandeel als de USD gestegen zijn. Maar ik neem mijn winst door zowel het aandeel te verkopen als de USD terug om te zetten in euro.
Ik maak geen extra winst door een aandeel Arcelor in USD te kopen tov het in euro te kopen. De koers van het aandeel schommelt idd mee met de valutabewegingen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Inderdaad en vervang Arcelor door Unilever en de cirkel is rond.
UL VS UN heeft in bijvoorbeeld 2008 en 2012 en 2017 genoteerd met een korting tot 6% dus uw 1 op 1 theorie is niet altijd juist . De grootste korting was in 2008. Zelfs op dit moment zit er een klein verschil op . UNA is momenteel goedkoper dan UL . 52.96 usd vs 53.12 usd . Toch een verschil van meer dan 0.25% . Unilever noteert zeer zelden 1 tegen over 1 zit altijd verschil op , Natuurlijk niet genoeg om de wisselkosten te dekken maar is nu UNA die goedkoper noteert dus geen wisselkosten . Facebook noteert normaal ook 1 tegenover 1 maar ooit was het verschil 10%B7H4long schreef: ↑13 december 2021, 08:48 Het is goed dat je jouw reactie van deze nacht hebt aangepast.
ULVR.jpg
B7H4long schreef: ↑12 december 2021, 07:06
Kan je die 10% verschil cijfermatig uitwerken?
Ik ga ervan uit dat de handel in Unilever efficiënt is, en dat een verschil tussen de USD, GBX en EUR aandelen gearbitreerd zal worden als er ook maar een minuscuul verschil ontstaat.
Gebaseerd op dit maakt het (voor jouw portefeuille) heel weinig verschil of je destijds in USD, GBX of in EUR kocht. Concreet; je kan evenveel "broden kopen" met de huidige waarde van de aandelen.
Bristol-Myers Squibb Company Dividend verhoging van meer dan 10% en koopt voor 15 miljard eigen aandelen terug .
Om de waardering en deze redenen staat dit aandeel op nr 1 als je naar totaal rendement en veiligheid kijkt .
Sta nu weer in de plus ,
Om de waardering en deze redenen staat dit aandeel op nr 1 als je naar totaal rendement en veiligheid kijkt .
Sta nu weer in de plus ,
Kun je specifiek zijn met datum (en uur).
Vergeet ook niet dat Unilever tot een goed jaar geleden een dubbele aandeelstructuur had, en het UK aandeel was iets anders dan het NL aandeel.
Nee kan niet specifieker zijn . Zit zonder credit moet 1 maand wachten op nieuwe . Maar zelfs nu kun je zien dat er verschil op zit wat eindelijk raar is zou niet mogen . Kan inderdaad ook aan de dubbele notering liggen in het verleden.
Heb liever een dividend verhoging van 10% dan een paar cent korting op een aandeel dat ik toch niet echt koopwaardig vind
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zag het. Heb ze hier ook in de portefeuille!
Ik had ze begin oktober ofzo ingeslagen tegen $59,59. Achteraf bekeken net iets te vroeg (heeft toch een tijd rond de 57 gehangen nadien), maar ik was toen al blij dat ze onder de $60 gezakt waren dusja...
Alvast een stevige verhoging van zowel het dividend als de buyback, dus ik vermoed (hoop) dat we terug in een opwaartse trend zullen komen.
Heb jij meegekregen over hoeveel jaar de buyback zal lopen trouwens? Ik zag enkel dat het "multi-year" was, maar dat kan 2 maar ook 5+ jaar zijn, toch een serieus verschil.
Nee staat er niet bij over hoeveel jaar het gaat , volgens de marktomstandigheden staat er .Jebus4life schreef: ↑13 december 2021, 19:59Ik zag het. Heb ze hier ook in de portefeuille!
Ik had ze begin oktober ofzo ingeslagen tegen $59,59. Achteraf bekeken net iets te vroeg (heeft toch een tijd rond de 57 gehangen nadien), maar ik was toen al blij dat ze onder de $60 gezakt waren dusja...
Alvast een stevige verhoging van zowel het dividend als de buyback, dus ik vermoed (hoop) dat we terug in een opwaartse trend zullen komen.
Heb jij meegekregen over hoeveel jaar de buyback zal lopen trouwens? Ik zag enkel dat het "multi-year" was, maar dat kan 2 maar ook 5+ jaar zijn, toch een serieus verschil.
Aan de huidige waardering denk dat ze rap in actie zullen schieten . Potentieel is enorm van BMY als de cijfers goed blijven koersdoel van 101$ binnen 5 jaar , is 18,3% totaal /jaar , 4% hoger dan de 2 de op mijn lijsten met zelfde risico
Ondertussen uw raad gevolg, BMY bekeken en ingestapt.