De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ik deel uw bezorgdheid, Dirk. Ik zie ook mensen beleggen die nog nooit in hun leven belegd hebben en dan in verlieslatende groeiers... Staan al serieus in min ondertussen.
US Small caps hebben trouwens hun 200 daags gemiddelde gelost. Ze zijn daar op dit forum niet zo'n fan van, maar het is iets dat de Amerikanen wel in het oog houden.
Tijdens de dotcum bubbel hadden particulieren nog niet lang zelf toegang tot de beurs. Nu zie je dat die apps serieus drempelverlagend gewerkt hebben. ("ah, moet ik dat aangeven als buitenlandse rekening?" "Oei ja, beurstaks, vergeten!")
US Small caps hebben trouwens hun 200 daags gemiddelde gelost. Ze zijn daar op dit forum niet zo'n fan van, maar het is iets dat de Amerikanen wel in het oog houden.
Tijdens de dotcum bubbel hadden particulieren nog niet lang zelf toegang tot de beurs. Nu zie je dat die apps serieus drempelverlagend gewerkt hebben. ("ah, moet ik dat aangeven als buitenlandse rekening?" "Oei ja, beurstaks, vergeten!")
Ja de Russel is zelfs al van in maart zijdelings (kwakkelen) aan het bewegen. Dit is het gemiddelde van maar liefst 2000 aandelen.Barryke schreef: ↑13 december 2021, 17:23 Ik deel uw bezorgdheid, Dirk. Ik zie ook mensen beleggen die nog nooit in hun leven belegd hebben en dan in verlieslatende groeiers... Staan al serieus in min ondertussen.
Tijdens de dotcum bubbel hadden particulieren nog niet lang zelf toegang tot de beurs. Nu zie je dat die apps serieus drempelverlagend gewerkt hebben.
Inderdaad en ook nieuwe generaties met die apps, die geen kennis van de beurs hebben. Speculatie van zeer fel stijgende waarden trekt ook altijd mensen aan die totaal niet in de beurs geïnteresseerd zijn.
Heb het hier al genoeg gezegd dat groeiers te vermijden zijn . Ik zie dat mijn aandelen prima presteren en altijd maar meer verschil beginnen goedmaken TOV groei . De korte termijn focus zullen velen duur betalen . Als je hier iets zegt ervan krijg je van aan alle kanten commentaar. De bomen groeien niet tot in de hemel
Bubbels lopen in sneltempo leeg. Dat gaat nooit traag. AMC -17%, ARKK (Cathie Wood) weer -5, Tesla -5, bitcoin weer -5.
Centrale banken dragen een verpletterende verantwoordelijkheid. De rente op ons spaargeld zou veel hoger moeten zijn. Deze week gaan ze ons, veel te laat, vertellen dat dat vanaf volgend jaar het geval zal zijn.
Centrale banken dragen een verpletterende verantwoordelijkheid. De rente op ons spaargeld zou veel hoger moeten zijn. Deze week gaan ze ons, veel te laat, vertellen dat dat vanaf volgend jaar het geval zal zijn.
Volgend jaar ? Geloof er niks van iets meer van niks is nog altijd niksBarryke schreef: ↑13 december 2021, 18:12 Bubbels lopen in sneltempo leeg. Dat gaat nooit traag. AMC -17%, ARKK (Cathie Wood) weer -5, Tesla -5, bitcoin weer -5.
In plaats van dat de banken de spaarrentes verhogen zie ik eerder het omgekeerde gebeuren: dat de wettelijke minimumrente van 0,11% afgeschaft wordt zodat de banken helemaal geen rente meer moeten geven op gereglementeerde spaarrekeningen.
Interessante analyse Dirk.Dirk2 schreef: ↑13 december 2021, 17:11 Wat ik nu zie van crashes van al meer dan 50% in individuele, zogenaamde super toekomstige groei aandelen is een copy van 2000, met het verschil dat de indexen nog overeind blijven. TDOC al -71%. Roku -57% % Palantir -60% ZooM -74% HOOD -58% BABA -61% Virgin Galactic -71% Beyond meat -71% Pins -58% enz.....In 2000 ging het meestal tot -80% op zulke beloftevolle groeiwaarden.
En al die margin waardoor de brokers die mensen hun aandelen moeten verkopen.
Zou de eerste keer zijn dat de indexen niet mee crashen. Ik ben benieuwd want de dalingen zijn al ver gevorderd.
Ook wat vooraf ging is te vergelijken met 2000 via andere zotte speculaties op de SPAC''s Meme aandelen GME , AMC , Crypto's
Nu zie je ook al gevestigde waarden zoals Tesla en de laatst goed draaiende technologie sector: De semiconductor al wat sukkelen, ASML , AMD , NVDA.
Wat ook opvalt is dat de particulieren nog steeds volop achter aandelen aanlopen met de buy the dip gedachte .bv. op ASML in Amsterdam zag je voorbeurs allemaal kleine kooporders. Maar bij de opening was het al gedaan met die grote Piet particulier stijging.
Wat raad u dan aan momenteel?
Frankrijk verhoogt de rente om de inflatie tegen te gaan.
Gewoon niks kopen als het risico zoals nu veel te hoog is (Lage market breadth) en blijven zitten in alles wat nog in een goede trend zit, vooral omdat de lezers hier lange termijn beleggers zijn.joshua41 schreef: ↑13 december 2021, 21:07Interessante analyse Dirk.Dirk2 schreef: ↑13 december 2021, 17:11 Wat ik nu zie van crashes van al meer dan 50% in individuele, zogenaamde super toekomstige groei aandelen is een copy van 2000, met het verschil dat de indexen nog overeind blijven. TDOC al -71%. Roku -57% % Palantir -60% ZooM -74% HOOD -58% BABA -61% Virgin Galactic -71% Beyond meat -71% Pins -58% enz.....In 2000 ging het meestal tot -80% op zulke beloftevolle groeiwaarden.
Zou de eerste keer zijn dat de indexen niet mee crashen. Ik ben benieuwd want de dalingen zijn al ver gevorderd.
Ook wat vooraf ging is te vergelijken met 2000 via andere zotte speculaties op de SPAC''s Meme aandelen GME , AMC , Crypto's
Nu zie je ook al gevestigde waarden zoals Tesla en de laatst goed draaiende technologie sector: De semiconductor al wat sukkelen, ASML , AMD , NVDA.
Wat ook opvalt is dat de particulieren nog steeds volop achter aandelen aanlopen met de buy the dip gedachte .bv. op ASML in Amsterdam zag je voorbeurs allemaal kleine kooporders. Maar bij de opening was het al gedaan met die grote Piet particulier stijging.
Wat raad u dan aan momenteel?
De belangrijkste index de S&P zit bv. ook nog steeds in zijn stijgende fase 2 trend. Zit wel terug aan die zware weerstand, waar de daling tot aan het 50 MA begonnen was.
Vooral opletten met de hoge beta groeiaandelen, die zijn hun pluimen verder aan het verliezen.
Swingtraders kunnen al een tijdje niks meer doen in deze onstabiele markt.
Alleen scalpers zijn nog actief: Op de beurs is het dus nu voor de quick or the dead.
Het werd ook eens tijd dat er wat gesnoeid werd in die belachelijke waarderingen van bepaalde supergroeiaandelen. Er waren er genoeg die nauwelijks omzet hadden en gewaardeerd werden alsof ze megagroeiers waren.
De waarderingen werden al uitgedrukt in multiples van de omzet (x20 en x40 waren geen uitzonderingen) in plaats van de fcf of winst.
Ik ben benieuwd of de impact van het gebruik van (te) veel margin in de markt tot uiting gaat komen in een stevige daling of dat het langzaam gaat gaan.
De waarderingen werden al uitgedrukt in multiples van de omzet (x20 en x40 waren geen uitzonderingen) in plaats van de fcf of winst.
Ik ben benieuwd of de impact van het gebruik van (te) veel margin in de markt tot uiting gaat komen in een stevige daling of dat het langzaam gaat gaan.
Ik kan verkeerd zijn...maar zijn die extreme dalingen van de door jou vernoemde tickers niet te wijten aan de immaturiteit van de stocks?Dirk2 schreef: ↑13 december 2021, 17:11 Wat ik nu zie van crashes van al meer dan 50% in individuele, zogenaamde super toekomstige groei aandelen is een copy van 2000, met het verschil dat de indexen nog overeind blijven. TDOC al -71%. Roku -57% % Palantir -60% ZooM -74% HOOD -58% BABA -61% Virgin Galactic -71% Beyond meat -71% Pins -58% enz.....In 2000 ging het meestal tot -80% op zulke beloftevolle groeiwaarden.
De in de indexen (EQQQ, IWDA, IUSA, ...) heel aanwezige stocks zoals AAPL en GOOGL zijn gevestigde waarden met een stevige track record en hebben technologieën in de pipeline die een groot publiek kan aanspreken? Ze halen een mooie vrije kasstroom, en als je deze afzet tegen hun koersen valt het nog mee, idem schuldgraad.
AAPL en GOOGL mag je (denk ik) los bekijken van de grote waarderingen?
Volgens mij is het meer clickbait dat hij ergens tegen kwam: https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... krijk.html
De overheid biedt een speciale spaarrekening aan met een maximale inleg per persoon. Het geld dat daarmee opgehaald wordt, wordt gebruikt voor sociale woningbouw. Heel wat anders dus dan een "Verhoging van de rente"
De overheid biedt een speciale spaarrekening aan met een maximale inleg per persoon. Het geld dat daarmee opgehaald wordt, wordt gebruikt voor sociale woningbouw. Heel wat anders dus dan een "Verhoging van de rente"
Uit een + artikel op HLN:
https://www.hln.be/geld/hogere-rente-op ... ~a744c004/Om het spaargeld te beschermen, verhoogt de Franse regering vanaf februari de rente op de gereglementeerde spaarrekening - de Livret A. Dat heeft minister van Financiën Bruno Le Maire verklaard. De hogere rente op de specifieke overheidsrekening moet de stijgende inflatie in Frankrijk weerspiegelen. Volgens de minister is het hoge prijspeil vandaag zijn “belangrijkste bezorgdheid”. Hoeveel rendement de 55 miljoen zuiderburen met zo’n rekening erbij krijgen, zei hij niet. Vandaag bedraagt de rente op het populairste Franse spaarboekje al 2 jaar onveranderd 0,5%: het laagste ooit.
Ik had het inderdaad gelezen op een hln artikel.