De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Wat hebben de boeken van Taleb te maken met uw vraag?GoodDay schreef: ↑15 december 2021, 09:17 Ik probeer het te begrijpen maar het wil nog niet. De boeken van Taleb heb ik ook gelezen, eerst denk je dat je het vast hebt en het zo in elkaar steekt, als je er dan een tijdje over nadenkt kloppen heel wat zaken die hij schrijft ook niet.
Iemand ideeën hoe het aan elkaar hangt?
Het extra geld zal alleen voor inflatie zorgen als het ook wordt uitgegeven. Als mensen het gewoon op een spaarboekje zetten zal dit extra geld niet voor extra inflatie zorgen.
Noem dan uw alternatief eens als je wil ?sintorama schreef: ↑15 december 2021, 08:31Er is natuurlijk altijd WEL een alternatief, en dat is cash. Van zodra aandelen massaal omgezet worden in dit alternatief is er geen ontkomen meer aan. Er zal sowieso een crash komen, alleen weet niemand wanneer. Maar een crash is niets om bang voor te zijn: je moet het zien als iets wat op lange termijn gezond is. Ik raad het boek "Antifragile" aan van Nassim Nicholas Taleb.
Cash zakt met 5 % in waarde per jaar nu je kun dit zien als alternatief voor een crash maar niet voor een alternatief in aandelen
Als dit een wijsheid is uit uw boek steek er maar de kachel mee aan
Ik zei het toch: cash. Aandelen kunnen op elk moment omgezet worden in cash. Een vervelende eigenschap van aandelen.
Goed, we nemen even aan dat de inflatie over heel 2020 5% bedraagt. Dat kan een prima alternatief zijn voor aandelen die met 20% zakken op jaarbasis. Dat het zo zal zijn weet niemand uiteraard. Voor alle duidelijkheid raad ik dan ook niemand aan om aandelen om te zetten in cash. Je moet er wel rekening mee houden dat anderen het kunnen. Mijn advies is juist om NIET alles te verkopen, maar gewoon zorgeloos belegd te blijven, geen kranten te lezen en over een jaar of 20, 25 nog eens te komen terugkijken naar de beurs.
Nee, je slaat de bal helemaal mis over de inhoud van het boek. De beste manier om erachter te komen waar het boek over gaat, is door het te lezen.
Als het nogmaals 10 jaar duurt voor dat er een crash komt en je zit nu in cash heb je binnen 10 jaar nog juist uw boek oversintorama schreef: ↑15 december 2021, 15:54Ik zei het toch: cash. Aandelen kunnen op elk moment omgezet worden in cash. Een vervelende eigenschap van aandelen.Goed, we nemen even aan dat de inflatie over heel 2020 5% bedraagt. Dat kan een prima alternatief zijn voor aandelen die met 20% zakken op jaarbasis. Dat het zo zal zijn weet niemand uiteraard. Voor alle duidelijkheid raad ik dan ook niemand aan om aandelen om te zetten in cash. Je moet er wel rekening mee houden dat anderen het kunnen. Mijn advies is juist om NIET alles te verkopen, maar gewoon zorgeloos belegd te blijven, geen kranten te lezen en over een jaar of 20, 25 nog eens te komen terugkijken naar de beurs.Nee, je slaat de bal helemaal mis over de inhoud van het boek. De beste manier om erachter te komen waar het boek over gaat, is door het te lezen.
Iedereen weet dat cash onmogelijk als alternatief kan worden gezien , Brengt niks op stijgt niet met de inflatie en dat zijn 2 voorwaarden die een belegging nodig heeft . Daarom dat velen ook goud plaatsen onder verzekering en niet onder belegging .Het zelfde met crypto
-
- Newbie
- Contacteer:
Waar is de tijd dat de spaarrekeningen 9% intrest boden. De "oudere jongeren" onder ons herinneren zich dat vast nog. Dat kan namelijk ook...
Hoeveel bedroeg de inflatie toen?WarrenBullett schreef: ↑15 december 2021, 16:15 Waar is de tijd dat de spaarrekeningen 9% intrest boden. De "oudere jongeren" onder ons herinneren zich dat nog. Dat kan namelijk ook...
Overigens bood Kaupthing bank in 2008 ook een mooie 6,5%. Zo oud hoef je niet te zijn.
Dat heb ik ook nergens geschreven. Maar goed: Durf jij met zekerheid te zeggen dat de beurs over 10 jaar hoger staat dan vandaag? Ik niet. Ik denk dat die kans reeel is, maar er zijn nog periodes geweest van meer dan 10 jaar waarin aandelen slechter presteerden dan cash. Met aandelen moet je beleggingshorizon langer zijn dan 10 jaar. Van cash weet je tenminste zeker dat je niet meer dan de inflatie kunt verliezen. Nogmaals: ik raad niemand aan om grote hoeveelheden cash aan te houden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Die 9% was in de jaren 90. De RV was toen maar 10% dus het netto-rendement was 8,10%. Ik weet niet meer uit het hoofd wat de inflatie toen was, maar die bedroeg hooguit een paar procent. De reële rente was zeker 5%.sintorama schreef: ↑15 december 2021, 16:19Hoeveel bedroeg de inflatie toen?WarrenBullett schreef: ↑15 december 2021, 16:15 Waar is de tijd dat de spaarrekeningen 9% intrest boden. De "oudere jongeren" onder ons herinneren zich dat nog. Dat kan namelijk ook...
Overigens bood Kaupthing bank in 2008 ook een mooie 6,5%. Zo oud hoef je niet te zijn.
Wat zijn mensen kort van geheugen .WarrenBullett schreef: ↑15 december 2021, 17:22Die 9% was in de jaren 90. De RV was toen maar 10% dus het netto-rendement was 8,10%. Ik weet niet meer uit het hoofd wat de inflatie toen was, maar die bedroeg hooguit een paar procent. De reële rente was zeker 5%.
In de jaren 90 was de reële rente slecht in 40% van de tijdspanne positief .
Doorheen de geschiedenis ben je 100% zeker dat je met sparen achteruit gaat .
Zelfs in de positieve jaren is de reële rente nooit meer geweest dan 1%
Verre van die 5% dus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Een statistiek die ik enkele jaren geleden zag: op de lange termijn houdt beleggen in cash gemiddeld de inflatie net bij. Obligaties doen het gemiddeld 1% beter dan de inflatie en aandelen 4% beter.
Die statistiek is wel al zeker 15 of 20 jaar oud. Maar de lange termijn waarover men spreekt is wel meer dan 100 jaar, op dat moment dus zeker statistisch relevant.
Die statistiek is wel al zeker 15 of 20 jaar oud. Maar de lange termijn waarover men spreekt is wel meer dan 100 jaar, op dat moment dus zeker statistisch relevant.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ach man u kletst weer uit uw nek. Die 9% rente was van Credit Lyonnais en die was hoger dan de korte termijn rente. De reële rente was zeker 5%. Zo slecht is mijn geheugen niet.lop schreef: ↑15 december 2021, 17:54Wat zijn mensen kort van geheugen .WarrenBullett schreef: ↑15 december 2021, 17:22
Die 9% was in de jaren 90. De RV was toen maar 10% dus het netto-rendement was 8,10%. Ik weet niet meer uit het hoofd wat de inflatie toen was, maar die bedroeg hooguit een paar procent. De reële rente was zeker 5%.
Verre van die 5% dus
Verder ga ik niet meer reageren, u gaat op de 'ignore'-lijst. U schoffeert hier als betweterige 'allesweter' constant zo goed als iedereen. Mij ergert dat al een hele tijd mateloos, voor de anderen spreek ik niet.
Als je iets zou posten dat juist is zou ik niet moeten reageren wat jij zegt klopt niet .WarrenBullett schreef: ↑15 december 2021, 18:08Ach man u kletst weer uit uw nek. Die 9% rente was van Credit Lyonnais en die was hoger dan de korte termijn rente. De reële rente was zeker 5%. Zo slecht is mijn geheugen niet.lop schreef: ↑15 december 2021, 17:54
Wat zijn mensen kort van geheugen .
Verre van die 5% dus
Verder ga ik niet meer reageren, u gaat op de 'ignore'-lijst. U schoffeert hier als betweterige 'allesweter' constant zo goed als iedereen. Mij ergert dat al een hele tijd mateloos, voor de anderen spreek ik niet.
Of kun je geen grafiek lezen ?
En wat heeft de korte termijn rente hier nu mee te maken ?
Dan zou je vandaag ook kunnen zegen dat de rente positief is de korte termijn rente is negatief terwijl elk spaarboekje 0,11% opbrengt . De laatste 10 jaar ben je al 20% kwijt aan koopkracht door inflatie en na de rente .
Dus wat je zegt klopt volledig niet .
Laatst gewijzigd door lop op 15 december 2021, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Je grafiek, 1993, 5% reeel rendement. Of is je grafiek mis?
Ik herinner me die 9% bruto van credit Lyonnais heel goed
Ik herinner me die 9% bruto van credit Lyonnais heel goed
Nee grafiek niet mis maar jij leest het verkeerd .
In 1993 was de reële rente 3 % En is nooit meer geweest in de jaren 90 .
De jaren erna was er al niet veel meer te zien hiervan .
Je koopkracht moet met 2900% stijgen 10€ van 100 jaar terug is nu 300€ waard .
Dan heb je nog niks aan winst gemaakt .
In 10 jaar tijd is al 20% verdampt .
Laatst gewijzigd door lop op 15 december 2021, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.