Duurtijd interne transactie
Duurtijd interne transactie
Beste,
Sinds kort heb ik gemerkt dat er een bepaalde periode zit tussen het uitvoeren van een transactie van de spaarrekening naar de zichtrekening, terwijl dit vroeger onmiddellijk gebeurde. Ik vraag mij af wat hier de bedoeling van is. Technisch moet dit immers geen probleem zijn om het onmiddellijk te doen, aangezien het vroeger ook ging.
Wel wil ik wijzen op het ongemak voor jullie klanten. Ik ben nu immers verplicht om mij, wanneer ik een transactie wil doen, tweemaal voor mijn pc te zetten, in te loggen, en een transactie te doen, namelijk eerst naar mijn zichtrekening, dan een uurtje of zo wachten (of hoe lang is het precies?), en dan de rekening betalen. Vroeger ging dit heel gemakkelijk onmiddellijk.
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken, is dat jullie willen dat mensen een kleine hoeveelheid geld parkeren op de zichtrekening, zodat er door jullie iets minder intrest moet betaald worden.
Bij deze wil ik ook ineens een oproep doen om dit terug te herstellen zoals het vroeger was, bij wijze van klantvriendelijkheid. Het moet toch voor jullie slechts om een uitermate kleine besparing gaan, terwijl het voor de klant een ontzettend verschil maakt. Bovendien levert dit bij mij een wrang gevoel op, aangezien dit aanvoelt als een eerste stap richting 'truccen van de foor', zoals we die van veel andere banken kennen. Ik ben immers niet klant bij Rabobank omwille van de hoogste intrest (want die hebben ze niet, zie bv Deutsche Bank), maar omwille van het gemak bij betalingen, en het weglaten van het eerder vermelde soort trucs (iets waar Deutsche Bank naar wat ik gehoord heb wel in uitblinkt).
Graag een antwoord
Met vriendelijke groeten
Tim
Sinds kort heb ik gemerkt dat er een bepaalde periode zit tussen het uitvoeren van een transactie van de spaarrekening naar de zichtrekening, terwijl dit vroeger onmiddellijk gebeurde. Ik vraag mij af wat hier de bedoeling van is. Technisch moet dit immers geen probleem zijn om het onmiddellijk te doen, aangezien het vroeger ook ging.
Wel wil ik wijzen op het ongemak voor jullie klanten. Ik ben nu immers verplicht om mij, wanneer ik een transactie wil doen, tweemaal voor mijn pc te zetten, in te loggen, en een transactie te doen, namelijk eerst naar mijn zichtrekening, dan een uurtje of zo wachten (of hoe lang is het precies?), en dan de rekening betalen. Vroeger ging dit heel gemakkelijk onmiddellijk.
De enige mogelijkheid die ik kan bedenken, is dat jullie willen dat mensen een kleine hoeveelheid geld parkeren op de zichtrekening, zodat er door jullie iets minder intrest moet betaald worden.
Bij deze wil ik ook ineens een oproep doen om dit terug te herstellen zoals het vroeger was, bij wijze van klantvriendelijkheid. Het moet toch voor jullie slechts om een uitermate kleine besparing gaan, terwijl het voor de klant een ontzettend verschil maakt. Bovendien levert dit bij mij een wrang gevoel op, aangezien dit aanvoelt als een eerste stap richting 'truccen van de foor', zoals we die van veel andere banken kennen. Ik ben immers niet klant bij Rabobank omwille van de hoogste intrest (want die hebben ze niet, zie bv Deutsche Bank), maar omwille van het gemak bij betalingen, en het weglaten van het eerder vermelde soort trucs (iets waar Deutsche Bank naar wat ik gehoord heb wel in uitblinkt).
Graag een antwoord
Met vriendelijke groeten
Tim
Re: Duurtijd interne transactie
Ik doe het altijd zo:
op zichtrekening staat er 0 euro. wil ik een betaling doen. Dan maak ik een "envelop" met 2 verrichtingen:
1) spaar naar zicht
2) zicht naar externe rekening
Die enveloppe bevestig ik dan 1 keer en dit werkt altijd bij mij.
op zichtrekening staat er 0 euro. wil ik een betaling doen. Dan maak ik een "envelop" met 2 verrichtingen:
1) spaar naar zicht
2) zicht naar externe rekening
Die enveloppe bevestig ik dan 1 keer en dit werkt altijd bij mij.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Duurtijd interne transactie
Is dat dan via die knop 'toevoegen aan verzamelmap'? Ik heb hier nog nooit mee gewerkt. Loop je dan ook niet het risico om onder 0 te komen?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Re: Duurtijd interne transactie
ja, dat is via de knop toevoegen aan verzamelmap.
Is eht niet zo dat je net uw overschrijvingen doet tussen pakweg 20-22h, de tijd dat ze serveraan't backupen zijn?
Is eht niet zo dat je net uw overschrijvingen doet tussen pakweg 20-22h, de tijd dat ze serveraan't backupen zijn?
Re: Duurtijd interne transactie
het is inderdaad verzamelmap. "Enveloppe" zal van bij een andere bank zijn dan denk ik. Ik heb nog nooit problemen gehad met onder 0 gaan.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Duurtijd interne transactie
Overschrijvingen van een spaar- naar een zichtrekening gebeuren in real-time. Wel kan het zijn dat u uw verrichting inbrengt net op het ogenblik dat er op ons systeem een 'einde-dag-verwerking' loopt.
Deze verwerking, waarbij onze systemen een aantal procedures moeten draaien en er eveneens backups worden gemaakt, start elke werkdag om ongeveer 20u00 en duurt een tweetal uren tot ongeveer 22u15 (dit kan soms variëren).
Gedurende deze uren kan u nog wel steeds inloggen en verrichtingen invoeren, maar uw verrichtingen worden echter op dat moment niet in real-time verwerkt.
Als u tijdens deze verwerking een overboeking invoert van de spaar- naar de zichtrekening, dan zal het systeem deze accepteren en in het overzicht "Verrichtingen in behandeling" zetten. Op het einde van de verwerkingsperiode wordt uw verrichting onmiddellijk door het systeem opgepikt en uitgevoerd.
Om te voorkomen dat u meerdere keren dient in te loggen op uw rekeningen houdt u best rekening met deze verwerkingsperiode. Behalve voor overschrijvingen vanaf de spaarrekening, via de zichtrekening naar een externe rekening kan u voor alle overige transacties (zoals bv. invoeren van beleggingsorders, aanmaken termijnrekeningen, invoeren nieuwe bestendige opdrachten, ...) tijdens deze periode gewoon uw instructies invoeren in het systeem.
Wanneer u een overschrijving dient uit te voeren vanaf uw spaarrekening naar een externe rekening, dan doet u dit best buiten de dagelijkse verwerkingstijd.
Deze verwerking, waarbij onze systemen een aantal procedures moeten draaien en er eveneens backups worden gemaakt, start elke werkdag om ongeveer 20u00 en duurt een tweetal uren tot ongeveer 22u15 (dit kan soms variëren).
Gedurende deze uren kan u nog wel steeds inloggen en verrichtingen invoeren, maar uw verrichtingen worden echter op dat moment niet in real-time verwerkt.
Als u tijdens deze verwerking een overboeking invoert van de spaar- naar de zichtrekening, dan zal het systeem deze accepteren en in het overzicht "Verrichtingen in behandeling" zetten. Op het einde van de verwerkingsperiode wordt uw verrichting onmiddellijk door het systeem opgepikt en uitgevoerd.
Om te voorkomen dat u meerdere keren dient in te loggen op uw rekeningen houdt u best rekening met deze verwerkingsperiode. Behalve voor overschrijvingen vanaf de spaarrekening, via de zichtrekening naar een externe rekening kan u voor alle overige transacties (zoals bv. invoeren van beleggingsorders, aanmaken termijnrekeningen, invoeren nieuwe bestendige opdrachten, ...) tijdens deze periode gewoon uw instructies invoeren in het systeem.
Wanneer u een overschrijving dient uit te voeren vanaf uw spaarrekening naar een externe rekening, dan doet u dit best buiten de dagelijkse verwerkingstijd.
Laatst gewijzigd door Rabobank.be op 7 juli 2009, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Duurtijd interne transactie
Bedankt!
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Duurtijd interne transactie
Als gevolg van de (terechte) opmerkingen over het uitvoeren van overschrijvingen tijdens de eindedagverwerking werd een kleine aanpassing gemaakt waardoor het nu wel mogelijk is geworden om zowel interne overboekingen van spaar- naar zichtrekening, als externe overboekingen van zicht- naar externe rekening, gelijktijdig in te voeren. Zo hoeft u niet meer enkele uren te wachten tot de overboeking van spaar- naar zichtrekening heeft plaatsgevonden, om uw externe betalingen al in te voeren.
Hou er wel rekening mee dat het systeem uw externe betalingen wel accepteert, maar deze enkel zal uitvoeren indien de zichtrekening voldoende wordt gecrediteerd. Indien u dus enkel overboekingen van uw (lege) zichtrekening naar een externe rekening invoert, maar u vergeet om voldoende saldo naar uw zichtrekening te kunnen overschrijven, dan zal het systeem deze betalingsopdrachten in eerste instantie accepteren, maar nadien weigeren omwille van onvoldoende saldo.
Hou er wel rekening mee dat het systeem uw externe betalingen wel accepteert, maar deze enkel zal uitvoeren indien de zichtrekening voldoende wordt gecrediteerd. Indien u dus enkel overboekingen van uw (lege) zichtrekening naar een externe rekening invoert, maar u vergeet om voldoende saldo naar uw zichtrekening te kunnen overschrijven, dan zal het systeem deze betalingsopdrachten in eerste instantie accepteren, maar nadien weigeren omwille van onvoldoende saldo.