Saxo Investor sommige wereldwijde ETF's kunnen niet aangekocht worden
TIP
Re: Saxo Investor sommige wereldwijde ETF's kunnen niet aangekocht worden
Net zo min als de ARK-fondsen kan SWRD in BE of in NL aangekocht worden door particulieren.
Fondsen die geen nederlandstalige KIID hebben, mogen niet verkocht worden.
Kijk maar na op M* .be of M*.nl: het document dat men toont is in de Engelse taal.
Fondsen die geen nederlandstalige KIID hebben, mogen niet verkocht worden.
Kijk maar na op M* .be of M*.nl: het document dat men toont is in de Engelse taal.
SWRD is te koop op de beurs in Amsterdam en andere via de meeste Belgische brokers.
Documentatie in het nl bvb hier: https://www.ssga.com/nl/nl/institutiona ... tf-sppw-gy
Saxo moet dringend eens een grondig gesprek aangaan met hun onderaannemers zodat die hun job met de nodige aandacht opnemen.
Documentatie in het nl bvb hier: https://www.ssga.com/nl/nl/institutiona ... tf-sppw-gy
Saxo moet dringend eens een grondig gesprek aangaan met hun onderaannemers zodat die hun job met de nodige aandacht opnemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je kan en mag van mij wild tekeer gaan, maar daar los je het probleem niet mee op.
SWRD en alle andere SPDR UCITS trackers hebben een Nederlandstalige KIID. Ze staan gewoon op de website van de aanbieder.
Voor Keytrade is het blijkbaar geen probleem om die ook effectief aan te bieden, en jawel, met een link naar M*. Voor Saxo is het wel een probleem.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Ook bij Bolero al SWRD probleemloos gekocht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.
Dit is nu toevallig weer een goed voorbeeld van het verschil tussen een reële en een academische port.
Tussen theorie en praktijk zit vaak een groot verschil.
Daar komt ook nog eens bij dat velen wel bereid zijn om de theorie uit te leggen, maar als je een vraag stelt over de praktijk, dan blijft het antwoord plots uit... hoe zou dat komen ? Misschien omdat de praktijk verschilt van de theorie ?
Ik heb het volgende antwoord gekregen. Men spreekt dus helemaal niet meer over KIID's:
Tijd om een rekening bij DeGiro aan te vragen.Beste heer
Hartelijk dank voor uw bericht.
Bij BinckBank was het voldoende dat er een KIID aanwezig was in één van de landstalen om de ETF te kunnen aanbieden. Bij Saxo Bank is het beleid hierin echter anders. Nu dient een ETF geregistreerd te zijn in België bij het FSMA. Voor enkele ETF's is dit niet het geval waardoor we ze inderdaad niet meer kunnen aanbieden.
De bevoegde diensten zijn hiervoor in onderhaling met de betrokken partijen om hiervoor een oplossing te proberen zoeken zodat we opnieuw meer ETF's in ons aanbod kunnen opnemen. Helaas hebben we geen zicht op een exacte termijn voor een eventuele oplossing.
Met vriendelijke groeten
Saxo Bank
Rekenen ze dan ook voor alle ETF's 1,32% beurstaks?pzo schreef: ↑20 december 2021, 09:53 Ik heb het volgende antwoord gekregen. Men spreekt dus helemaal niet meer over KIID's:
Bij BinckBank was het voldoende dat er een KIID aanwezig was in één van de landstalen om de ETF te kunnen aanbieden. Bij Saxo Bank is het beleid hierin echter anders. Nu dient een ETF geregistreerd te zijn in België bij het FSMA. Voor enkele ETF's is dit niet het geval waardoor we ze inderdaad niet meer kunnen aanbieden.
De bevoegde diensten zijn hiervoor in onderhaling met de betrokken partijen om hiervoor een oplossing te proberen zoeken zodat we opnieuw meer ETF's in ons aanbod kunnen opnemen. Helaas hebben we geen zicht op een exacte termijn voor een eventuele oplossing.
Met vriendelijke groeten
Saxo Bank
De uitleg slaat nergens op...
IWDA is zeker niet geregistreerd in België en kan je zonder problemen kopen.
IWDA is zeker niet geregistreerd in België en kan je zonder problemen kopen.
Oei.pzo schreef: ↑20 december 2021, 09:53 Ik heb het volgende antwoord gekregen. Men spreekt dus helemaal niet meer over KIID's:
Met vriendelijke groeten
Saxo Bank
Dit lijkt me geen wettelijke beperking te zijn. "Alle" brokers bieden ETFS aan die niet in Belgie geregistreerd zijn; IWDA, ... zijn een goed voorbeeld.
Misschien worden de fondsen die op Euronext (Brussel, Amsterdam, Parijs?, ... ) verhandeld worden wel nog aangeboden maar de andere beurzen niet?
Zijn het vooral de fondsen die op Xetra noteren waar ze moeilijkheden mee hebben?
Als dit zo blijft zal ik dit deel van mijn portefeuille naar ergens anders moeten overbrengen.
Welke broker is de beste/makkelijkste/goedkoopste voor VAGF, ZPRV, ZPRX?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik heb een controle gedaan van IUSN (iShares World Small Cap) en een aantal Xtrackers ETFs die op Xetra noteren. Je kan die allemaal zonder problemen aankopen.
Voor zover ik eens gekeken heb is het vooral een probleem voor SPDR ETFs en ook voor sommige Vanguard ETFs.
bedankt.
Heb ook juist nog gekeken: ZPRX en ZPRV kan ik niet aankopen, ook VAGF niet.
Met de dalende markt, had ik (limiet)orders moeten ingeven om eventueel te herbalanceren op de small-caps.
Heb nu maar een kooporder op IWDA ingegeven (een ETF die ook niet in Belgie is geregistreerd :-)
De informatie die ze de klanten geven is duidelijk incorrect/niet volledig; nu reeds 2x.
Doen zij dit bewust, of krijgen zij verkeerde info van hun leveranciers.
Beide zijn verontrustend.
Heb ook juist nog gekeken: ZPRX en ZPRV kan ik niet aankopen, ook VAGF niet.
Met de dalende markt, had ik (limiet)orders moeten ingeven om eventueel te herbalanceren op de small-caps.
Heb nu maar een kooporder op IWDA ingegeven (een ETF die ook niet in Belgie is geregistreerd :-)
De informatie die ze de klanten geven is duidelijk incorrect/niet volledig; nu reeds 2x.
Doen zij dit bewust, of krijgen zij verkeerde info van hun leveranciers.
Beide zijn verontrustend.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zelf ga ik voor Interactive Brokers (tiered pricing), het platform waar onder meer Lynx en Mexem gebruik van maken. Alle Belgische belastingstechnische zaken zijn zelf te regelen, maar of dat veel werk is? Een aankoop via Xetra ter waarde van €1000 zou daar bijvoorbeeld €1.86 kosten. Effecten worden niet standaard uitgeleend.
Vroeger bij Binck had ik een mooi en snel overzicht van de indexen nu bij Saxo valt dit serieus tegen.(krijg zelfs geen koersen te zien van sommigen)
Bestaat er manier om dit deftig te krijgen ? (overzicht indexen, openingskoers voorbeurs ?)
Bestaat er manier om dit deftig te krijgen ? (overzicht indexen, openingskoers voorbeurs ?)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.