Onderhoud auto?
Re: Onderhoud auto?
Zo te zien worden niet de volledige ruitenwissers vervangen, maar enkel het rubber ervan, het deel dat in contact komt met de ruit dus.
Die 'werkuren' zijn uiteraard maar minuten, hoeveel weet ik niet, dat zit voor alles samen onder de noemer "handwerk mechaniek"; ik bedoel maar dat het niet enkel die bijna 100 euro is.
Ik denk dat je bij de dealer zou moeten zeggen wat je wil dat gedaan wordt en als ze meer dingen doen moeten ze dat eerst maar vragen.
Bij Renault staat dat op sommige documenten en hangt het ook uit. Als je er niet eerst voor getekend hebt en het wordt toch vervangen, dan is het gratis.
Toestemmen aan de telefoon zal ook wel een geldige reden zijn om het aan te rekenen natuurlijk.
De garantie : Toyota geeft 3 jaar garantie en de invoerder geeft daar bovenop 2 jaar extra (meer kilometers ook).
Die extra garantie heeft als voorwaarde dat het onderhoud moet worden uitgevoerd binnen het dealernetwerk.
Ze zijn niet verplicht om die 2 jaar extra te geven of 5 jaar in totaal.
Dus : als je die garantie wil moet je nog altijd bij een dealer onderhoud laten uitvoeren.
Zelf ruitenwissers kopen bij Autodoc of dergelijke kost rond de 10 euro per stuk voor goeie kwaliteit.
Bij garages maar ook bij bedrijven als Auto 5 kost het een pak meer. Zoals je zelf hebt kunnen merken.
Je kan die eenvoudig zelf vervangen.
Bij Renault staat dat op sommige documenten en hangt het ook uit. Als je er niet eerst voor getekend hebt en het wordt toch vervangen, dan is het gratis.
Toestemmen aan de telefoon zal ook wel een geldige reden zijn om het aan te rekenen natuurlijk.
De garantie : Toyota geeft 3 jaar garantie en de invoerder geeft daar bovenop 2 jaar extra (meer kilometers ook).
Die extra garantie heeft als voorwaarde dat het onderhoud moet worden uitgevoerd binnen het dealernetwerk.
Ze zijn niet verplicht om die 2 jaar extra te geven of 5 jaar in totaal.
Dus : als je die garantie wil moet je nog altijd bij een dealer onderhoud laten uitvoeren.
Zelf ruitenwissers kopen bij Autodoc of dergelijke kost rond de 10 euro per stuk voor goeie kwaliteit.
Bij garages maar ook bij bedrijven als Auto 5 kost het een pak meer. Zoals je zelf hebt kunnen merken.
Je kan die eenvoudig zelf vervangen.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Er zijn al veel garage's die werken met "" Forfaits ""
Ook al vullen ze géén koelvloeistof of andere toe, ga je er toch voor betalen..
Ook al vullen ze géén koelvloeistof of andere toe, ga je er toch voor betalen..
Ik heb ook een vraagje.
Ik heb Toyota en ga voor onderhoud steeds bij een toyota dealer.Het is nu het tweede jaar dat ik op mijn factuur de melding vind "Lek in koelvloeistof radiator". Ik heb dit nog niet laten herstellen (2 jaar) maar kijk regelmatig het niveau na.Dit zakt wel een heel klein beetje maar blijft boven het minimum peil. Wat moet ik daarvan denken.
Ik heb in mijn buurt een onafhankelijke garagist "alle merken" en zou daar willen gaan in de toekomst. Ik kan mijn auto daar laten en te voet naar huis. Is dit een goed idee ?
Ik heb Toyota en ga voor onderhoud steeds bij een toyota dealer.Het is nu het tweede jaar dat ik op mijn factuur de melding vind "Lek in koelvloeistof radiator". Ik heb dit nog niet laten herstellen (2 jaar) maar kijk regelmatig het niveau na.Dit zakt wel een heel klein beetje maar blijft boven het minimum peil. Wat moet ik daarvan denken.
Ik heb in mijn buurt een onafhankelijke garagist "alle merken" en zou daar willen gaan in de toekomst. Ik kan mijn auto daar laten en te voet naar huis. Is dit een goed idee ?
Zelf bijvullen, tot het lek groter wordt ofkaohsiung schreef: ↑12 december 2021, 12:27 Ik heb ook een vraagje.
Je kan in de handel een produkt kopen om in je radiator te doen.
Ga met die garagist eens een praatje maken en zijn prijzen vragen.
https://www.youtube.com/watch?v=s6LJQBk3tH0
Als dat lek zo klein is dat je na 10.000 km nog altijd geen water hebt moeten bijvullen : laten zoals het is en niets doen.
Na 10.000 km gewoon wat koelvloeistof bijvullen.
Als het elke 1000 km moet bijgevuld worden moet je er zeker iets laten aan doen of liever iets eerder.
Je moet eens navragen waar het lek juist zit.
Misschien aan een aansluitdarm die aan het verduren is thv de radiator of aan de radiator zelf ? Een darm vervangen is niet zo duur. Dat zou ik zeker bij Toyota doen.
Als je bv. ooit de radiator vervangt zou je eens kunnen navragen wat een niet origineel onderdeel kost.
Vergelijk eens een offerte van de dealer tov die onafhankelijke garage.
Als je bij de andere garage meer betaalt zou ik het alvast niet doen :-)
Een leak stop product zoals Ludo zegt is ook soms nuttig maar als het een heel klein lek is dat niet direct echt groter wordt zou Ik zelfs die moeite niet doen.
Een lek kan snel en opeens groter worden. Wees er dus op bedacht. Als je ooit de temperatuurmeter in het rood ziet gaan : onmiddellijk stoppen !
Hou je pechbijstand alvast in orde :-)
Na 10.000 km gewoon wat koelvloeistof bijvullen.
Als het elke 1000 km moet bijgevuld worden moet je er zeker iets laten aan doen of liever iets eerder.
Je moet eens navragen waar het lek juist zit.
Misschien aan een aansluitdarm die aan het verduren is thv de radiator of aan de radiator zelf ? Een darm vervangen is niet zo duur. Dat zou ik zeker bij Toyota doen.
Als je bv. ooit de radiator vervangt zou je eens kunnen navragen wat een niet origineel onderdeel kost.
Vergelijk eens een offerte van de dealer tov die onafhankelijke garage.
Als je bij de andere garage meer betaalt zou ik het alvast niet doen :-)
Een leak stop product zoals Ludo zegt is ook soms nuttig maar als het een heel klein lek is dat niet direct echt groter wordt zou Ik zelfs die moeite niet doen.
Een lek kan snel en opeens groter worden. Wees er dus op bedacht. Als je ooit de temperatuurmeter in het rood ziet gaan : onmiddellijk stoppen !
Hou je pechbijstand alvast in orde :-)
Ik heb zelf lang met een Toyota Corolla (1992-2011) gereden. Wonder der techniek! Perfect bezongen door Hugo Matthijssen... 289000 km gehaald en met veel spijt afscheid van genomen maar koetswerk was op. Enige 'grote' breuken: twee maal een radiator. Ook met de Starlet eens een radiator, en huidige Avensis van ouders (190000 KMS nu) ook aan derde radiator toe. Het is een zwak punt bij Toyota, maar troost je. Een niet rampzalige kost. Laatste keer zelfs waterpomp en distributieriem meegenomen in herstel en kwam rond 1000 euro uit, inclusief groot onderhoud. Wat anders dan mijn VW waar tweemassavliegwiel al op 100000 KMS aan diggelen lag en nog eens 30000 KMS later boite mocht vervangen worden. Bijludo schreef: ↑12 december 2021, 12:39Zelf bijvullen, tot het lek groter wordt ofkaohsiung schreef: ↑12 december 2021, 12:27 Ik heb ook een vraagje.
Je kan in de handel een produkt kopen om in je radiator te doen.
Ga met die garagist eens een praatje maken en zijn prijzen vragen.
https://www.youtube.com/watch?v=s6LJQBk3tH0
geen enkele Toyota is ooit koppeling of versnellingsbak kapotgegaan, zelfs niet een 1.3 benzine met bijna 300000 kms. Maar goede raad: gebruik nooit dichtingspasta. Vergeet niet dat die koelvloeistof een heel circuit aflegt. Die brol wil je niet in je motor.
Een alternator of waterpomp had je ook wel eens stuk kunnen hebben. Dat zijn dingen die ook aan een Toyota wel eens stuk gaan.
Ik vraag me soms af of het sop de kool waard is.
Stel : ik betaal 10 jaar aan een stuk gemiddeld 200 euro per jaar voor onderhoud. Dat maakt 2000 euro op 10 jaar.
Ik hou rekening met stijgende prijzen en dat er al eens een groter onderhoud moet gebeuren aan de auto.
Dan krijg ik wel netjes 10 keer een jaar pechbijstand.
Ik waardeer dat op minstens 80 euro, ook al zou ik er anders een nemen van rond de 100 euro waar ik met de wagen in heel Europa ben gedekt maar bovenop voor mezelf, persoonlijk, in de hele wereld.
Stel dat ik die pechbijstand voor mezelf dan meereken voor 60 euro.
X 10 jaar >> Dat is al 600 euro terugverdiend.
Ook krijg ik 2 jaar extra garantie hierdoor, wat ik voor mezelf op meer dan 500 euro waarde schat.
Als ik zelf olie moet verversen en een filter aankopen ben ik zeker 40 euro kwijt per keer.
Daar komen later ook wat filters bij als ik een groter onderhoud zou doen. In die 10 jaar moet ik ook al eens remvloeistof vervangen of koelvloeistof.
Het kost me ook moeite en een beetje geknoei want een autobrug heb ik thuis niet staan.
In ieder geval, als ik elk jaar de olie zelf ververs, kost me dat op tien jaar ook 400 euro.
Ik betaal dus rond de 500 euro extra op tien jaar (2000-1500) en ik heb geen problemen om zelf onder mijn auto te moeten kruipen.
Bij een garantieprobleem waar een beetje in mijn voordeel moet worden geïnterpreteerd heb ik het dan ook makkelijker en mijn auto wordt nagekeken door een bedrijf dat gewoon is om aan dit soort auto's te werken.
Persoonlijk zie ik dan de winst niet om het zelf te gaan doen.
Tenzij ik elk anderhalf jaar olieverversing zou doen en op die maner op 10 jaar een onderhoudsbeurt of vier zou uitsparen.
Maar dan zeggen we ook dag tegen de verlengde garantie en de pechverhelping.
Ik vraag me soms af of het sop de kool waard is.
Stel : ik betaal 10 jaar aan een stuk gemiddeld 200 euro per jaar voor onderhoud. Dat maakt 2000 euro op 10 jaar.
Ik hou rekening met stijgende prijzen en dat er al eens een groter onderhoud moet gebeuren aan de auto.
Dan krijg ik wel netjes 10 keer een jaar pechbijstand.
Ik waardeer dat op minstens 80 euro, ook al zou ik er anders een nemen van rond de 100 euro waar ik met de wagen in heel Europa ben gedekt maar bovenop voor mezelf, persoonlijk, in de hele wereld.
Stel dat ik die pechbijstand voor mezelf dan meereken voor 60 euro.
X 10 jaar >> Dat is al 600 euro terugverdiend.
Ook krijg ik 2 jaar extra garantie hierdoor, wat ik voor mezelf op meer dan 500 euro waarde schat.
Als ik zelf olie moet verversen en een filter aankopen ben ik zeker 40 euro kwijt per keer.
Daar komen later ook wat filters bij als ik een groter onderhoud zou doen. In die 10 jaar moet ik ook al eens remvloeistof vervangen of koelvloeistof.
Het kost me ook moeite en een beetje geknoei want een autobrug heb ik thuis niet staan.
In ieder geval, als ik elk jaar de olie zelf ververs, kost me dat op tien jaar ook 400 euro.
Ik betaal dus rond de 500 euro extra op tien jaar (2000-1500) en ik heb geen problemen om zelf onder mijn auto te moeten kruipen.
Bij een garantieprobleem waar een beetje in mijn voordeel moet worden geïnterpreteerd heb ik het dan ook makkelijker en mijn auto wordt nagekeken door een bedrijf dat gewoon is om aan dit soort auto's te werken.
Persoonlijk zie ik dan de winst niet om het zelf te gaan doen.
Tenzij ik elk anderhalf jaar olieverversing zou doen en op die maner op 10 jaar een onderhoudsbeurt of vier zou uitsparen.
Maar dan zeggen we ook dag tegen de verlengde garantie en de pechverhelping.
Een onderhoud voor 200 euro heb je nergens.
Buiten olie en oliefilter vervangen ze meer dan dat volgens het onderhoudsboekje
Buiten olie en oliefilter vervangen ze meer dan dat volgens het onderhoudsboekje
Helaas ... en het wordt ook als 'normaal' beschouwd ...
“Bij een klein onderhoud worden de olie en oliefilter vervangen. Daarnaast checkt de garagist ook je koelvloeistof, batterij, remmen, koplampen, ruitenwissers en -vloeistof”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, de federatie voor autohandelaars en garages."
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211212_96862364
Voor lampen is het duidelijk, die werken of werken niet (de stand van de lichten wordt hier normaal niet gecontroleerd bij een onderhoudsbeurt...)
Wat ruitenwissers betreft ... geen idee waarop men zich baseert ... "ze waren versleten..." ... tja...
Gelukkig doet men dit niet elke jaarlijkse onderhoudsbeurt ...
Ruitensproeiervloeistof wordt hier ook altijd aangerekend ... nu ja, voor 3,63 euro ... daar valt dan weer mee te leven ... al heb ik nu ook geen idee hoeveel er in zo'n reservoir kan (google is hier helaas mijn vriend niet) ... moet het zelf nooit bijvullen ... Het peil is bij een yaris ook niet af te lezen...
Voor mijn Toyota Corolla heb ik nog nooit 200 euro of meer betaald voor een klein onderhoud.
Mijn 2 laatste facturen waren: in 2021: 106,21 € en in 2022: 153,66 €.
Correctie: sorry folks! Ik bedoelde uiteraard in 2020 en in 2021 !
Laatst gewijzigd door Nefertari op 21 december 2021, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Nu je toch in de toekomst zit (factuur '22), wat zijn de lotto-cijfers van aanstaande week
Meer OT: Bij mij is het onderhoud ook goed betaalbaar, maar heb wel een zware kost aan slijtage van dubbelmassavliegwiel (en koppeling) gehad dit jaar...
Uiteraard kan je onderhoud laten doen voor minder dan 200 euro.
Néfertari : jij hebt wel een goedkope dealer.
Als er meer vervangen wordt dan je voorzien had heb je een slechte auto of een slechte garage. Of allebei.
Een vroegere collega gaat met zijn VW met longlife olie voor een olieverversing waar enkel een beetje wordt bijgevuld (niet vervangen) aan 300 euro per beurt naar de VW garage.
Heel die longlife story is trouwens bedrieglijk opzet.
Een mens wil bedrogen worden.
Maar niet iedereen is hetzelfde.
Néfertari : jij hebt wel een goedkope dealer.
Als er meer vervangen wordt dan je voorzien had heb je een slechte auto of een slechte garage. Of allebei.
Een vroegere collega gaat met zijn VW met longlife olie voor een olieverversing waar enkel een beetje wordt bijgevuld (niet vervangen) aan 300 euro per beurt naar de VW garage.
Heel die longlife story is trouwens bedrieglijk opzet.
Een mens wil bedrogen worden.
Maar niet iedereen is hetzelfde.
Dat is geen onderhoud. Is gespreid onderhoud..
1ste Is enkel oliewissel en filter, en 2de zal een lucht of interieur filter erbij geweest zijn..
Samen kom je dan toch op 260 euro..
Slecht idee onafhankelijke garagist, Toyota is wereldtop zowel voor herstellingen en de onderhoud, kostprijs is ook prima.kaohsiung schreef: ↑12 december 2021, 12:27 Ik heb ook een vraagje.
Toyota is zeer ok.