Onderhoud auto?
Re: Onderhoud auto?
Bij Toyota is het elk jaar oliewissel + filter OF om de 15.000 km.
Het ene jaar is er niets of niet veel extra, het tweede jaar iets meer.
Je moet die twee dan ook niet samentellen. Het is gewoon jaarlijks onderhoud.
Doe jij onderhoud om de twee jaar ? Dat zou kunnen natuurlijk.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Onderhoud auto?
Als ze het onderhoudsschema volgen volgens de fabrikant moet er om de zoveel tijd
1/ Remvloeistof vervangen
2/ Versnellingsbak olie vervangen
3/Waterpomp vervangen
4/ Distributieriem vervangen
En zo zal er nog wel één en ander zijn.. wat er op je af kan komen..
1/ Remvloeistof vervangen
2/ Versnellingsbak olie vervangen
3/Waterpomp vervangen
4/ Distributieriem vervangen
En zo zal er nog wel één en ander zijn.. wat er op je af kan komen..
Re: Onderhoud auto?
Wil je dat je auto lang wil meegaan of niet, dan is onderhoud zeer belangrijkludo schreef: ↑20 december 2021, 19:30 Als ze het onderhoudsschema volgen volgens de fabrikant moet er om de zoveel tijd
1/ Remvloeistof vervangen
2/ Versnellingsbak olie vervangen
3/Waterpomp vervangen
4/ Distributieriem vervangen
En zo zal er nog wel één en ander zijn.. wat er op je af kan komen..
Re: Onderhoud auto?
Olie en olie filter is belangrijkste.elibar schreef: ↑20 december 2021, 19:53Wil je dat je auto lang wil meegaan of niet, dan is onderhoud zeer belangrijkludo schreef: ↑20 december 2021, 19:30 Als ze het onderhoudsschema volgen volgens de fabrikant moet er om de zoveel tijd
1/ Remvloeistof vervangen
2/ Versnellingsbak olie vervangen
3/Waterpomp vervangen
4/ Distributieriem vervangen
En zo zal er nog wel één en ander zijn.. wat er op je af kan komen..
Als de rest is geld uit je zakken kloppen..
Maar met de gecontroleerde chips die er nu inzitten kan het wel eens zijn dat je auto niet meer start of mankementen gaat vertonen zodat je toch naar de garage moet.. Pure diefstal.
Re: Onderhoud auto?
Neen, alles is veel gemakkelijker geworden voor garagisten.
Computer inpluggen en alle fouten komen erop.
Vroeger was het manueel zoeken en gissen.
Ja, mocht ik elke keer met mijn oldtimers en motors naar een dealer rijden voor euvel of onderhoud dan zou ik wachten tot ik op straat hoorde via luidspreker "Wij kopen oude wasmachines, batterijen en kleine apparaten enzovoort enzovoort"
Neen, alle gekheid op een stokje, dat zou echt onbetaalbaar blijven.
Heb al een paar keer prijs van onderdelen gevraagd bij officiële dealer, durf het bijna niet schrijven maar was X 10 tegenover ergens in Europa op internet.
Re: Onderhoud auto?
Met de autos van de jaren 70/80 deed je olie en benzine in , en je reed tot hij na 25/30 jaar op was.odbc schreef: ↑20 december 2021, 22:45Neen, alles is veel gemakkelijker geworden voor garagisten.
Computer inpluggen en alle fouten komen erop.
Vroeger was het manueel zoeken en gissen.
Ja, mocht ik elke keer met mijn oldtimers en motors naar een dealer rijden voor euvel of onderhoud dan zou ik wachten tot ik op straat hoorde via luidspreker "Wij kopen oude wasmachines, batterijen en kleine apparaten enzovoort enzovoort"
Neen, alle gekheid op een stokje, dat zou echt onbetaalbaar blijven.
Heb al een paar keer prijs van onderdelen gevraagd bij officiële dealer, durf het bijna niet schrijven maar was X 10 tegenover ergens in Europa op internet.
Je kon ook heel veel zelf doen, nu moet je voor een simpel lampje te vervangen naar de garage.
Enige probleem was roest..
Waren hele andere motoren van staal, nu van aluminium/zamak , en gesofisticeerder, en het inpluggen om een probleem te dedecteren zoals je zegt betaal je ook 25 euro+btw, en hopelijk geeft hij geen 3 of 4 mogelijkheden waar het kan aan liggen en dan moet het nog hersteld worden en de zoekuren die betaal je evenals de stukken die allemaal vervangen zijn, ook al was het niet nodig..
Re: Onderhoud auto?
Moet je ook eens doen, op alle filters een kruis op zetten, vanaf toen is mijn auto nooit nog in garage geweest.
Groot nazicht en 2 kruizen bleven staan.
Je had het gezicht eens moeten zien van ploegbaas en baas van die garage.
"Dan hebben ze zich vergist en per ongeluk de oude er terug opgezet of oei zijn ze mss. vergeten?"
Charletans zijn het.
Nu bij nieuwe wagens is het simpel, ik doe eke keer een motorunit reset, zware stekker van unit 5 min uiteen en staat die altijd op fabrieksinstelling.
Nieuwe wagens zitten veel gemakkelijker ineen.
Allerlei sensoren op krukas, olie, koeling, lucht uitlaatsysteem, turbo enz. dat stuurt motorunit aan.sommige gaan stuk een valt die in veiligheid maar kan je nog rijden aan bepaalde snelheid of toerental.
Sommige die uitvallen zijn essentieel voor werking(sensoren op krukas) als die stuk zijn, dan is het takelen.
Al die sensoren kosten maar een habbekrats op
online auto platforms.
Een werkboek met goede schema's is wel nuttig om zelf onderhoud uit te voeren.
Hou alles bij van rekeningen, voorlaatste auto was een Mercedes C van 1995 diesel zonder turbo.
22 jaar mee gereden.
Geen stukken gehad enkel normaal onderhoud
Op 22 jaar 4 keer set banden 760 euro
4 remschijven en blokken 185 euro
Set gloeibougies 60 euro
Remolie, olie versnellingsbak, motorolie en koelvloeistof +filters 1370 euro
Werkuren, zelf gedaan en soms ook veel geduveld.
2375 euro onderhoudskosten op 22 jaar en 350. 000 km gereden.
Groot nazicht en 2 kruizen bleven staan.
Je had het gezicht eens moeten zien van ploegbaas en baas van die garage.
"Dan hebben ze zich vergist en per ongeluk de oude er terug opgezet of oei zijn ze mss. vergeten?"
Charletans zijn het.
Nu bij nieuwe wagens is het simpel, ik doe eke keer een motorunit reset, zware stekker van unit 5 min uiteen en staat die altijd op fabrieksinstelling.
Nieuwe wagens zitten veel gemakkelijker ineen.
Allerlei sensoren op krukas, olie, koeling, lucht uitlaatsysteem, turbo enz. dat stuurt motorunit aan.sommige gaan stuk een valt die in veiligheid maar kan je nog rijden aan bepaalde snelheid of toerental.
Sommige die uitvallen zijn essentieel voor werking(sensoren op krukas) als die stuk zijn, dan is het takelen.
Al die sensoren kosten maar een habbekrats op
online auto platforms.
Een werkboek met goede schema's is wel nuttig om zelf onderhoud uit te voeren.
Hou alles bij van rekeningen, voorlaatste auto was een Mercedes C van 1995 diesel zonder turbo.
22 jaar mee gereden.
Geen stukken gehad enkel normaal onderhoud
Op 22 jaar 4 keer set banden 760 euro
4 remschijven en blokken 185 euro
Set gloeibougies 60 euro
Remolie, olie versnellingsbak, motorolie en koelvloeistof +filters 1370 euro
Werkuren, zelf gedaan en soms ook veel geduveld.
2375 euro onderhoudskosten op 22 jaar en 350. 000 km gereden.
Re: Onderhoud auto?
Goed opgemerkt! Intussen correctie toegevoegd voor de jaartallen.azerty_123 schreef: ↑20 december 2021, 15:04Nu je toch in de toekomst zit (factuur '22), wat zijn de lotto-cijfers van aanstaande week
Meer OT: Bij mij is het onderhoud ook goed betaalbaar, maar heb wel een zware kost aan slijtage van dubbelmassavliegwiel (en koppeling) gehad dit jaar...
Kosten voor slijtage heb ik niet, want ik rijd de laatste jaren nog maar weinig, en ook vroeger heb ik mijn auto nooit gebruikt voor woon- werk-verkeer.
Re: Onderhoud auto?
Gespreid onderhoud?
Ik ga gewoon 1 X per jaar naar de garage om een klein onderhoud te laten doen: ongeacht hoeveel km ik intussen gereden heb.
Bij beide facturen gaat het over oliewissel en oliefilter en bij de recentste ook een pollenfilter.
Als er iets extra's aangerekend wordt (zoals ruitenwissers bij mijn vorige, oude auto) dan gebeurt dit ofwel op mijn vraag, of nooit zonder mij er eerst over te raadplegen. En zo hoort het.
Re: Onderhoud auto?
Neen! Ik heb gewoon een éérlijke garagist (een officiele Toyota dealer, waar ikzelf en verschillende van mijn familieleden al jaren tevreden klanten zijn).
Re: Onderhoud auto?
Re: Onderhoud auto?
Ik moet Ludo toch een beetje meer de rol van 'fieloe' geven in de volgende Spaargids, the movie.
Want eerst zegt hij dat onderhoud niet mogelijk is beneden de 200 euro en nu juicht hij jouw lage prijzen toe
Midlife crisis... het zijn vree dingen !
Nefertari: als je ooit je dealer wil aanbevelen, laat maar komen
Alleen heb ik er geen idee over of ik erg ver ga moeten rijden.
Ik zie dat er hier de laatste 30 jaar in de streek al redelijk wat kleine dealers van Toyota vantussen zijn.
Alleen redelijk grote dealers blijven over en die zijn per definitie niet het goedkoopst.
Want eerst zegt hij dat onderhoud niet mogelijk is beneden de 200 euro en nu juicht hij jouw lage prijzen toe
Midlife crisis... het zijn vree dingen !
Nefertari: als je ooit je dealer wil aanbevelen, laat maar komen
Alleen heb ik er geen idee over of ik erg ver ga moeten rijden.
Ik zie dat er hier de laatste 30 jaar in de streek al redelijk wat kleine dealers van Toyota vantussen zijn.
Alleen redelijk grote dealers blijven over en die zijn per definitie niet het goedkoopst.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Onderhoud auto?
Klaasen, Turnhout.
Re: Onderhoud auto?
Tarief garage is niet altijd kwestie van eerlijkheid.
Als je op voorhand geen bestek vraagt ga je akkoord met de tarieven.
Ik beschouw mijzelf ook als iemand die niet goedkoop zijn werk doet, en als ik eerlijk ben er zijn er die beter werk afleveren en goedkoper. Dat is gewoon een keuze.
Ik praat de tarieven niet goed (of slecht).
Heb ook enkele malen 200+ betaald voor longlife onderhoud bij de dealer.
Doe nu zelf wat ik zelf kan, ttz. filters allerhande + longlife olie, de rest laat ik uitvoeren maar niet door de dealer.
Oliefiler + longlife olie komt mij op een 30 EUR all in, goed voor ongeveer 2 jaar. Om de 4 jaar komt daar pollenfilter en luchtfilter bij. Dieselfilter en remblokken doe ik niet zelf (maar heb toegang tot goedkope garagediensten).
Snel door mijn expenditure XL sheet gelopen. Op 5,5 jaar kom ik op < 1000 EUR, hier zit in:
- onderhoud - pas gedaan dus 2 jaar OK
- nieuwe batterij
- OBD kabel
- dieselfilter vervangen
- 2dehands winterbanden + velgen
- 4 nieuwe zomerbanden (onlangs)
- remmen voor en achter (onlangs)
- lichten afstellen
Het betreft een grote diesel tweedehands Skoda.
Ik ga er dus met een beetje geluk binnenkort vanaf komen met <1000 EUR voor 100KKM.
Als je op voorhand geen bestek vraagt ga je akkoord met de tarieven.
Ik beschouw mijzelf ook als iemand die niet goedkoop zijn werk doet, en als ik eerlijk ben er zijn er die beter werk afleveren en goedkoper. Dat is gewoon een keuze.
Ik praat de tarieven niet goed (of slecht).
Heb ook enkele malen 200+ betaald voor longlife onderhoud bij de dealer.
Doe nu zelf wat ik zelf kan, ttz. filters allerhande + longlife olie, de rest laat ik uitvoeren maar niet door de dealer.
Oliefiler + longlife olie komt mij op een 30 EUR all in, goed voor ongeveer 2 jaar. Om de 4 jaar komt daar pollenfilter en luchtfilter bij. Dieselfilter en remblokken doe ik niet zelf (maar heb toegang tot goedkope garagediensten).
Snel door mijn expenditure XL sheet gelopen. Op 5,5 jaar kom ik op < 1000 EUR, hier zit in:
- onderhoud - pas gedaan dus 2 jaar OK
- nieuwe batterij
- OBD kabel
- dieselfilter vervangen
- 2dehands winterbanden + velgen
- 4 nieuwe zomerbanden (onlangs)
- remmen voor en achter (onlangs)
- lichten afstellen
Het betreft een grote diesel tweedehands Skoda.
Ik ga er dus met een beetje geluk binnenkort vanaf komen met <1000 EUR voor 100KKM.
Re: Onderhoud auto?
@Destereir ... Denk dat je de context ervan niet begrijpt.Destereir schreef: ↑21 december 2021, 11:10 Ik moet Ludo toch een beetje meer de rol van 'fieloe' geven in de volgende Spaargids, the movie.
Want eerst zegt hij dat onderhoud niet mogelijk is beneden de 200 euro en nu juicht hij jouw lage prijzen toe
Midlife crisis... het zijn vree dingen !
Nefertari: als je ooit je dealer wil aanbevelen, laat maar komen
Alleen heb ik er geen idee over of ik erg ver ga moeten rijden.
Ik zie dat er hier de laatste 30 jaar in de streek al redelijk wat kleine dealers van Toyota vantussen zijn.
Alleen redelijk grote dealers blijven over en die zijn per definitie niet het goedkoopst.
Mijn + 10 slaat hoofdzakelijk op een eerlijke dealer..
en zoveel te beter dat een onderhoud minder dan 200 euro kost.. Hoera dus..