[Voorbeeld portefeuille 22-30] Sea-salt-portfolio
TIP
[Voorbeeld portefeuille 22-30] Sea-salt-portfolio
De strategie in enkele woorden :
Het dividendrendement moet minimum 2% bedragen bij opname in de portefeuille.
Voor de selectie volg ik de dividendgemeenschap over de gehele westerse wereld en puur daar de aandelen uit die in mijn ogen vermoedelijk een solide dividendgroei in de toekomst bieden.
Ik bespeel 3 markten: -Canada (cad)
- Verenigde staten (us dollar)
- de eurozone (eur)
Om zeezout niet voor de voeten te lopen,en uit respect voor hem,komen er geen Belgische aandelen in.
Het is een eenvoudig model,maar ik vertrouw erop dat het over een langere periode een mooi resultaat kan geven!
Ben benieuwd....
Het dividendrendement moet minimum 2% bedragen bij opname in de portefeuille.
Voor de selectie volg ik de dividendgemeenschap over de gehele westerse wereld en puur daar de aandelen uit die in mijn ogen vermoedelijk een solide dividendgroei in de toekomst bieden.
Ik bespeel 3 markten: -Canada (cad)
- Verenigde staten (us dollar)
- de eurozone (eur)
Om zeezout niet voor de voeten te lopen,en uit respect voor hem,komen er geen Belgische aandelen in.
Het is een eenvoudig model,maar ik vertrouw erop dat het over een langere periode een mooi resultaat kan geven!
Ben benieuwd....
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Sea-salt-portfolio
Mooi, als ik mij good herinner heeft Zeezout ook gekeken of zijn strategie internationaal ook dezelfde goede resultaten zou halen. Hij heeft uiteindelijk beslist om het niet te doen.
Curieus wat je initiële portefeuille zal zijn.
Curieus wat je initiële portefeuille zal zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, Zeezout had enkele Noorse,Nederlandse en Amerikaanse aandelen reeds in portfolio genomen en de rendementen vielen tegen.Mijn inziens wat te vroeg om er de brui aan te geven .(te weinig posities)
Ik wil hier wel niet de kloon van zeezout zijn.Maar het idee van een enkel door dividend gestuurde portefeuille met poepsimpele regeltjes boeit mij als (ervaren) dividendbelegger mateloos.
En aangezien ik toch nog een restportefeuille heb bij dierickx-leys (na overname van beursvennootschap lawaisse) met vooral cash en een restje dividendaandelen spring ik graag mee op de kar met mijn eigen centen.(extra motivatie)
Toch nog even duidelijk stellen dat ik dit ook aanzie als een experiment,weliswaar één waarvan ikzelf sterk in geloof,maar een experiment!
Ik wil hier wel niet de kloon van zeezout zijn.Maar het idee van een enkel door dividend gestuurde portefeuille met poepsimpele regeltjes boeit mij als (ervaren) dividendbelegger mateloos.
En aangezien ik toch nog een restportefeuille heb bij dierickx-leys (na overname van beursvennootschap lawaisse) met vooral cash en een restje dividendaandelen spring ik graag mee op de kar met mijn eigen centen.(extra motivatie)
Toch nog even duidelijk stellen dat ik dit ook aanzie als een experiment,weliswaar één waarvan ikzelf sterk in geloof,maar een experiment!
Om alles zo veilig mogelijk te houden,is het van het grootste belang om overwaardering te detecteren!(zeker bij start van een nieuwe portfolio.)
Daar gebruik ik de s&p500 gemiddeld 12maandsdividendrendement voor.Die is op dit moment 1,30%.
Het absolute dieptepunt was in aug 2000 1,06%. We mogen dus besluiten dat we al met stevige waarderingen zitten!
(Toch ook even meegeven dat de japanse beurs op haar hoogtepunt in de jaren 80 slechts 0,50% gaf)
Het gemiddelde dividendrendement van begin 2003 tot eind 2020 is 1,90%. Dit neem ik als basis.
Vandaar dat ik de volgende regel hanteer: Verdeling cash /aandelen
50% cash/50% aandelen voor nu.
Naarmate we de 1,90% naderen drijven we op naar 25% cash/75% aandelen.
Eéns voorbij de 2% gaan voor 100% aandelen
(Gewoon ter info:Voor de bullmarkt van de jaren 90 van start ging,lag het rond de 3%,met als absolute hoogtepunt 6% in 1982.)
Daar gebruik ik de s&p500 gemiddeld 12maandsdividendrendement voor.Die is op dit moment 1,30%.
Het absolute dieptepunt was in aug 2000 1,06%. We mogen dus besluiten dat we al met stevige waarderingen zitten!
(Toch ook even meegeven dat de japanse beurs op haar hoogtepunt in de jaren 80 slechts 0,50% gaf)
Het gemiddelde dividendrendement van begin 2003 tot eind 2020 is 1,90%. Dit neem ik als basis.
(Gewoon ter info:Voor de bullmarkt van de jaren 90 van start ging,lag het rond de 3%,met als absolute hoogtepunt 6% in 1982.)
Als je zuiver je aankopen gaat baseren op het dividendrendement zit je toch automatisch met een hoger risico .Divi schreef: ↑19 december 2021, 20:16 Om alles zo veilig mogelijk te houden,is het van het grootste belang om overwaardering te detecteren!(zeker bij start van een nieuwe portfolio.)
En laat je vele sectoren liggen , en krijg je teveel gewicht in andere zoals telecom ,energie , bio ,
Je moet het dividend afzetten tegenover de verwachte groei de waardering en ook de payout en de gechiedenis ervan .
Er is vandaag een hoge waardering maar toch vind je nog genoeg kwaliteit aan lage prijzen die gewoonweg een tijdje met tegenwind kampen door economische redenen of onderliggende het is gewoonweg de kunst deze te analyseren en de verwachtingen te bekijken in de toekomst .
Op die manier sla je niet hele sectoren over en nogmaals de helft te elimineren omdat ze te weinig dividend uitbetalen .
U zegt ook dat je een bedrijf verkoopt als het zijn dividend elimineert of laat dalen .
Waarom zou je dat doen als er fundamenteel niks is veranderd ?
Een dividendverlaging kan in sommige gevallen juist een katalysator zijn voor grotere toekomstige groei .
En verkopen na dat een bedrijf zijn dividend heeft verlaagd is nooit geen goed idee .
Zal als voorbeeld IVZ geven na aankondiging zakte de koers met 50% in 2020
Vandaag staat deze teug 150% hoger
Ik heb deze aandelen ook verkocht omdat het zijn dividend heeft geknipt maar wel op 7-10-21 aan een koers van 25,70$
en niet in een reactie aan 9$ na de knip als ik dat had gedaan zat ik het een verlies van bijna 45%
te vergelijken met een winst van 60% door simpel weg te wachten .
Was in mijn geval al een mooie auto aan verschil .
Zou je de raadgeven het dividendrendement niet voorop te stellen bij het selecteren.
Maar de verwachte groei en de waardering in de plaats
Hopelijk heb je iets aan mijn adviezen .
Ben benieuwd naar uw samenstelling .
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Komaan lop! Je hebt nog een paar dagen om je voor te bereiden op het project van B7H4long. Doe mee! I beg you!
Afgaande op uw berichten, mogen we veronderstellen dat je een oudere knar bent die op een hoop geld zit en veel tijd heeft. Dat is overigens geweldig. Well done. Maar dit is dé kans om al die 'domme', 'onnozele' en 'trollende' index-beleggers een poepje te laten ruiken, B7 in de eerste plaats.
Zet ergens 100K opzij, in het echt (dat zal wel geen probleem zijn). Doe een paar initiële aankopen en laat ons de rest van de aan- en verkopen weten. Als was het maar voor een jaar of twee drie.
The proof of the pudding is in the eating!
Afgaande op uw berichten, mogen we veronderstellen dat je een oudere knar bent die op een hoop geld zit en veel tijd heeft. Dat is overigens geweldig. Well done. Maar dit is dé kans om al die 'domme', 'onnozele' en 'trollende' index-beleggers een poepje te laten ruiken, B7 in de eerste plaats.
Zet ergens 100K opzij, in het echt (dat zal wel geen probleem zijn). Doe een paar initiële aankopen en laat ons de rest van de aan- en verkopen weten. Als was het maar voor een jaar of twee drie.
The proof of the pudding is in the eating!
Ik kan je zeker volgen,Lop! En uiteindelijk het zijn de "cijfers" van een bedrijf die er toe doen.
Maar het is de zeezout-strategie (microbe) die mij gebeten heeft.Aandelen selecteren en bijhouden puur op dividendgroei en toekomstig dividend en alleen maar dit.Het is het eenvoudige,het simpele,voor iedereen toegankelijk,die mij er zo in aantrekt!
En ja ,de kans is groot dat ik hier als hekkensluiter uitkom,maar dan heb ik nog steeds brons behaald.
Maar ,hoe groot gaat de achterstand zijn? Waar laat ik de steken vallen? In de eurozone,Canada of USA?Of laat ik toch iedereen hier een poepke ruiken? Boeiend,toch?
Ook van mijn kant uit,hier een warme oproep ,om mij het brons niet te gunnen, en mee te doen !!!
Waar zitten de holding en gvv liefhebbers ,de alfondsen en vele anderen ?
Maar het is de zeezout-strategie (microbe) die mij gebeten heeft.Aandelen selecteren en bijhouden puur op dividendgroei en toekomstig dividend en alleen maar dit.Het is het eenvoudige,het simpele,voor iedereen toegankelijk,die mij er zo in aantrekt!
En ja ,de kans is groot dat ik hier als hekkensluiter uitkom,maar dan heb ik nog steeds brons behaald.
Maar ,hoe groot gaat de achterstand zijn? Waar laat ik de steken vallen? In de eurozone,Canada of USA?Of laat ik toch iedereen hier een poepke ruiken? Boeiend,toch?
Ook van mijn kant uit,hier een warme oproep ,om mij het brons niet te gunnen, en mee te doen !!!
Hier kun je geen voorbeeld port maken , in geen tijd heb je geen overzicht meer .Divi schreef: ↑20 december 2021, 10:05 Ik kan je zeker volgen,Lop! En uiteindelijk het zijn de "cijfers" van een bedrijf die er toe doen.
Doe dit via een ander kanaal en niet via spaargids . Simpelweg 1 maal een link posten hier bij nieuwe aankopen .
Had al gezegd dat je hier geen overzicht kunt behouden .
Er was simpelweg 1 draadje nodig waar je uw link postte naar uw port .
Waarom alles ingewikkeld en onoverzichtelijk maken ?
Lop, komaan, wees een man, geen watje, begin eraan!
Je weerlegt elk zn standpunten, nu de jouwe open en bloot, of durf je niet?
Ik durf niet, ben zo geen kenner als jou, die over alles het laatste woord wilt hebben...
Be a man Lop! Respect gegarandeerd !
Je weerlegt elk zn standpunten, nu de jouwe open en bloot, of durf je niet?
Ik durf niet, ben zo geen kenner als jou, die over alles het laatste woord wilt hebben...
Be a man Lop! Respect gegarandeerd !
Zoals ik al zij , hier kun je geen overzicht houden de portefeuilles zijn nog niet gestart en je hebt al 1 pagina vol .
Met alles die niet niks er mee te maken heeft qua samenstelling en rendement .
1 link , overzicht + bedrijf analyse .
Rendement en dividend
Het zou slim zijn dat iedereen hier zo zou werken .
Zal veel meer overzichtelijk zijn dan hier .
Je zult wel zien van wie je best overzicht kunt houden na 1 jaar
Vind ik een terecht punt. Maar niemand houdt je tegen dit effectief te doen via zo'n extern platform.lop schreef: ↑20 december 2021, 18:42Zoals ik al zij , hier kun je geen overzicht houden de portefeuilles zijn nog niet gestart en je hebt al 1 pagina vol .
Rendement en dividend
Is al lang in orde . Alleen nog bekijken hoe ik alles in real time kan weergeven .pmu schreef: ↑20 december 2021, 18:57Vind ik een terecht punt. Maar niemand houdt je tegen dit effectief te doen via zo'n extern platform.lop schreef: ↑20 december 2021, 18:42
Zoals ik al zij , hier kun je geen overzicht houden de portefeuilles zijn nog niet gestart en je hebt al 1 pagina vol .
Rendement en dividend
En niet eens een sporadisch overzichtje een keer in de maand .
Maar dat je daadwerkelijk het rendement en overzicht van posities en ontvangen dividend op elk moment kunt zien
Als ik iets doe , doe ik het goed
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
lop, ik moet zeggen dat je een punt hebt ivm de overzichtelijkheid na een aantal jaren. Ik hoop dat je een goede oplossing hebt gevonden.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om alles in een gedeelde Google Doc weer te geven: real-time koersen, verschillende tabs voor aankopen,... Je kan een aparte Google Account aanmaken om je anonimiteit te garanderen.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om alles in een gedeelde Google Doc weer te geven: real-time koersen, verschillende tabs voor aankopen,... Je kan een aparte Google Account aanmaken om je anonimiteit te garanderen.
Simpelweg via blog de aankopen posten en bedrijfsanalyse , vandaaruit real time link naar de portefeuille waar je alles kunt terug vinden. Elke aankoop , welke winst/verlies elke positie heeft , hoeveel dividend welk aandeel heeft betaald en wanneer, de kosten , hoeveel van de winst bestaat uit koerswinst en hoeveel uit dividend enz Google doc heeft niet zo'n compleet overzicht , had eerst mijn portfolio tracker gebruikt maar vind dat ook niet duidelijk genoeg . Daarom nogmaals veranderd .troglodytes schreef: ↑21 december 2021, 08:09 lop, ik moet zeggen dat je een punt hebt ivm de overzichtelijkheid na een aantal jaren. Ik hoop dat je een goede oplossing hebt gevonden.
Denk dat ik nu 100% alles kan weergeven realtime , Jammer dat het niet lukt automatisch de belastingen te verrekenen in het overzicht ook wat je zult zien zijn de bruto dividenden na wisselkosten terug in euro . Om dat te verrekenen heb je de betaalversie nodig .
En kan blijkbaar geen openbare en prive aanmaken met 1 acount en zal hiervoor ook geen 8€ per maand extra betalen .
Maar iedereen kan 15% bronbelastingen aftrekken en nog eens 30% RV denk ik toch .Zo heb je toch een beeld over dat gedeelte ook .
Zal in elk geval duidelijker zijn dan hier een draadje te starten , Moet alleen een link posten dat is alles
Heren,
Mag ik jullie vragen om in deze thread enkel over Sea-Salt te discuteren.
Anders word het helemaal een boeltje.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.