Energieleveranciers zullen frauderen
Re: Energieleveranciers zullen frauderen
Update: Net mijn overstap in orde gemaakt. Het is nog de variabele bij Octa+ geworden wegens de 'lage' kwh-prijs en 'slechts' 10 euro vaste vergoeding. Dal-, piek- en exclusief-nacht uren allemaal dezelfde prijs. Aan de huidige tariefkaart gaat het me 1500 euro per jaar meer kosten...pukkie007 schreef: ↑10 december 2021, 13:32 Ik vertrek straks bij Eneco en ga naar Luminus. Heb mijn jaar uitgedaan en zou dus mijn korting willen oprapen. Bij Luminus voor variabel gekozen, de daluren zijn zowat 20% goedkoper dan bij Eneco momenteel. Heb geen zonnepanelen en geen digitale meter. Ook geen gas.
Worden er eigenlijk nog (veel) abonnementen afgesloten waar rekening wordt gehouden met een nachttarief ?
En is dat een goede keuze ?
Als je 40 procent meer betaalt voor dagtarief en daarop 50 procent korting voor nachttarief is het ook niet altijd een goed verhaal.
Als je 40 procent meer betaalt voor dagtarief en daarop 50 procent korting voor nachttarief is het ook niet altijd een goed verhaal.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Als een rekening niet betaald wordt ,moet de schuldeiser maar een rappel sturen..
Iedereen kan al wel iets vergeten, liefst de schuldeiser...
Iedereen kan al wel iets vergeten, liefst de schuldeiser...
Ze mogen factuur achterna sturen, vertrek terug voor 3 weken naar Tenerife.
Mijn zoektocht leverde geen interessante tarieven voor daluren en exclusief nacht op. Wel extreem hoge tarieven voor de piekuren en dan een kleine korting op de rest. Daar trap ik niet in. Ik ga nu wel maandelijks alle tariefkaarten opvragen. Elektriciteit is hier een grotere uitgave dan de maandelijkse inkopen geworden ... ( bij wijze van lichte overdrijving)Destereir schreef: ↑21 december 2021, 12:58 Worden er eigenlijk nog (veel) abonnementen afgesloten waar rekening wordt gehouden met een nachttarief ?
Ik vraag mij af hoe "constant" de vergelijking is tussen de verschillende energieleverancies. Kan dit volgende maand niet compleet anders zijn?
Wanneer ik bijvoorbeeld Eneco vergelijk met Lampiris qua prijzen zie ik dat Lampiris prijzen gelinkt zijn aan een andere index dan Eneco (Lampiris elec gelinkt aan ENDEX103, Eneco aan BELPEX-S21; Lampiris gas gelinkt aan ENDEX TTF103, Eneco aan TTFDAW-S41).
Heb snel wat research gedaan naar de historische waarden van deze indices (moeilijk deze te vinden ook...) en ze zijn uiteraard gecorreleerd maar scheelt soms wel wat maand per maand. Bij de huidige hoge prijzen worden deze verschillen uiteraard uitvergroot waardoor er grote verschillen kunnen zijn maand per maand tussen leveranciers in beide richtingen.
Hoe kijken jullie hiernaar? Idealiter zou je op mijnenergie.be of de VREG-site de verlijking kunnen doen voor een bepaalde datum in het verleden.
Reden dat ik hier naar vraag is dat ik net Eneco aan de deur heb gehad met de vraag om over te stappen. En rarara Eneco is nu net een leverancier die bovenaan de vergelijkingstabelletjes staat. Maar is dit volgende maand nog hetzelfde? Of zitten hun indexen gewoon relatief laag tegenover die van de concurrentie... :-) Groot vraagteken voor mij.
Iemand een perspectief?
Wanneer ik bijvoorbeeld Eneco vergelijk met Lampiris qua prijzen zie ik dat Lampiris prijzen gelinkt zijn aan een andere index dan Eneco (Lampiris elec gelinkt aan ENDEX103, Eneco aan BELPEX-S21; Lampiris gas gelinkt aan ENDEX TTF103, Eneco aan TTFDAW-S41).
Heb snel wat research gedaan naar de historische waarden van deze indices (moeilijk deze te vinden ook...) en ze zijn uiteraard gecorreleerd maar scheelt soms wel wat maand per maand. Bij de huidige hoge prijzen worden deze verschillen uiteraard uitvergroot waardoor er grote verschillen kunnen zijn maand per maand tussen leveranciers in beide richtingen.
Hoe kijken jullie hiernaar? Idealiter zou je op mijnenergie.be of de VREG-site de verlijking kunnen doen voor een bepaalde datum in het verleden.
Reden dat ik hier naar vraag is dat ik net Eneco aan de deur heb gehad met de vraag om over te stappen. En rarara Eneco is nu net een leverancier die bovenaan de vergelijkingstabelletjes staat. Maar is dit volgende maand nog hetzelfde? Of zitten hun indexen gewoon relatief laag tegenover die van de concurrentie... :-) Groot vraagteken voor mij.
Iemand een perspectief?
Ondertussen een goed artikel gevonden dat mijn bovenstaande punt veel beter weergeeft en mijn vermoeden bevestigt. (kan niet linken maar te vinden op linkedin van kris voorspools)
Mijn conclusie: het is in deze volatiele markt onmogenlijk een juiste keuze te maken voor een variabel tarief gebaseerd op de prijsvergelijkings-websites zoals mijnenergie.be of de VREG...
Mijn conclusie: het is in deze volatiele markt onmogenlijk een juiste keuze te maken voor een variabel tarief gebaseerd op de prijsvergelijkings-websites zoals mijnenergie.be of de VREG...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hier de link naar vernoemd artikel.Beirings schreef: ↑22 december 2021, 21:51 Ondertussen een goed artikel gevonden dat mijn bovenstaande punt veel beter weergeeft en mijn vermoeden bevestigt. (kan niet linken maar te vinden op linkedin van kris voorspools)
Is inderdaad zo dat prijsvergelijkers op dit moment niet de realistische prijzen tonen omdat de gas en stroom prijzen enorm gestegen zijn en er op heel verschillende manier tarieven worden gezet. Voor stroom zie dat artikel van Voorspools.
Voor gas is er een vergelijkbaar verschil in tarief formules, de twee meest gebruikte zijn TTF103 en TTF-DAW.
TTF103 legt het tarief voor drie maand vast op basis van de gemiddelde dagprijs in de maand voorgaand aan het kwartaal. De prijs die klanten betalen in oktober, november en december is dus vastgelegd op basis van de gemiddelde prijs van september, zij hebben dit kwartaal (36% van het jaar verbruik) dus een last gehad van de sterk gestegen prijzen. Natuurlijk gaat de gemiddelde prijs van december gebruikt worden voor komend kwartaal (46% van het jaar verbruik) en dat is al heel wat minder interessant gezien de zeer hoge prijzen op dit moment. Geen erg indien de prijs nog stijgt of hoog blijft, jammer als ze fors zou zakken.
TTF-DAW legt pas op het eind van het kwartaal de prijs vast op basis van de gemiddelde day ahead prijzen van afgelopen kwartaal. Met deze formule betaal je dus ongeveer de reële marktprijs.
Wie nu een prijsvergelijker gebruikt ziet voor TTF103 de huidige kwartaal prijs (prijs van september) en voor TTF-DAW die van Q3, geen van de twee is realistisch voor volgend kwartaal.
Op aanraden van de app van mijn leverancier Luminus (volgend jaar terug naar Eneco voor de welkomspremie , ik wissel elk jaar) van 100 euro naar 88 euro per maand voor gas en electriciteit.
Fluvius schat alvast op eigen houtje mijn meterstand 100kwh LAGER in dan de effectieve door mij genoteerde meterstand .Dit wil zeggen dat ik 100kwh aan een nieuw duurder tarief zal betalen t.o.v. mijn voordelig VEL-tarief. Meterstand zelf corrigeren op de Luminus-site kan niet.
Bel je meterstand door. Dat kan ook.
Edit : naar fluvius. Niet naar Luminus.
Edit : naar fluvius. Niet naar Luminus.
Laatst gewijzigd door Destereir op 24 december 2021, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb sinds augustus een slimme meter. Ik hou al sinds jaar en dag maandelijks de meterstanden bij in een Excelbestand. Ik dacht dat het nu ging gedaan zijn met het maandelijks op een beduimeld blaadje de meterstanden over te schrijven om die dan nadien in dat bestand over te nemen. Maar helaas, op myfluvius kun je vanalles terug vinden behalve je actuele meterstanden
Als ze dat bij 70.000 klanten doen, krijgt FLUVIUS zeer veel centjes binnen! Sommigen gaan er over vallen en anderen zullen zeggen 'voor die 100kwh stuur ik geen mail'.stranger schreef: ↑24 december 2021, 12:17 Fluvius schat alvast op eigen houtje mijn meterstand 100kwh LAGER in dan de effectieve door mij genoteerde meterstand .Dit wil zeggen dat ik 100kwh aan een nieuw duurder tarief zal betalen t.o.v. mijn voordelig VEL-tarief. Meterstand zelf corrigeren op de Luminus-site kan niet.
Gezellige boel. Waarschijnlijk geen enkele politieker die hier over rept in het parlement?
Oh ja juist, die hebben daar postjes en ze krijgen waarschijnlijk volgende week een goeie fles wijn... (allé, ik wil niets insinueren hé)
Als die politicus een blauwe is, komt hij met een fles wijn niet toe.
Dan wordt het een Italiaanse 'karakterdanseres' voor een avond, tussen de debatten door in de Wetstraat.
Dat mag hier toch gezegd worden he, zoiets ?
Dan wordt het een Italiaanse 'karakterdanseres' voor een avond, tussen de debatten door in de Wetstraat.
Dat mag hier toch gezegd worden he, zoiets ?
Nu is het weer de CREG die hier meegelezen heeft. Ze tikken het Luikse Mega op de vingers voor hun hierboven aangehaalde praktijken. Er zitten hier veel klokkenluiders.