Beginnersportefeuille
TIP
Beginnersportefeuille
Ik heb al enkele ETF's lopen in mijn portefeuille van beginners, waarmee ik een dik half jaar geleden ben gestart.
Welke aandelen zouden passen in een beginnersportefeuille ?
Sommige websites geven een advies om te kopen of verkopen.
Dat is makkelijk voor een beginner. De grafiek bekijken, zien wat het de laatste 6 maanden deed, de laatste 12 maanden. Een goed aankoopbedrag bepalen. En daarna met een limietorder kopen ?
Ik ondervind nu wel dat ik geneigd ben om al winst te nemen na 7 tot 12 procent stijging.
Mijn horizon kan in theorie wel lang zijn maar ik heb weinig zin om 5 jaar vast te zitten met een gedaald aandeel. Wie wel ?
Misschien neem ik te snel winst ?
Ik verkoop dan wat goed werkte (ook dingen verkocht die niet werkten) en zoek iets nieuws dat laag genoeg staat en kans op stijging biedt.
Zijn er altijd aandelen die koopwaardig zijn ? Gezien de beurzen toch op een hoogtepunt staan.. Wat koop je dan als je geen half jaar of een heel jaar wil wachten ?
Misschien toch maar wat achter de hand houden om bij een echte dip in te stappen ?
Kunnen jullie wat ervaringen delen ? Doe ik het verkeerd of juist ?
Welke aandelen zouden passen in een beginnersportefeuille ?
Sommige websites geven een advies om te kopen of verkopen.
Dat is makkelijk voor een beginner. De grafiek bekijken, zien wat het de laatste 6 maanden deed, de laatste 12 maanden. Een goed aankoopbedrag bepalen. En daarna met een limietorder kopen ?
Ik ondervind nu wel dat ik geneigd ben om al winst te nemen na 7 tot 12 procent stijging.
Mijn horizon kan in theorie wel lang zijn maar ik heb weinig zin om 5 jaar vast te zitten met een gedaald aandeel. Wie wel ?
Misschien neem ik te snel winst ?
Ik verkoop dan wat goed werkte (ook dingen verkocht die niet werkten) en zoek iets nieuws dat laag genoeg staat en kans op stijging biedt.
Zijn er altijd aandelen die koopwaardig zijn ? Gezien de beurzen toch op een hoogtepunt staan.. Wat koop je dan als je geen half jaar of een heel jaar wil wachten ?
Misschien toch maar wat achter de hand houden om bij een echte dip in te stappen ?
Kunnen jullie wat ervaringen delen ? Doe ik het verkeerd of juist ?
Re: Beginnersportefeuille
Je kan gespreid wat aandelen Berkshire Hathaway B aandelen kopen, doe je in mijn ogen niks verkeerd mee.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De juiste aandelen kiezen is moeilijk.
Het juiste moment kiezen om te kopen is moeilijk.
Het juiste moment kiezen om te verkopen is moeilijk.
Deze drie beslissingen juist hebben is heel moeilijk, en is een reden waarom maar weinig beleggers en fondsbeheerders er in slagen om beter te doen dan een buy-en-hold portefeuille van de hele markt.
Het juiste moment kiezen om te kopen is moeilijk.
Het juiste moment kiezen om te verkopen is moeilijk.
Deze drie beslissingen juist hebben is heel moeilijk, en is een reden waarom maar weinig beleggers en fondsbeheerders er in slagen om beter te doen dan een buy-en-hold portefeuille van de hele markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je moet toch meer met de ingesteldheid kopen dat je iets koopt om jaren bij te houden en proberen de neiging te onderdrukken om veel transacties te willen doen.
Zeker als het over ETF's gaat is er meestal weinig reden om te verkopen, eigenlijk moet er iets fundamenteel wijzigen om iets te verkopen, dus verkopen doe ik weinig. Dat is dan al probleem minder
Zeker als het over ETF's gaat is er meestal weinig reden om te verkopen, eigenlijk moet er iets fundamenteel wijzigen om iets te verkopen, dus verkopen doe ik weinig. Dat is dan al probleem minder
Warren Buffet zei ook : als je een aandeel niet 10 jaar wil bijhouden moet je het ook niet kopen om 10 minuten bij te houden.
Maar ik loop een beetje met een vol hoofd door al de oneliners die ik al gelezen heb de laatste tijd
Thanks voor de aanbevelingen.
Ik ga zeker ieder advies achterna, zonder twijfel.
Maar ik loop een beetje met een vol hoofd door al de oneliners die ik al gelezen heb de laatste tijd
Thanks voor de aanbevelingen.
Ik ga zeker ieder advies achterna, zonder twijfel.
Prima!
Het feit dat je via deze weg een antwoord zoekt op die vraag, zou je juist moeten doen afvragen of het wel aangewezen is om je portfeuille uit te breiden naar individuele aandelen. In de meeste gevallen zal het risico van je portfeuille toenemen en/of het rendement dalen.
Klopt. Ze adviseren dan om de aandelen te kopen die ze zelf al in bezit hebben en adviseren om te verkopen waarin ze shorten. Negeer die onzin.
Dat is een strategie waarvan je kunt garanderen dat ze het rendement in je portefeuille zal naar beneden halen.
Verkopen wat goed werkte en investeren in wat laag staat = Cutting the flowers and watering the weeds.
Verkopen wat niet goed werkte = burrying the evidence
Je moet aandelen kopen die je minstens 10-15 jaar wilt houden.
[/quote]
Bedenk dat het HEEL makkelijk is om goede resultaten te behalen op de beurs, veel makkelijker dan je denkt. Koop gewoon een index en doe de volgende 25-35 jaar niets. Dit garandeert je zeer goede resultaten.
Bedenkt dat het HEEL moeilijk is om de index te verslaan, veeeeel moeilijker dan je denkt.
Bedenkt dat het HEEL moeilijk is om de index te verslaan, veeeeel moeilijker dan je denkt.
Wie zegt dat de index zal stijgen?
Er is geen ENKELE garantie dat dat zo is...
Er is geen ENKELE garantie dat dat zo is...
Ik zou ook terug willen kopen wat goed gewerkt heeft voor mij.
Bv een ETF verkopen na x maanden als hij hoog staat.
Wachten op een punt waar het weer minder staat en dan opnieuw kopen.
Of : niet alles verkopen maar wel winst nemen na een tijd. Daarna opnieuw bijkopen als de koers lager staat.
Aandelen die ik 10 - 15 jaar wil houden : dat vind ik erg moeilijk hoor. Ik ken er geen.
Ik zou liever elk half jaar winst nemen als dat enigzins mogelijk was
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Over welke ETFs gaat het dan ?
Heb je lump sum ingelegd een half jaar geleden of heb je aan DCA gedaan ?
Heb je enkel gekocht of heb je ook verkocht ? Heb je al aan herbalancering gedaan ?
Hoe is dit gelopen ? Ben je er tevreden van ?
Vind je een half jaar voldoende lang als referentie ? Verwacht je dat dit zo gaat blijven lopen ?
Welke aandelen zijn eigenlijk de laatste vraag die je je moet stellen.
Je kan best eerst je strategie bepalen en hoe je te werk wil gaan.
Advies moet je altijd kritisch bekijken.
Vaak komen analisten ook met een aanpassing na de feiten. De koers in gedaald en dan stellen ze hun koersdoel naar beneden bij, de koers is gestegen en dan stellen ze hun koersdoel naar boven bij.
Ik nam in het begin met mijn aandelen port ook te snel winst.
Nu doe ik dat niet meer. Een bekende uitspraak: "let your winners run".
Het potentiëel verlies van een aandeel is het bedrag dat je ingelegd hebt, de potentiële winst is oneindig.
Het hangt er van af wat je doel en strategie is.
5 jaar is bv. niet lang voor een buy-and-hold strategie voor 20+ jaar.
Je zit nooit "vast" met een aandeel (tenzij zeer illiquide). Als je verwacht dat het hopeloos is, kan je verkopen met verlies.
Daartegenover zou je meer aandelen moeten hebben waar je winst hebt, daarvoor dient spreiding.
Dat hangt weer van je strategie af.
Met een trading strategie zal je eerder op kortere termijn winst willen realiseren.
Hierbij hanteer je dan ook wel best een stoploss, anders riskeer je meer verlies dan winst te halen in the long run.
Weet ook dat "trading" mogelijks door de fiscus niet als "goede huisvader" handelen beschouwd wordt.
Slecht idee. Dat is market timing en zo goed als onmogelijk om consistent succesvol te doen.Lelleken schreef: ↑21 december 2021, 12:16 Ik zou ook terug willen kopen wat goed gewerkt heeft voor mij.
Of : niet alles verkopen maar wel winst nemen na een tijd. Daarna opnieuw bijkopen als de koers lager staat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe ga je bepalen of de ETF "hoog staat" ?
Een stukje verkopen van de assets die gestegen zijn en een stukje bijkopen van de assets die gedaald zijn, kan zinvol zijn.
Maar dit kan dan best een herbalancering onderdeel van je strategie zijn.
Dit hangt weer volledig van je strategie af.
Afhankelijk van je strategie zal je dan vermoedelijk naar andere aandelen kijken.
Jij wilt dus de markt timen, daar gaat vooral uw broker mee tevreden zijn.Lelleken schreef: ↑21 december 2021, 12:16Ik zou ook terug willen kopen wat goed gewerkt heeft voor mij.
Aandelen die ik 10 - 15 jaar wil houden : dat vind ik erg moeilijk hoor. Ik ken er geen.
Ik zou liever elk half jaar winst nemen als dat enigzins mogelijk was
En wat doe je met uw winst die je verzilvert? Schrijf je het over naar uw zichtrekening om er eens goed mee te gaan eten, wat nieuwe kleren mee te kopen of consumeer je het dan op een andere manier?
In het geval je dit niet doet en altijd herbelegt, dan kan je evengoed aandeel X verkopen en meteen terugkopen, want dan heb je zogezegd winst verzilverd? Natuurlijk is het beter om niets te doen en dit aandeel gewoon bij te houden.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Je stelt, voor mij, moeilijke vragen om te beantwoorden.EarthNvstr1 schreef: ↑21 december 2021, 12:59
Over welke ETFs gaat het dan ?
Heb je lump sum ingelegd een half jaar geleden of heb je aan DCA gedaan ?
Heb je enkel gekocht of heb je ook verkocht ? Heb je al aan herbalancering gedaan ?
Hoe is dit gelopen ? Ben je er tevreden van ?
Vind je een half jaar voldoende lang als referentie ? Verwacht je dat dit zo gaat blijven lopen ?
Het hangt er van af wat je doel en strategie is.
5 jaar is bv. niet lang voor een buy-and-hold strategie voor 20+ jaar.
Je zit nooit "vast" met een aandeel (tenzij zeer illiquide). Als je verwacht dat het hopeloos is, kan je verkopen met verlies.
Daartegenover zou je meer aandelen moeten hebben waar je winst hebt, daarvoor dient spreiding.
Het doet me denken aan een examen dat ik ooit deed, waar ik als opmerking gaf : ik begrijp de vraag niet eens, laat staan dat ik het juiste antwoord kan geven.
Het is geen kritiek op jouw vragen hoor
Welke ETF : gespreid in aanbod, grootbankproduct, In verschillende 'bedrijfstakken' gediversifieerd. Ook eentje op 'Emerging markets' erbij nu.
Ik heb gekocht en verkocht.
2 ETF's zaten op 12 en 7 procent winst (voor kosten) en dat vond ik op een half jaar zo een goed resultaat vergeleken bij spaarboekjes dat ik ze verkocht heb.
Daar ben ik tevreden over. Het geld dat ik heb belegd heeft me veel meer opgebracht dan ik zou hebben gezien op een spaarboekje voor mijn hele spaarpot.
Herbalancering : ik heb opnieuw een paar ETF's gekocht want nadat ik er 2 verkocht had wegens winst en 1 wegens geen winst (maar ook geen verlies) had ik niets meer en was de portefeuille weer leeg.
Eigenlijk heb ik, op dit moment gezien, al iets te veel uitgegeven en had ik liever meer in de dip willen kopen maar die kan net zo goed nog redelijk lang uitblijven.
Strategie : snel wat rijker worden met zo min mogelijk risico en inleg maar dat is geen werkelijkheid, enkel droom.
Ik flirt met de pensioenleeftijd (60) en ik zie beleggingen zeker niet meer op 10 jaar of langer.
5 jaar beleggen op mijn 60ste vind ik lang.
Geen idee wat ik dan mag verwachten.
Als ik op het einde van mijn leven nog in de kosten zou vallen wil ik nog iets 'verdiend' hebben met beleggingen.
Ik aanvaard in mijn hart de 0,11 op een spaarboekje niet meer. Het moet meer zijn, zeker gezien de inflatie.
Verwacht ik dat een half jaar, etc.
Wel , zoals het dit jaar gegaan is, vond ik het perfect en ideaal maar de beursindexen zullen wel niet altijd toelaten om na 6 maanden winst te nemen.
Dus :als het lukt zo is dat perfect, maar ik kan ook langer wachten als het echt moet.
2 ETF's die goed opbrachten en eentje die niets opbracht.. Ik vind het, voor mij, niet slecht.
Ik heb geen winsten van 30 procent behaald maar ik ben dit jaar ook pas laat ingestapt. Dus : weer tevreden daarover.
Als een ETF op een half jaar 100 keer de intrest van een spaarrekening heeft opgebracht op 1 jaar, dan staat die voor mij 'hoog'. Ik weet dat je de toekomst niet kan voorspellen en dat ik me op die manier later nog voor het hoofd kan slaan
Toevoegen aan een rekening waarmee ik beleggingsproducten koop of aanhoud in afwachting van een nieuwe aankoop.