Beginnersportefeuille
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnersportefeuille
Ben je zeker dat het ETFs waren/zijn ?
(niet dat het er veel toe doet hoor ... het zijn wellicht fondsen in ieder geval)
Tja ... zowat iedereen zal dit rendement gehaald hebben met aandelen het laatste half jaar.Lelleken schreef: ↑21 december 2021, 13:19 Ik heb gekocht en verkocht.
2 ETF's zaten op 12 en 7 procent winst (voor kosten) en dat vond ik op een half jaar zo een goed resultaat vergeleken bij spaarboekjes dat ik ze verkocht heb.
Daar ben ik tevreden over. Het geld dat ik heb belegd heeft me veel meer opgebracht dan ik zou hebben gezien op een spaarboekje voor mijn hele spaarpot.
Het had echter ook anders kunnen lopen en vooral het kan nu ook anders lopen.
De kans is niet onbestaande dat de volgende 5 jaar bv. de beurzen traag maar gestaag blijven dalen.
Dat is niet wat in het algemeen verstaan wordt met herbalanceren.Lelleken schreef: ↑21 december 2021, 13:19 Herbalancering : ik heb opnieuw een paar ETF's gekocht want nadat ik er 2 verkocht had wegens winst en 1 wegens geen winst (maar ook geen verlies) had ik niets meer en was de portefeuille weer leeg.
Eigenlijk heb ik, op dit moment gezien, al iets te veel uitgegeven en had ik liever meer in de dip willen kopen maar die kan net zo goed nog redelijk lang uitblijven.
Herbalanceren wil zeggen dat je het gewicht van je assets in je portefeuille terugbrengt naar het vooropgestelde gewicht, door een stukje van de assets met teveel gewicht te verkopen en daarmee een stukje van de assets met te weinig gewicht bij te kopen.
De 0,11% op spaarboekje geeft langs de andere kant wel veel meer zekerheid.Lelleken schreef: ↑21 december 2021, 13:19 Strategie : snel wat rijker worden met zo min mogelijk risico en inleg maar dat is geen werkelijkheid, enkel droom.
Ik flirt met de pensioenleeftijd (60) en ik zie beleggingen zeker niet meer op 10 jaar of langer.
5 jaar beleggen op mijn 60ste vind ik lang.
Geen idee wat ik dan mag verwachten.
Als ik op het einde van mijn leven nog in de kosten zou vallen wil ik nog iets 'verdiend' hebben met beleggingen.
Ik aanvaard in mijn hart de 0,11 op een spaarboekje niet meer. Het moet meer zijn, zeker gezien de inflatie.
Het is altijd een afweging in hoeverre je risico (en bijhorend potentiëel rendement) wil nemen.
Je leeftijd op zich zegt eigenlijk niets.
Dat gaat niet. Probeer maar. Je zult een paar keer geluk hebben, laar je zult veel vaker pech hebben en moeten terugkopen aan een hogere prijs. Dit proberen is een looser-game. Niemand kan het.
Dus in een jaar waarin de beurzen met 50% stijgen ga jij enkel de eerste 10% realiseren en de overige 40% laten schieten? Ik kan je alvast verklappen wat dat zal doen met je gemidddelde jaarlijkse rendement over langere periodes: het zal negatief zijn.
Ja, de beide.EarthNvstr1 schreef: ↑21 december 2021, 13:49
Ben je zeker dat het ETFs waren/zijn ?
(niet dat het er veel toe doet hoor ... het zijn wellicht fondsen in ieder geval)
Ik heb een paar ETF's gekocht waaronder één van Lyxor die de 600 grootste bedrijven volgt in de retail. Achteraf bekeken is dit geen winner in het huidige klimaat. Ik kom een jaar of anderhalf jaar te laat.
Iemand had hier de IWDA aangeraden. Die ben ik aan het volgen en me aan het voorbereiden op instap.
Daar zijn ook een paar heel oude oneliners voor.
Wie het kleine niet eert...
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht
De beurzen stijgen met 50 procent .. niet noodzakelijk wat ik gekocht heb doet dat ook.
Ik ben pas rond mei ingestapt. Ik heb er dus geen compleet jaar van kunnen profiteren.
Dat zijn spreuken voor op tegeltjes om arme mensen rijkdom te doen relativeren, niet iets waaraan je op de beurs iets hebtLelleken schreef: ↑21 december 2021, 15:10 Daar zijn ook een paar heel oude oneliners voor.
Wie het kleine niet eert...
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht
De beurzen stijgen met 50 procent .. niet noodzakelijk wat ik gekocht heb doet dat ook.
Ik ben pas rond mei ingestapt. Ik heb er dus geen compleet jaar van kunnen profiteren.
Kijk, ik geef u 1 gouden raad: probeer niet in- en uit de markt te dansen. Your emotions will defeat you every time.
Bepaal gewoon hoeveel verlies je kunt verdragen, neem als heuristiek dat je 4x in je leven minstens de helft van je investering zult verliezen. Je kunt niet voorspellen wanneer, je kunt niet reageren, je kunt niet anticiperen, enkel uitzweten. Dat zou bepalend moeten zijn voor hoeveel geld je in aandelen investeert en hoeveel niet. Vervolgens: buy and hold the entire market. Veel succes!
Eerste alinea : ik ga het bijhouden.
Tweede alinea : Als ik dat lees zou ik denken dat de beurs niets voor mij is.
De volledige markt bestrijken : dat probeer ik toch te doen.
Hoeveel geld ik in aandelen ga stoppen : voorlopig niet eens de helft van wat ik bezit.
Ik wil altijd een groot deel cash achter de hand houden.
Tweede alinea : Als ik dat lees zou ik denken dat de beurs niets voor mij is.
De volledige markt bestrijken : dat probeer ik toch te doen.
Hoeveel geld ik in aandelen ga stoppen : voorlopig niet eens de helft van wat ik bezit.
Ik wil altijd een groot deel cash achter de hand houden.
Beter een vogel in de hand dan geen hand.
Wie niet waagt, blijft maagd.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Als beginner mag je al zeker geen enkel individueel aandeel hebben.
Gewoon bij een daling alles in de S&P index steken, via de ETF CSPX. Alleen in Amerika zitten de parels van bedrijven. Je zit dan goed gespreid in vele sectoren met in totaal 500 aandelen. Je moet daar als leek ook niet proberen om na een winst uit te stappen en dan eens terug in te stappen. Jouw slimme tegenspelers gaan je geld dan beetje per beetje afnemen.
in Europa noteren voor meer dan 96% rommelbedrijven. Er bestaat geen Europa fonds of ETF die alleen maar in die 4% goede bedrijven belegt. Wel hebben we een stuk of 4 goede holdings in Europa die ook goed zijn, omdat ze ook mooie Amerikaanse waarden in portefeuille hebben en private equity. Dus bv. geen rommel zoals GBL. Die staat nog maar 7% hoger dan in 2006 door in rommelaandelen te beleggen.
Zogenaamde groeilanden zoals bv. Latijns Amerika, China zijn volledig te mijden door een historie van vele heel zware beurs crashes.
.
Gewoon bij een daling alles in de S&P index steken, via de ETF CSPX. Alleen in Amerika zitten de parels van bedrijven. Je zit dan goed gespreid in vele sectoren met in totaal 500 aandelen. Je moet daar als leek ook niet proberen om na een winst uit te stappen en dan eens terug in te stappen. Jouw slimme tegenspelers gaan je geld dan beetje per beetje afnemen.
in Europa noteren voor meer dan 96% rommelbedrijven. Er bestaat geen Europa fonds of ETF die alleen maar in die 4% goede bedrijven belegt. Wel hebben we een stuk of 4 goede holdings in Europa die ook goed zijn, omdat ze ook mooie Amerikaanse waarden in portefeuille hebben en private equity. Dus bv. geen rommel zoals GBL. Die staat nog maar 7% hoger dan in 2006 door in rommelaandelen te beleggen.
Zogenaamde groeilanden zoals bv. Latijns Amerika, China zijn volledig te mijden door een historie van vele heel zware beurs crashes.
.
Wat zijn volgens u dan die 4 goede Europese holdings?
Placide Smellekens is er ook bij se!
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Denk dat je hier niet op zijn plaats bent voor advies te krijgen .Lelleken schreef: ↑21 december 2021, 11:26 Warren Buffet zei ook : als je een aandeel niet 10 jaar wil bijhouden moet je het ook niet kopen om 10 minuten bij te houden.
Maar ik loop een beetje met een vol hoofd door al de oneliners die ik al gelezen heb de laatste tijd
Thanks voor de aanbevelingen.
Ik ga zeker ieder advies achterna, zonder twijfel.
Als je termijn maar 5 jaar is hou het bij uw boekje .
ETF's slecht idee , zit teveel groei in die te veel overgewaardeerd is .
S&p zoals Dirk zegt juist hetzelfde .
Als je bedrijven wilt kopen aan 30 tot 40 keer hun P/E moet je dat vooral doen .
Het enige voordeel dat je hebt met een ETF dat groei en waarde nog min of meer in balans is.
VS verwachtingen de volgende 5 jaar = 5%
Europa =4%
Dus iemand die nu een ETF koopt zegt ook hiermee tevreden te zijn .
Maar als je iemand zou vragen als hij 50% verlies kan verdragen voor 5% winst/jaar zou iedereen " NEE " roepen .
Vandaar dat ik ook zeg dat je hier geen advies moet vragen bijna niemand heeft kennis van zaken .
Geen enkele adviseur zou met uw belegging paspoort u laten beleggen in een ETF laat staan in losse aandelen .
5 jaar = NIET beleggen
Ga naar enkele banken en kijk naar wat zij je zullen antwoorden
Ben daar 100% zeker van dat je hetzelfde antwoord zult krijgen dan wat ik u zeg .
Ofwel verander je uw risicoprofiel ofwel hou je het bij veilige beleggingen zoals een spaarboekje
Zelfs voor tak 21 val je uit de boot door de termijn dat je opheeft hetzelfde voor beleggen met kapitaalsgarantie .
Je moet weten wat je wil en volgens uw profiel heb je maar 1 juiste belegging en dat is een spaarboekje
Ik denk dat lop de banken nog niet kent. Die verdienen meer aan fondsen en tak21-23-44 dan aan een spaarboekje. Die gaan gegarandeerd een mooi grafiekje laten zien en enkele fondsen adviseren. Liefst een eigen dakfonds dat belegt in eigen fondsen.lop schreef: ↑22 december 2021, 01:58 Vandaar dat ik ook zeg dat je hier geen advies moet vragen bijna niemand heeft kennis van zaken .
Geen enkele adviseur zou met uw belegging paspoort u laten beleggen in een ETF laat staan in losse aandelen .
5 jaar = NIET beleggen
Ga naar enkele banken en kijk naar wat zij je zullen antwoorden
Ben daar 100% zeker van dat je hetzelfde antwoord zult krijgen dan wat ik u zeg .
Ofwel verander je uw risicoprofiel ofwel hou je het bij veilige beleggingen zoals een spaarboekje
Zelfs voor tak 21 val je uit de boot door de termijn dat je opheeft hetzelfde voor beleggen met kapitaalsgarantie .
Je moet weten wat je wil en volgens uw profiel heb je maar 1 juiste belegging en dat is een spaarboekje