Als tak 23 verpakte ETF? (S&P500 / NASDAQ / ... ?)
Als tak 23 verpakte ETF? (S&P500 / NASDAQ / ... ?)
Hallo,
Mijn echtgenote en ik leggen maandelijks geld opzij om kapitaal op te bouwen. Het doel is uiteindelijk vroeger op pensioen te kunnen gaan. Onze beleggingshorizon is 10-15 jaar. Dit geld investeren we in aandelen en ETFs: S&P500 en NASDAQ.
Nu las ik over de tak23, en dat lijkt me best interessant. Samengevat:
- 30% belastingvoordeel PB op max € 2.350 inleg / jaar (per persoon) => € 705 belastingvermindering / jaar (per persoon)
- 2% instaptaks (t.o.v. 0,12% of 1,32% tobin taks bij ETF)
- niet onderworpen aan RV
- verzekering waarmee je afhankelijk van het product kan beleggen in verschillende onderliggende instrumenten
- geen rendementsverzekering, maar gezien ons dynamisch profiel hindert dat niet
Gezien het fiscaal voordeel lijkt het me dat we best een deel van ons spaargeld naar een tak23 laten gaan; alleen hou ik niet van fondsen (hoge beheerskosten, dus doorgaans lagere rendementen).
Kennen jullie Tak-23 producten die investeren in een ETF?
Zijn er evt. nog zaken die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt!
Mijn echtgenote en ik leggen maandelijks geld opzij om kapitaal op te bouwen. Het doel is uiteindelijk vroeger op pensioen te kunnen gaan. Onze beleggingshorizon is 10-15 jaar. Dit geld investeren we in aandelen en ETFs: S&P500 en NASDAQ.
Nu las ik over de tak23, en dat lijkt me best interessant. Samengevat:
- 30% belastingvoordeel PB op max € 2.350 inleg / jaar (per persoon) => € 705 belastingvermindering / jaar (per persoon)
- 2% instaptaks (t.o.v. 0,12% of 1,32% tobin taks bij ETF)
- niet onderworpen aan RV
- verzekering waarmee je afhankelijk van het product kan beleggen in verschillende onderliggende instrumenten
- geen rendementsverzekering, maar gezien ons dynamisch profiel hindert dat niet
Gezien het fiscaal voordeel lijkt het me dat we best een deel van ons spaargeld naar een tak23 laten gaan; alleen hou ik niet van fondsen (hoge beheerskosten, dus doorgaans lagere rendementen).
Kennen jullie Tak-23 producten die investeren in een ETF?
Zijn er evt. nog zaken die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt!
Re: Als tak 23 verpakte ETF? (S&P500 / NASDAQ / ... ?)
Je spreekt over het gebruiken van tak23 voor lange Termijnsparen.
Tak23 is een enorme melkkoe voor de verzekeringsmaatschappijen. Onafhankelijk hoe de beleggingen het doen de verzekeringsmaatschappijen nemen een stuk in het begin en dan elk jaar nog een stuk. Een subsidie van de belegger en de belastingbetaler naar de verzekeringsmaatschappijen.
Indexfondsen en ETFs zijn instrumenten met heel weinig overhead en waar de uitgevers heel weinig aan verdienen. Het zou me verwonderen als de verzekeringsmaatschappijen ooit ETF gebaseerde tak23 zullen maken.
Rechtstreeks in ETFs beleggen is jullie beste optie.
Geen Instapkosten, geen instaptaks, geen rv, extreem lage jaarlijkse kost, geen uitstapkosten, geen uitstaptaks, volledige vrijheid van instappen en uitstappen, geen eindbelasting. Eventueel een kleine transactiekost en een kleine taks op de Beursverrichtingen.
Tak23 is een enorme melkkoe voor de verzekeringsmaatschappijen. Onafhankelijk hoe de beleggingen het doen de verzekeringsmaatschappijen nemen een stuk in het begin en dan elk jaar nog een stuk. Een subsidie van de belegger en de belastingbetaler naar de verzekeringsmaatschappijen.
Indexfondsen en ETFs zijn instrumenten met heel weinig overhead en waar de uitgevers heel weinig aan verdienen. Het zou me verwonderen als de verzekeringsmaatschappijen ooit ETF gebaseerde tak23 zullen maken.
Rechtstreeks in ETFs beleggen is jullie beste optie.
Geen Instapkosten, geen instaptaks, geen rv, extreem lage jaarlijkse kost, geen uitstapkosten, geen uitstaptaks, volledige vrijheid van instappen en uitstappen, geen eindbelasting. Eventueel een kleine transactiekost en een kleine taks op de Beursverrichtingen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Blijft probleem ze willen minder belastingen betalen.B7H4long schreef: ↑22 december 2021, 12:22 Je spreekt over het gebruiken van tak23 voor lange Termijnsparen.
Rechtsreeks in ETFs beleggen is jullie beste optie.
Estate Guru believer.
Om minder belastingen te betalen zijn er nog andere mogelijkheden zoals bv. pensioensparen. Daartoe moet je je niet blauw betalen aan een tak 23.
Ze weeral een veronderstelling dat alle potjes nog niet zijn gevuld.
Of heb ik erover gelezen?
Vraagsteller wil zijn lts potje vullen niet meer of minder.
Of een tak 23 nu het moment is een etf fondsen aandelen ? tax shelter
Alleen dat blauw betalen als argument is een flauw excuus.
Als spaarpotje voor de kinderen als begunstigde is een tak 23 iets anders.
Kan moeilijk geklasseerd worden als slecht beheer van spaargelden van de kinderen.
Misschien komt onze Lop hier ook weer zijn zegje doen.
Estate Guru believer.
OK merci voor de reacties!
Jammer van de subsidies richting de verzekeringssector.
Een belastingvermindering combineren met een beleggingsproduct dat we nu al gebruiken (de ETFs) leek me interessant.
Maar als ik moet kiezen tussen enerzijds een eenmalige belastingvermindering met recurrente hoge kosten en een relatief laag rendement, en anderzijds de belastingvermindering aan me laten voorbij gaan, maar wel blijven genieten van lage kosten en een hoog rendement, dan lijkt het op langere termijn toch interessanter om voor het laatste te opteren.
Tenzij je nu voor de belastingvermindering kan instappen in de tak23, en net na nieuwjaar terug uitstappen?
Jammer van de subsidies richting de verzekeringssector.
Een belastingvermindering combineren met een beleggingsproduct dat we nu al gebruiken (de ETFs) leek me interessant.
Maar als ik moet kiezen tussen enerzijds een eenmalige belastingvermindering met recurrente hoge kosten en een relatief laag rendement, en anderzijds de belastingvermindering aan me laten voorbij gaan, maar wel blijven genieten van lage kosten en een hoog rendement, dan lijkt het op langere termijn toch interessanter om voor het laatste te opteren.
Tenzij je nu voor de belastingvermindering kan instappen in de tak23, en net na nieuwjaar terug uitstappen?
Omdat jullie spreken van tak23 langetermijnsparen en een beleggingshorizon van 10-15 jaar, leid ik af dat jullie ergens begin 50 jaar zijn.
In dit geval moeten jullie zeker kijken naar tak21 ( pensioenspaarverzekering en lange-termijnsparen).
Dit kan een goede component zijn van het stabiele gedeelte van jullie portefeuille.
Er is overheidsgarantie op het kapitaal), je hebt een zekere garantie ivm rendement (+eventueel bonus), en je hebt het belastingsvoordeel. Dit laatste moet je uitspreiden tot het einde van je contract. Dus op het 50ste geeft dat je rendement een boost van zo'n 2%, op je 60ste is dit een extra rendement van 6%/jaar.
Je zal nergens anders zo'n mogelijkheden vinden voor het stabiel gedeelte van je portefeuille.
Voor het groeigedeelte van je portefeuille kan je inderdaad kijken naar ETFs. Kijk misschien wel iets verder dan de US aandelen. Niemand weet of de US aandelen over de volgende 10 jaar nog zo goed zullen presteren als de voorbije 10 jaar. Misschien keren we terug naar het begin van het milennium waar den niet-US aandelen beter presteerden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
EasyVest heeft een IPT (TAK23) die belegt in ACWI.
Wat zijn de kosten voor easyvest? instapkosten, instap(premie)taks, jaarlijkse kost, beheerskosten, afkoopvergoeding, transactiekosten?
ACWI (iShares MSCI ACWI ETF) is een US fonds. Het zou me verbazen dat een Belgische bank hierin belegt.
Wat is de naam van de onderliggende ETF waarin belegd wordt?
Wat zijn de beheerskosten van dit fonds?
Redenering:
Dikwijls verpakken verzekeringsmaatschappijen fondsen in verschillende lagen; elk met hun eigen kosten.
Uiteindelijk is er dan weinig voordeel om een ETF te nemen als basis.
https://www.easyvest.be/nl/pricingB7H4long schreef: ↑7 januari 2022, 12:42Wat zijn de kosten voor easyvest? instapkosten, instap(premie)taks, jaarlijkse kost, beheerskosten, afkoopvergoeding, transactiekosten?
ACWI (iShares MSCI ACWI ETF) is een US fonds. Het zou me verbazen dat een Belgische bank hierin belegt.
Redenering:
Dikwijls verpakken verzekeringsmaatschappijen fondsen in verschillende lagen; elk met hun eigen kosten.
Belastingvoordeel van IPT:
100% aftrekbaar met inachtneming van de 80%-regel
Tak23 beheerskosten zijn 1,5% /jr incl. btw.
De beheerskosten van de tracker waarin de Tak23 investeert, bedraagt 0,4% per jaar. Deze worden direct in de prestatie van de tracker in gerekend door de beheerder die geen commissie aan easyvest of zijn verzekeraar betaalt.
Test aankoop heeft gezegd .....
Estate Guru believer.
Bedankt.L33T schreef: ↑7 januari 2022, 14:03https://www.easyvest.be/nl/pricingB7H4long schreef: ↑7 januari 2022, 12:42
Wat zijn de kosten voor easyvest? instapkosten, instap(premie)taks, jaarlijkse kost, beheerskosten, afkoopvergoeding, transactiekosten?
Redenering:
De beheerskosten van de tracker waarin de Tak23 investeert, bedraagt 0,4% per jaar. Deze worden direct in de prestatie van de tracker in gerekend door de beheerder die geen commissie aan easyvest of zijn verzekeraar betaalt.
Ik zie ook nog staan (voor IPT) : instapkosten: 0 € - 10.000 € 1,00% van de premie incl. btw, daarboven : 0.50%
Dat is voor hun TAK21 (IPT). TAK23 is zoals hierboven beschreven.B7H4long schreef: ↑7 januari 2022, 16:59Bedankt.L33T schreef: ↑7 januari 2022, 14:03
https://www.easyvest.be/nl/pricing
Ik zie ook nog staan (voor IPT) : instapkosten: 0 € - 10.000 € 1,00% van de premie incl. btw, daarboven : 0.50%
Hun kosten vallen nog mee t.o.v. andere partijen.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Zie misschien bijvoorbeeld "Athora ishares MSCI World index Fund"...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.