Beginnersportefeuille
TIP
Re: Beginnersportefeuille
Mijn beste lop, je mag nu wel eens ophouden de schijn te wekken dat jij het altijd beter weet en dat alle anderen er niets van weten of begrijpen. Misschien een goed voornemen voor het nieuwe jaar om niet altijd de anderen aan te vallen en gelijk te willen halen?
Het eerste wat je dient te doen is een profiel aanmaken bij een bank als je termijn maximum 5 jaar is dan zal geen enkele bank toelaten dat je fondsen koopt , ben dat 100% zeker . Heb nog genoeg zo'n profielen opgemaakt om te weten wat ik zeg .Natal schreef: ↑22 december 2021, 10:25Ik denk dat lop de banken nog niet kent. Die verdienen meer aan fondsen en tak21-23-44 dan aan een spaarboekje. Die gaan gegarandeerd een mooi grafiekje laten zien en enkele fondsen adviseren. Liefst een eigen dakfonds dat belegt in eigen fondsen.lop schreef: ↑22 december 2021, 01:58 Vandaar dat ik ook zeg dat je hier geen advies moet vragen bijna niemand heeft kennis van zaken .
Geen enkele adviseur zou met uw belegging paspoort u laten beleggen in een ETF laat staan in losse aandelen .
5 jaar = NIET beleggen
Ga naar enkele banken en kijk naar wat zij je zullen antwoorden
Ben daar 100% zeker van dat je hetzelfde antwoord zult krijgen dan wat ik u zeg .
Ofwel verander je uw risicoprofiel ofwel hou je het bij veilige beleggingen zoals een spaarboekje
Zelfs voor tak 21 val je uit de boot door de termijn dat je opheeft hetzelfde voor beleggen met kapitaalsgarantie .
Je moet weten wat je wil en volgens uw profiel heb je maar 1 juiste belegging en dat is een spaarboekje
Laat een bank dat wel toe is zij verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen .Dus denk dat het duidelijk is wat jij zegt niet mogelijk is .
Als je duidelijk zegt max 5 jaar is dit niet mogelijk
beste yaris , als iemand zegt max 5 jaar en jullie raden weer allerlei producten aan die dit niet kunnen waarmaken wat moet ik dan antwoorden .Zo'n persoon hoort geen ETF te kopen , aandelen enz .Yaris schreef: ↑22 december 2021, 11:29Mijn beste lop, je mag nu wel eens ophouden de schijn te wekken dat jij het altijd beter weet en dat alle anderen er niets van weten of begrijpen. Misschien een goed voornemen voor het nieuwe jaar om niet altijd de anderen aan te vallen en gelijk te willen halen?
Zoals ik zegde als je duidelijk stelt max 5 jaar zal geen enkele bank dat zelfs toestaan .
Dat het algemeen verwachte rendement maar 5% de komende 5 jaar is correct 4% voor Europa
Dus als iedereen eens goed de vraag zou stellen voor zichzelf als je voor 5% rendement een daling van 50% wilt riskeren denk dat er hier niet zo veel zo'n draadjes zou vinden .
Iemand een ETF laten kopen met een belegging horizon van 5 jaar dat doen jullie ! En jij zegt dat er hier veel kennis is
Hopelijk bedoelde je dit als grap
Zelfs bij een niet te zware correctie zal een etf na vijf jaar meer opgebracht hebben dan een spaarrekening.
Als je op wikifin de profielen opzoekt zie je dat ze voor een defensief profiel “weinig aandelen” aanraden. Weinig is nog altijd niet hetzelfde als geen.
https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-be ... ersprofiel
Ik heb op baloise is de test gedaan en heb daar voor een horizon van rond de 5 jaar al een evenwichtig profiel. Dus ja, de bank kan je fondsen aanbevelen bij een termijn van 5 jaar.
Los daarvan krijgen mensen daar een reeks vragen voorgeschoteld die zo even tussendoor ingevuld worden. Mensen zijn zelden goed voorbereid en overschatten heel vaak hun risicobereidheid. Daar maakt de bank met plezier gebruik van. En de klant heeft de antwoorden gegeven en nadien het profiel ondertekend. Begin dan maar is de bank in gebreke te stellen.
Ik heb op baloise is de test gedaan en heb daar voor een horizon van rond de 5 jaar al een evenwichtig profiel. Dus ja, de bank kan je fondsen aanbevelen bij een termijn van 5 jaar.
Los daarvan krijgen mensen daar een reeks vragen voorgeschoteld die zo even tussendoor ingevuld worden. Mensen zijn zelden goed voorbereid en overschatten heel vaak hun risicobereidheid. Daar maakt de bank met plezier gebruik van. En de klant heeft de antwoorden gegeven en nadien het profiel ondertekend. Begin dan maar is de bank in gebreke te stellen.
Door de spreiding is een etf of fonds al veel minder riskant dan individuele aandelen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dag Yaris,
Klopt gedeeltelijk. In een opgaande trend klopt het dat een etf minder risico heeft omwille van spreiding)
In een neergaande trend kan het zijn dat het risico vergroot, de goede bedrijven worden mee verkocht met de slechte bedrijven. ik zoek ook nog een etf robuust( weinig schulden, goede cashflow, goede liq) het zal nodig zijn het komende jaar-)
Klopt gedeeltelijk. In een opgaande trend klopt het dat een etf minder risico heeft omwille van spreiding)
In een neergaande trend kan het zijn dat het risico vergroot, de goede bedrijven worden mee verkocht met de slechte bedrijven. ik zoek ook nog een etf robuust( weinig schulden, goede cashflow, goede liq) het zal nodig zijn het komende jaar-)
Alleen spaarrekeningen : niet genoeg opbrengst.
Door te kiezen voor ETF's , fondsen, aandelen, aanvaard ik het risico dat er misschien een verlies zal zijn.
Hoe zwaar het zal zijn om dragen en of ik jaren kan wachten tot ik terug met die dingen uit het rood kan komen : de toekomst zal het uitwijzen.
Ik denk dat ik daar niet al te goed zal in zijn.
Of : ik probeer mezelf dan te dwingen niet alle dagen naar die portefeuille te kijken.
Ik denk, met de spreiding die ik nu aanhoud en mijn intentie om te verkopen bij meer dan 10 procent winst, dat wel globaal moet lukken.
Er gaat natuurlijk al eens een product bij zijn waarmee het niet lukt en ik hoop dat de anderen het dan compenseren.
Door te kiezen voor ETF's , fondsen, aandelen, aanvaard ik het risico dat er misschien een verlies zal zijn.
Hoe zwaar het zal zijn om dragen en of ik jaren kan wachten tot ik terug met die dingen uit het rood kan komen : de toekomst zal het uitwijzen.
Of : ik probeer mezelf dan te dwingen niet alle dagen naar die portefeuille te kijken.
Ik denk, met de spreiding die ik nu aanhoud en mijn intentie om te verkopen bij meer dan 10 procent winst, dat wel globaal moet lukken.
Er gaat natuurlijk al eens een product bij zijn waarmee het niet lukt en ik hoop dat de anderen het dan compenseren.
Waarom is een ETF minder risicovol dan een los aandeel ?
Door de spreiding
Je moet mij dat toch eens uitleggen want ik zie het niet .
Als je een los aandeel koopt doe je veel meer onderzoek en heb je het zelf in de hand .
Als je een etf koopt dan koop je ook automatisch de brol op .
Wat is dan het meeste risico ?
Heb in al de jaren dat ik beleg nog nooit een bedrijf gehad die op de fles ging . Mijn Volatiliteit is 0.69 van mijn portefeuille en ik haal een hoger rendement op een termijn van 20 jaar .
En elk kwartaal heb je een overzicht van hoe het staat met de bedrijven .
Dus mijn risico is juist lager en niet hoger .
je mag het gerust eens uitleggen aan een leek zoals ik waarom ik wel meer risico heb.
Klopt niet als je zegt geen verlies te accepteren op een termijn van 5 jaar dan krijg je alleen tak 21 en dergelijke te zienNatal schreef: ↑22 december 2021, 13:01 Als je op wikifin de profielen opzoekt zie je dat ze voor een defensief profiel “weinig aandelen” aanraden. Weinig is nog altijd niet hetzelfde als geen.
Een ideale portefeuille is er geen waar je geen overzicht over hebt .
Iets die bestaat uit meer dan 1000 aandelen heb je geen overzicht over .
U verliest volledig de controle en overzicht op die manier .
Een portefeuille die bestaat uit 20 tot 40 aandelen kan evenveel spreiding geven dan een ETF van 1000 aandelen terwijl je volledig de controle en overzicht in eigen handen houd .
Een ETF is gemaakt om een bepaald deel van de markt te volgen ook de bedrijven die bankroet zullen gaan .
Voor iemand die geen kennis heeft een ideaal product dus .
Je koopt de goede maar ook de slechte bedrijven op .
Niettemin is je geconcentreerd risico niet kleiner dan een portefeuille die bestaat uit pakweg 30 aandelen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb zo de indruk dat je bij de bank "iets" koopt waarvan je verwacht dat het zal stijgen om het dan volledig terug te verkopen na x jaar. Als je je goed voelt bij dergelijke manier van werken, ik hou u niet tegen.Lelleken schreef: ↑22 december 2021, 13:25 Alleen spaarrekeningen : niet genoeg opbrengst.
Je originele vraag in dit topic was vooral:
"Welke aandelen zouden passen in een beginnersportefeuille ?"
Op de manier waarop jij "belegt", zou ik dan zeggen: geen enkele. Hou het dan maar bij (bank)fondsen.
Als je het bekijkt of je een garage hebt waar je voornamelijk onderhoud van wagens doet maar je hebt in een showroom ook enkele oldtimers staan.
Je rekent de kosten van aankoop en opmaak bij elkaar en je bepaalt je prijs.
Als iemand die prijs geeft mag hij weg.
Als garagist zeg ik dan niet : Ik ga nog een paar jaar wachten tot het misschien meer wordt.
Immers : je haalt dat goed in huis om het opnieuw te verkopen met winst.
Net zo met eender welk aandeel.
Als een aandeel me op enkele maanden tijd 11 procent winst kan bieden (10 voor in de zak van bibi en eentje extra om de kosten te dekken), waarom zou ik dat dan aanhouden tot het misschien meer winst geeft ?
Goed. Het kan zijn dat ik mijn eigen methode na een tijdje slecht ga vinden maar ik ga het toch proberen.
Haal ik die winst er niet uit binnen een redelijke tijd en de waarde van het aandeel zakt : dan koop ik bij en hou ik het enkele jaren bij tot ik het beu zou zijn (??).
Ik ga toch niet de eerste zijn die als nieuwe belegger het moeilijk heeft met het nemen van verlies en geduld opbrengen tot (en OF) er winst van komt ? Of ik dat kan en hoe lang : ik moet het nog ondervinden !
Fondsen en ETF's neem ik ook. Hetzelfde : stijging van elf procent in korte tijd = weg ermee en winst nemen.
Het meeste geld hou ik voorlopig in spaarboekjes.
Met al de rest compenseer ik (hopelijk) het verlies in koopkracht op mijn spaargeld.
Wat is het verschil met een daytrader buiten dat die beter weet wat hij doet ?
Enkelen hier denken dat dit spelletje niet zal lukken, maar er staat toch nergens, als je een aandeel koopt dat je dat doet met een verbintenis om het jaren bij te houden ?
Ik sta open voor elkeen zijn visie, dus laat maar komen !
Je gebruikt de uitdrukking : op de manier waarop jij 'belegt'. Maak me wat wijzer en zeg me eens op welke manier jij 'belegt'.
Ik heb geen tijd meer om iets 20 of 30 jaar bij te houden. Dat ga ik dan ook niet doen.
De oldtimers moeten buiten voor ik met pensioen ga (in mijn geval is dat al te laat).
Je rekent de kosten van aankoop en opmaak bij elkaar en je bepaalt je prijs.
Als iemand die prijs geeft mag hij weg.
Als garagist zeg ik dan niet : Ik ga nog een paar jaar wachten tot het misschien meer wordt.
Immers : je haalt dat goed in huis om het opnieuw te verkopen met winst.
Net zo met eender welk aandeel.
Als een aandeel me op enkele maanden tijd 11 procent winst kan bieden (10 voor in de zak van bibi en eentje extra om de kosten te dekken), waarom zou ik dat dan aanhouden tot het misschien meer winst geeft ?
Goed. Het kan zijn dat ik mijn eigen methode na een tijdje slecht ga vinden maar ik ga het toch proberen.
Haal ik die winst er niet uit binnen een redelijke tijd en de waarde van het aandeel zakt : dan koop ik bij en hou ik het enkele jaren bij tot ik het beu zou zijn (??).
Ik ga toch niet de eerste zijn die als nieuwe belegger het moeilijk heeft met het nemen van verlies en geduld opbrengen tot (en OF) er winst van komt ? Of ik dat kan en hoe lang : ik moet het nog ondervinden !
Fondsen en ETF's neem ik ook. Hetzelfde : stijging van elf procent in korte tijd = weg ermee en winst nemen.
Het meeste geld hou ik voorlopig in spaarboekjes.
Met al de rest compenseer ik (hopelijk) het verlies in koopkracht op mijn spaargeld.
Wat is het verschil met een daytrader buiten dat die beter weet wat hij doet ?
Enkelen hier denken dat dit spelletje niet zal lukken, maar er staat toch nergens, als je een aandeel koopt dat je dat doet met een verbintenis om het jaren bij te houden ?
Ik sta open voor elkeen zijn visie, dus laat maar komen !
Je gebruikt de uitdrukking : op de manier waarop jij 'belegt'. Maak me wat wijzer en zeg me eens op welke manier jij 'belegt'.
Ik heb geen tijd meer om iets 20 of 30 jaar bij te houden. Dat ga ik dan ook niet doen.
De oldtimers moeten buiten voor ik met pensioen ga (in mijn geval is dat al te laat).
lop schreef: ↑22 december 2021, 14:58Een ideale portefeuille is er geen waar je geen overzicht over hebt .
Iets die bestaat uit meer dan 1000 aandelen heb je geen overzicht over .
U verliest volledig de controle en overzicht op die manier .
Een portefeuille die bestaat uit 20 tot 40 aandelen kan evenveel spreiding geven dan een ETF van 1000 aandelen terwijl je volledig de controle en overzicht in eigen handen houd .
Een ETF is gemaakt om een bepaald deel van de markt te volgen ook de bedrijven die bankroet zullen gaan .
Voor iemand die geen kennis heeft een ideaal product dus .
Je koopt de goede maar ook de slechte bedrijven op .
Niettemin is je geconcentreerd risico niet kleiner dan een portefeuille die bestaat uit pakweg 30 aandelen
lop schreef: ↑22 december 2021, 13:34Waarom is een ETF minder risicovol dan een los aandeel ?
Door de spreiding
Je moet mij dat toch eens uitleggen want ik zie het niet .
Als je een los aandeel koopt doe je veel meer onderzoek en heb je het zelf in de hand .
Als je een etf koopt dan koop je ook automatisch de brol op .
Wat is dan het meeste risico ?
Heb in al de jaren dat ik beleg nog nooit een bedrijf gehad die op de fles ging . Mijn Volatiliteit is 0.69 van mijn portefeuille en ik haal een hoger rendement op een termijn van 20 jaar .
En elk kwartaal heb je een overzicht van hoe het staat met de bedrijven .
Dus mijn risico is juist lager en niet hoger .
je mag het gerust eens uitleggen aan een leek zoals ik waarom ik wel meer risico heb.
Een portefeuille van 20-40 aandelen is helemaal niet genoeg om het risico te beheersen.
Van een jaar geleden:
B7H4long schreef: ↑24 december 2020, 17:45 Met individuele aandelen neem je inderdaad een zeker risico dat je kan vermijden door te spreiden.
Algemeen word aangenomen dat een paar tiental aandelen niet voldoende zijn om het risico van individuele aandelen weg te werken. Je zal er meer nodig hebben om de afwijkingen onder controle te houden.
Je moet ervoor zorgen dat je over verschillende sectoren spreid, verschillende groottes en stijlen van de aandelen, en natuurlijk ook regionaal spreiden. België en ook Europa is maar een klein deel van de aandelenmarkten.
In de meeste van jouw transacties zal de tegenpartij een professionele belegger zijn, die vrijwillig deze transactie met jouw aangaan. Wie denk je heeft het meeste kans om aan de goede kant van de transactie te staan?
Er zijn zo'n 10000 vrij verhandelbare aandelen.
Typisch zijn 5% van de aandelen verantwoordelijk voor al de vooruitgang van de aandelenmarkt.
Indien je daar een statistische kans op wil hebben moet je de diversificatie van je portefeuille uitbreiden.
https://www.investopedia.com/articles/s ... cation.asp - The Illusion of Diversification: The Myth of the 30 Stock Portfolio
In plaats van zelf individuele aandelen te kopen, en grote kans te hebben om verkeerd te doen, kan je ook fondsen kopen. Door een deelbewijs te kopen bezit je direct tientallen aandelen. Indien je voor indexfondsen gaat koop je direct alle aandelen. In het verleden deden deze indexfondsen het op periodes van 10 jaar typisch beter dan 90% van de actieve fondsen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 december 2021, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.