Beginnersportefeuille
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnersportefeuille
Dan moet je ook nooit zo'n uitspraak doen (= je hand in het vuur steken), lijkt mij:
Even rekenen: als een etf gemiddeld 5% per jaar opbrengt heb je na 5 jaar 25% winst. Zelfs als er in die periode een correctie van 20% plaatsvindt heb je nog 5% winst.
Als je belegging 5 jaar lang 5% opbrengt heb je na die 5 jaar 127% van je initiële belegging.
Als je op dat moment 20% verlies leidt dan heb je nog 102% van je initiële belegging.
Dit gezegd zijnde: als men spreekt over rendementen in het verleden, of in de toekomst dan zijn de crashes daar altijd inbegrepen.
Als je op dat moment 20% verlies leidt dan heb je nog 102% van je initiële belegging.
Dit gezegd zijnde: als men spreekt over rendementen in het verleden, of in de toekomst dan zijn de crashes daar altijd inbegrepen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hij moet nog beginnen en is 60 jaar. Niemand zegt dat er binnen 5 a 10 jaar winst zal zijn. Op de langere termijn, wellicht wel.
@B7H4long: ik heb bewust niet gekapitaliseerd om het eenvoudig te houden.
En hier is BP Deep Horizon.
Non-systemic risk
A risk that is particular to a company and doesn't affect other companies.
Investors can protect against non-systemic risk by diversifying their investments.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Natuurlijk kan dat Yaris. Ik zou er alleen mijn hand niet voor in het vuur steken
Het zou al erg zijn als een daytrader niet beter zou weten wat hij doet dan ik. Want ik weet het helemaal niet.EarthNvstr1 schreef: ↑22 december 2021, 18:23
Als je zelf al zegt dat een daytrader "beter weet wat hij doet" ... daarmee impliceer je dat jij minder goed (of niet) weet wat je doet.
Dat hoeft ook niet, maar je kan wellicht best je strategie afstemmen op je horizon (5 jaar ? 10 jaar ? ...) en doelstelling (extra inkomen, behoud kapitaal, groei kapitaal, combinatie, ...)
Wat ik tot nu toe begreep is dat je zelfs nog nieuwe oldtimers wil aankopen ...
Ik wil wel leren en lezen maar je wordt geen expert in 14 dagen of 6 maanden.
En aangezien ik niet zou weten wat ik zou moeten kopen als daytrader....
Ik slaag er nog altijd niet in om een strategie te bepalen en een doelstelling of tactiek uit te werken. Ik zal daar eens meer over proberen lezen.
De oldtimers.
Ja hoor. Ik wil er, iedere keer als er een verkocht raakt, weer een nieuwe kopen en de garage vol zetten.
En als ik op een dag vind dat het gedaan moet zijn alles ineens of afgebouwd in tijd van de hand doen. Voor alle duidelijkheid : oldtimers zijn beeldspraak voor aandelen, fondsen, ETF's.
Ik begrijp nog altijd niet waarom het slecht is dat je na 10 procent winst verkoopt.
Je weet op dat moment toch niet dat er 30 of 50 procent winst gaat zijn als je het aandeel bijhoudt.
Maar de kans is er wel dat je na het behalen van 10 procent het aandeel ziet wegzakken en dat het voor lange tijd niet dezelfde waarde haalt.
Is dat een sneller tevreden instelling of is dat een gebrek aan kennis ? Ik weet het niet.
Als ik 5 procent winst zou hebben op een fonds en ik heb nog niet verkocht, dan is dat voor mij gewoon ok.
Nog altijd risico genomen maar tien keer meer winst behaald dan met een spaarrekening.
Ik vrees meer voor een aankoop die over 5 of 10 jaar aan -70 procent zou staan. Die kan ik niet verkopen want dat vreet misschien te veel winst op.
[quote=Lelleken post_id=533247 time=1640202600 user_id=59099]
Ik vrees meer voor een aankoop die over 5 of 10 jaar aan -70 procent zou staan. Die kan ik niet verkopen want dat vreet misschien te veel winst op.
[quote]
Als je dan toch op de beurs wil zitten met een horizon van hooguit 5 of 10 jaar zou ik wat ik koop bijtijds afdekken met opties. Je dient dan altijd wel 100 stuks te kopen. Met bijtijds bedoel ik welk risico je wil nemen, wanneer je een verzekering wil, maw je eigen strategie toepassen. Maar als we 10 jaar naar beneden gaan zal er dan wellicht ook niet veel winst zijn, misschien wel minder verlies.
In hindsight kan iedereen het. Als ik het op voorhand had geweten had ik 20 jaar geleden een hoop spy's gekocht en lekker niks gedaan. Of toch, af en toe afgedekt met puts.
[quote]
Als je dan toch op de beurs wil zitten met een horizon van hooguit 5 of 10 jaar zou ik wat ik koop bijtijds afdekken met opties. Je dient dan altijd wel 100 stuks te kopen. Met bijtijds bedoel ik welk risico je wil nemen, wanneer je een verzekering wil, maw je eigen strategie toepassen. Maar als we 10 jaar naar beneden gaan zal er dan wellicht ook niet veel winst zijn, misschien wel minder verlies.
In hindsight kan iedereen het. Als ik het op voorhand had geweten had ik 20 jaar geleden een hoop spy's gekocht en lekker niks gedaan. Of toch, af en toe afgedekt met puts.
Over verkopen:
- Hoe weet je dat je niet de kip met de gouden eieren slacht, m.a.w. een aandeel wegdoet dat nog veel meer zal stijgen?
- Wat ga je met het vrijgekomen geld doen? Op een spaarboekje laten ontwaarden of er een ander aandeel mee kopen? Hoe ga je bepalen welk aandeel meer stijgingspotentieel heeft dan het aandeel dat je juist hebt verkocht?
Gelet op je leeftijd zou ik indien je toch wil investeren in individuele aandelen opteren om te beleggen in dividend aandelen en stabiele bedrijven uitzoeken met een historie van dividend verhogingen.
Je bent dan sowieso al min of meer zeker van het dividend. Er kan natuurlijk nog altijd wat mislopen maar het is toch iets veiliger dan groeiaandelen die toch dikwijls volatiel zijn. Ze kunnen hard stijgen in een korte periode maar nog harder dalen in een nog kortere periode.
Ik ben ook nog niet zo lang geleden begonnen en zit voor 80 procent in dividend aandelen, 10 procent groei en 10 procent ETF.
Je bent dan sowieso al min of meer zeker van het dividend. Er kan natuurlijk nog altijd wat mislopen maar het is toch iets veiliger dan groeiaandelen die toch dikwijls volatiel zijn. Ze kunnen hard stijgen in een korte periode maar nog harder dalen in een nog kortere periode.
Ik ben ook nog niet zo lang geleden begonnen en zit voor 80 procent in dividend aandelen, 10 procent groei en 10 procent ETF.