Beginnersportefeuille
TIP
Re: Beginnersportefeuille
Heb je een privebericht gestuurd.B7H4long schreef: ↑22 december 2021, 15:55Geen zin om mee te doen aan de oefening om een virtuele portefeuille te managen volgens jouw strategie?
overzicht-t30705.html#p532362
Tja Lelleken.Misschien eens die[voorbeeldportefeuilles 20-30] met één oog eens volgen.Ook de topics holdings en gvv's kunnen u op beleggingsideen brengen.De oudere topics van zeezout en gpv1 zijn heel interessant,want dat zijn beleggingsstrategien in de praktijk uitgevoerd.
Nogthans zijn er hier al veel waarheden geschreven:
In en uit de markt hotsen kom je als particuliere belegger ALTIJD berooid uit.
Koop kwaliteit! Nooit geen rommel
De tweestrijd indexbeleggen-losse aandelen woed hier al jaren en beiden heeft zijn plussen en minnen.
Let op: het indexbeleggen wordt hier als gemakkelijk voorgedaan en ideaal voor een beginner.Dit lijkt mij niet echt te kloppen.
Voor beiden is kennis van zaken nodig.Je moet maar eens de conversaties onder indexbeleggers volgen!
Waar ik dan wel weer van afwijk is dat beleggen u vele jaren moet blijven boeien.Anders moet je ook niet van start gaan, en daar hoort een experiment of iets ééns uitproberen zeker bij ! Daar geef ik gelijk in...
Nogthans zijn er hier al veel waarheden geschreven:
In en uit de markt hotsen kom je als particuliere belegger ALTIJD berooid uit.
Koop kwaliteit! Nooit geen rommel
De tweestrijd indexbeleggen-losse aandelen woed hier al jaren en beiden heeft zijn plussen en minnen.
Let op: het indexbeleggen wordt hier als gemakkelijk voorgedaan en ideaal voor een beginner.Dit lijkt mij niet echt te kloppen.
Voor beiden is kennis van zaken nodig.Je moet maar eens de conversaties onder indexbeleggers volgen!
Waar ik dan wel weer van afwijk is dat beleggen u vele jaren moet blijven boeien.Anders moet je ook niet van start gaan, en daar hoort een experiment of iets ééns uitproberen zeker bij ! Daar geef ik gelijk in...
Kijk. Probeer het volgende te aanvaarden: NIEMAND, ik herhaal: NIEMAND kan voorspellen waar de beurs over 2, 3 of 5 of zelfs 10 jaar zal staan. NIEMAND. Ik niet, jij niet, Warren Buffett niet, NIEMAND. De beurs kan dubbel zo hoog staan als vandaag of dubbel zo laag. NIEMAND weet het.Lelleken schreef: ↑22 december 2021, 21:41 Maar hoe weet je dat je de winst die je vandaag hebt ooit nog zal hebben in de komende 3 of 5 jaar.
Bv. Ik koop ING vandaag en dat stijgt binnen drie maanden 12 procent. Wie zegt dat dat naar 30 procent gaat ?
En wie weet gaat het de komende 2, 3 of 5 jaar nooit hoger dan 2 procent winst op de aankoopkoers.
Dan verkoop je dat toch beter na een paar maanden aan 10 procent winst of zoiets ?
Uitspraken doen over een individueel aandeel is nog honderd keer onzekerder. Begin dus bij een breed gespreide aandelenportefeuille zodat je tenminste al de toegevoegde onzekerheid van individuele aandelen afvlakt.
Nu, waarom zou je dan beleggen, als niemand de beurs kan voorspellen? Welnu omdat het vrij realistisch is om te verwachten dat de beurs over 20; 25 of 30 jaar hoger zal staan dan vandaag, WAT ER OOK GEBEURT. En wellicht een pak hoger.
Geld dat je binnen de 10 jaar nodig hebt, zet dat niet op de beurs. En stap af van individuele aandelen. Koop een breed gespreide lage kosten index.
Zou het kunnen dat je onrealistische verwachtingen hebt over returns van de aandelenmarkt?Lelleken schreef: ↑22 december 2021, 22:48 Welk bedrag : ik zit nu met 10.000 als eerste probeersel en per dingetje dat ik aankoop besteed ik niet meer dan 1000 euro.
Ik ken er niet veel van, ik moet mijn risico's spreiden. Ik probeer lessen te leren met 500 of 1000 euro tegelijk.
Niet met 20.000 euro tegelijk.
Op dit moment is die 10.000 geld dat ik indien noodzakelijk lang kan missen.
Als ik me wat zekerder begin te voelen en verder wil gaan, kan ik dat bedrag nog aanvullen. Of als ik er volledig wil mee stoppen omdat het niets voor mij is ... Snap je ? Dat moet ook nog kunnen.
Misschien brengt volgende stelling je terug op de grond: Door 10.000 EUR te beleggen zul je niet rijk worden, gezien je leeftijd.
Dat is compleet fout. Je zult gegarandeerd veel geld verliezen. Naar de prijs kijken is geen onderzoek doen.Lelleken schreef: ↑22 december 2021, 22:48 Wanneer voor mij iets laag genoeg staat :
er is een aankoopadvies van één of enkele experts, het koersdoel ligt beduidend hoger.
Ik kijk eens naar de grafiek en probeer de logica en waarschijnlijkheid toe te passen bij het idee : welke koers is redelijk om aan te kopen en hoe graag wil ik dat aandeel (fonds / etf) echt hebben.
Voor de verkoop ongeveer het omgekeerde.
Koersdoel, gratieken op verschillende periodes, geloof ik er zelf in, zegt mijn buikgevoel dat het kan...
Het probleem met bv. een ETF te verkopen om daarna goedkoper terug te kopen is dat er een redelijke kans is dat de ETF rustig verder blijft stijgen nadat je verkocht hebt. Hierdoor blijf je eeuwig wachten op een crash die er nooit zal komen. En als er dan een crash komt is het goed mogelijk dat de bodemprijs nog altijd hoger is dan de prijs waarop je verkocht.Lelleken schreef: ↑22 december 2021, 22:48 Ik wil het wel begrijpen maar ik verdedig nog altijd mijn oorspronkelijk idee, wetend dat dat misschien geen succesverhaal is voor mij noch voor anderen. Het is moeilijk een idee of manier van doen te laten varen als je niet begrijpt waarom.
Misschien moet dat begrijpen er komen door verder te doen, proberen, mislukken en zien waarom het mislukt.
Een ander probleem is dat, zelfs als je goed hebt getimed en de ETF crasht, je een moment moet gaan bepalen om terug aan te kopen. Je brein zal spelletjes met je beginnen spelen. Je zal waarschijnlijk proberen om de bodem te timen maar de bodem is pas achteraf duidelijk. Hierdoor zal je wachten en wachten en waarschijnlijk veel te laat terugkopen wanneer de ETF al grotendeels terug hersteld is of zelfs hoger staat dan je oorspronkelijke verkoopprijs.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Verplichte kost voor elke belegger, nieuw en oud:
https://www.amazon.nl/psychologie-van-g ... oks&sr=1-3
https://www.bol.com/be/nl/p/de-psycholo ... oductTitle
https://www.amazon.nl/psychologie-van-g ... oks&sr=1-3
https://www.bol.com/be/nl/p/de-psycholo ... oductTitle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb er geen probleem mee om mijn verliezers te noemen hoor. Dat zijn momenteel TTCF en AMG. Beide ongeveer 16 procent in de min. Maar ik hou ze, ik panikeer niet zo snel.
De rest van mijn pf staat allemaal mooi in de plus
Dat was ook tegen niemand persoonlijk bedoeld hoor Tiktak.
Ik maak me alleen die bedenking over mensen die ik in mijn directe omgeving ken.
Een algemene indruk, zeg maar.
Ik maak me alleen die bedenking over mensen die ik in mijn directe omgeving ken.
Een algemene indruk, zeg maar.
Ik zou overwegen om hetzelfde te kopen dat goed 'geboerd' heeft. Maar ik zou ook kijken naar andere ETF's, fondsen of aandelen.ignition schreef: ↑23 december 2021, 12:28
Het probleem met bv. een ETF te verkopen om daarna goedkoper terug te kopen is dat er een redelijke kans is dat de ETF rustig verder blijft stijgen nadat je verkocht hebt. Hierdoor blijf je eeuwig wachten op een crash die er nooit zal komen. En als er dan een crash komt is het goed mogelijk dat de bodemprijs nog altijd hoger is dan de prijs waarop je verkocht.
Ik weet nu al dat je gelijk hebt. De fondsen die goed boerden die ik verkocht heb, kennen uiteraard niet direct een dikke dip. Als die er wel zou zijn heeft dat ook een reden.
Iedereen weet wel dat de markt niet te voorspellen valt zeker ?
Onrealistische verwachtingen : Ja, dat kan.
Iedereen die Lotto speelt verwacht of hoopt op winst. Anders zou je het niet doen.
Net zo hoop ik een paar juiste goks te doen.
10.000 euro is een bedrag waartoe ik me beperk omdat ik maar aan het proberen en leren ben.
Zelf zou ik het niet wijs vinden om ineens met 50.000 euro of een veelvoud daarvan in te stappen. Zo zit ik niet in elkaar.
Ooit misschien. Of als het niet echt goed (genoeg) komt, misschien nooit.
Rijk worden : daarvoor is het te laat denk ik. Dat moet je niet meer proberen bekomen op je 60.
Ik heb genoeg en ik ben tevreden met winst, ook met een beetje. Zolang het eindresultaat me enkele procent winst per jaar geeft is het een goede zet vergeleken met een spaarboekje.
Ik denk dat ik op de grond loop hoor. Geen reden om te denken (voor mezelf) dat ik aan het zweven ben.
De winst die ik behaalde, volgens sommigen hier enorm weinig, vind ik al iets om blij voor te zijn. Dus : alles in orde.
Conclusie : ik ga niet te veel in individuele aandelen plaatsen, alleen maar voor de lol en de sport een beetje.
Fondsen en ETF's : ook daar ga ik diversifiëren. Bij winst ga ik nog eens heel goed denken of ik blijf zitten of uitstap.
Uw instelleng en verwachtingen zitten helemaal verkeerd , uw termijn ook al dan kun je maar 1 ding doen wegblijven van de beurs .
Als je 1 stuk wil beleggen gebruik dan tenminste je verstand en kijk naar de alternatieven en niet naar aandelen en ETF's
Koop een etf in prefs of zoiets de kans dat je hiermee na 5 jaar op verliest staat is praktisch onbestaande , in tegenstelling tot een etf bestaande uit aandelen waar je gemakkelijk 5 tot 10 jaar verlies kunt hebben .
Uw rendement zal normaal maar rond de 3% zitten maar op die manier is je kans op verlies zeer klein .
Zelfs als de rente stijgt spelen ze in via convertibles
Wat het ook veiliger maakt dan obligatie fondsen .
Of je moet floters zoeken qua obligaties maar je rendement zal lager zijn in mijn ogen .
Is de beste oplossing voor iemand die maar 5 jaar heeft als horizon .
Is saai maar veilig je zal geen superwinsten hebben maar ook geen groot verlies
Als je 1 stuk wil beleggen gebruik dan tenminste je verstand en kijk naar de alternatieven en niet naar aandelen en ETF's
Koop een etf in prefs of zoiets de kans dat je hiermee na 5 jaar op verliest staat is praktisch onbestaande , in tegenstelling tot een etf bestaande uit aandelen waar je gemakkelijk 5 tot 10 jaar verlies kunt hebben .
Uw rendement zal normaal maar rond de 3% zitten maar op die manier is je kans op verlies zeer klein .
Zelfs als de rente stijgt spelen ze in via convertibles
Wat het ook veiliger maakt dan obligatie fondsen .
Of je moet floters zoeken qua obligaties maar je rendement zal lager zijn in mijn ogen .
Is de beste oplossing voor iemand die maar 5 jaar heeft als horizon .
Is saai maar veilig je zal geen superwinsten hebben maar ook geen groot verlies
IK noem mijn portefeuille dan : 'Ik doe maar wat'.EarthNvstr1 schreef: ↑22 december 2021, 22:08 Misschien kan je alsnog wel een bijdrage leveren aan het initiatief van B7H4long: overzicht-t30705.html#p532362
Ik ben zelf ook een beginner. Ik ben ongeveer begin dit jaar gestart. Ik heb momenteel 11 boeken gelezen over beleggen, een stuk of 30 beginners fouten gemaakt, en hier ook al x aantal vragen gesteld.
Na 365 dagen trial and error ben ik eindelijk tot een stabiele portefeuille gekomen. Beleggen is een leerproces.
Hoewel ik heel wat over aandelen heb gelezen (intrinsieke waarde bepalen, ratio's, heel de hutsekluts) heb ik besloten dat individuele aandelen eruit kiezen niets voor mij is. Dat analyseren vind ik erg ingewikkeld en ik kan er ook niet full time mee bezig zijn. Ik zou liever gewoon maandelijks iets storten en me voor de rest niet te veel zorgen maken. Mijn portefeuille bestaat nu uit een aantal ETF's en twee holdings. En zelfs NU vraag ik me nog af op dit oké is. Beetje keuzestress denk ik.
En zoals hier ook al werd aangehaald: het grootste deel van daytraders verliest geld. je moet al met serieuze bedragen daytraden om niet kapot te gaan aan transactiekosten en voldoende winst te halen bij verkoop. Om nog maar te zwijgen van de juiste keuzes.
Je zegt dat je pensioengerechtigd bent. Weet dat er om de tien jaar wel een serieuze crash komt. De vraag is hoeveel van je vermogen je wil blootstellen aan risico en hoeveel je aan vermogensbehoud wil doen.
Ik zou de mogelijkheid om gewoon maandelijks met ETF's te werken toch eens herbekijken. En vooral: erin blijven zitten.
(plus: beleggen moet ook leuk blijven)
Na 365 dagen trial and error ben ik eindelijk tot een stabiele portefeuille gekomen. Beleggen is een leerproces.
Hoewel ik heel wat over aandelen heb gelezen (intrinsieke waarde bepalen, ratio's, heel de hutsekluts) heb ik besloten dat individuele aandelen eruit kiezen niets voor mij is. Dat analyseren vind ik erg ingewikkeld en ik kan er ook niet full time mee bezig zijn. Ik zou liever gewoon maandelijks iets storten en me voor de rest niet te veel zorgen maken. Mijn portefeuille bestaat nu uit een aantal ETF's en twee holdings. En zelfs NU vraag ik me nog af op dit oké is. Beetje keuzestress denk ik.
En zoals hier ook al werd aangehaald: het grootste deel van daytraders verliest geld. je moet al met serieuze bedragen daytraden om niet kapot te gaan aan transactiekosten en voldoende winst te halen bij verkoop. Om nog maar te zwijgen van de juiste keuzes.
Je zegt dat je pensioengerechtigd bent. Weet dat er om de tien jaar wel een serieuze crash komt. De vraag is hoeveel van je vermogen je wil blootstellen aan risico en hoeveel je aan vermogensbehoud wil doen.
Ik zou de mogelijkheid om gewoon maandelijks met ETF's te werken toch eens herbekijken. En vooral: erin blijven zitten.
(plus: beleggen moet ook leuk blijven)
Dalbar studv v 2020 : over individuele beleggers tov de markt.
https://wealthwatchadvisors.com/wp-cont ... 20_WWA.pdf
https://wealthwatchadvisors.com/wp-cont ... 20_WWA.pdf
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De mensen die aanraden om te blijven zitten als een aandeel / fonds / ETF een bepaalde winst heeft gerealiseerd : wanneer stappen jullie dan zelf uit ?
Wanneer ik het geld nodig heb.