De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dat beweer ik ook niet. Shell kwam van 20 denk ik, dat is min 50%. Heeft zelfs ooit 30 gestaan, dat zou dan min 66% zijn.
Van 10 naar 20 is 100%.
Ik had het over andere aandelen dan Shell. Er waren er genoeg in maart 2020 die meer dan 80% gedaald waren en/of waar nu 400% is bijgekomen. Dit is op de grote indexen, dat zijn de enige die ik volg tot ik het beter begrijp.
Ik noem niks kwaliteit, ik heb hier enkel een paar vragen gesteld. Geen fatsoenlijke antwoorden gekregen, daar kan ik ook al iets uit concluderen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteraard is dat simpel voorgesteld, maar zo werkt het volgens mij.GoodDay schreef: ↑22 december 2021, 18:50Bijzonder simpel voorgesteld, zo werkt het NIET volgens mij. Maar dat is nu net wat ik probeer te vatten.EarthNvstr1 schreef: ↑18 december 2021, 12:15
Als je een aandeel koopt aan 100 EUR en de koers daalt naar 20 EUR, dan heb je 80% ongerealiseerd verlies zolang je niet verkoopt.
Het bedrijf op zich is niet minder of meer waard geworden door die 80% koersverlies.
In het geval van inflatie stijgt de waarde van het bedrijf in EUR ook mee. Edit: omdat de waarde van EUR daalt, de waarde van het bedrijf blijft gelijk.
En de koers zal na een crash terug (snel of traag) herstellen.
Er staan nog altijd berichten van mij te wachten om goedgekeurd te worden. Op deze manier kunnen we geen serieuze discussie voeren. Laat dus maar.
Maar ik hoor graag van jou hoe het dan wel werkt ... eens je het gevat hebt.
tenzij de koers daalt omdat de waarde vh bedrijf is gezakt, kan ook, en dan zal de koers minder gemakkelijk herstellen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een eerste aanzet bv.: https://www.ecb.europa.eu/ecb/education ... ey.nl.html
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zouden goederen nominaal duurder worden als het geld op spaarboekjes blijft staan? Met andere woorden, waarom zouden goederen duurder worden als de vraag niet stijgt? De vraag stijgt niet dus de prijs van goederen zal ook niet stijgen.
Dan zullen aandelen minder interessant worden en obligaties/cash misschien terug interessanter worden. Geld zal dus vloeien van aandelen naar cash/obligaties. Uiteindelijk iets dat al talloze keren gebeurd is in het verleden: een korte termijn crash van aandelen. Niets om je dus zorgen over te maken als je een lange termijn belegger bent.
Je zult toch eerst moeten een positieve reële rente hebben voor dat geld weer naar obligaties begint te vloeien , de verwachte reële rente is voor de volgende jaren - 1% op obligaties dus de kans dat geld naar dit terug begint te vloeien is de komende jaren zeer klein eigenlijk praktisch onbestaandeignition schreef: ↑23 december 2021, 13:57Waarom zouden goederen nominaal duurder worden als het geld op spaarboekjes blijft staan? Met andere woorden, waarom zouden goederen duurder worden als de vraag niet stijgt? De vraag stijgt niet dus de prijs van goederen zal ook niet stijgen.
Dan zullen aandelen minder interessant worden en obligaties/cash misschien terug interessanter worden. Geld zal dus vloeien van aandelen naar cash/obligaties. Uiteindelijk iets dat al talloze keren gebeurd is in het verleden: een korte termijn crash van aandelen. Niets om je dus zorgen over te maken als je een lange termijn belegger bent.
Volgens Cathie Wood zit de zeepbel niet in tech, maar in de indexfondsen. Wie moet je nu nog geloven?
https://qz.com/2104455/cathie-wood-says ... t-in-tech/
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
"it’s the investments we normally think of as “safe bets”—namely, index funds—which have seen their prices rise beyond their underlying value."Bae1 schreef: ↑24 december 2021, 07:24 Volgens Cathie Wood zit de zeepbel niet in tech, maar in de indexfondsen. Wie moet je nu nog geloven?
En welke indexfondsen mogen dat dan wel zijn, die zover boven NAV noteren?
Mevr. Wood heeft zelf niet echt het beste trackrecord qua fondsen samenstellen, en probeert nu, in een periode waarin haar fondsen sterk dalen, de concurrentie zwart te praten.
ARKK daalt meer dan 20% YTD, terwijl de algemene markten (SP500, haar vergelijking) 28% stijgen YTD. Natuurlijk is de conclusie dan dat iedereen mis is, en Cathie juist. Hoe kan bet ook anders.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
De laatste dagen van 2021 zijn me goed gezind!
Amai nog een schone klets er bij!
Amai nog een schone klets er bij!
De spaarquotiteit (percentage geld dat gespaard wordt als de geldhoeveelheid stijgt) blijft historisch gezien vrij constant, of verandert toch niet significant op een aantal jaar. Een stijging van de geldhoeveelheid, brengt doorgaans inflatie met zich mee daardoor. Een andere vereiste voor inflatie is dat de productiecapaciteit quasi volledig benut moet zijn. Anders gaat het inflationair effect serieus afgeremd worden.
Daarom dat in het verleden de inflatie beperkt is gebleven, zelfs bij een expansie van het monetair beleid. Tegenwoordig draait de economie meer en meer op services (software, Facebook, Netflix, allerhande online diensten) en die zijn meer scalable tegen zeer lage prijzen. Nu er door covid een schok is gekomen in de productiecapaciteit van goederen (bedrijven hebben de productie stevig teruggeschroefd of investeringen in productiecapaciteit uitgesteld, maar de vraag is veel sneller hersteld dan verwacht), krijgen we stevige inflatie in sommige sectoren (hout, transport, chips, etc.).
Het heeft even geduurd maar toch nog een antwoord waar een mens wat mee kan.
Ik ga het nog even moeten laten bezinken maar denk wel dat ik nu begin te snappen waarom de inflatie uitbleef ondanks al dat nieuw geld. Nu we met inflatie zitten is deze misschien ook heel moeilijk te stoppen omwille van dezelfde logica?
In elk geval bedankt voor de post.
Moeilijk in te schatten en ik ga ook niet doen alsof ik iets nuttigs kan zeggen over het verloop van de inflatie in de toekomst.
Een aantal factoren die meespelen zijn hoe snel het aanbod (productie) kan volgen/ zich aanpassen. In het geval van productie van chips is men hier mee bezig, maar een nieuwe chipfabriek zetten duurt wel even. Nieuwe machines vastkrijgen ook.
De vraagkant speelt ook een rol. Is de inhaalbeweging van vorig jaar al grotendeels doorgezet of volgt er nog? Momenteel zijn de wachttijden van veel dingen zeer lang (nieuwe auto's, onderdelen, chips, grafische kaarten, etc.).
Wat doen de olieproducerende landen? Wat doet Rusland etc met hun gas?
Gaan mensen plots vollebak meer geld uitgeven als bijvoorbeeld de wereld covidvrij is verklaard?
Komt er een nieuwe crisis / periode van daling van economische groei?
Dit speelt allemaal een rol en de ECB heeft bijvoorbeels grote teams ter beschikking die de inflatie bestuderen en modelleren, maar zelfs zij slaan de bal regelmatig mis.
Een aantal factoren die meespelen zijn hoe snel het aanbod (productie) kan volgen/ zich aanpassen. In het geval van productie van chips is men hier mee bezig, maar een nieuwe chipfabriek zetten duurt wel even. Nieuwe machines vastkrijgen ook.
De vraagkant speelt ook een rol. Is de inhaalbeweging van vorig jaar al grotendeels doorgezet of volgt er nog? Momenteel zijn de wachttijden van veel dingen zeer lang (nieuwe auto's, onderdelen, chips, grafische kaarten, etc.).
Wat doen de olieproducerende landen? Wat doet Rusland etc met hun gas?
Gaan mensen plots vollebak meer geld uitgeven als bijvoorbeeld de wereld covidvrij is verklaard?
Komt er een nieuwe crisis / periode van daling van economische groei?
Dit speelt allemaal een rol en de ECB heeft bijvoorbeels grote teams ter beschikking die de inflatie bestuderen en modelleren, maar zelfs zij slaan de bal regelmatig mis.
De ECB denkt in ieder geval dat de inflatie in de loop van 2022 terug gaat afnemen: https://www.ecb.europa.eu/ecb/education ... on.nl.html
Paul D'hoore belegde dit jaar 10.000 euro voor vtm.
Dit zijn zijn resultaten:
Asset: inleg -> resultaat
Goud: 83 -> 86
Vastgoed: 183 -> 198
Spaarboek: 467 -> 468
Obligaties: 3517 -> 3662
Aandelen: 5750 -> 7569
Totaal: 10.000 -> 11986
Zijn obligatie was een FastNed obligatie van 6% bruto / 4.2% netto coupon.
Zijn aandelen waren 5 aandelen, waaronder D'Ieteren (+153%).
Ter referentie, 10.000 euro in IWDA had hem 13.316 euro opgeleverd.
Hij volgt ook 10.000 euro die hij al sinds 2015 beheert. Die is nu 17.662 waard. IWDA over die periode, en hij had 23060 euro gehad.
Dit zijn zijn resultaten:
Asset: inleg -> resultaat
Goud: 83 -> 86
Vastgoed: 183 -> 198
Spaarboek: 467 -> 468
Obligaties: 3517 -> 3662
Aandelen: 5750 -> 7569
Totaal: 10.000 -> 11986
Zijn obligatie was een FastNed obligatie van 6% bruto / 4.2% netto coupon.
Zijn aandelen waren 5 aandelen, waaronder D'Ieteren (+153%).
Ter referentie, 10.000 euro in IWDA had hem 13.316 euro opgeleverd.
Hij volgt ook 10.000 euro die hij al sinds 2015 beheert. Die is nu 17.662 waard. IWDA over die periode, en hij had 23060 euro gehad.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.