Holdings
TIP
Re: Holdings
Ik bekijk het eigenlijk net omgekeerd:
vroeger vond ik veel holdings investeerbaar omdat ze met een korting noteerden tov netto actief waarde.
Een beetje als een beursgenoteerd fonds, maar dan goedkoper beheerd en te koop aan een korting.
Maar dat voordeel is de laatste jaren verdwenen.
Ik heb dan ook Brederode verkocht toen de koers de NAV begon te naderen.
Ik zie niet in waarom je brederode, sofina zou kopen en meer betalen dan de onderliggende activa waard zijn.
Brederode is na mijn verkoop (februari 2020 aan +/- 80€) nog wel fors doorgestegen, maar ben overtuigd dat dit de juiste beslissing was.
vroeger vond ik veel holdings investeerbaar omdat ze met een korting noteerden tov netto actief waarde.
Een beetje als een beursgenoteerd fonds, maar dan goedkoper beheerd en te koop aan een korting.
Ik zie niet in waarom je brederode, sofina zou kopen en meer betalen dan de onderliggende activa waard zijn.
Brederode is na mijn verkoop (februari 2020 aan +/- 80€) nog wel fors doorgestegen, maar ben overtuigd dat dit de juiste beslissing was.
Brederode had op 30 september (intussen ongeveer 3 mnd geleden) een NAV van 116,04 € en we weten niet hoe ver het momenteel staat.el perro schreef: ↑26 december 2021, 15:22
Aandeel staat momenteel op 126,6 €, dus 10 % premie op NAV van 3 maanden geleden.
Sofina daarentegen staat op ongeveer 38% premie, dit tegenover NAV van 6 maanden geleden...
Helaas vermoed ik dat Brederode momenteel wel juist gewaardeerd is. En Sofina momenteel met een aanvaardbare premie.
Hoe verantwoord je die premie van sofina?
Naar mijn mening is een huidige investering in Sofina voor korte termijnbeleggers onverantwoord.
Op lange(re) termijn kun je rekenen op het ijzersterke traject die de holding afgelegd heeft om te staan waar het nu staat. Continue aankoop eigen aandelen, mooie verdeling over regio's en assets (venture, growth, private markets), goed en bescheiden management.
Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat de exposure aan China laag is (3%).
Aan de kadans van de voorbije jaren vermoed ik dat we in de nabije toekomst aan de NAV komen gelijk aan de huidige koers tenminste als de crash uitblijft.
Dit zijn de redenen dat ik de premie te accepteren vind.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daar heeft u helemaal gelijk in. Maar er is zoals u weet altijd een maar, vergeef ons. Wij hebben echt niet het idee dat wij het beter weten. Wellicht is dat een groot probleem. Alweer een maar; we kunnen toch niet alles beleggen in IWDA? Wij moeten spreiden toch? Dus lijkt het ons verstandig om te spreiden in holdings die het wellicht beter weten dan wij het weten? Is dat onverstandig? Overigens ik lees u graag en negeer niets....doorwinterd schreef: ↑25 december 2021, 18:23 We hebben ons hier bij de holdings misschien goed geamuseerd en bijgeleerd.
Maar als we op een faire manier aan reflectie doen, moeten we toch toegeven dat wie zich niet erg sterk heeft gefocust op de paar grote winnaars zoals een Sofina of Brederode en meer gespreid heeft belegd of heeft proberen te timen, ondermaats zal gepresteerd hebben tov de wereldindexen als een IWDA.
Neem nu op 5 jaar. Wie naast die absolute holding toppers ook een paar mindere goden zoals GBL, Prosus, Bois Sauvage etc en/of wat holdings die meer gemiddeld presteerden zoals Ackermans etc in port had, zal de duimen moeten leggen. Dat is toch zowat een constante sinds begin van dit draadje.
We horen of lezen dat misschien niet graag of negeren dat liever in ons hoofd, maar het is gewoon zo.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vraag is dan in welke holdings en aan welke prijs ...Jozefien1969 schreef: ↑26 december 2021, 21:27 Dus lijkt het ons verstandig om te spreiden in holdings die het wellicht beter weten dan wij het weten? Is dat onverstandig?
Voor sommigen hier is het een probleem dat de meest courante trackers (met US aandelen) een grote blootstelling hebben van big tech aandelen. => persoonlijk is dit voor mij geen probleem.Jozefien1969 schreef: ↑26 december 2021, 21:27
we kunnen toch niet alles beleggen in IWDA? Wij moeten spreiden toch? Dus lijkt het ons verstandig om te spreiden in holdings die het wellicht beter weten dan wij het weten? Is dat onverstandig? Overigens ik lees u graag en negeer niets....
Holdings hebben amper blootstelling aan big tech, plus zit voor groot aantal in markten waar wij als individuals niet bij kunnen.En zitten daar ook mooi in verspreid.
Doorgewinterd zzijn analyse klopt wel...
Er zijn genoeg holdings die met serieuze korting noteren zie onder andere mijn lijstje.el perro schreef: ↑26 december 2021, 15:22 Ik bekijk het eigenlijk net omgekeerd:
Mijn top 5 holdings voor 2022
1) Prosus
2) D’Ieteren Group
3) Brederode
4) Ackermans & Van Haaren
5) Compagnie du Bois Sauvage
1) Prosus
2) D’Ieteren Group
3) Brederode
4) Ackermans & Van Haaren
5) Compagnie du Bois Sauvage
Als Sofina met 6 tot 9 maanden vertraging de private equity c.q. niet genoteerde portefeuille (zijnde een ruime 85% van de totale NAV) rapporteert en Brederode met minimaal 3 tot 6 maanden (simpelweg doordat PE fondsen met minimaal 2-3 maanden vertraging rapporteren) dan verkoopt u dus de aandelen aan de huidige koers omdat deze de intrinsieke waarde van een goed half jaar geleden hebben overstegen?el perro schreef: ↑26 december 2021, 15:22 Ik bekijk het eigenlijk net omgekeerd:
Beleggen is vooruitkijken, de meeste beleggers kijken naar de koers/winst of koers/cashflow van over 12, 18 of 24 maanden, of zelfs nog langer. De private equity portefeuilles wisten alle verwachtingen stelselmatig te overtreffen. Dan lijkt het mij een vreemde redenering om met 6 tot 9 maanden vertraging aandelen te verkopen. Maar goed, ik ben graag de koper als er weer eens een verkoopdip komt.
Beweer je nu dat bv. Sofina niet aan een premie noteert, of wat zeg je nu eigenlijk?michael25 schreef: ↑27 december 2021, 21:29 Als Sofina met 6 tot 9 maanden vertraging de private equity c.q. niet genoteerde portefeuille (zijnde een ruime 85% van de totale NAV) rapporteert en Brederode met minimaal 3 tot 6 maanden (simpelweg doordat PE fondsen met minimaal 2-3 maanden vertraging rapporteren) dan verkoopt u dus de aandelen aan de huidige koers omdat deze de intrinsieke waarde van een goed half jaar geleden hebben overstegen?
Als de essentie van het volledige bericht u ontgaat, bent u gedoemd de GBL's van deze wereld achterna te lopen. Het bericht spreekt voor zich, dus daarmee volsta ik.el perro schreef: ↑27 december 2021, 23:03Beweer je nu dat bv. Sofina niet aan een premie noteert, of wat zeg je nu eigenlijk?michael25 schreef: ↑27 december 2021, 21:29 Als Sofina met 6 tot 9 maanden vertraging de private equity c.q. niet genoteerde portefeuille (zijnde een ruime 85% van de totale NAV) rapporteert en Brederode met minimaal 3 tot 6 maanden (simpelweg doordat PE fondsen met minimaal 2-3 maanden vertraging rapporteren) dan verkoopt u dus de aandelen aan de huidige koers omdat deze de intrinsieke waarde van een goed half jaar geleden hebben overstegen?
Spreiding??? Je belegt in IWDA (een korf van MEER dan 1000 aandelen! Dat is toch al genoeg gespreid denk ik en dan nog hier en daar in holdings. Jawadde. Of wel kiest u het ene of wel het andere. U moet toch geen 10.000 aandelen bezitten.Jozefien1969 schreef: ↑26 december 2021, 21:27
Daar heeft u helemaal gelijk in. Maar er is zoals u weet altijd een maar, vergeef ons. Wij hebben echt niet het idee dat wij het beter weten. Wellicht is dat een groot probleem. Alweer een maar; we kunnen toch niet alles beleggen in IWDA? Wij moeten spreiden toch? Dus lijkt het ons verstandig om te spreiden in holdings die het wellicht beter weten dan wij het weten? Is dat onverstandig? Overigens ik lees u graag en negeer niets....