Energieprijzen
Re: Energieprijzen
Maar: vooraleer je een betaling doet per overschrijving, ga je nakijken of het bedrag klopt, toch?
Zo betaal je nooit teveel en hoef je helemaal niets terug te vorderen!
Wat voorschotten op energiefacturen betreft: als die te hoog zijn, kun je dat laten weten aan de leverancier en de voorschotten laten verlagen. Zo hoeft er ook niets teruggevorderd te worden.
Je kan dat laten weten, maar als uw leverancier ze niet wil verlagen sta je met uw rug tegen de muur.
Paar maanden geleden zelf aan de hand gehad met Vlaamse Energieleverancier, voorschot ging x2 en tevergeefs 3 mails gestuurd.
Same here.
Voorschot twee maanden geleden met 67% verhoogd ( zonder voorafgaand akkoord )
Gisteren terugbetaling gevraagd van laatste 2 domicilieringen en vandaag op de rekening terug. Enigste manier om nog iets te kunnen recupereren
Voorschot twee maanden geleden met 67% verhoogd ( zonder voorafgaand akkoord )
Gisteren terugbetaling gevraagd van laatste 2 domicilieringen en vandaag op de rekening terug. Enigste manier om nog iets te kunnen recupereren
Als je leverancier zijn voeten veegt aan jouw rechten (in dit geval de vraag naar verlaging van het voorschot), dan zou er direct een belletje moeten gaan rinkelen.
Als consument (en zéker als spaargidser) verander je dan zo snel mogelijk van leverancier.
Ik las dat er hier op dit forum zijn, die dat ook tijdig gedaan hebben bij de Vlaamse Energieleverancier.
Als consument (en zéker als spaargidser) verander je dan zo snel mogelijk van leverancier.
Ik las dat er hier op dit forum zijn, die dat ook tijdig gedaan hebben bij de Vlaamse Energieleverancier.
Je ontvangt nog altijd facturen, hoor. Die kijk je dus even goed na als je betaalt per domiciliëring.
Soms kom je er ook pas achteraf op dat er iets niet klopt ...
Maar ik wil helemaal geen pleidooi houden voor het betalen via domiciliëring, ik zeg alleen dat het argument "je hebt geen controle meer over je eigen geld" niet klopt. Integendeel.
Een bedrag kan kloppen dat is duidelijk, maar de dienst die er tegenover staat of die klopt?
Estate Guru believer.
Kijk eens naar de gas futures van januari 2023. Die is afgelopen 3 weken verdrievoudigd en staat nu ook 9x hoger dan een jaar geleden.
De huidige marktprijzen houden nog geen rekening met de stijging sinds 1 december, dus voor mij is het heel duidelijk dat je nu best in een langdurig vast contract stapt aan een korting.
Als de prijzen toch dalen kan je altijd overstappen
De huidige marktprijzen houden nog geen rekening met de stijging sinds 1 december, dus voor mij is het heel duidelijk dat je nu best in een langdurig vast contract stapt aan een korting.
Als de prijzen toch dalen kan je altijd overstappen
Is misschien een gedacht om toe te passen.
Goed nieuws hier, ik krijg blijkbaar geld terug van Luminus. Ik ben waarschijnlijk een van de weinige in België die geld terug krijgt. Nochtans betaal ik niet zo veel per maand. 120 euro voor gas en elektriciteit om precies te zijn. Ik ben wel een zuinig mens op dat vlak en heb een pelletkachel. Geen zonnepanelen.
Net eens mijn meterstanden ingegeven bij engie. Mijn verbruik ligt nu rond de 65KWh per maand. Ik heb geen zonnepanelen.
Midden volgend jaar komt er een elektrische wagen. In april loopt mijn vast contract bij Engie ten einde. Nu betaal ik een 25-tal euro voorschot per maand. Ik rijd 40.000km per jaar.
Ik ben nu dus een kleinverbruiker, en zal een relatieve grootverbruiker worden.
Tips?
Normaal steek ik mijn eindafrekening in mijnenergie.be, en vind ik zo het goedkoopste contract. Waarschijnlijk is dat dit jaar geen goed plan, gezien mijn eindafrekening dit jaar niet relevant zal zijn voor mijn verbruik volgend jaar.
Midden volgend jaar komt er een elektrische wagen. In april loopt mijn vast contract bij Engie ten einde. Nu betaal ik een 25-tal euro voorschot per maand. Ik rijd 40.000km per jaar.
Tips?
Normaal steek ik mijn eindafrekening in mijnenergie.be, en vind ik zo het goedkoopste contract. Waarschijnlijk is dat dit jaar geen goed plan, gezien mijn eindafrekening dit jaar niet relevant zal zijn voor mijn verbruik volgend jaar.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Tel 7000 kWh bij je huidig jaarverbruik en doe een prijs vergelijk.RGiskard schreef: ↑26 december 2021, 17:57 Midden volgend jaar komt er een elektrische wagen. In april loopt mijn vast contract bij Engie ten einde. Nu betaal ik een 25-tal euro voorschot per maand. Ik rijd 40.000km per jaar.
Tips?
Simuleer het capaciteitstarief dat volgend jaar in voege komt, indien je reeds een digitale meter hebt, neem dan maar een slimme laadpaal om het piekverbruik zo laag mogelijk te houden
Wat betreft de slimme laadpaal: het minimumcapaciteitstarief houdt in dat je maar aan 1/3rde van de maximale snelheid laadt (2,5 kW ipv 7,6).verbanneling schreef: ↑26 december 2021, 18:35Tel 7000 kWh bij je huidig jaarverbruik en doe een prijs vergelijk.RGiskard schreef: ↑26 december 2021, 17:57 Midden volgend jaar komt er een elektrische wagen. In april loopt mijn vast contract bij Engie ten einde. Nu betaal ik een 25-tal euro voorschot per maand. Ik rijd 40.000km per jaar.
Tips?
Simuleer het capaciteitstarief dat volgend jaar in voege komt, indien je reeds een digitale meter hebt, neem dan maar een slimme laadpaal om het piekverbruik zo laag mogelijk te houden
Op zich is dat al een klucht. Da's niet spreiden, da's limiteren. Ik zie niet in waarom je niet zou mogen om 3u 's nachts de volle 7,6kW trekken. Het net kan dat zeker aan.
Als je 12h laadt aan 2,5kW, dan haal je 30kW binnen, oftewel een kleine 200km. Voor de merendeel van de dagelijkse verplaatsingen dus wel ruim voldoende.
Maar 1x per maand sneller laden doet dat allemaal teniet, want het gaat om gemiddelde maandpiek, niet om dagpiek.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zo een slimme laadpaal kijkt hoeveel er kan bijgeladen worden en spreidt dat over de beschikbare tijd, kan dus meer of minder dan 2,5kW zijn. Ze kan ook ingesteld worden dat er naar ander huishoudelijk verbruik, een thuis batterij of naar de productie van zonnepanelen gekeken wordt.RGiskard schreef: ↑26 december 2021, 19:02
Wat betreft de slimme laadpaal: het minimumcapaciteitstarief houdt in dat je maar aan 1/3rde van de maximale snelheid laadt (2,5 kW ipv 7,6).
Op zich is dat al een klucht. Da's niet spreiden, da's limiteren. Ik zie niet in waarom je niet zou mogen om 3u 's nachts de volle 7,6kW trekken. Het net kan dat zeker aan.
Als je 12h laadt aan 2,5kW, dan haal je 30kW binnen, oftewel een kleine 200km. Voor de merendeel van de dagelijkse verplaatsingen dus wel ruim voldoende.
Maar 1x per maand sneller laden doet dat allemaal teniet, want het gaat om gemiddelde maandpiek, niet om dagpiek.
Op volle 7,6kW capaciteit laden, kan zolang er maar enkelen met een e-auto rijden, eenmaal verschillende zulke verbruikers in een straat, kan het net dat niet meer aan, zeker niet wanneer de auto bij thuiskomst aan de stekker gaat. Vandaar dat men middels capaciteitstarief naar gestuurd verbruik gaat, dat brengt geld op, investeren in zwaardere netten kost geld.
Capaciteitstarief is op basis van de grootste kwartierpiek gedurende één maand, dus een keer 7,6kW gedurende één kwartier telt voor 7,6kWpiek. Op het gemiddelde van 12 maand kwartierpieken zal men capaciteitstarief betalen. Voor het gros van de gezinnen komt dat op een deftige verhoging van de factuur, zeker voor wie elektrisch gaat rijden is dat geen mooi cadeau.
Alles samengevat kost elektrisch rijden wel wat meer dan enkel de stroomprijs,
Iedereen gaat starten aan een capaciteitstarief van 2,5 kw/h.verbanneling schreef: ↑27 december 2021, 08:49
Alles samengevat kost elektrisch rijden wel wat meer dan enkel de stroomprijs,
Dus mits wat opletten en spreiding van verbruikers gaat men er niet al te veel last van ondervinden.
Estate Guru believer.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe gaat het ook alweer zijn ?
Je mag een kwartier aan een stuk een bepaald verbruik hebben en dat wordt het dan voor de rest van de maand ?
Dus als je eens even 3000 watt verbruikt (15 minuten) wordt je op die 3000 of de hogere trap de nettarieven aangerekend voor die maand.
Kan je met die 2500 nog zakken of is dat de laagste stap ?
Je mag een kwartier aan een stuk een bepaald verbruik hebben en dat wordt het dan voor de rest van de maand ?
Dus als je eens even 3000 watt verbruikt (15 minuten) wordt je op die 3000 of de hogere trap de nettarieven aangerekend voor die maand.
Kan je met die 2500 nog zakken of is dat de laagste stap ?