[Voorbeeld portefeuille 22-30] Overzicht
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Overzicht
Tja sorry borgie. Ik ben een indexbelegger en zou alleen maar noise produceren naast B7. Ik geef toe dat het een beetje saai is.
Ik kijk ook niet zozeer in de richting van andere indexbeleggers, troglodytes Ik ben zelf ook een indexbelegger maar een beetje diversiteit in deze oefening is toch welkom volgens mij. Ik vind het jammer dat de grootste critici van ETFs, de stockpickers en de fondsenliefhebbers voorlopig niet thuis geven.
Ik heb me wel voorgenomen om het voor mezelf ook wat interessant te maken. Ik zou de fondsen combineren met een 100% MCW ETF-portefeuille. Dat is de richting die ik voorlopig zelf wil bewandelen en het geeft een mooi vergelijkingspunt wat de volledige markt als gemiddeld rendement heeft gehaald.
Ik heb me wel voorgenomen om het voor mezelf ook wat interessant te maken. Ik zou de fondsen combineren met een 100% MCW ETF-portefeuille. Dat is de richting die ik voorlopig zelf wil bewandelen en het geeft een mooi vergelijkingspunt wat de volledige markt als gemiddeld rendement heeft gehaald.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Als vrij onbekend lid ben ik geneigd om ook wel mee te doen.
Praktisch vraagje bij de opstart wel: Mag ik de slotkoersen op 31 december gebruiken als aankoop prijs? Kwestie dat ik dit dan rustig in het weekend kan berekenen en niet op een werkdag tijdens de openingsuren van de beurs realtime alle koersen te moeten nakijken.
Praktisch vraagje bij de opstart wel: Mag ik de slotkoersen op 31 december gebruiken als aankoop prijs? Kwestie dat ik dit dan rustig in het weekend kan berekenen en niet op een werkdag tijdens de openingsuren van de beurs realtime alle koersen te moeten nakijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou denken dat je dan bv. de openingskoers van 3 januari neemt of bv. de slotkoers van 7 januari.Nomed schreef: ↑24 december 2021, 10:33 Als vrij onbekend lid ben ik geneigd om ook wel mee te doen.
Iedereen welkom! Nieuwe (virtuele)portfolio's is het makkelijk.Je neemt je aankoopprijs op datum van aankoop. Bij een bestaande echte portefeuille(zoals van mij) wil ik 3 bestaande posities behouden voor de nieuwe portfolio.Stel voor om de slotkoers van 31 dec te nemen(omdat de meeste brokers dit ook doen).
Natuurlijk dan heb ik wel het voordeel van geen aankoopkosten t.o.v. andere deelnemers.
Daarom stel ik voor om de "transfertkost" in rekening te brengen.Net zoals je lijnen overzet van de ene broker naar de andere.
Zie dat dit bij de meeste brokers ligt tussen de 30 euro(excl btw) en 50 euro (incl btw).
Dus in mijn geval breng ik (3x50) 150 euro in mindering en start met 99850 euro ipv 100000.
Wat is de mening van andere deelnemers hierover?
Natuurlijk dan heb ik wel het voordeel van geen aankoopkosten t.o.v. andere deelnemers.
Daarom stel ik voor om de "transfertkost" in rekening te brengen.Net zoals je lijnen overzet van de ene broker naar de andere.
Zie dat dit bij de meeste brokers ligt tussen de 30 euro(excl btw) en 50 euro (incl btw).
Dus in mijn geval breng ik (3x50) 150 euro in mindering en start met 99850 euro ipv 100000.
Wat is de mening van andere deelnemers hierover?
Misschien nog een idee voor een Tack Attack portefeuille.
50/50 Picanol en Tessenderlo
50/50 Picanol en Tessenderlo
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Waarom niet de effectieve kost in rekening brengen in de veronderstelling dat je de stukken zou kopen op de eerste beursdag 2022? Wie voor €99.000 10 verschillende aandelen wil aanschaffen moet ook €347 beurstaks plus €250 brooker kosten betalen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ook een prima mogelijkheid..Laatste woord aan B7H4
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: [Vb portefeuille 22-30] Overzicht
- de "gekregen" EUR cash is telkens beschikbaar op de beleggersrekening op de 1ste dag van de maand om 00:00 ?
- je mag niet lenen ? (je kan dus ook pas vanaf 3/1/2022 iets kopen ?)
- is het de bedoeling dat je op 31/12/2030 alles terug hebt omgezet in EUR cash ? (of waarvoor dient eindjaar 2030 ?)
Opvolging van MP Smart Dynamic fondsenportefeuille met aankopen volgen GOGI + market cap weighted ETF portefeuille (thread).
Nog een bijkomende vraag: wordt er in januari 2022 ook al €1000 gespaard of pas vanaf februari?
Nog een bijkomende vraag: wordt er in januari 2022 ook al €1000 gespaard of pas vanaf februari?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Eerste extra toevoging is 1000 Euro op 01 februari om 00:00 uur.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: [Vb portefeuille 22-30] Overzicht
Laat ons het einddoel zetten op 31/12/2030 om 23:59:59.EarthNvstr1 schreef: ↑26 december 2021, 16:16 - is het de bedoeling dat je op 31/12/2030 alles terug hebt omgezet in EUR cash ? (of waarvoor dient eindjaar 2030 ?)
En ja laat ons op dat moment enkel de cash tellen. Dus de verschillende effecten moeten verkocht worden en kosten en taksen betaald
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Je kan je orders voordien bekendmaken en later de afrekening doen ivm echte prijs, kosten, taksen.Nomed schreef: ↑24 december 2021, 10:33 Praktisch vraagje bij de opstart wel: Mag ik de slotkoersen op 31 december gebruiken als aankoop prijs? Kwestie dat ik dit dan rustig in het weekend kan berekenen en niet op een werkdag tijdens de openingsuren van de beurs realtime alle koersen te moeten nakijken.
De standaard ordertypes geven al veel mogelijkheden: marktorder, limietorder.
Ik stel voor dat je dan wel de aankoop simuleert op de eerste makrtdag, met aankoopkosten en TOB taksen, ...