aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Dank je voor feedback.
Wij hebben ook eens de verschillende scenario’s bekeken. Beste, slechtste en gemiddelde qua evolutie. En dan gekeken naar maandelijkse afbetaling, totale afbetaling,… We moeten er later nog eens kost van verzekeringen enz bijnemen.
Denk nu dat met slechtste scenario € 4000 duurder kan uitkomen. Als we nog iets lager tarief krijgen zou zelf slechtste scenario nog goedkoper uitkomen dan vast.
Zit wat onzekerheid in en je moet goed nakijken. Zijn ook voordelen, in begin zeer lage maandaflossing. Wel leuk aangezien er bij aankoop van een huis altijd nog wel wat onverwachte kosten opduiken. Bovendien zal ons loon op die vaste periode ook nog stijgen wat mogelijk hogere afbetaling relatief maakt.
Wij hebben ook eens de verschillende scenario’s bekeken. Beste, slechtste en gemiddelde qua evolutie. En dan gekeken naar maandelijkse afbetaling, totale afbetaling,… We moeten er later nog eens kost van verzekeringen enz bijnemen.
Denk nu dat met slechtste scenario € 4000 duurder kan uitkomen. Als we nog iets lager tarief krijgen zou zelf slechtste scenario nog goedkoper uitkomen dan vast.
Zit wat onzekerheid in en je moet goed nakijken. Zijn ook voordelen, in begin zeer lage maandaflossing. Wel leuk aangezien er bij aankoop van een huis altijd nog wel wat onverwachte kosten opduiken. Bovendien zal ons loon op die vaste periode ook nog stijgen wat mogelijk hogere afbetaling relatief maakt.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Zo hebben wij ook gedacht.
Maar ik denk echt dat je 1,09 nog moeilijk naar beneden krijgt. Post het hier zeker als je dat wel voor elkaar krijgt.
Maar ik denk echt dat je 1,09 nog moeilijk naar beneden krijgt. Post het hier zeker als je dat wel voor elkaar krijgt.
Dacht ik eerst ook niet.
Maar die adviseur zat verveeld met hoge vaste tarieven van die bank (1,40 ca), waren recent herzien. Mijn vriendin werkt er ook en hij begreep dat die vaste wel echt hoog is als we andere voorstellen lieten zien. Bovendien zijn onze hele families klant privé en professioneel.
Heeft toen vanzelf voorgesteld te kijken of hij 0,10 extra van de variabele kon afdoen. En nog eens herhaald om alvorens te beslissen ook nog contact op te nemen met voorstellen van andere banken om zien of ze nog iets konden doen.
Maar die adviseur zat verveeld met hoge vaste tarieven van die bank (1,40 ca), waren recent herzien. Mijn vriendin werkt er ook en hij begreep dat die vaste wel echt hoog is als we andere voorstellen lieten zien. Bovendien zijn onze hele families klant privé en professioneel.
Heeft toen vanzelf voorgesteld te kijken of hij 0,10 extra van de variabele kon afdoen. En nog eens herhaald om alvorens te beslissen ook nog contact op te nemen met voorstellen van andere banken om zien of ze nog iets konden doen.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Aanbod Belfius gekregen, gaat het mogelijk worden.
-) 20 jaar Vast 1% (met 75% in mandaat)
-) 25 jaar 1,14%
Voorwaarde: rekening, schuldsaldo, brandverzekering.
-) 20 jaar Vast 1% (met 75% in mandaat)
-) 25 jaar 1,14%
Voorwaarde: rekening, schuldsaldo, brandverzekering.
Je hebt natuurlijk de schuldsaldo en de brandverzekering goed afgewogen en tegen het licht van andere voorstellen gehouden, toch? Indien zo, dan lijkt mij dit een mooie deal.
BNP heeft me een voorstel gedaan:
276 000 euro op 25 jaar aan:
1,54% vast
Of
1,33% jaarlijks variabel
Welk voorstel kies je “best” met zulke cijfers?
Ik heb niet onmiddellijk plannen om binnen x-aantal jaren te verkopen. Wel eventueel te verhuren na <10 jaar.
1,54% vast
Of
1,33% jaarlijks variabel
Ik heb niet onmiddellijk plannen om binnen x-aantal jaren te verkopen. Wel eventueel te verhuren na <10 jaar.
Jup schuldsaldo en brand kan bij BNP goedkoper (personeelsvoorwaarden) maar als je kijkt naar totaal af te betalen bedrag maakt dat niet het verschil, verre van zelf.
Hoeveel is de cap in +/-?River5000 schreef: ↑4 december 2021, 04:04 BNP heeft me een voorstel gedaan:
1,54% vast
Of
1,33% jaarlijks variabel
Zolang de referteindexen negatief blijven is de variabele voordelig, maar de cap is van belang. Meer dan 2,66% kan die variabele niet worden.
Her kantelpunt voor de referteindexen wordt in de winter van 2022 ten laatste de lente van 2023 verwacht. Dit is 3 maanden later dan ze in begin 2021 voorspelden. De hamvraag is natuurlijk komt het dit maal vroeger of later uit.
Als de inflatie opstoot niet tijdelijk blijkt te zijn kan de referteindex wel eens vlugger positief worden.
Bij een nieuwe jaarlijkse variabele lening ben je de eerste twee jaar beschermd tegen grote indexaanpassingen.
Het slechtste scenario van de variabele is nu waarschijnlijker en mogelijk reeds vanaf 2023 van toepassing.
Mijn eerste post hier, heb al veel aan dit topic gehad.
Ik ga een (eerste) appartement kopen. Dit zijn de parameters:
Te ontlenen bedrag: 198.000
Q: 75
Nettoloon: 2600
Looptijd: 25 jaar
Deze drie voorstellen blijven finaal over:
1. KBC
Type: vast
Rentevoet: 1,15
JKP: 1,81
SSV: 5116 (eenmalig) of 6524 (2/3 looptijd)
Brand: 106 /jaar incl diefstal
2. Keytrade
Rentevoet: 1,27
JKP: 1,46
SSV: vrij (offertes +- 3000 Eur)
Brand: vrij
3. BNP Paribas Fortis
Type: variabel 10/5/5/5
Rentevoet: 0,98
JKP: 1,44
SSV: 5034 (eenmalig) of 6326 (2/3 looptijd)
Brand: 175 /jaar incl diefstal
Als ik de totale kost vergelijk, alles inclusief, zitten Keytrade en KBC heel dicht bij elkaar. Het moeilijkst vind ik de keuze tussen vast en variabel. Al denk ik dat een renteverschil van 0,17 procent niet voldoende is om voor variabel te gaan?
Ben benieuwd naar jullie kijk op de zaak!
Ik ga een (eerste) appartement kopen. Dit zijn de parameters:
Te ontlenen bedrag: 198.000
Q: 75
Nettoloon: 2600
Looptijd: 25 jaar
Deze drie voorstellen blijven finaal over:
1. KBC
2. Keytrade
3. BNP Paribas Fortis
Als ik de totale kost vergelijk, alles inclusief, zitten Keytrade en KBC heel dicht bij elkaar. Het moeilijkst vind ik de keuze tussen vast en variabel. Al denk ik dat een renteverschil van 0,17 procent niet voldoende is om voor variabel te gaan?
Laatst gewijzigd door Parergon op 18 december 2021, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
kzou voor vast kiezen
keytrade heeft voordeel tov kbc en BNP dat de mensualiteit van de lening niet verhoogd wordt als je bvb verandert van woningverzekeraar
keytrade heeft voordeel tov kbc en BNP dat de mensualiteit van de lening niet verhoogd wordt als je bvb verandert van woningverzekeraar
ik ga voor herfinanciering.
Te ontlenen bedrag: 200.000
Termijn: 25 jaar
Q: 75%
Variabel: 3/3/3
Rente: 1%
Voorwaarden: SSV: 200% (maar vrij te kiezen).
Momenteel heb ik 3/3/3, 1,6% (op dit moment 1,4% want is herzien), nog 26,5 jaar
Denk niet dat ik veel mooier kan krijgen. Via immotheker. Ook geen verplichte zichtrekening bij bepaalde bank. Kan die nu zelf kiezen.
Te ontlenen bedrag: 200.000
Termijn: 25 jaar
Q: 75%
Variabel: 3/3/3
Rente: 1%
Voorwaarden: SSV: 200% (maar vrij te kiezen).
Momenteel heb ik 3/3/3, 1,6% (op dit moment 1,4% want is herzien), nog 26,5 jaar
Denk niet dat ik veel mooier kan krijgen. Via immotheker. Ook geen verplichte zichtrekening bij bepaalde bank. Kan die nu zelf kiezen.
niet beter om een vaste intrestvoet te nemen (zie hierboven bij kbc : og geen 1,2%) ? - veranderlijke kan stijgen tot 2%
Kun je bij BNP geen offerte van Cardiff krijgen? Dan gaat je SSV vermoedelijk al een stuk goedkoper zijn. Volgens mij kun je bij BNP ook na 1 jaar veranderen van verzekeraar. Zij verkopen verzekeringen van AG Insurance dus voor hun maakt dat minder uit.Parergon schreef: ↑18 december 2021, 14:30 1. KBC
2. Keytrade
3. BNP Paribas Fortis
Wat is je toekomstperspectief? Is dit een appartement om 25 jaar in te blijven wonen of zie je dit meer tijdelijk? Bijvoorbeeld als je de man of vrouw van je leven tegenkomt, gaan jullie dan samen iets kopen? In het tweede geval zou ik wel voor de variabele durven gaan. In 10 jaar kan er immers veel gebeuren. De kans dat je binnen 10 jaar nog in dat appartement woont, is misschien klein?
Heb intussen de knoop doorgehakt en voor KBC gekozen.
Een gesprek met een medewerker van BNP Paribas Fortis wees uit dat een offerte van Cardiff via hen niet kon, dus de SSV was te nemen of te laten. Verder raadde die persoon me zelf aan om voor de vaste rente bij KBC te kiezen, precies omdat het inderdaad een investering voor de lange termijn is.
Een gesprek met een medewerker van BNP Paribas Fortis wees uit dat een offerte van Cardiff via hen niet kon, dus de SSV was te nemen of te laten. Verder raadde die persoon me zelf aan om voor de vaste rente bij KBC te kiezen, precies omdat het inderdaad een investering voor de lange termijn is.