Holdings
TIP
Re: Holdings
Wat spreiding betreft vind ik persoonlijk een combinatie tussen holdings en ETF's geen slecht idee.
Holdings hebben toegang tot privat equitie en worden ook degelijk beheerd.
De ETF's hebben het gekende voordeel van de enorme spreiding wereldwijd.
Ik zou durven stellen dat zo'n combinatie een 'veilige' manier is om gediversifieerd te beleggen.
Oké, holdings hebben hun systeem van korting en premie, als je het puur mathematisch bekijkt. Maar uiteindelijk krijgt de beurs haar waarde voor wat men er wil voor betalen. De beurs is niet rationeel gezien beleggers dat ook niet zijn.
Just my two cents
Holdings hebben toegang tot privat equitie en worden ook degelijk beheerd.
De ETF's hebben het gekende voordeel van de enorme spreiding wereldwijd.
Ik zou durven stellen dat zo'n combinatie een 'veilige' manier is om gediversifieerd te beleggen.
Oké, holdings hebben hun systeem van korting en premie, als je het puur mathematisch bekijkt. Maar uiteindelijk krijgt de beurs haar waarde voor wat men er wil voor betalen. De beurs is niet rationeel gezien beleggers dat ook niet zijn.
Just my two cents
Ik doe ook zowel in holdings, ETFs en REITs (en een klein deel individuele aandelen). Net omwille van de spreiding.
Ik kan me niet inbeelden om alles in één enkele ETF (bijvoorbeeld VWCE) te steken, zoals sommigen doen.
Ik kan me niet inbeelden om alles in één enkele ETF (bijvoorbeeld VWCE) te steken, zoals sommigen doen.
Wat is daar in godsnaam mis mee alles in 1 ETF steken zoals bijvoorbeeld IWDA of VWCE. U zit direct gespreid in duizend en meer aandelen. Waarom dan nog holdings toevoegen???
Stel dat de fondsbeheerder failliet gaat, gehackt wordt, er fraude aan het licht komt, die ene ETF waar je alles insteekt uit de mode geraakt, ... (vul zelf maar in).
Vraag anders gesteld: wat is er mis met het spreiden over 2 - 3 ETFs, 2 - 3 holdings en 2 - 3 REITs?
Vraag anders gesteld: wat is er mis met het spreiden over 2 - 3 ETFs, 2 - 3 holdings en 2 - 3 REITs?
Beste,depie schreef: ↑28 december 2021, 15:25 Stel dat de fondsbeheerder failliet gaat, gehackt wordt, er fraude aan het licht komt, die ene ETF waar je alles insteekt uit de mode geraakt, ... (vul zelf maar in).
Vraag anders gesteld: wat is er mis met het spreiden over 2 - 3 EFTs, 2 - 3 holdings en 2 - 3 REITs?
Als een bank over de kop gaat wil niet zeggen dat uw fonds failliet gaat he!
En terug naar de orde van de dag. Naturgy is aan een opmerkelijke klim bezig. De familie March zal content zijn.
Holdings bieden blootstelling aan activa die voor de gemiddelde (en zelfs veel professionele) belegger(s) niet toegankelijk zijn, bieden actief beheer en een mooie spreiding tegen ETF-achtige vergoedingen (let wel: afhankelijk van de holding...). Ik laat de Boëls, Agnellis en Wallenbergs van deze wereld toch liever mijn rendement bepalen dan de smaak van de dag (zie de historische top 10 van marktwaarde en u ziet dat de grootste bedrijven/populairste aandelen vaak het onderspit delven over de langere termijn).
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Veel van die holdings (zonder naar uw lijstje te refereren) noteerden 5j geleden ook met die korting en staan na 5j 7% hoger of lager, of 17% of 27%. Maakt niet uit.laeka schreef: ↑27 december 2021, 09:17Er zijn genoeg holdings die met serieuze korting noteren zie onder andere mijn lijstje.el perro schreef: ↑26 december 2021, 15:22 Ik bekijk het eigenlijk net omgekeerd:
vroeger vond ik veel holdings investeerbaar omdat ze met een korting noteerden tov netto actief waarde.
Een beetje als een beursgenoteerd fonds, maar dan goedkoper beheerd en te koop aan een korting.
Maar dat voordeel is de laatste jaren verdwenen.
We moeten gewoon onder ogen zien dat de wereldindexen ons op 5j of sinds begin draadje het nakijken gaven, behalve voor wie zich zwaar heeft gefocust op de allersterkste stijgers onder de holdings en tegelijk de gbl's, prosussen, sauvages en camellia's heeft ontweken. En dat zal hier slechts een enkeling zijn.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we van strategie moeten veranderen want misschien is het de komende 5-10j omgekeerd.
Geen zin om hier op deze site een voorbeeld holdings portefeuille te documenten?doorwinterd schreef: ↑28 december 2021, 21:22 Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we van strategie moeten veranderen want misschien is het de komende 5-10j omgekeerd.
Of iemand anders?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Een voorbeeld van graag negeren of niet onder ogen willen zien:
heeft iemand de berekening in De Tijd gezien voor hun buitenlandse favorieten van 2021 zoals ze elk jaar doen?
Of heb ik erover gekeken? (krant 18dec)
Die voor de binnenlandse stond er wel in.
heeft iemand de berekening in De Tijd gezien voor hun buitenlandse favorieten van 2021 zoals ze elk jaar doen?
Of heb ik erover gekeken? (krant 18dec)
Die voor de binnenlandse stond er wel in.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wij zijn niet doorgewinterd; laten we dat vooropstellen.
Earth: uw vraag over welke holdings en aan welke prijs aankopen kunnen we niet beantwoorden. Wij kopen in ieder geval aan bij een dip: Sofina en Brederode en soms ook GBL!…..Waarom doen we dat; simpel voorheen altijd te snel verkocht. Wij denken dat wij inmiddels hebben geleerd maar morgen kan het anders zijn…
Michael: Wellicht hebben we ons laten leiden door alle analisten: Koop GBL, ondanks dat wij denken men kan beter AvH kopen. Heeft wellicht ook met verdeling van portefeuille te maken.
Laeka: steekt u alles in één ETF? En volgens mij weet u precies waarom u uw geld in holdings steekt, althans zo te lezen op dit forum.
Dus uw antwoord: waarom nog holdings toevoegen heeft geen enkele toevoeging.
Earth: uw vraag over welke holdings en aan welke prijs aankopen kunnen we niet beantwoorden. Wij kopen in ieder geval aan bij een dip: Sofina en Brederode en soms ook GBL!…..Waarom doen we dat; simpel voorheen altijd te snel verkocht. Wij denken dat wij inmiddels hebben geleerd maar morgen kan het anders zijn…
Michael: Wellicht hebben we ons laten leiden door alle analisten: Koop GBL, ondanks dat wij denken men kan beter AvH kopen. Heeft wellicht ook met verdeling van portefeuille te maken.
Laeka: steekt u alles in één ETF? En volgens mij weet u precies waarom u uw geld in holdings steekt, althans zo te lezen op dit forum.
Dus uw antwoord: waarom nog holdings toevoegen heeft geen enkele toevoeging.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Verklaar u nader; wij begrijpen het niet.B7H4long schreef: ↑28 december 2021, 21:31Geen zin om hier op deze site een voorbeeld holdings portefeuille te documenten?doorwinterd schreef: ↑28 december 2021, 21:22 Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we van strategie moeten veranderen want misschien is het de komende 5-10j omgekeerd.
Of iemand anders?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie overzicht-t30705.html#p532362
Voor mij ook geen ETF's of fondsen ik zal wel de vele holdings van Bollore koesteren aangevuld met het lijstje van mijn top5 of 10 als je alles meetelt.michael25 schreef: ↑28 december 2021, 21:17
Holdings bieden blootstelling aan activa die voor de gemiddelde (en zelfs veel professionele) belegger(s) niet toegankelijk zijn, bieden actief beheer en een mooie spreiding tegen ETF-achtige vergoedingen (let wel: afhankelijk van de holding...). Ik laat de Boëls, Agnellis en Wallenbergs van deze wereld toch liever mijn rendement bepalen dan de smaak van de dag (zie de historische top 10 van marktwaarde en u ziet dat de grootste bedrijven/populairste aandelen vaak het onderspit delven over de langere termijn).
Nieuwe ATH in de maak bij IDI.
Compagnie du bois sauvage verlaat een dalend trendkanaal.
Vivendi voor het eerst boven de 12 euro sinds de afsplitsing van UMG.
Compagnie du bois sauvage verlaat een dalend trendkanaal.
Vivendi voor het eerst boven de 12 euro sinds de afsplitsing van UMG.