[Voorbeeld portefeuille 22-30] MP Smart Dynamic (GOGI) en 100% MCW ETFs
TIP
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] MP Smart Dynamic (GOGI) en 100% MCW ETFs
Ik vermoed dat er toch niemand gaat opstaan om het te doen en aangezien ik de fondsen toch al ga volgen zal ik hier ook de fondsen van de Smart Dynamic met regelmatige aankopen volgen.
De initiële investering zal lump sum zijn zoals de ETF portefeuille die ik ga volgen. Wat betreft de verdere aankopen laat ik de keuze open:
De initiële investering zal lump sum zijn zoals de ETF portefeuille die ik ga volgen. Wat betreft de verdere aankopen laat ik de keuze open:
- Idem als ETF portefeuille: enkel een jaarlijkse aankoop. De inkomende cash wordt opgespaard om dan telkens begin januari bij te kopen
- Elke maand aankopen
- De initiële aankoop van €10.000 laten doorgaan en dan GOGI toepassen
- GOGI strikt toepassen en pas instappen zodra er een SPREAD is.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Toch altijd mee opletten om dergelijk zaken op een website te zetten. Er zijn mensen genoeg die gogi wel gevolgd hebben en al 1,5 jaar hun geld laten staan hebben om te wachten op een spread net zoals de ene beheerder van het forum erin blijft geloven. Omdat er meer en meer opmerkingen kwamen heeft de tweede beheerder nu eens duidelijk gemaakt dat gogi niet dient om aan te geven wanneer het ideale instapmoment is.
P.S : je kan er misschien 3 portefeuilles van maken hé wat me zeker wel interessant lijkt. Etf port, dynamic port gogi, dynamic port maandelijks aankoop.
Dan krijgen we eens de meerwaarde van gogi te zien alhoewel dat ook weer niet zo simpel is.
Wanneer je een jaar niets gekocht hebt met gogi ga je dan bij een spread dat hele bedrag erin gooien ?
Onze post vielen samen zie ik maar heel interessant idee. Ga ik zeker blijven volgen en bedankt ook om het allemaal te doen.
Betreft de opties, zou ik voor 2 gaan.
Gewoon maandelijks aankopen, zowel de etf port als de dynamic port.
Gogi wachten op een spread maar die komt er pas na een correctie dus afwachten maar.
Zou me van al dat Gogi-gedoe niet teveel aantrekken , Borgie.
Want in feite zondig je al vanaf dag 1,door in elk 1000 euro te plooien,terwijl gogi een "STOP" geeft !
Het is een nobel idee van je om te willen bewijzen,als die gogi werkt of niet maar miereneukers gaan u daar al op pakken.
Besef ook dat we acht jaar verder moeten met die portefeuilles.De Gogi-boys zijn al heren op leeftijd.....
Denk dat je ,je beter richt op de deugdelijkheid van hun geselecteerde fondsen in hun smart dynamic en daar een bewijs van levert
Want in feite zondig je al vanaf dag 1,door in elk 1000 euro te plooien,terwijl gogi een "STOP" geeft !
Het is een nobel idee van je om te willen bewijzen,als die gogi werkt of niet maar miereneukers gaan u daar al op pakken.
Besef ook dat we acht jaar verder moeten met die portefeuilles.De Gogi-boys zijn al heren op leeftijd.....
Denk dat je ,je beter richt op de deugdelijkheid van hun geselecteerde fondsen in hun smart dynamic en daar een bewijs van levert
Dit. Ik vind het ook een mooi idee, maar hoe waarschijnlijk is het dat we hun GOGI-scores nog tot 2030 blijven updateten? Al is dit misschien ook net een doel van de voorbeeldportefeuilles: tonen dat strategieën die op anderen berust zijn, risico's inhouden.
Dat is net het punt dat op tafel ligt.
Ik weet dat die initiële inleg van €7000 niet strookt met het GOGI-systeem. Ik had die enkel toegevoegd om hier toch iets te hebben over die fondsen.
Nu dat ik de fondsen ook ga volgen met maandelijkse of jaarlijkse aankopen is er wel al een beeld over de fondsen op zich. Dus op zich hoeft die €7000 om te beginnen niet en kan GOGI strikt worden toegepast. Ik ben ook geneigd om dat te doen maar wou toch even vissen naar wat feedback.
Dat is inderdaad een mogelijk punt. Kies een systeem dat je kan volhouden maar anderzijds kan het een risico zijn om te vertrouwen op het systeem van anderen.
In ieder geval maakt het niet echt uit. Als GOGI stopt, stopt ook die voorbeeldportefeuille. De twee andere voorbeelden blijven wel doorgaan.
Voor de fondsen wordt het een maandelijkse aankoop.
De ETF-portefeuille zal dan een gelijkaardig systeem worden maar dan om de 3 maanden vanwege de transactiekosten.
De ETF-portefeuille zal dan een gelijkaardig systeem worden maar dan om de 3 maanden vanwege de transactiekosten.
MP Smart Dynamic
De (virtuele) aankooporders zijn ingegeven zodat ze morgen zeker de cut-off halen. Er zijn in totaal 8 fondsen waarvan 2 er een halve positie innemen. In totaal zijn er dus 7 volledige posities wat zich vertaald heeft in een grootte van €14.000
MP Smart Dynamic GOGO
Wachten op de screeningcijfers per 31/12. Dus voorlopig geen orders.
MCW ETFs
De aankoop zal morgen doorgaan. Toevallig moet ik zelf ook nog echte orders uitvoeren dus dan zal ik die aankoopprijzen gebruiken voor deze oefening.
De (virtuele) aankooporders zijn ingegeven zodat ze morgen zeker de cut-off halen. Er zijn in totaal 8 fondsen waarvan 2 er een halve positie innemen. In totaal zijn er dus 7 volledige posities wat zich vertaald heeft in een grootte van €14.000
- Fundsmith Equity Fund Sicav: €14.000
- Comgest Growth World: €14.000
- Pictet Security: €14.000
- Fidelity Global Consumer Industries: €14.000
- Robeco Global Consumer Trends: €14.000
- T. Rowe Price Funds – US Smaller Companies Equity Funds: €7.000
- Columbia Threadneedle Pan European Smaller Companies: : €7.000
- Flossbach von Storch Multiple Opportunities: : €14.000
MP Smart Dynamic GOGO
Wachten op de screeningcijfers per 31/12. Dus voorlopig geen orders.
MCW ETFs
De aankoop zal morgen doorgaan. Toevallig moet ik zelf ook nog echte orders uitvoeren dus dan zal ik die aankoopprijzen gebruiken voor deze oefening.
MCW ETFs
De orders van de ETFs zijn uitgevoerd. De aankopen met transactiekosten en TOB kan je hieronder zien.
De effectieve gewichten in de portefeuille zijn als volgt:
De orders van de ETFs zijn uitgevoerd. De aankopen met transactiekosten en TOB kan je hieronder zien.
De effectieve gewichten in de portefeuille zijn als volgt:
- iShares Core MSCI World (IWDA): 78,10%
- iShares Core MSCI EM IMI (EMIM): 10,98%
- iShares MSCI World Small Cap (IUSN): 10,92%
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MP Smart Dynamic
De aankopen van de fondsen zijn eindelijk binnen. De gegevens van de aankopen kan je hieronder zien.
Na de initiële aankopen is de cashpositie: €2000
De aankopen van de fondsen zijn eindelijk binnen. De gegevens van de aankopen kan je hieronder zien.
Na de initiële aankopen is de cashpositie: €2000
MP Smart Dynamic + GOGI
Er is een aankoopsignaal voor het fonds Robeco Global Consumer Trends maar we zijn nog niet begonnen met deze portefeuille. We wachten op een signaal van de GOGI Invers (die een crash zou moeten detecteren) op de portefeuille te starten.
Er is een aankoopsignaal voor het fonds Robeco Global Consumer Trends maar we zijn nog niet begonnen met deze portefeuille. We wachten op een signaal van de GOGI Invers (die een crash zou moeten detecteren) op de portefeuille te starten.
Laatst gewijzigd door borgie op 7 januari 2022, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
In het begin start je met een spreiding in %.
Uw ene aankoop heeft nu als gevolg een onbalans in %.
Balans is in verleden gepost geweest op de verguisde website.
Uw ene aankoop heeft nu als gevolg een onbalans in %.
Balans is in verleden gepost geweest op de verguisde website.
Estate Guru believer.
Ik ben mij bewust van wat de verdeling zou moeten zijn en de andere Smart Dynamic portefeuille heeft exact die verdeling. Maar voor deze wordt GOGI gebruikt en die geeft maar een spread voor 1 fonds. Enkele bedenkingen daarbij:
- Als ik moet wachten op een SPREAD voor alle fondsen om te beginnen kan het goed zijn dat we nooit vertrokken geraken
- Als ik alles in de juiste verhouding zet (dus even GOGI negeer) en dan GOGI volg komen we tot eenzelfde "foute" verhouding. Niet alle fondsen gaan tegelijkertijd een SPREAD geven.
Na nog wat tijd te hebben genomen om hierover na te denken heb ik beslist om de aankoop terug te draaien.
Om met de portefeuille te starten is het wachten op een koopsignaal van de GOGI Invers die een crash probeert te detecteren, tenzij we een koopsignaal krijgen van alle fondsen tegelijkertijd.