Energieleveranciers zullen frauderen
Re: Energieleveranciers zullen frauderen
Heb net mijn contract mogen ontvangen. Vanaf 01.02.2022 betaal ik 13c, zowel voor piek-, dal- en exclusief nachturen. Het zal opletten en vergelijken blijven, elke maand.verbanneling schreef: ↑29 december 2021, 19:06Nog niet panikeren, al die anderen gaan hun prijs voor januari ook nog aanpassen, die 28c gaat geen uitzondering zijn
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hier bij engie ook een verdriedubbeling vanaf maart, voor elektriciteit 26c piek en 19c dal. Jawadde…
Kan iemand me uitleggen wat deze kost juist is (oa de naam ervan) en of hij hetzelfde is bij alle leveranciers.
Ik heb zonnepanelen van 2009 en geen digitale meter.
email octa+:
email octa+:
Alvast bedankt.Eerst en vooral zijn wij verplicht om je, als eigenaar van zonnepanelen, een bijkomende kost aan te rekenen vanaf 1 januari 2022. Het gaat om de kosten voor het herstel van het evenwicht op het elektriciteitsnet die van toepassing zijn op zowel je afname als op je injectie van elektriciteit.
Deze kost bedraagt 1,5 € per maand en per kVA (kilovoltampère) (exclusief BTW) en zal worden aangerekend via je regularisatie- en/of slotfacturen. Het aantal kVA is afhankelijk van het vermogen van je omvormer, hetgeen wij doorkrijgen van je netwerkbeheerder.
Ben je niet akkoord met deze bijkomende kost, hebben we helaas geen andere keuze dan je te bevestigen dat je jouw contract kan opzeggen door je in te schrijven bij een andere leverancier met één maand vooropzeg.
Lijst distributienettarieven in Vlaanderen: https://www.vreg.be/nl/hoeveel-bedragen ... ettarieven
https://www.vreg.be/nl/distributienetta ... -bedrijven
https://www.vreg.be/nl/distributienetta ... -bedrijven
Betaal all in 0,28 cent.mockingbird schreef: ↑31 december 2021, 08:52 Hier bij engie ook een verdriedubbeling vanaf maart, voor elektriciteit 26c piek en 19c dal. Jawadde…
Estate Guru believer.
Je bedoelt allicht 28 c€ , Platin. All in kom ik net boven de 29c uit.
Als ge de tarief kaarten bekijkt worden de variabele tarieven bepaald door een formule van de index - ze gebruiken dezelfde/gelijkaardige indexen zoals Belpex of Endex, spot markt prijzen per uur.
Men gebruikt het gewogen gemiddelde van de maand ervoor en December is gepiekt van 57 Euro/Mwh in januari naar 245 Euro /Mwh in December. Hoe die prijzen zo de pan kunnen uitswingen (factor 4) is de vraag.
Men gebruikt het gewogen gemiddelde van de maand ervoor en December is gepiekt van 57 Euro/Mwh in januari naar 245 Euro /Mwh in December. Hoe die prijzen zo de pan kunnen uitswingen (factor 4) is de vraag.
Zal nog duurder worden. Sinds Nieuwjaar zijn er maar 3 duitse kerncentrales meer. Bij schaarste kan België mogelijk geen of minder duitse elektriciteit invoeren. Gasprijzen zullen ook weer steigen door meer concurrentie om feedstock tussen de gascentrales in de EU. Er zijn niet genoeg biomassacentrales in Duitsland om nachtelijk verlies op te vangen. Die kerncentrales hadden een vaste basisproductie (base load) die nu wegvalt. De indexparameters bij de variabele formules volgen die base load.
De steenkoolcentrales blijven wel draaien en daar is de prijs ook geëxplodeerd.
Frankrijk krijgt mogelijk eind deze maand zijn groenlabel voor kernenergie en Duitsland dat voor low carbon gas.
https://www.reuters.com/markets/commodi ... 022-01-01/
Negatieve elektriciteitsprijs op oudjaar door kerncentrales in België, https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 56618.html
De steenkoolcentrales blijven wel draaien en daar is de prijs ook geëxplodeerd.
Frankrijk krijgt mogelijk eind deze maand zijn groenlabel voor kernenergie en Duitsland dat voor low carbon gas.
https://www.reuters.com/markets/commodi ... 022-01-01/
Negatieve elektriciteitsprijs op oudjaar door kerncentrales in België, https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 56618.html
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Gelukkig hebben wij onze 7 kerncentrales nog
Vrees dat 2022 een jaar met uitzonderlijk veel wanbetalers voor energie gaat worden. Index tarieven voor Q4 of december zijn nog niet bekend maar als je ziet hoe sterk de jaar factuur van een gemiddeld gezin voor gas tussen september en november reeds gestegen is...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dikke warme truien kopen in de solden en de thermostaat een paar graden lager, zo blijft de factuur onder controle.
reactie Octa+ (op FB):lucas123 schreef: ↑31 december 2021, 08:58 Kan iemand me uitleggen wat deze kost juist is (oa de naam ervan) en of hij hetzelfde is bij alle leveranciers.
email octa+:Alvast bedankt.Eerst en vooral zijn wij verplicht om je, als eigenaar van zonnepanelen, een bijkomende kost aan te rekenen vanaf 1 januari 2022. Het gaat om de kosten voor het herstel van het evenwicht op het elektriciteitsnet die van toepassing zijn op zowel je afname als op je injectie van elektriciteit.
Deze kost bedraagt 1,5 € per maand en per kVA (kilovoltampère) (exclusief BTW) en zal worden aangerekend via je regularisatie- en/of slotfacturen. Het aantal kVA is afhankelijk van het vermogen van je omvormer, hetgeen wij doorkrijgen van je netwerkbeheerder.
Ben je niet akkoord met deze bijkomende kost, hebben we helaas geen andere keuze dan je te bevestigen dat je jouw contract kan opzeggen door je in te schrijven bij een andere leverancier met één maand vooropzeg.
"Vanaf 1 november is in de hele sector een belangrijke wijziging van de elektriciteits- en gasmarkt doorgevoerd. Als gevolg van deze belangrijke wijziging worden leveranciers die de elektriciteitsmarkt uit evenwicht brengen, door de markt beboet. Met andere woorden, de markt bestraft leveranciers die grote hoeveelheden op de markt injecteren op een moment dat er onvoldoende vraag naar elektriciteit is en er dus te veel elektriciteit op de markt is. Dit verstoort het marktevenwicht en in dit geval moet ELIA de elektriciteitsproductie-eenheden vragen de levering van elektriciteit te verminderen. Dit is duur voor Elia, aangezien het in sommige gevallen schadevergoedingen moet betalen. In dit geval beboet Elia, de beheerder van het Belgische transmissienet voor elektriciteit, de elektriciteitsproducenten, de "prosumenten" die u bent, door een verhoging van de onbalansvergoeding die aan de leverancier wordt aangerekend. In dat geval is OCTA+ helaas verplicht de kosten van de onevenwichtigheid door te berekenen aan de prosument die de oorzaak is van de onevenwichtigheid op de markt. In plaats van uw huidige aantrekkelijke tariefformule te wijzigen, heeft OCTA+ besloten een forfaitaire vergoeding te vragen op basis van het vermogen van uw injectie-installatie, uitgedrukt in KVA (Kilo Volt Ampere). Wij hebben nota genomen van uw klacht en wij bevestigen dat wij de CREG over uw klacht zullen raadplegen."
Iemand die weet waar de heisa bij Eneco over gaat?
Ik zie artikels en klachten verschijnen dat ze contracten eenzijdig aanpassen in hun voordeel? Gaat dit dan over vaste contracten van x-aantal jaar?
Ik heb daar ook een vast contract voor gas en elektriciteit sinds maart 2021, maar van onbepaalde duur. Maar als ik kijk op de site van de creg zie ik dat contracten van onbepaalde duur kunnen aangepast worden door de leverancier, weliswaar met een opzegtermijn van 2 maanden. De enveloppe met de nieuwe tarieven vanaf maart 2022 zat helaas ook al in de bus deze week
https://www.hln.be/economie/tientallen- ... ~aa500aeb/
Ik zie artikels en klachten verschijnen dat ze contracten eenzijdig aanpassen in hun voordeel? Gaat dit dan over vaste contracten van x-aantal jaar?
Ik heb daar ook een vast contract voor gas en elektriciteit sinds maart 2021, maar van onbepaalde duur. Maar als ik kijk op de site van de creg zie ik dat contracten van onbepaalde duur kunnen aangepast worden door de leverancier, weliswaar met een opzegtermijn van 2 maanden. De enveloppe met de nieuwe tarieven vanaf maart 2022 zat helaas ook al in de bus deze week
https://www.hln.be/economie/tientallen- ... ~aa500aeb/
Wederom een mailtje ontvangen van Mega met het voorstel om voorschotten te verhogen.
Vorig jaar betaalden we 86€ voor gas en elektriciteit. Mega verhoogde dit naar 320€. Zelf verlaagd naar 250€. Nu een voorstel om ons voorschot naar 520€ te brengen, uiteraard geweigerd.
Ik zal anders aan mijn werkgever vragen dat ze in de toekomst mijn loon rechtstreeks aan Mega overschrijven.
Vorig jaar betaalden we 86€ voor gas en elektriciteit. Mega verhoogde dit naar 320€. Zelf verlaagd naar 250€. Nu een voorstel om ons voorschot naar 520€ te brengen, uiteraard geweigerd.
Ik zal anders aan mijn werkgever vragen dat ze in de toekomst mijn loon rechtstreeks aan Mega overschrijven.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Dat is het strafste dat ik al gelezen heb. Waarom zeg je ze niet op en ga je je heil niet bij de concurrentie zoeken?
Wat een rommelboel is dat daar bij Mega.