Pensioensparen : Alles in januari of gespreid?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- VIP member
- Contacteer:
Pensioensparen : Alles in januari of gespreid?
Aangezien het weer de tijd van het jaar is : storten jullie het volledige bedrag in 1 keer in januari of spreiden jullie over het jaar? En als je spreidt, per dag, per week of per maand?
Re: Pensioensparen : Alles in januari of gespreid?
De voorbije jaren heb ik het in 3-4 keer gekocht, gespreid over het jaar.
Maar ik merkte dat mijn timing niet altijd goed zat, en ik ga wellicht dit jaar maandelijks kopen.
Maar mocht er in het voorjaar een serieuze correctie komen, dan zou het ook zomaar kunnen dat ik ineens een groot deel koop.
Maar ik merkte dat mijn timing niet altijd goed zat, en ik ga wellicht dit jaar maandelijks kopen.
Maar mocht er in het voorjaar een serieuze correctie komen, dan zou het ook zomaar kunnen dat ik ineens een groot deel koop.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Per dag? Per week? Het gaat toch maar over een goede duizend euro.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij mij is dat elke maand én automatisch, waardoor ik het niet "voel"
Maar naar het schijnt zou alles in januari storten statisch het beste resultaat moeten geven.

Maar naar het schijnt zou alles in januari storten statisch het beste resultaat moeten geven.
Ja, omdat er meer jaren zijn waarin de beurs stijgt dan daalt en je storting dus een heel jaar kan renderen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb altijd geweten dat een storting op 1 januari historisch gezien het beste rendement geeft.
Is niet altijd zo, bij de uitbraak van Corona vorig jaar bereikten de beurzen een serieus dieptepunt rond 18 maart. Wie toen stortte had een beter rendement dan met een storting op 01/012020...
Je moet goed lezen hé, 'historisch' gezien.
Als je een glazen bol hebt kan je uiteraard beter de markt timen en storten wanneer de beurs op zijn laagste staat.
Zelfs wie op 1 januari 2020 stortte had ondanks de correctie van maart 12 maanden later een positief rendement.
Ik stort op dagen die beginnen met een D in de even maanden van onpare jaren, op dagen die eindigen op een G in de andere maanden, op op dagen met een M in de even maanden van de pare jaren.
Het gaat hier over duizend euro per jaar, het zal wel wat verschil maken maar een fortuin zal het niet schelen tussen alles op 1 januari, alles om 31 december of elke variatie ertussen.
Het gaat hier over duizend euro per jaar, het zal wel wat verschil maken maar een fortuin zal het niet schelen tussen alles op 1 januari, alles om 31 december of elke variatie ertussen.
Niet december, maar januari is de beste maand om aan pensioensparen te doen. Wie de voorbije 31 jaar telkens begin januari in zijn fonds stortte, heeft nu 6,7 procent meer kapitaal dan wie eind december stortte.Natal schreef: ↑31 december 2021, 18:03 Ik stort op dagen die beginnen met een D in de even maanden van onpare jaren, op dagen die eindigen op een G in de andere maanden, op op dagen met een M in de even maanden van de pare jaren.
dixit De Tijd 07/01/2020
Gespreid, omdat ik geen geld heb om dat in 1 keer te storten.
Alle geld dat ik wil beleggen is al belegd. Telkens ik loon ontvang beleg ik hier een deel van, deels in pensioensparen, deels in ETFs.
Alle geld dat ik wil beleggen is al belegd. Telkens ik loon ontvang beleg ik hier een deel van, deels in pensioensparen, deels in ETFs.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mijn eerste storting ooit was eind maart 2020, de ganse pot. Hetzelfde begin januari 2021. Morgen haal ik de glazenbol weer uit de kast.
Hoe scoort in vergelijking mandelijks storten?
In 2022 ga ik het weer spreiden, beurs staat weer tegen zijn piek. Moest er een dip komen van 10% of meer dan kan ik nog anticiperen.
Januari 2021 ben ik all in gegaan omdat de beurs toen nog lager stond.
Nu kan het alle kanten op.
Januari 2021 ben ik all in gegaan omdat de beurs toen nog lager stond.
Nu kan het alle kanten op.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior