lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Niet iedereen kan een Tesla kopen met een actieradius van 400 Km.
De meest ganbare EV melden 250 a' 300 km met een volle ( 100%) battery. Gemeten in een windtunnel en niet op de baan..
Uit veiligheid wordt een battery altijd maar voor 80% opgeladen...
250 = dan 200 Km en 300 = dan 240 Km..
Het wordt allemaal beetje mooier voorgesteld dat het werkelijk is. Zoals met veel zaken..
De meest ganbare EV melden 250 a' 300 km met een volle ( 100%) battery. Gemeten in een windtunnel en niet op de baan..
Uit veiligheid wordt een battery altijd maar voor 80% opgeladen...
250 = dan 200 Km en 300 = dan 240 Km..
Het wordt allemaal beetje mooier voorgesteld dat het werkelijk is. Zoals met veel zaken..
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Dat is niet uit veiligheid maar om de batterij langer te laten mee gaan. Je batterij thuis 100% opladen voor je op verlof vertrekt kan geen kwaad zolang je dit niet dagelijks doet.voor het dagelijkse woon/werkverkeer heb je echt geen range van 400 km nodig.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Een EV battery kan je nooit 100% opladen, is begrensd op 80%
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Geen idee wat ik als particulier moet aanvangen met een tweedehands Tesla 3 van 45k euro.
- enorm kaal vanbinnen
- goedkope plastics binnen en buiten
- duur in verbruik
- laden op locatie al helemaal pokkeduur
- thuis heb je al een garage of parkeerplaats voor de deur nodig om te kunnen laden
- trekt mijn aanhanger niet
- geen wagen waarmee je met plezier naar de Alpen of de Côte d'Azur rijdt
- geen ruimtewonder binnenin ( cfr been- en laadruimte)

- enorm kaal vanbinnen
- goedkope plastics binnen en buiten
- duur in verbruik
- laden op locatie al helemaal pokkeduur
- thuis heb je al een garage of parkeerplaats voor de deur nodig om te kunnen laden
- trekt mijn aanhanger niet
- geen wagen waarmee je met plezier naar de Alpen of de Côte d'Azur rijdt
- geen ruimtewonder binnenin ( cfr been- en laadruimte)
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Correct, een elektrische wagen is niet goedkoop als je kijkt naar volgende instap elektrische wagens:ludo schreef: ↑1 januari 2022, 20:19 Niet iedereen kan een Tesla kopen met een actieradius van 400 Km.
De meest ganbare EV melden 250 a' 300 km met een volle ( 100%) battery. Gemeten in een windtunnel en niet op de baan..
Uit veiligheid wordt een battery altijd maar voor 80% opgeladen...
250 = dan 200 Km en 300 = dan 240 Km..
Het wordt allemaal beetje mooier voorgesteld dat het werkelijk is. Zoals met veel zaken..
Kia e-Niro EUR 39.000
Opel Corsa EUR 31.000
Citroën C4 EUR 35.000
De goedkope elektrische wagens laten nog op zich wachten gezien de concurrentie in dit segment nog niet is (ik vermoed dat het een pak interessanter zal worden zodra de 2dehandsmarkt meer elektrisch aanbod zal hebben en de concurrentie van de budget merken zoals Dacia of Chinese merken toeneemt).
Ga je naar de premium merken, dan wordt het verschil een pak kleiner. Een Audi A3 start van EUR 27.500 en dan heb je enkel een Audi logo op 4 wielen.
Als je die A3 gaat volproppen met de opties die standaard komen op de basis Kia EV6 (die standaard zeer compleet is), dan zal het verschil zeer klein worden.
Op internet worden overigens veel tests uitgevoerd met het bereik van elektrische wagens en ja, net als het verbruik van mijn wagen die "volgens het boekje" 4.3l/100km wijkt het werkelijke bereik af van de realiteit.
Eindconclusie van een stuk of 10 wagens:
https://youtu.be/xg6-Vc9CSwk?t=2590
https://youtu.be/wd2ArceiJd0?t=1996
Peugeot e-208 kon maar 74% van zijn beloofde actieradius bereiken. Al de andere merken deden het beter (VW kon zelfs overpresteren).
Tuurlijk wel, Tesla heeft het zelfs op hun support pagina hoe je tot 100% kan opladen:
https://www.tesla.com/support/videos/wa ... g-settings
Standaard staat het op 80% voor dagelijks gebruik, maar voor die paar keer per jaar dat je toch het uiterst eruit moet halen kan je het manueel overschrijven en naar 100% gaan.
Zoals vermeld, afhankelijk van de fabrikant kan je het zo doen en sommige fabrikanten geven een grotere batterij mee als speling voor de degradatie van de batterij over de jaren heen.
Tesla is heus niet meer synoniem voor elektrisch rijden. Ze staan weliswaar nog steeds voorop als het gaat om efficiëntie, technologie en motor maar zijn ingehaald door bestaande merken als het gaat om afwerking en snel laden. Daarnaast brengen de andere merken wat variatie in hoe een elektrische wagen eruit moet zien (ik ga nu niet beginnen over smaak).pukkie007 schreef: ↑1 januari 2022, 20:54 Geen idee wat ik als particulier moet aanvangen met een tweedehands Tesla 3 van 45k euro.![]()
- enorm kaal vanbinnen
- goedkope plastics binnen en buiten
- duur in verbruik
- laden op locatie al helemaal pokkeduur
- thuis heb je al een garage of parkeerplaats voor de deur nodig om te kunnen laden
- trekt mijn aanhanger niet
- geen wagen waarmee je met plezier naar de Alpen of de Côte d'Azur rijdt
- geen ruimtewonder binnenin ( cfr been- en laadruimte)
Musk is overigens mijn favoriet persoon niet, maar hij heeft wel de elektrische wagen op de kaart gezet en heeft dit gedaan met een praktijk dat veel vijanden maakt (maar ook zeer veel zeer trouwe volgers).
Het verhaal dat Brembos en ik duidelijk willen brengen is dat je je zal moeten aanpassen. Het heeft voordelen zoals nooit meer naar een tankstation moeten gaan (enkel een stekker 1x ofzo per week insteken), lagere onderhoudskosten, sneller optrekken

Daartegenover staan een paar dingen die je zal moeten wijzigen aan hoe je een wagen gebruikt en zoals vermeld, het is nog niet voor iedereen (goedkope instapmodellen ontbreken nog, laadinfrastructuur is nog niet hoe het moet zijn waardoor je je voorzorgen moet nemen en het nog niet perfect is volledig geschikt voor wie 500km en meer per dag doet).
Men moet wel beginnen beseffen dat de ontploffingsmotor geen echte toekomst meer heeft. Mijn ouders hun Toyota Carina van decennia terug verbruikte 8l/100km, hun Peugeot monovolume wagen van 7 jaar verbruikt 7.5l/100km.
Er is geen innovatie meer in die technologie terwijl de wereld van de elektrische wagen enorm aan het evolueren is. Ik heb dezelfde oefening 3 jaar geleden gedaan en toen was het inderdaad zeer droevig terwijl er nu steeds grotere wagens op de markt komen met een steeds betere actieradius.
Het is natuurlijk investeren in nieuwe technologie en dat is duur. Ik heb dan ook niemand zitten motiveren om €10.000 meer uit te geven om een elektrische wagen te kopen. Echter ga je een nieuwe wagen kopen, besef dan dat je die dan zelf zal moeten oprijden want over 5 jaar geraak je hem niet meer kwijt en als je nu zou kiezen voor een premium merk met ontploffingsmotor, ontdek eens een wat merken als Hyundai of Kia kunnen aanbieden. Voor de prijs van een ietswat degelijk uitgeruste Audi heb je een veel ruimere elektrische EV6.
Voor jezelf dus uitmaken wat het beste is. Wij kunnen alleen maar proberen vooroordelen te ontkrachten.
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Neem het fiscale plaatje weg en elektrische wagens zijn waardeloos… toen ze in Nederland foefelde aan de aftrekbaarheid, kocht niemand nog een tesla…
De meeste mensen in (kleine) steden wonen in appartementen en moeten hun wagen op straat zetten… zolang je geen tankstations hebt waar je op vijf a tien minuten volledig kunt laden zonder de batterij te veel te belasten, is er geen toekomst voor elektrische auto’s op grote schaal….
De meeste mensen in (kleine) steden wonen in appartementen en moeten hun wagen op straat zetten… zolang je geen tankstations hebt waar je op vijf a tien minuten volledig kunt laden zonder de batterij te veel te belasten, is er geen toekomst voor elektrische auto’s op grote schaal….
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
https://www.autovisie.nl/nieuws/noorweg ... sche-auto/
Geen toekomst op grote schaal ?
Ik denk niet dat je de vooruitgang kan tegenhouden :-)
Tesla is op 2 jaar tijd de autofabrikant geworden met de hoogste beurswaarde. Ver voor de VW groep , Toyota....
Aandelenkoers x 10 op 2 jaar tijd. Ik kan er van mee spreken :-) . Elon , bedankt voor uw gulle bijdrage voor mijn vervroegd pensioen . Ter vergelijking : 1 liter benzine bevat 8.9 kwh energie. Een Tesla model verbruikt ongeveer 17-18 kwh electriciteit per 100km wat overeenkomt met 2 liter benzine per 100 km. Ze zijn dus veel efficienter.
Dat er in Nederland geen vraag meer is naar electrische wagens na de aanpassing van de fiscaliteit lijkt ook niet correct ;
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/41 ... s-zet-door
Geen toekomst op grote schaal ?
Ik denk niet dat je de vooruitgang kan tegenhouden :-)
Tesla is op 2 jaar tijd de autofabrikant geworden met de hoogste beurswaarde. Ver voor de VW groep , Toyota....
Aandelenkoers x 10 op 2 jaar tijd. Ik kan er van mee spreken :-) . Elon , bedankt voor uw gulle bijdrage voor mijn vervroegd pensioen . Ter vergelijking : 1 liter benzine bevat 8.9 kwh energie. Een Tesla model verbruikt ongeveer 17-18 kwh electriciteit per 100km wat overeenkomt met 2 liter benzine per 100 km. Ze zijn dus veel efficienter.
Dat er in Nederland geen vraag meer is naar electrische wagens na de aanpassing van de fiscaliteit lijkt ook niet correct ;
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/41 ... s-zet-door
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
nochtans is de verkoop van Tesla gekelderd nadat men de fiscaliteit aangepast heeft :
https://www.ad.nl/auto/verkoop-tesla-3- ... ~addadd59/
Ik hoop elektrisch te rijden met mijn volgende auto maar ik heb nog een aantal bedenkingen : Hoe gaan we 'propere' elektriciteit opwekken voor de auto's te herladen? (ze spreken nu al van gascentrales ter vervanging van kernenergie
). Hoe gaan we er voor zorgen dat iedereen zijn auto gemakkelijk kan opladen bij zijn thuis? Hoe gaan we de batterijen op grote schaal produceren zonder de aarde uit te putten?
Hebben we genoeg grondstoffen voor de productie van de batterijen op grote schaal? Wat gaan de energieprijzen doen in de toekomst? Als deze fel stijgen is de kost per 100km misschien toch groter dan de klassieke verbrandingsmotor?
https://www.ad.nl/auto/verkoop-tesla-3- ... ~addadd59/
Ik hoop elektrisch te rijden met mijn volgende auto maar ik heb nog een aantal bedenkingen : Hoe gaan we 'propere' elektriciteit opwekken voor de auto's te herladen? (ze spreken nu al van gascentrales ter vervanging van kernenergie

Hebben we genoeg grondstoffen voor de productie van de batterijen op grote schaal? Wat gaan de energieprijzen doen in de toekomst? Als deze fel stijgen is de kost per 100km misschien toch groter dan de klassieke verbrandingsmotor?
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
2 liter benzine kost 3 euro. Wellicht heb je 6 liter nodig voor 100 km rijbereik. Wordt dus 9 euro.Brembos schreef: ↑1 januari 2022, 22:31
Tesla is op 2 jaar tijd de autofabrikant geworden met de hoogste beurswaarde. Ver voor de VW groep , Toyota....
Aandelenkoers x 10 op 2 jaar tijd. Ik kan er van mee spreken :-) . Elon , bedankt voor uw gulle bijdrage voor mijn vervroegd pensioen . Ter vergelijking : 1 liter benzine bevat 8.9 kwh energie. Een Tesla model verbruikt ongeveer 17-18 kwh electriciteit per 100km wat overeenkomt met 2 liter benzine per 100 km. Ze zijn dus veel efficienter.
18 kwh kost 5,4 euro ( bij thuisladen zonder zonnepanelen)
Rij je 10k kilometer per jaar dan wordt het verschil in brandstof 360 euro... Peanuts ! Daarvoor hoef je geen 10 mille meer aan een Tesla te spenderen. En nee, ook bij herverkoop ga je geen 1O mille recupereren.

Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Is het voor de believers ook een evidentie om als nieuwe salariswagen voor elektrisch te gaan, als die een paar duizend euro meer kost in eigen opleg, en slechts een beetje beter is qua VAA dan een hybride?
Die paar duizend euro is niet veel voor een nieuwe auto, maar wel voor een leasing en ook als spaargidser natuurlijk.
Zie ik andere zaken, dan ecologie en rijcomfort, over het hoofd?
Die paar duizend euro is niet veel voor een nieuwe auto, maar wel voor een leasing en ook als spaargidser natuurlijk.
Zie ik andere zaken, dan ecologie en rijcomfort, over het hoofd?
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
6 liter/100 km ? Reken maar op 7,5 tot 8 liter op 100 km (Spritmonitor.de) voor een A4 190 pk Tfsi. In Noorwegen beginnen ze nu al met de vervanging van benzinepompen door oplaadpunten. Ben benieuwd wie daar over 10 jaar tankproblemen heeft : de elektrische of de benzinerijder.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Hier wordt wel enorm veel in het uiterst gekeken.
Er zal dus een serieus tandje bijgezet moeten worden om het voor iedereen een echte optie te maken. Aan de andere kant, al de tankstations op de hoek van de straat stonden er ook niet op 1 jaar tijd en het lijkt me meer realistisch dat het aantal tankstations afgebouwd zal worden ten voordele van publieke laadinfrastructuur.
In Noorwegen is 75% van alle nieuwe voertuigen eentje dat aan de stekker kan hangen. Dat land heeft dus de laadinfrastructuur voorzien om dit ook effectief aan te kunnen: https://www.electromaps.com/mapa/p/49153
Wat met de energieprijzen in de toekomst? Daar heb ik ook schrik voor, maar niet enkel die van elektriciteit. Ook benzine, diesel en gas zullen onderhevig zijn aan prijsschommelingen (zie wat je nu tegenwoordig zit te betalen aan de pomp).
Nu ik rol ook met de ogen over de beslissingen van onze fameuze gas centrales maar aan de andere kant, van benzine en diesel ben je zeker dat het vanuit een wispelturige bron komt terwijl onze elektriciteit een mix is met het doel om de gascentrales enkel te moeten gebruiken in nood (ja, we zijn ver weg van dit doel, politiek moet dit nog inzien).
Is elektrisch rijden wel goed voor het milieu? Bekijk deze eens: https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM&t
Maar er zijn zeer veel bronnen hiervoor en het is land specifiek natuurlijk.
De batterij technologie heeft nog ruimte voor verbetering terwijl ze nu al beter is voor het klimaat dan een ontploffingsmotor. Dit terwijl de innovatie voor de ontploffingsmotor al decennia stil ligt.
Je vraag moet dus eerder zijn, je legt een paar duizend euro op maar krijgt ieder jaar x aantal euro terug en op het einde van de rit krijg je meer terug dan dat je hebt uitgegeven.
Uiteraard in appartementen en rijwoningen is een elektrische wagen niet praktisch vanwege het gebrek aan laadinfrastructuur. Dit zal gaandeweg opgelost worden maar dit vraagt tijd (zeker in de Belgische politiek). Ik heb eens aan een gemeente gevraagd (geen grootstad maar een gemeente met 30.000 inwoners) hoe het zit met laadpalen en ze antwoorden dat er per jaar 2 bijgezet worden (dat is wat Fluvius standaard aanbiedt). Tja dan weet je dat aan het gemeentehuis, zwembad, bibliotheek, containerpark,... de eerste zullen komen.Sebastiaan1985 schreef: ↑1 januari 2022, 21:56 De meeste mensen in (kleine) steden wonen in appartementen en moeten hun wagen op straat zetten… zolang je geen tankstations hebt waar je op vijf a tien minuten volledig kunt laden zonder de batterij te veel te belasten, is er geen toekomst voor elektrische auto’s op grote schaal….
Er zal dus een serieus tandje bijgezet moeten worden om het voor iedereen een echte optie te maken. Aan de andere kant, al de tankstations op de hoek van de straat stonden er ook niet op 1 jaar tijd en het lijkt me meer realistisch dat het aantal tankstations afgebouwd zal worden ten voordele van publieke laadinfrastructuur.
In Noorwegen is 75% van alle nieuwe voertuigen eentje dat aan de stekker kan hangen. Dat land heeft dus de laadinfrastructuur voorzien om dit ook effectief aan te kunnen: https://www.electromaps.com/mapa/p/49153
Natuurlijk, als morgen iedereen elektrisch zal rijden hebben we een probleem met energiebevoorrading maar iets doet mij vermoeden dat we morgen niet iedereen bereiken.Sebastiaan1985 schreef: ↑1 januari 2022, 23:25 nochtans is de verkoop van Tesla gekelderd nadat men de fiscaliteit aangepast heeft :
https://www.ad.nl/auto/verkoop-tesla-3- ... ~addadd59/
Ik hoop elektrisch te rijden met mijn volgende auto maar ik heb nog een aantal bedenkingen : Hoe gaan we 'propere' elektriciteit opwekken voor de auto's te herladen? (ze spreken nu al van gascentrales ter vervanging van kernenergie). Hoe gaan we er voor zorgen dat iedereen zijn auto gemakkelijk kan opladen bij zijn thuis? Hoe gaan we de batterijen op grote schaal produceren zonder de aarde uit te putten?
Hebben we genoeg grondstoffen voor de productie van de batterijen op grote schaal? Wat gaan de energieprijzen doen in de toekomst? Als deze fel stijgen is de kost per 100km misschien toch groter dan de klassieke verbrandingsmotor?
Wat met de energieprijzen in de toekomst? Daar heb ik ook schrik voor, maar niet enkel die van elektriciteit. Ook benzine, diesel en gas zullen onderhevig zijn aan prijsschommelingen (zie wat je nu tegenwoordig zit te betalen aan de pomp).
Nu ik rol ook met de ogen over de beslissingen van onze fameuze gas centrales maar aan de andere kant, van benzine en diesel ben je zeker dat het vanuit een wispelturige bron komt terwijl onze elektriciteit een mix is met het doel om de gascentrales enkel te moeten gebruiken in nood (ja, we zijn ver weg van dit doel, politiek moet dit nog inzien).
Is elektrisch rijden wel goed voor het milieu? Bekijk deze eens: https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM&t
Maar er zijn zeer veel bronnen hiervoor en het is land specifiek natuurlijk.
De batterij technologie heeft nog ruimte voor verbetering terwijl ze nu al beter is voor het klimaat dan een ontploffingsmotor. Dit terwijl de innovatie voor de ontploffingsmotor al decennia stil ligt.
Je kan een elektrische wagen niet enkel vergelijken op basis van de aankoopprijs. Vooral bij leasing wordt er vooral gekeken naar de TCO (total cost of ownership). Hoewel de investering hoger is, is de kost in onderhoud, gebruik lager en is er een pak minder risico op waardeverlies op het einde van de rit.woete schreef: ↑2 januari 2022, 01:17 Is het voor de believers ook een evidentie om als nieuwe salariswagen voor elektrisch te gaan, als die een paar duizend euro meer kost in eigen opleg, en slechts een beetje beter is qua VAA dan een hybride?
Die paar duizend euro is niet veel voor een nieuwe auto, maar wel voor een leasing en ook als spaargidser natuurlijk.
Zie ik andere zaken, dan ecologie en rijcomfort, over het hoofd?
Je vraag moet dus eerder zijn, je legt een paar duizend euro op maar krijgt ieder jaar x aantal euro terug en op het einde van de rit krijg je meer terug dan dat je hebt uitgegeven.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Inderdaad ook veel minder onderhoud. Geen olieverversingen meer aan 35 euro per liter long life olie , geen verstopte roetfilters meer , remmen die veel langer mee gaan. Bij Tesla wordt zelfs aangeraden om ze toch af en toe eens te gebruiken omdat ze anders vergammelen. De energie die bij een benzine/diesel wagen verloren gaat door te remmen gaat nu terug naar de batterij. Om over het fijn stof nog maar te zwijgen….
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
'De staat compenseert de helft van het bedrag dat boven een prijs van 70 øre (7 eurocent) per kilowattuur uitkomt. De maatregel geldt tot maart 2022. De regering is voornemens zo spoedig mogelijk een voorstel voor de steun bij het parlement in te dienen.'
Zo gaat dat in Noorwegen dus ... Nou dan zijn we appels met meloenen aan het vergelijken.
Zo gaat dat in Noorwegen dus ... Nou dan zijn we appels met meloenen aan het vergelijken.

Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Niet vergeten dat je eigen opleg in mindering wordt gebracht op het VAA (tot de minimumwaarde bereikt is).woete schreef: ↑2 januari 2022, 01:17 Is het voor de believers ook een evidentie om als nieuwe salariswagen voor elektrisch te gaan, als die een paar duizend euro meer kost in eigen opleg, en slechts een beetje beter is qua VAA dan een hybride?
Die paar duizend euro is niet veel voor een nieuwe auto, maar wel voor een leasing en ook als spaargidser natuurlijk.
Zie ik andere zaken, dan ecologie en rijcomfort, over het hoofd?
Die eigen opleg valt dus best wel nog mee.
Persoonlijke ervaring: een BMW iX3 met 100 euro opleg komt voor mij goedkoper uit dan een VW passat break binnen budget.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024