Beginnersportefeuille
TIP
Re: Beginnersportefeuille
Ik heb nog een kleine 40 jaar te gaan tot aan mijn pensioen.
Ergens rond dat tijdstip zal ik beginnen verkopen.
Tenzij een betere belegging opduikt voor we zover zijn.
Ergens rond dat tijdstip zal ik beginnen verkopen.
Tenzij een betere belegging opduikt voor we zover zijn.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Je kan ook herbalanceren door bij volgende aankopen bij te kopen in de aandelen/ETF's die het minder goed doen, zo zorg je weer voor een verdeling wat je eigenlijk wou en verminder je het (te) grote gewicht bij die ETF die het heel goed gedaan heeft.
Advies hierboven kan goed zijn maar let op dat je dan niet enkel je zwakste investeringen bij koopt. Gelijk gewicht losers and winners is mooie balans maar of dit optimaal investeren is?
Ik zelf verander eerder de achterblijvers dan ze bij te kopen, tenzij ik zeker weet waarom ze achterbleven op de markt .
Ik zelf verander eerder de achterblijvers dan ze bij te kopen, tenzij ik zeker weet waarom ze achterbleven op de markt .
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ergens moet je natuurlijk wel een en ander aanhouden al was het maar omwille van het dividend. Dat is ook een opbrengst, niet alleen de verkoop van een aandeel met winst.
@Lelleken : wat jij beschrijft wordt swing trading genoemd denk ik.
Geen idee of het ook werkt voor velen, enkelen, niemand.
Zo te zien zitten er hier niet veel fans van swing trading. Dat zie ik wel.
Geen idee of het ook werkt voor velen, enkelen, niemand.
Zo te zien zitten er hier niet veel fans van swing trading. Dat zie ik wel.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm ... ik snap wel waarom je dit poneert, maar ...
Een swing trader zal volgens mij redelijk veel posities innemen op relatief korte termijn (dagen/weken/maanden), waarbij zowel winst als verlies wordt genomen, zodat je statistisch gezien in het geheel winst maakt. Niets mis mee, maar vergt veel moeite/tijd volgens mij.
Ik denk echter niet dat dit is wat Lelleken voor ogen heeft...
Als ik het goed begrijp denkt Lelleken eerder aan het kopen van een mandje assets wanneer de prijs "laag" is, wachten tot de waarde van het mandje stijgt, en dan het mandje verkopen met een "mooie" winst om die winst te "verzilveren".
Overigens vind ik daar ook niets mis mee, als iemand zich daar goed bij voelt.
Het zal wel zijn zoals je zegt hoor. Ik ken er zelf niets van. Geen idee wat een goede strategie is of niet omdat ik geen praktijkervaring heb in die dingen.
Ik laat het liever aan jou en de anderen over, om dat te bevestigen of ontkrachten.
Verschillende wegen zullen elk op hun eigen manier en met eigen voor- en nadelen wel tot in Rome leiden zeker ?
Of tot panne in Ruisbroek op de E19.
Nog een geluk dat daar een truckstop is
Als ik goed kan volgen zou Lelleken zijn nadruk op winst liggen en die van een swingtrader op tijd.
Die laatste gaat theoretisch niets bijhouden voor 2 of 3 jaar maar in de praktijk misschien wel (??) als hij niet fanatiek is ?
Ik laat het liever aan jou en de anderen over, om dat te bevestigen of ontkrachten.
Verschillende wegen zullen elk op hun eigen manier en met eigen voor- en nadelen wel tot in Rome leiden zeker ?
Of tot panne in Ruisbroek op de E19.
Nog een geluk dat daar een truckstop is
Als ik goed kan volgen zou Lelleken zijn nadruk op winst liggen en die van een swingtrader op tijd.
Die laatste gaat theoretisch niets bijhouden voor 2 of 3 jaar maar in de praktijk misschien wel (??) als hij niet fanatiek is ?
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Nadat ik wat heb zitten lezen denk ik er aan IWDA te kopen. Deze staat echter all time high. Is dat nu nog verstandig?
Via Keytrade of Medirect kopen?
Gespreid kopen of 10 000euro in 1x?
Via Keytrade of Medirect kopen?
Gespreid kopen of 10 000euro in 1x?
Omtrent kopen aan all-time high: hangt er van af.
Hoe lang wil je die houden, en hoeveel is dat bedrag ten opzichte van je totaalvermogen?
Wat ga je doen als het de dag na aankoop 50% crasht en 7 jaar duurt om terug positief te staan? Ga je dan nog kunnen slapen?
Historisch gezien is in 1x kopen beter.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Kijk eens naar het koersverloop van IWDA de laatste 5 jaar. Het stond dikwijls op een all-time high.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Kijk eens hoe dikwijls de beurs een all-time high bereikt:
En hier kan je zien hoeveel de markt afwijkt van de top op de andere dagen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zijn er hier mensen die vinden dat NU instappen in de IWDA moet kunnen ?
EDIT : Nadruk lag op NU , gezien alles toch wel HOOG staat
EDIT : Nadruk lag op NU , gezien alles toch wel HOOG staat
Laatst gewijzigd door Lelleken op 2 januari 2022, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo een mensen zijn er zeker en vast.