lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Daar kan ik niet over mee spreken. Ben gestopt met werken , VAA en dergelijke is Chinees voor mij.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Voordeel alle aard.
Wie een firmawagen heeft wordt belast op een voordeel alle aard. VAA is op basis van catalogus waarde, uitstoot, type brandstof en ouderdom. Elektrische wagen heeft een hoge catalogus waarde, maar 0 CO2 uitstoot.
Als je een eigen bijdrage doet wordt je VAA lager.
Voor een bedrijf is een elektrische wagen ook fiscaal voordelig want die kan volledig als kost ingebracht worden. Eentje met ontploffingsmotor wordt ieder jaar minder fiscaal interessant.
Bedrijven kijken dan naar de “total cost of ownership”. Bij ons op het werk wil dit zeggen dat wie een elektrische wagen kiest krijgt meer budget om te spenderen aan de wagen zelf.
Wie een firmawagen heeft wordt belast op een voordeel alle aard. VAA is op basis van catalogus waarde, uitstoot, type brandstof en ouderdom. Elektrische wagen heeft een hoge catalogus waarde, maar 0 CO2 uitstoot.
Als je een eigen bijdrage doet wordt je VAA lager.
Voor een bedrijf is een elektrische wagen ook fiscaal voordelig want die kan volledig als kost ingebracht worden. Eentje met ontploffingsmotor wordt ieder jaar minder fiscaal interessant.
Bedrijven kijken dan naar de “total cost of ownership”. Bij ons op het werk wil dit zeggen dat wie een elektrische wagen kiest krijgt meer budget om te spenderen aan de wagen zelf.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Zijn er hier veel jan met de pet die elektrisch rijden heden, denk het niet.
Of zijn het hier weer de sukkelaars en de bedrijfswagens rijders die elektrisch rijden heden.(die veel belasting betalen precies of een ander betaald er geen)
Voor nen simpele werkman in weer en wind of die zich heden een elektrische kan permitteren?
Zou die madam van de NVA weten dat er flatgebouwen bestaan?
Waar dat elektrisch net van heden al helemaal niet geschikt is?
Of het elektrisch net van heden het aan kan dat iedereen elektrisch gaat rijden?
Hoe dan elektrisch te rijden, tja de elite kan het zich permitteren op kosten van de werkman in weer en wind.
Moest nu plots de stekker van het fiscaal voordeel er uit gaan benieuwd hoeveel voorstanders van elektrisch rijden er nog gaan zijn.
Als die enkelingen er maar een hebben, de rest trekt, maar zijne plan.
Of zijn het hier weer de sukkelaars en de bedrijfswagens rijders die elektrisch rijden heden.(die veel belasting betalen precies of een ander betaald er geen)
Voor nen simpele werkman in weer en wind of die zich heden een elektrische kan permitteren?
Zou die madam van de NVA weten dat er flatgebouwen bestaan?
Waar dat elektrisch net van heden al helemaal niet geschikt is?
Of het elektrisch net van heden het aan kan dat iedereen elektrisch gaat rijden?
Hoe dan elektrisch te rijden, tja de elite kan het zich permitteren op kosten van de werkman in weer en wind.
Moest nu plots de stekker van het fiscaal voordeel er uit gaan benieuwd hoeveel voorstanders van elektrisch rijden er nog gaan zijn.
Als die enkelingen er maar een hebben, de rest trekt, maar zijne plan.
Estate Guru believer.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Mij valt vooral de actieradius op de autosnelweg dik tegen.
Zolang je rond de kerktoren bolt valt het inderdaad wel mee met de actieradius.
Op de autosnelweg haal ik met heel veel moeite en een fluwelen voet 60 procent van de beloofde actieradius bij vertrek. En als ik zotjes doe mag ik na 100 km een laadpaal gaan zoeken. Onderweg laden is pokkeduur, reken op minstens 50 cent per kw. En wil je snelladen doe er dan nog maar een schep bij.
De batterij is ook al eens naar de knoppen gegaan, gelukkig opgelost in garantie maar ik was de auto wel een maand kwijt.
De auto is 3 jaar oud en heeft rond de 40.000 euro gekost.
Voor die prijs had ik in Duitsland een dik uitgeruste 3 serie van een jaartje oud en mits wat zoeken zelfs een recente 5er kunnen kopen.
Zolang je rond de kerktoren bolt valt het inderdaad wel mee met de actieradius.
Op de autosnelweg haal ik met heel veel moeite en een fluwelen voet 60 procent van de beloofde actieradius bij vertrek. En als ik zotjes doe mag ik na 100 km een laadpaal gaan zoeken. Onderweg laden is pokkeduur, reken op minstens 50 cent per kw. En wil je snelladen doe er dan nog maar een schep bij.
De batterij is ook al eens naar de knoppen gegaan, gelukkig opgelost in garantie maar ik was de auto wel een maand kwijt.
De auto is 3 jaar oud en heeft rond de 40.000 euro gekost.
Voor die prijs had ik in Duitsland een dik uitgeruste 3 serie van een jaartje oud en mits wat zoeken zelfs een recente 5er kunnen kopen.
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Ah interessant, hoe zit dat juist? In mijn geval gaat het wel over een eenmalige opleg aan het begin. Jij spreekt van een opleg van 100 euro: per maand neem ik aan?RGiskard schreef: ↑2 januari 2022, 09:22 Niet vergeten dat je eigen opleg in mindering wordt gebracht op het VAA (tot de minimumwaarde bereikt is).
Die eigen opleg valt dus best wel nog mee.
Persoonlijke ervaring: een BMW iX3 met 100 euro opleg komt voor mij goedkoper uit dan een VW passat break binnen budget.
En zit je
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
100 per maand voor 48 maanden, te betalen met brutoloon. Gaat af van je VAA, waardoor je in de praktijk slechts ¼de van het op te leggen bedrag betaalt. (Ongeveer 25 netto dus, afhabkelijk van het start-VAA van de wagen).woete schreef: ↑2 januari 2022, 22:11Ah interessant, hoe zit dat juist? In mijn geval gaat het wel over een eenmalige opleg aan het begin. Jij spreekt van een opleg van 100 euro: per maand neem ik aan?RGiskard schreef: ↑2 januari 2022, 09:22 Niet vergeten dat je eigen opleg in mindering wordt gebracht op het VAA (tot de minimumwaarde bereikt is).
Die eigen opleg valt dus best wel nog mee.
Persoonlijke ervaring: een BMW iX3 met 100 euro opleg komt voor mij goedkoper uit dan een VW passat break binnen budget.
En zit je
Onze leasingtarieven worden berekend op TCO. De elektrische wagen is duurder, maar de diesel kost meer in onderhoud en verbruik. Daardoor is het verschil per maand slechts 100 euro. Die 100 euro (25 netto) compenseer je ruimschoots door het immense hoge VAA van de dieselwagen, dat niet gereduceerd wordt door een eigen opleg.
Edit: even opgezocht
VAA op iX3 na verrekening opleg: 115 euro. Opleg is bruto 65 of 140 afhankelijk van uitvoering.
VAA op passat break: 280 euro. Opleg 0.
Dus, op de passat betaal je net geen 140 euro per maand belastingen. Op de iX3 betaal je met geen 60 euro. Je hebt dus 80 euro netto 'winst'. Zet dat om naar bruto, en je kan gemakkelijk die full-option iX3 met 140 euro opleg nemen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Top, ik ga eens navragen of mijn bedrijf dezelfde regeling volgt!
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Je kan wel niet onder dat minimum bedrag gaan terwijl je VAA wel elk jaar met 6% zakt vanwege de ouderdom van de wagen. Denk niet dat je bedrijf het grappig zal vinden dat als je eens aan het minimum bedrag van VAA zit dat je dan van mening zal veranderen en vraagt om niet meer af te houden.
Soit, ik stel mij een beetje de vraag of dit het allemaal wel waard is, hoeveel zal je werkelijk besparen? €5 + veel telwerk en een risico dat je er eigenlijk negatief uitkomt?
Soit, ik stel mij een beetje de vraag of dit het allemaal wel waard is, hoeveel zal je werkelijk besparen? €5 + veel telwerk en een risico dat je er eigenlijk negatief uitkomt?
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
Daartegenover staat wel dat het VAA op de diesel stijgt doordat de referentieuitstoot daalt. In de praktijk daalt het dus amper. Dit jaar stijgt het zelfs.
Da's hoe dan ook niet aan de orde. Als je een bewagen bestelt, dan teken je een contract waarin de afhouding vastgelegd is. Daar kan je achteraf niets meer aan veranderen.
In mijn geval bespaar je zo goed als niets. Je rijdt wel voor dezelfde uitgave met een veel beter uitgevoerde en luxueuzere wagen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Re: lenen voor 2dehands of nieuwe elektrische auto
De Nederlandse subsidieregeling https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... sche-auto/
Met deze mercedes kan je tot 1000km/laadbeurt rijden. Die zal wel meer kosten dan de maximale toegelaten catalogusprijs van 45000€. https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... lektrisch/
Met deze mercedes kan je tot 1000km/laadbeurt rijden. Die zal wel meer kosten dan de maximale toegelaten catalogusprijs van 45000€. https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... lektrisch/