Gedekte calls
TIP
Re: Gedekte calls
In het geval van Shell en bij een uitbetaling van 4 keer per jaar, is het risico inderdaad al minder dan bij een jaarlijkse betaling. Dit kan je natuurlijk niet veralgemenen, daarom mijn opmerking.
Je loopt wel degelijk risico hoor. Zeker het risico dat bij aandelen en opties hoort:
- Shell kan dalen onder de uitoefenprijs van je calloptie.
- je financiert eigenlijk de leverage van iemand anders van 19,6 eur tegen een zeer lage prijs (waarschijnlijk quasi nul). Je enige vergoeding die je mogelijk krijgt, is het dividend (risico dat geen dividend wordt uitgekeerd, risico dat je call voortijdig wordt uitgeoefend en je dus geen dividend krijgt) en eventueel een stukje tijdswaarde op de optie.
- de spreads zijn vaak significant, zeker op langlopende opties, wat aan je risicovergoeding knabbelt. + Kosten voor aankoop/verkoop van optie + eventuele kosten voor uitoefening.
- Het verwachte dividend zit vaak al in de optieprijs verrekend.
Je loopt wel degelijk risico hoor. Zeker het risico dat bij aandelen en opties hoort:
- je financiert eigenlijk de leverage van iemand anders van 19,6 eur tegen een zeer lage prijs (waarschijnlijk quasi nul). Je enige vergoeding die je mogelijk krijgt, is het dividend (risico dat geen dividend wordt uitgekeerd, risico dat je call voortijdig wordt uitgeoefend en je dus geen dividend krijgt) en eventueel een stukje tijdswaarde op de optie.
- de spreads zijn vaak significant, zeker op langlopende opties, wat aan je risicovergoeding knabbelt. + Kosten voor aankoop/verkoop van optie + eventuele kosten voor uitoefening.
- Het verwachte dividend zit vaak al in de optieprijs verrekend.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ja, dat risico is in mijn eerste post al beschreven, maar in dat geval zal ik blij zijn dat ik geschreven calls heb op mijn aandelen, het mogelijks verlies tussen €19,6 en €9 zit immers al in the pocket.Naick schreef: ↑31 december 2021, 01:30 In het geval van Shell en bij een uitbetaling van 4 keer per jaar, is het risico inderdaad al minder dan bij een jaarlijkse betaling. Dit kan je natuurlijk niet veralgemenen, daarom mijn opmerking.
Klopt, een lager of geen dividend is een risico (zelfde dividend risico bij het aanhouden van aandelen), in dit geval gaat dat ongetwijfeld een dalende koers veroorzaken, waardoor ik eventueel winst kan nemen door de optie af te sluiten (terug in het aandeel stappen). Ook het voortijdig uitoefenen kan als een risico gezien worden maar in dat geval levert het mij minstens evenveel op dan vandaag verkopen (wat de andere optie was). Per kwartaal dat de optie blijft lopen ontvang ik het Shell dividend over die €9, dat volstaat voor mij ruimschoots als vergoeding en compensatie voor de relatief kleine risico's.Naick schreef: ↑31 december 2021, 01:30 - je financiert eigenlijk de leverage van iemand anders van 19,6 eur tegen een zeer lage prijs (waarschijnlijk quasi nul). Je enige vergoeding die je mogelijk krijgt, is het dividend (risico dat geen dividend wordt uitgekeerd, risico dat je call voortijdig wordt uitgeoefend en je dus geen dividend krijgt) en eventueel een stukje tijdswaarde op de optie.
Ook dat klopt, denk dat RDSA zowat het enige aandeel dicht bij huis is dat genoeg optiehandel en een beperkte volatiliteit heeft om de spread laag te houden. Tevens moet er toch een behoorlijk vooruitzicht op voldoende dividend uitkering zijn om dit zinvol te maken. Voor aandelen als postnl of KPN zal het door optie kosten al een pak minder interessant zijn.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Gezien er een topic over is, toch een vraag om mij gerust te stellen (of zodat ik tot actie kan overgaan):
Ik heb met de aandelenemissie van Vonovia een domme rekenfout gemaakt waardoor ik op mijn beleggersrekening (Bolero) een euro of 50 cash tekort kwam. Gezien dat niet de bedoeling is moest ik oftewel bijstorten oftewel "iets" verkopen. Gezien ik in beiden geen zin had voor zo'n laag bedrag, en toch al eens wou kijken om wat rendement te genereren met opties, leek dat me een goede tussenoplossing:
Ik zit met wat RDSA aandelen die ik begin vorig jaar heb opgepikt aan een dikke €15 waarvan ik voor mezelf beslist heb om te verkopen als de koers zo rond de €21,50 a €22 komt. Dit leek me dus een ideale kandidaat om dus voor het eerst een optie te.
Ik heb dus eind december voorlopig 1 gedekte calloptie geschreven op 100 RDSA aandelen in mijn portefeuille:
RD.C.16DEC22.AEX.AM.22 aan €0,75 (dus €75 -3 euro makelaarskost: €72 netto).
Die €72 is bijgeschreven op mijn beleggersrekening en ik zat niet meer onder 0: Mission accomplished
Nu is diezelfde optie ook in mijn positielijst komen te staan: "RD.C.16DEC22.AEX.AM22" - Koers is inmiddels gestegen tot €0,97 vanaf €0,72 (dus een daling van -34,7% voor mij). De optie zelf heeft op moment van schrijven een waarde van -97 euro
OK makes sense, die optie heeft uiteraard nog een waarde want als nu beslis dat ik mijn RDSA aandelen toch echt niet kwijt wil aan die €22 kan ik die optie nog verkopen aan (huidige koers) €97 euro om mij te ontslaan van mijn leverplicht. Duidelijk.
Nu heb hieromtrent een automatisch gegenereerde mail gekregen van Bolero om mij te waarschuwen voor "de sterk opgelopen koers van een hefboomproduct (zoals opties, turbo's, warranten, obligaties of ETF's met hefboom)".
Gezien ik die 100 RDSA aandelen in mijn portefeuille heb, is er voor mij toch geen enkel risico verbonden aan deze positie?
Er zijn toch maar 2 scenario's?
-Het aandeel stijgt tot boven de €22 en de optie wordt uitgeoefend: Ik ben verplicht mijn aandelen af te staan
Gevolg: Ik lever mijn 100 RDSA aandelen aan €22 het stuk plus behou mijn verkregen optiepremie van €72 - Totale rendement: €2272
-Het aandeel blijft onder de €22 de optie zal waardeloos aflopen over een jaar?
Gevolg: Ik behoud mijn 100 RDSA aandelen aan wat de waarde op dat moment is + behou mijn verkregen optiepremie van €72 - Totale rendement: 100 RDSA aandelen + €72
Of mis ik iets? Ik zie het risico van het hefboomproduct absoluut niet in mijn scenario?
Ik heb met de aandelenemissie van Vonovia een domme rekenfout gemaakt waardoor ik op mijn beleggersrekening (Bolero) een euro of 50 cash tekort kwam. Gezien dat niet de bedoeling is moest ik oftewel bijstorten oftewel "iets" verkopen. Gezien ik in beiden geen zin had voor zo'n laag bedrag, en toch al eens wou kijken om wat rendement te genereren met opties, leek dat me een goede tussenoplossing:
Ik zit met wat RDSA aandelen die ik begin vorig jaar heb opgepikt aan een dikke €15 waarvan ik voor mezelf beslist heb om te verkopen als de koers zo rond de €21,50 a €22 komt. Dit leek me dus een ideale kandidaat om dus voor het eerst een optie te.
Ik heb dus eind december voorlopig 1 gedekte calloptie geschreven op 100 RDSA aandelen in mijn portefeuille:
RD.C.16DEC22.AEX.AM.22 aan €0,75 (dus €75 -3 euro makelaarskost: €72 netto).
Die €72 is bijgeschreven op mijn beleggersrekening en ik zat niet meer onder 0: Mission accomplished
Nu is diezelfde optie ook in mijn positielijst komen te staan: "RD.C.16DEC22.AEX.AM22" - Koers is inmiddels gestegen tot €0,97 vanaf €0,72 (dus een daling van -34,7% voor mij). De optie zelf heeft op moment van schrijven een waarde van -97 euro
OK makes sense, die optie heeft uiteraard nog een waarde want als nu beslis dat ik mijn RDSA aandelen toch echt niet kwijt wil aan die €22 kan ik die optie nog verkopen aan (huidige koers) €97 euro om mij te ontslaan van mijn leverplicht. Duidelijk.
Nu heb hieromtrent een automatisch gegenereerde mail gekregen van Bolero om mij te waarschuwen voor "de sterk opgelopen koers van een hefboomproduct (zoals opties, turbo's, warranten, obligaties of ETF's met hefboom)".
Gezien ik die 100 RDSA aandelen in mijn portefeuille heb, is er voor mij toch geen enkel risico verbonden aan deze positie?
Er zijn toch maar 2 scenario's?
-Het aandeel stijgt tot boven de €22 en de optie wordt uitgeoefend: Ik ben verplicht mijn aandelen af te staan
Gevolg: Ik lever mijn 100 RDSA aandelen aan €22 het stuk plus behou mijn verkregen optiepremie van €72 - Totale rendement: €2272
-Het aandeel blijft onder de €22 de optie zal waardeloos aflopen over een jaar?
Gevolg: Ik behoud mijn 100 RDSA aandelen aan wat de waarde op dat moment is + behou mijn verkregen optiepremie van €72 - Totale rendement: 100 RDSA aandelen + €72
Of mis ik iets? Ik zie het risico van het hefboomproduct absoluut niet in mijn scenario?
jebus, je redenering klopt volledig.
-
- Newbie
- Contacteer:
Toch niet.
Als hij nu zijn positie wil afsluiten moet hij zijn optie niet verkopen, zoals hij schrijft, maar terug aankopen.
Als hij nu zijn positie wil afsluiten moet hij zijn optie niet verkopen, zoals hij schrijft, maar terug aankopen.
Beide posts hierboven zijn correct
Ik denk dat ik mezelf een vrij ervaren optie schrijven kan noemen (ik doe dit al 15 jaar en schrijf/koop 200-400 per jaar). Ik doe meer schrijven dan kopen.
Ten eerste wil ik je meegeven dat opties schrijven op aandelen veel meer risico inhoud dan opties schrijven op een EFT. Wist je dat dit ook mogelijk is? Enkele zeer grote en liquide EFT's waarop dit kan zijn SPY en QQQ (onderzoek even zelf).
Covered calls schrijven wat jij doet. Op individuele aandelen vind ik dat geen ideale strategie. Waarom? Enkele voorbeelden.
1. Koop aandeel voor 100, schrijft call 110 voor 5 premie. Aandeel gaat naar 107. 5 verdient.
2. Koop aandeel voor 100, schrijft call 110 voor 5 premie. Aandeel gaat naar 114. 1 verdient.
3. Koop aandeel voor 100, schrijft call 110 voor 5 premie. Aandeel gaat naar 120. 5 verloren.
3. Koop aandeel voor 100, schrijft call 110 voor 5 premie. Aandeel gaat naar 180. 65 misgelopen (gebeurt vaker dan je denkt).
Met andere woorden. Je mag al 13 volledig succesvolle trades doen om de 72 misgelopen goed te maken, eenmaal een grote klapper die je mist en alle voorgaande winst ben je kwijt. Meestal zijn je trades ook niet volledig winstgevend (zoals bv 2).
Praktijkvoorbeeld. Ik kocht vorig jaar MSFT voor 220 per aandeel en schreef een CALL 250 en kreeg 17 premie ongeveer. Aandeel is naar ong 330 gegaan op een half jaar! Natuurlijk heb ik een mooi rendement, maar ook 63 misgelopen. Daarvoor moet ik een pak succesvolle call trades doen om dat goed te maken.
Als je nog in de opbouwende fase bent van je portefeuille (zoals ik) dan kan je beter naked put schrijven. Ik zou zoals met calls mijn aandelen niet kwijt willen. Ik koop er liever bij als er veel volatiliteit is of als de beurs zakt. Ondertussen krijg ik mooie premies me te schrijven. Ik doe dit voornamelijk op SPY wel, weinig op individuele wegens hoger risico.
Tips: 16 DEC 22 PUT schrijven op 420, 400, 380, 360 afhankelijk van risicoprofiel

Ten eerste wil ik je meegeven dat opties schrijven op aandelen veel meer risico inhoud dan opties schrijven op een EFT. Wist je dat dit ook mogelijk is? Enkele zeer grote en liquide EFT's waarop dit kan zijn SPY en QQQ (onderzoek even zelf).
Covered calls schrijven wat jij doet. Op individuele aandelen vind ik dat geen ideale strategie. Waarom? Enkele voorbeelden.
1. Koop aandeel voor 100, schrijft call 110 voor 5 premie. Aandeel gaat naar 107. 5 verdient.
2. Koop aandeel voor 100, schrijft call 110 voor 5 premie. Aandeel gaat naar 114. 1 verdient.
3. Koop aandeel voor 100, schrijft call 110 voor 5 premie. Aandeel gaat naar 120. 5 verloren.
3. Koop aandeel voor 100, schrijft call 110 voor 5 premie. Aandeel gaat naar 180. 65 misgelopen (gebeurt vaker dan je denkt).
Met andere woorden. Je mag al 13 volledig succesvolle trades doen om de 72 misgelopen goed te maken, eenmaal een grote klapper die je mist en alle voorgaande winst ben je kwijt. Meestal zijn je trades ook niet volledig winstgevend (zoals bv 2).
Praktijkvoorbeeld. Ik kocht vorig jaar MSFT voor 220 per aandeel en schreef een CALL 250 en kreeg 17 premie ongeveer. Aandeel is naar ong 330 gegaan op een half jaar! Natuurlijk heb ik een mooi rendement, maar ook 63 misgelopen. Daarvoor moet ik een pak succesvolle call trades doen om dat goed te maken.
Als je nog in de opbouwende fase bent van je portefeuille (zoals ik) dan kan je beter naked put schrijven. Ik zou zoals met calls mijn aandelen niet kwijt willen. Ik koop er liever bij als er veel volatiliteit is of als de beurs zakt. Ondertussen krijg ik mooie premies me te schrijven. Ik doe dit voornamelijk op SPY wel, weinig op individuele wegens hoger risico.
Tips: 16 DEC 22 PUT schrijven op 420, 400, 380, 360 afhankelijk van risicoprofiel

Idd aankopen-positie sluiten, met makelaarskosten van 1,5€. Ik dacht dat Bolero ook bij aanwijzing van geschreven calls 7,5€ makelaarskosten aanrekent (zoals bij een gewone verkoop).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
WarrenBullett schreef: ↑4 januari 2022, 12:26 Toch niet.
Lilly schreef: ↑4 januari 2022, 13:55Klopt. Ik had het over de 2 scenario'sWarrenBullett schreef: ↑4 januari 2022, 12:26 Toch niet.
Alright, bedankt voor de reacties

Mijn woordgebruik zal niet correct zijn, maar mijn intentie dus idd wel. Maar wel een terechte opmerking natuurlijk. Ik ben in deze niet van plan mijn optie terug aan te kopen, maar het is uiteraard belangrijk om in een dergelijke situatie de juiste actie te ondernemen.
Bedankt voor de erg uitgebreide uitleg. Het is me weer wat duidelijker duidelijker.Galactic schreef: ↑4 januari 2022, 13:05 Beide posts hierboven zijn correctIk denk dat ik mezelf een vrij ervaren optie schrijven kan noemen (ik doe dit al 15 jaar en schrijf/koop 200-400 per jaar). Ik doe meer schrijven dan kopen.
Tips: 16 DEC 22 PUT schrijven op 420, 400, 380, 360 afhankelijk van risicoprofiel![]()
Het verborgen "risico" ivm covered calls op individuele aandelen is wel interessant om te lezen. Ik was van plan deze strategie vaker te gebruiken, maar dat is dan misschien niet de beste keuze in sommige gevallen.
Wel lijkt het me toch een goede keuze om net dat beetje extra rendement te genereren als je je exit moment reeds bepaald hebt? Ik heb RDSA vorig jaar gekocht (1 van de allereerste aankopen in mijn portefeuille) omdat ik een onderwaardering in Shell zag die, naar mijn mening, in 2021 & 2022 toegefietst zal worden wanneer blijkt dat olie/gas nog wel een heel aantal jaren bijzonder rendabel blijken. Maar niet voorzien als echt langetermijnholding na laten we zeggen 2023-24 ofzo.
Dus mijn uitstapmoment is grotendeels voorzien op €21,50 a €22. Misschien dat ik 20 a 25% ofzo zal aanhouden tot €23, maar dan gaan ze definitief allemaal de deur uit
Dus, mijn redenering is: in plaats van een sell order aan te maken op €22, is een call optie schrijven op €22 (met bijhorende premie van, in mijn geval €0,72) wel een manier om mijn rendement te verhogen in dat geval? Het enige risico is natuurlijk dat, om wat voor reden dan ook, Shell een dreun krijgt en ik dus tot en met 16 december 22 niet kan reageren omdat mijn aandelen geblokkeerd worden door mijn broker (tenzij ik de optie terugkoop).
Nog 1 laatste vraag. Dit is misschien puur de benaming die Bolero er op hun platform aan geeft, maar ik vind het best verwarrend; de eerste 2 lijken me erg duidelijk (maar correct me if I'm wrong)
1. Aankoop - Positie Openen => Dit is het kopen van een bestaande optie (irrelevant of het een call of put is)
2. Verkoop - Positie Openen => Dit is een optie schrijven (of het nu call of put is)
Maar de 2 "Positie Sluiten" mogelijkheden ben ik niet zeker of ik het 100% begrijp (dit vind ik ook nergens terug in de webinars of documentatie van Bolero, maar ik kan zal er waarschijnlijk over kijken)
3. Aankoop - Positie Sluiten => Is dit simpelweg het verkopen van een eerder gekochte optie?
=> Dus ik koop vandaag Opties "A", "B" & "C", ik betaal mijn premie. De dag nadien besluit ik dat ik van Optie "B" af wil, dan moet ik hiervoor kiezen want "ik sluit de positie" van mijn eerdere aankoop?
4. Verkoop - Positie Sluiten => Is dit het verkopen van mijn geschreven optie?
=> Dus ik heb Optie "Y" geschreven op Aandeel "X", premie ontvangen, koers stijgt en besluit dat ik eigenlijk toch mijn positie in aandeel "X" niet kwijt wil dus ik "sluit de positie" van de eerder geschreven optie?
Als dit juist is (of iemand me kan verbeteren), denk ik dat ik het voor de volle 100% begrijp (maar als ik eerlijk ben, de uitleg is toch niet altijd helemaal duidelijk... 100% terecht dat ze dit onder "complexe beleggingsproducten" catalogeren, maar sommige praktische zaken mogen toch niet wat beter uitleggen. Maar misschien ben ik gewoon niet zo slim

***EDIT***
Nog 1 laatste vraag; wanneer worden opties uitgeoefend? Ik snap het verschil natuurlijk tussen Europees & Amerikaans, maar wanneer wordt een Amerikaanse stijl optie uitgeoefend, is dat in principe direct als het aandeel in the money komt? Of is dat meestal pas dichter (of op) het einde van het optiecontract?
Laatst gewijzigd door Jebus4life op 4 januari 2022, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Klopt. Ik had het over de 2 scenario'sWarrenBullett schreef: ↑4 januari 2022, 12:26 Toch niet.
Uitoefening amerikaanse optie is de keuze van de koper. Kan eens die optie ITM is of eens de vervaldag in zicht is. Een handelaar wacht meestal tot vervaldag in zicht is wegens resterende tijdswaarde. Als ex-dividend nadert kan een ITM optie ook worden uitgevoerd. De koper verkrijgt dan het nettodividend.Jebus4life schreef: ↑4 januari 2022, 13:52
Nog 1 laatste vraag. Dit is misschien puur de benaming die Bolero er op hun platform aan geeft, maar ik vind het best verwarrend; de eerste 2 lijken me erg duidelijk (maar correct me if I'm wrong)
1. Aankoop - Positie Openen => Dit is het kopen van een bestaande optie (irrelevant of het een call of put is)
2. Verkoop - Positie Openen => Dit is een optie schrijven (of het nu call of put is)
Maar de 2 "Positie Sluiten" mogelijkheden ben ik niet zeker of ik het 100% begrijp (dit vind ik ook nergens terug in de webinars of documentatie van Bolero, maar ik kan zal er waarschijnlijk over kijken)
3. Aankoop - Positie Sluiten => Is dit simpelweg het verkopen van een eerder gekochte optie?
=> Dus ik koop vandaag Opties "A", "B" & "C", ik betaal mijn premie. De dag nadien besluit ik dat ik van Optie "B" af wil, dan moet ik hiervoor kiezen want "ik sluit de positie" van mijn eerdere aankoop?
4. Verkoop - Positie Sluiten => Is dit het verkopen van mijn geschreven optie?
=> Dus ik heb Optie "Y" geschreven op Aandeel "X", premie ontvangen, koers stijgt en besluit dat ik eigenlijk toch mijn positie in aandeel "X" niet kwijt wil dus ik "sluit de positie" van de eerder geschreven optie?
Als dit juist is (of iemand me kan verbeteren), denk ik dat ik het voor de volle 100% begrijp (maar als ik eerlijk ben, de uitleg is toch niet altijd helemaal duidelijk... 100% terecht dat ze dit onder "complexe beleggingsproducten" catalogeren, maar sommige praktische zaken mogen toch niet wat beter uitleggen. Maar misschien ben ik gewoon niet zo slim![]()
)
***EDIT***
Nog 1 laatste vraag; wanneer worden opties uitgeoefend? Ik snap het verschil natuurlijk tussen Europees & Amerikaans, maar wanneer wordt een Amerikaanse stijl optie uitgeoefend, is dat in principe direct als het aandeel in the money komt? Of is dat meestal pas dichter (of op) het einde van het optiecontract?
* Aankoop - positie sluiten: is de geschreven put/call terugkopen.
* Verkoop - positie sluiten: is de gekochte put/call terugverkopen.
Zie overzichtstabel bij punt 2 in de optiebrochure.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat is een goed uitgangspunt om eventueel een call optie te schrijven, je moet er vrede mee hebben dat het aandeel de deur uit gaat tegen optie prijs en het rendement moet voldoende zijn in functie van de tijd.Jebus4life schreef: ↑4 januari 2022, 13:52 Dus, mijn redenering is: in plaats van een sell order aan te maken op €22, is een call optie schrijven op €22 (met bijhorende premie van, in mijn geval €0,72) wel een manier om mijn rendement te verhogen in dat geval?
Dat zelfde risico heb je ook zonder optie, wat als Shell een dreun krijgt, aandelen verkopen of uitzitten. O en je aandelen zijn niet geblokkeerd, je kan die ten alle tijden verkopen maar de call is dan niet meer gedekt, wat een aanzienlijk hoger risico inhoudt.Jebus4life schreef: ↑4 januari 2022, 13:52 Het enige risico is natuurlijk dat, om wat voor reden dan ook, Shell een dreun krijgt en ik dus tot en met 16 december 22 niet kan reageren omdat mijn aandelen geblokkeerd worden door mijn broker (tenzij ik de optie terugkoop).
Die call hierboven heb je met "verkoop positie openen" geschreven, wil je er vanaf, dan gaat dat via "aankoop positie sluiten".Jebus4life schreef: ↑4 januari 2022, 13:52 Nog 1 laatste vraag. Dit is misschien puur de benaming die Bolero er op hun platform aan geeft, maar ik vind het best verwarrend; de eerste 2 lijken me erg duidelijk (maar correct me if I'm wrong)
Nee, je moet aankopen om een geschreven of verkochte optie te sluiten. Gemakkelijkste manier om het te onthouden, als je premie ontvangt heb je verkocht als je premie moet betalen koop je een optieJebus4life schreef: ↑4 januari 2022, 13:52 4. Verkoop - Positie Sluiten => Is dit het verkopen van mijn geschreven optie?
Ze worden altijd uitgeoefend op expiratie datum en ITM, vroeger kan ook, zeker bij call optie's is die kans dicht tegen expiratie en vlak voor dividend groter. Ver van de expiratie datum zal het zelden voorkomen, zelfs al zijn ze diep ITM.Jebus4life schreef: ↑4 januari 2022, 13:52
-
- Full Member
- Contacteer:
Heeft hier iemand (goede of slechte) ervaringen met de zgn. wielstrategie?
Heel kort gesteld:
- kortlopende gedekte puts OTM schrijven en premies opstrijken met de bedoeling om niet uitgeoefend te worden,
- na uitoefening van de put: kortlopende gedekte calls OTM schrijven en premies opstrijken met de bedoeling om niet uitgeoefend te worden,
- na uitoefening van de call: opnieuw een gedekte put OTM schrijven,
- enzoverder
Wat ik al begrepen heb: enkel te doen op aandelen die je wil hebben zodat je je slaap er niet voor moet laten als de koers duikt en je put diep ITM wordt uitgeoefend. Ik denk in mijn geval aan bijvoorbeeld AB Inbev, Unilever, Ageas en Altria.
Heel kort gesteld:
- kortlopende gedekte puts OTM schrijven en premies opstrijken met de bedoeling om niet uitgeoefend te worden,
- na uitoefening van de put: kortlopende gedekte calls OTM schrijven en premies opstrijken met de bedoeling om niet uitgeoefend te worden,
- na uitoefening van de call: opnieuw een gedekte put OTM schrijven,
- enzoverder

Wat ik al begrepen heb: enkel te doen op aandelen die je wil hebben zodat je je slaap er niet voor moet laten als de koers duikt en je put diep ITM wordt uitgeoefend. Ik denk in mijn geval aan bijvoorbeeld AB Inbev, Unilever, Ageas en Altria.
-
- Newbie
- Contacteer:
De option wheel is een strategie die zijn waarde heeft bewezen in een opgaande markt. Voor het omgekeerde is dat niet zo duidelijk.
Idealiter schrijft men de opties met delta 30 en 45 DTE (Dagen tot experatie).
Idealiter schrijft men de opties met delta 30 en 45 DTE (Dagen tot experatie).
-
- Full Member
- Contacteer:
Hartelijk dank voor de reactie. Het alternatief is voor mij een long dividendportefeuille. Het risico dat de markt (steil) naar beneden gaat, lijkt me +/- even groot te zijn. Wellicht nog kleiner bij de wielstrategie omdat je tenminste de premies hebt binnengehaald en je, ook los van de premies, toch iets lager inkoopt wanneer je puts OTM schrijft. Daartegenover staat natuurlijk het risico dat de markt steil de lucht inknalt, dat besef ik wel.
Ik heb besloten om mijn aanpak te wijzigen:
- "vers" geld gaat voortaan in ETF's (dank aan de adepten hiervan om me te doen inzien dat ik al jaren te veel RV betaal).
- mijn dividendportefeuille wordt gekortwiekt tot enkele posities, waarvan AGS en MSFT de grootste zijn. Andere posities: JNJ, PEP, MCD, RDSB, PM, BATS en SOF. De belastingvrije som aan dividenden per jaar zal ik hierdoor blijven overstijgen maar bon, het is al beter dan voorheen qua RV. Vreemde eend in de bijt maar ze mag toch blijven zitten: BABA.
- met de verkoopopbrengsten (+/- 50K) ga ik "wheelen" op (voorlopig lijstje): AGS, ABI, UNA, MO, PFE, WBA, BAC. Aandelen die in de portefeuille mogen blijven zitten indien nodig en die rond de 50 EUR/USD draaien.
On verra.
Ik heb besloten om mijn aanpak te wijzigen:
- "vers" geld gaat voortaan in ETF's (dank aan de adepten hiervan om me te doen inzien dat ik al jaren te veel RV betaal).
- mijn dividendportefeuille wordt gekortwiekt tot enkele posities, waarvan AGS en MSFT de grootste zijn. Andere posities: JNJ, PEP, MCD, RDSB, PM, BATS en SOF. De belastingvrije som aan dividenden per jaar zal ik hierdoor blijven overstijgen maar bon, het is al beter dan voorheen qua RV. Vreemde eend in de bijt maar ze mag toch blijven zitten: BABA.
- met de verkoopopbrengsten (+/- 50K) ga ik "wheelen" op (voorlopig lijstje): AGS, ABI, UNA, MO, PFE, WBA, BAC. Aandelen die in de portefeuille mogen blijven zitten indien nodig en die rond de 50 EUR/USD draaien.
On verra.
Gedekte calls en risico van een dalende markt
Bij een dalende markt heb je de quasi-zekerheid dat de premie inkomst van de geschreven call zal gerealiseerd worden.
Op de onderliggende aandelen maak je wel verlies. In tegenstelling tot een andere aandelenpositie mag je eigenlijk niet verkopen. Daardoor zou je gedekte call immers plots een 'naakte' call worden. Enkele brokers laten dit toe, maar lang niet allemaal.
Bvb je hebt 100 UCB gekocht tegen €100 en een call €110 geschreven, premie €5. UCB heeft boven €100 genoteerd, maar is daarna teruggevallen. De call loopt bvb vrijdag 21 jan af.
- Premie-inkomst: €5
- Koersevolutie: -€11 (ongeveer)
- Totaal -€6 (ongeveer).
Vervang in bovenstaande UCB door Solvay en je zit je nagelbijtend af ter vragen of de €110 strike vrijdag al dan niet gehaald wordt.
Op de onderliggende aandelen maak je wel verlies. In tegenstelling tot een andere aandelenpositie mag je eigenlijk niet verkopen. Daardoor zou je gedekte call immers plots een 'naakte' call worden. Enkele brokers laten dit toe, maar lang niet allemaal.
Bvb je hebt 100 UCB gekocht tegen €100 en een call €110 geschreven, premie €5. UCB heeft boven €100 genoteerd, maar is daarna teruggevallen. De call loopt bvb vrijdag 21 jan af.
- Premie-inkomst: €5
- Koersevolutie: -€11 (ongeveer)
- Totaal -€6 (ongeveer).
Vervang in bovenstaande UCB door Solvay en je zit je nagelbijtend af ter vragen of de €110 strike vrijdag al dan niet gehaald wordt.