De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
IWDA "is" het "gemiddelde van de markt". Dat wil zeggen dat "de helft" van de markt beter doet en de andere helft slechter.jantubaman schreef: ↑1 januari 2022, 14:16 Er zijn nog wel fondsen die het ook een pak beter doen dan IWDA. Tot zelfs 5% meer per jaar afgelopen 5 jaar.... dan betaal ik daar graag kosten voor
Het is niet zo moeilijk om de fondsen te vinden die het in het verleden beter gedaan hebben.
Het is niet makkelijk om te weten welke fondsen het in de toekomst zullen beter doen, vooral omdat de kosten veel fondsen onder het gemiddelde zullen duwen.
Over een periode van 5 jaar zullen maar 1/4 van de fondsen beter doen dan hun index ("het gemiddelde"). Op langere periodes wordt dit nog minder. (google: SPIVA)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
het jaar is alvast goed begonnen, vandaag toch al een van mijn beste dagresultaten ooit (niet beste, maar top 5 ofzo toch wel)
Dankzij Uranium, what else?
IWDA is niet het gemiddelde van de markt by the way, het is het gemiddelde van de aandelen die voldoen aan de criteria van de beheerder, en dat dan -0,2%.
(het grappige is dus dat dit de beste manier is om zeker te zijn dat je het altijd net iets slechter doet dan het gemiddelde en eigenlijk ben je dan nog niet 100% zeker, maar dichter kom je niet)
There is a whole world outside IWDA
(insert song: A Whole New World uit Aladdin)
Dankzij Uranium, what else?
IWDA is niet het gemiddelde van de markt by the way, het is het gemiddelde van de aandelen die voldoen aan de criteria van de beheerder, en dat dan -0,2%.