De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
IWDA "is" het "gemiddelde van de markt". Dat wil zeggen dat "de helft" van de markt beter doet en de andere helft slechter.jantubaman schreef: ↑1 januari 2022, 14:16 Er zijn nog wel fondsen die het ook een pak beter doen dan IWDA. Tot zelfs 5% meer per jaar afgelopen 5 jaar.... dan betaal ik daar graag kosten voor
Het is niet zo moeilijk om de fondsen te vinden die het in het verleden beter gedaan hebben.
Het is niet makkelijk om te weten welke fondsen het in de toekomst zullen beter doen, vooral omdat de kosten veel fondsen onder het gemiddelde zullen duwen.
Over een periode van 5 jaar zullen maar 1/4 van de fondsen beter doen dan hun index ("het gemiddelde"). Op langere periodes wordt dit nog minder. (google: SPIVA)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
het jaar is alvast goed begonnen, vandaag toch al een van mijn beste dagresultaten ooit (niet beste, maar top 5 ofzo toch wel)
Dankzij Uranium, what else?
IWDA is niet het gemiddelde van de markt by the way, het is het gemiddelde van de aandelen die voldoen aan de criteria van de beheerder, en dat dan -0,2%.
(het grappige is dus dat dit de beste manier is om zeker te zijn dat je het altijd net iets slechter doet dan het gemiddelde en eigenlijk ben je dan nog niet 100% zeker, maar dichter kom je niet)
There is a whole world outside IWDA
(insert song: A Whole New World uit Aladdin)
Dankzij Uranium, what else?
IWDA is niet het gemiddelde van de markt by the way, het is het gemiddelde van de aandelen die voldoen aan de criteria van de beheerder, en dat dan -0,2%.
(het grappige is dus dat dit de beste manier is om zeker te zijn dat je het altijd net iets slechter doet dan het gemiddelde en eigenlijk ben je dan nog niet 100% zeker, maar dichter kom je niet)
There is a whole world outside IWDA
(insert song: A Whole New World uit Aladdin)
Laatst gewijzigd door Aerolla op 4 januari 2022, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kosten zijn een belangrijk aspect in de prestaties van fondsen die een gelijkaardige strategie hebben, die zeker als ze dezelfde index volgen.
De TER bevat veel maar niet alle kosten die een fonds maakt; niet inbegrepen zijn bvb interne transactiekosten, belastingen, ...
Sommige fondsen lenen hun aandelen uit en dit levert een inkomsten aan het fonds: IWDA leent aandelen uit, SWRD niet.
Ook kan er een verschil zijn op de efficiëntie van de management van het fonds.
Google tracking difference en tracking error voor meer info.
Concreet. Hier is de grafiek van SWRD en IWDA sinds het onstaan van SWRD.
IWDA deed het iets beter. Maar uiteindelijk maakt het niet veel uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik ken swrd niet, voorlopig hou ik het bij iwda en cspx.
Bedankt voor de tip trouwens.
Koop dan gewoon deze ETF, https://www.ishares.com/nl/particuliere ... tf-de-fund, altijd IWDA, mijn tante Ida wordt er onnozel van
STOXX 600 Europe is enkel Europa. Je gaat toch heel wat rendement missen als je enkel die neemt...
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Eigenlijk doet IWDA het iets beter dan de index dankzij securities lending, portfolio optimalisatie en voordelige belastingsverdragen door domicilie in Ierland.Aerolla schreef: ↑4 januari 2022, 17:38 IWDA is niet het gemiddelde van de markt by the way, het is het gemiddelde van de aandelen die voldoen aan de criteria van de beheerder, en dat dan -0,2%.
Ik zag dat ASML holding al rond de 10 procent gezakt is ?
Kent iemand de redenen en oorzaken ?
Kent iemand de redenen en oorzaken ?
Groeisector krijgt al een paar weken klappen
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Vermoedelijk oplopende rente (weegt op waardering) + verminderde chipschaarste
Alle techaandelen doen het slecht. Ik heb een technologiefonds dat al een week aan het zakken is. Ik dacht: daar moet ik van profiteren, dus ik bijkopen, maar het blijft maar zakken. Nu ga ik toch maar even stoppen met bijkopen.
De Nasdaq vandaag alweer in vrije val.
Ik lees de voorbije dagen dat Technologie het in 2021 niet goed zou gedaan hebben.
Niets is minder waar, met 40% rendement in 2021 zit deze sector duidelijk boven het gemiddelde van de markt in 2021.
Communication services haalde 25%, licht onder het marktgemiddelde.
De laatste weken doen beide sectoren het iets minder.
Niet zo verwonderlijk als je de prestaties van de voorbij jaren bekijkt.
"reversion to mean" lijkt van toepassing.
https://novelinvestor.com/sector-performance/ geeft een overzicht van de sectorperformantie binnen de SP500 van de laatste jaren, en hoe de verschillende sectoren afwisselen aan de top.
Niets is minder waar, met 40% rendement in 2021 zit deze sector duidelijk boven het gemiddelde van de markt in 2021.
Communication services haalde 25%, licht onder het marktgemiddelde.
De laatste weken doen beide sectoren het iets minder.
Niet zo verwonderlijk als je de prestaties van de voorbij jaren bekijkt.
"reversion to mean" lijkt van toepassing.
https://novelinvestor.com/sector-performance/ geeft een overzicht van de sectorperformantie binnen de SP500 van de laatste jaren, en hoe de verschillende sectoren afwisselen aan de top.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De val van ASML lijkt me alleen dieper dan die van de Nasdaq. Ik dacht ook aan bijna bijkopen.
Ik had rond 700 gekocht en zou mijn gemiddelde aankoopprijs wat kunnen doen dalen.
Ik had rond 700 gekocht en zou mijn gemiddelde aankoopprijs wat kunnen doen dalen.
Laatst gewijzigd door Lelleken op 10 januari 2022, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Aiai Yaris, je gaat toch niet dezelfde fout maken als in maart 2020?