Energieprijzen
Re: Energieprijzen
2,5 kwp is de vaste capaciteitstarief voor de analoge meter. Voor de digitale meter is er geen minimum maar gebruiken ze uw werkelijke maand kwp zoals uitgelezen via mijn.fluvius.
Heb je zonnepanelen met een omvormer van 5kwp die op het net injecteren dan zal je maandkwp 4,5 (90% efficiënt) of hoger zijn.
Zie https://www.vreg.be/nl/nieuwe-nettarieven
Heb je zonnepanelen met een omvormer van 5kwp die op het net injecteren dan zal je maandkwp 4,5 (90% efficiënt) of hoger zijn.
Lees eens uw eigen link, de injecties op het net, worden niet meegerekend. Het is een afname tarief.Heb je zonnepanelen met een omvormer van 5kwp die op het net injecteren dan zal je maandkwp 4,5 (90% efficiënt) of hoger zijn.
Engie biedt tijdelijk geen vaste contracten aan, zie https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 57228.html
Wil ook wel zeggen dat je de geschatte jaarprijs bij een variabel contract met een korrel zout moet nemen. Ze hebben dus zelf niet genoeg vertrouwen in de evolutie. Langs de ene kant beschermt het wel de klanten die bij migelijke prijsdalingen vergeten hun contract aan te passen.
Mijn contract vervalt in april en o.b.v. huidige prijzen gaat de energiekosten x3,2.
Wil ook wel zeggen dat je de geschatte jaarprijs bij een variabel contract met een korrel zout moet nemen. Ze hebben dus zelf niet genoeg vertrouwen in de evolutie. Langs de ene kant beschermt het wel de klanten die bij migelijke prijsdalingen vergeten hun contract aan te passen.
Mijn contract vervalt in april en o.b.v. huidige prijzen gaat de energiekosten x3,2.
Tycoon schreef: ↑5 januari 2022, 07:08 Engie biedt tijdelijk geen vaste contracten aan, zie https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 57228.html
Zou het een truc geweest zijn om een hoop klanten met vast contract dat verloopt op 31/12 automatisch te switchen naar een variabel contract?De Tijd schreef:Ook marktleider Engie Electrabel ging op de rem staan en bood enkele dagen alleen nog contracten met een variabel tarief aan. ‘Vanaf 1 januari was het even niet meer mogelijk vaste contracten af te sluiten’, zegt woordvoerster Hellen Smeets. ‘Klanten die voor een vast contract belden, hebben we gevraagd een paar dagen later nog eens contact op te nemen. Vanaf woensdag in de loop van de dag zullen we hen opnieuw vaste contracten aanbieden, maar we gaan het niet actief promoten. Ook eind vorig jaar waren we al gestopt met het promoten van vaste tarieven, maar ze waren wel nog beschikbaar.’
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Daar lijkt het op ja.
En als je belt kun je wel nog een vast tarief krijgen.
Variabele contracten te vergelijken is blijkbaar een onmogelijke opdracht. Volstaat het dan ook niet om de marges (die de leveranciers tellen bovenop de gekozen indices) met elkaar te vergelijken, en de leverancier te nemen met die de kleinste marge aanrekent?
En als je belt kun je wel nog een vast tarief krijgen.
Variabele contracten te vergelijken is blijkbaar een onmogelijke opdracht. Volstaat het dan ook niet om de marges (die de leveranciers tellen bovenop de gekozen indices) met elkaar te vergelijken, en de leverancier te nemen met die de kleinste marge aanrekent?
Ik zit in die situatie, contract in december vervallen. Ik kon enkel nog een driemaandelijks variabel contract afsluiten. Elektriciteitsprijs is nu van 9 cent naar 32 cent per kwh gegaan . Laat ons hopen dat de prijzen zullen zakken vanaf april? .
Ik zou de hoofdschakelaar uitzetten en een experiment starten : 'hoe overleef ik het hier off the grid'.
Ik ga me wassen bij mijn ouders en ik gebruik her en der een microgolfoven om me een tas koffie of thee te maken.
Nog tips ?
Een verhaal van burgerlijke hardhoofdigheid... We steken met zijn allen een stokje voor de hoge prijzen ?
Dat gaat nooit gebeuren, maar laat het iets zijn om van te dromen.
Ik ga me wassen bij mijn ouders en ik gebruik her en der een microgolfoven om me een tas koffie of thee te maken.
Nog tips ?
Een verhaal van burgerlijke hardhoofdigheid... We steken met zijn allen een stokje voor de hoge prijzen ?
Dat gaat nooit gebeuren, maar laat het iets zijn om van te dromen.
Laatst gewijzigd door Perineum op 5 januari 2022, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb vertrouwen in onze minister van energie mevrouw Tine VDb. De prijzen zullen weldra dalen.
Is dat de prijs die je energieleverancier aanrekent ? Of de "gemiddelde prijs" die aan het eind van je verkapte belastingbrief staat ?
OctaPlus heeft mij per 4 augustus 'stilzwijgend' op een nieuw vast jaarlijks contract gezet. Nu, de eindafrekening zou er bijna aankomen, dus ik dacht "Ik kijk het nog even aan - als ik de complete belastingbrief binnen heb is het gemakkelijker vergelijken"
En zie daar: bij hoofdstuk 2 "Energiekost" zie ik inderdaad, dat de prijs van 4,7168 cent/kWh gaat naar 7,5209 cent per kWh.
Maar dan heb ik eens de oefening gemaakt: het totale verbruik aan de oude prijs versus het totale verbruik aan de nieuwe prijs. Het verschil is slechts EUR 208 euro per jaar of EUR 17,33 per maand.
Maar Tinne ging toch ook allerlei cadeautjes uitdelen, zoals een korting van het nettarief van EUR 100 ?
Octaplus stelt zelf voor om het voorschot te verhogen van EUR 115 naar EUR 130 en dat lijkt mij dus correct.
Ja, de prijs is gestegen met 60%. Maar de energiekost is maar een klein stukje van de totale belastingbrief.
Dus waar komen die verhalen van van 'voorschot verhoogd van EUR 100 naar EUR 500' en 'ik moest EUR 1500 bijleggen' ?
Ben ik dan toch op een redelijk goed moment vastgeklikt geworden ?
Blijkbaar wel, als NS2SN van7 naar 23 centime is gegaan.
De geleverde energie (dag) kost 32 cent per kwh bij mij. De jaarschatting is vanaf januari zelfs naar 34 cent per kwh gegaan . Ik heb deze week nog wat aan het vergelijken geweest en dit zijn eigenlijk nog redelijk "goede" tarieven. Andere leveranciers zitten in variabele contracten al tegen de 35 cent per kwh of hoger. Tenzij je een maandelijks contract of een contract met uurtarieven zou nemen. Een vast contract afsluiten ging ook niet meer. Bij mijn huidige leverancier was dit niet meer mogelijk en sinds deze week gaat het opeens wel weer maar dan wel aan nog veel hogere tarieven uiteraard .Dixit schreef: ↑5 januari 2022, 10:46 Is dat de prijs die je energieleverancier aanrekent ? Of de "gemiddelde prijs" die aan het eind van je verkapte belastingbrief staat ?
OctaPlus heeft mij per 4 augustus 'stilzwijgend' op een nieuw vast jaarlijks contract gezet. Nu, de eindafrekening zou er bijna aankomen, dus ik dacht "Ik kijk het nog even aan - als ik de complete belastingbrief binnen heb is het gemakkelijker vergelijken"
En zie daar: bij hoofdstuk 2 "Energiekost" zie ik inderdaad, dat de prijs van 4,7168 cent/kWh gaat naar 7,5209 cent per kWh.
Maar dan heb ik eens de oefening gemaakt: het totale verbruik aan de oude prijs versus het totale verbruik aan de nieuwe prijs. Het verschil is slechts EUR 208 euro per jaar of EUR 17,33 per maand.
Maar Tinne ging toch ook allerlei cadeautjes uitdelen, zoals een korting van het nettarief van EUR 100 ?
Octaplus stelt zelf voor om het voorschot te verhogen van EUR 115 naar EUR 130 en dat lijkt mij dus correct.
Ja, de prijs is gestegen met 60%. Maar de energiekost is maar een klein stukje van de totale belastingbrief.
Dus waar komen die verhalen van van 'voorschot verhoogd van EUR 100 naar EUR 500' en 'ik moest EUR 1500 bijleggen' ?
Ben ik dan toch op een redelijk goed moment vastgeklikt geworden ?
Blijkbaar wel, als NS2SN van7 naar 23 centime is gegaan.
De energiekost is relatief gezien een groter aandeel van de factuur nu dan de distributiekosten, afgaande op de simulaties die ik op mijnenergie heb gemaakt. Zeker indien je zoals ik een "kleine" verbruiker bent.
Dank je ! Dan mag ik heel blij zijn, dat mijn prijs nog op een redelijk moment is vastgeklikt. Dit zijn inderdaad heftige prijsverschillen.
En nu maar hopen dat Octaplus - mijn leverancier - niet omvalt.
En nu maar hopen dat Octaplus - mijn leverancier - niet omvalt.
Dat is m.i. de juiste insteek.
Alleen is het niet tarief = index + marge,
maar tarief = factor * index + extra_marge
Bij mega is die factor bvb 1,1; m.a.w index verhoogd met 10%
dus de marge per MWh bestaat uit een % op de index, en dan nog een vast deel
Ik heb die vergelijking hier al eens uitgewerkt in december voor gas
terminologie: tarief = factor * index + extra
Om te kunnen vergelijken vervang ik 'index' door een 'gestandaardiseerde' waarde, ttz 100€/MWh
Het resultaat van de vergelijking hangt echter slechts heel zwak af van de gebruikte waarde
Zalig, net wat ik zocht. Ik heb je overzicht even overgenomen en bijgewerkt.
Momenteel de goedkoopste: Engie Direct, Elegant, Dats en Trevion. Kort daarachter Energie.be
Niet alle leveranciers vergeleken, voor alle duidelijkheid.
Mooi werk!
Het koppeloton zit dicht bij elkaar.
Je kan trouwens ook lampiris online toevoegen:
Vaste kost 35€, en variabel TTF_S41 + 0,145 c€/kWh (excl. btw).
Als je kijkt naar de marge van de bedrijven,
Moet je uit de aangerekende prijs de groothandelsprijs aardgas (incl. btw) er uit filteren.
Die marge is dan:
vaste vergoeding + ("extra-term" * verbruik) * 1,21
* 1,21 is voor de btw
Dat geeft dan voor bv. Engie direct:
18€ + 0,3c€/kWh * 12000 kWh * 1,21 = 61€
of met MWh (dat rekent veel eenvoudiger/is inzichtelijker vind ik):
18€ + 3€/MWh * 12MWh * 1,21 = 18€ + 43€ = 61€
Dat is 5€/maand, voor administratie en wanbetalers etc
Veel kan er daar toch niet meer aan af zou ik denken.
De marge van een Luminus Comfy is afgaande op uw cijfers 280€, x4
Het koppeloton zit dicht bij elkaar.
Je kan trouwens ook lampiris online toevoegen:
Vaste kost 35€, en variabel TTF_S41 + 0,145 c€/kWh (excl. btw).
Als je kijkt naar de marge van de bedrijven,
Moet je uit de aangerekende prijs de groothandelsprijs aardgas (incl. btw) er uit filteren.
Die marge is dan:
vaste vergoeding + ("extra-term" * verbruik) * 1,21
* 1,21 is voor de btw
Dat geeft dan voor bv. Engie direct:
18€ + 0,3c€/kWh * 12000 kWh * 1,21 = 61€
of met MWh (dat rekent veel eenvoudiger/is inzichtelijker vind ik):
18€ + 3€/MWh * 12MWh * 1,21 = 18€ + 43€ = 61€
Dat is 5€/maand, voor administratie en wanbetalers etc
Veel kan er daar toch niet meer aan af zou ik denken.
De marge van een Luminus Comfy is afgaande op uw cijfers 280€, x4
Begrijp ik het goed dat de formule bij Energie.be gewijzigd is?
In december: https://www.mijnenergie.be/sheets/2021- ... -VL-NL.pdf
In januari: https://energie.blob.core.windows.net/c ... e756f9.pdf
Enig idee wat het meest interessant is, want ook de index werd gewijzigd.