Energieprijzen
Re: Energieprijzen
De index is dezelfde gebleven met aanpassing aan vorig kwartaal. Belpex base load of belpex S21 zijn dezelfde index.
De vaste parameter is wel met 8€/MW toegenomen van 2€ naar 10€. De factor is verhoogd van 1,014 naar 1,103.
Die parameter aanpassingen staan in de kleine lettertjes. Voor de contracten die nu ingaan blijft dit wel de formule.
Voor die contracten van december moet je voor de prijs van Q1 2022 dus die 204,28€/MW in de formule invullen. Prijs van Q1 2022 = 1,014 * 204,28 + 2 = 209,13€ of 253,05€/MW inclu BTW of 25,305 eurocent/KW.
Dat is 25,31 eurocent wat je voor q1 2022 bij energie.be voor dat van vorige maand 't.o.v. 12,52 eurocent in Q4 betaalt. Dat is + 102,32% QoQ.
De vaste parameter is wel met 8€/MW toegenomen van 2€ naar 10€. De factor is verhoogd van 1,014 naar 1,103.
Die parameter aanpassingen staan in de kleine lettertjes. Voor de contracten die nu ingaan blijft dit wel de formule.
Voor die contracten van december moet je voor de prijs van Q1 2022 dus die 204,28€/MW in de formule invullen. Prijs van Q1 2022 = 1,014 * 204,28 + 2 = 209,13€ of 253,05€/MW inclu BTW of 25,305 eurocent/KW.
Dat is 25,31 eurocent wat je voor q1 2022 bij energie.be voor dat van vorige maand 't.o.v. 12,52 eurocent in Q4 betaalt. Dat is + 102,32% QoQ.
Heldere uitleg, bedankt! Het is een beetje omdat ik wat in twijfel ben welk tarief nu aangerekend zal worden vanaf 1 maart (startdatum contract). Op 26 december heb ik een bevestingsmail gekregen met daarin "We wilden je even laten weten dat jouw contract volledig in orde is", met als bijlage de tarieflijst van december en algemene voorwaarden. Een echt contract kun je dit toch niet noemen? Mij lijkt wel dat (gezien de contractduur van een jaar) ik nog onder de formule van december vorig jaar zou moeten vallen vanaf 1 maart 2022 tot eind februari 2023?Tycoon schreef: ↑5 januari 2022, 21:56 De index is dezelfde gebleven met aanpassing aan vorig kwartaal. Belpex base load of belpex S21 zijn dezelfde index.
Ja, die mail met tariefkaart, algemene voorwaarden en uw klantennummer is het contract bij Luminus. Ik veronderstel dat energie.be die werkwijze heeft overgenomen van Luminus. De juiste indexwaarden, tariefkaart en formule vind je in de klantenzone.
Volgens de huidige prijzen was ik dan beter niet overgeschakeld van een vast contract bij Engie aan de prijzen van november (bvb. 11,044 voor gas) naar een variabel contract bij Energie.be. Volgens de prijzen van december was het vast contract van Engie met prijzen van november erg duur (in vergelijking met 6,78 bij Energie.be in december), maar ondertussen zijn de prijzen dus opnieuw hoger (en zou ik 11,92 betalen). Afwachten, zeker...
Desalniettemin nog steeds (voor mij) het beste variabele aanbod van het moment, denk ik.
Desalniettemin nog steeds (voor mij) het beste variabele aanbod van het moment, denk ik.
Je vast tarief van november was al aan de hoge kant, dus volgens mij niet zo erg. Vanaf april zullen de prijzen toch weer zakken van zodra de lente/zomer in aantocht is.
Klopt, maar ik had net zo goed in december een vast contract kunnen afsluiten bij de huidige leverancier (gas aan 8,390) en pas overstappen naar een variabel contract in mei bijvoorbeeld.
Toch niet dit jaar volgens de inspecteur. Ik was daar ook op aan het wachten omdat mijn contract in april afloopt. Zie https://radio2.be/luister/select/de-ins ... og-blijven
Niemand heeft een glazen bol maar ik denk dat we er wel van uit mogen gaan dat het vanaf april lager zal zijn dan nu (hoogste niveau in jaren). Dat we niet snel terug gaan gaan naar de zeer lage tarieven van vorig jaar dat staat ook vast. Ik denk zelfs dat we nooit nog dergelijke lage tarieven zullen hebben, zeker niet indien de regering haar huidige plannen gaat doorvoeren.
Begrijp ik het goed dat leveranciers telkens prijzen hanteren van het vorige kwartaal? In december waren dat die van Q3, in januari van Q4 (van jaar t-1), alsook in februari en maart?
Als ik hier voor elektriciteit de Belpex-spotprijzen opzoek, hebben we tussen 25 december en vandaag een dal gekend. In het hypothetische (en onwaarschijnlijke) geval dit zich voortzet, weerspiegelt zich dit dus pas in lagere prijzen voor consumenten vanaf april? https://www.energiemarktinformatie.nl/b ... art_belpex
Als ik hier voor elektriciteit de Belpex-spotprijzen opzoek, hebben we tussen 25 december en vandaag een dal gekend. In het hypothetische (en onwaarschijnlijke) geval dit zich voortzet, weerspiegelt zich dit dus pas in lagere prijzen voor consumenten vanaf april? https://www.energiemarktinformatie.nl/b ... art_belpex
Sommige tarieven hanteren prijzen van het vorige kwartaal, sommige van de vorige maand, sommige op uurbasis.
Leveranciers hebben soms formules met elk van deze indices. Bv Engie Easy, Direct en Dynamic.
zie ook deze uitleg energieleveranciers-zullen-frauderen-t3 ... ml#p533341
Leveranciers hebben soms formules met elk van deze indices. Bv Engie Easy, Direct en Dynamic.
Bedankt! Ik was in de eerste plaats naar mijn nieuwe leverancier aan het kijken die de prijzen op kwartaalbasis berekent. Als ik het goed begrijp heb je ook bij dergelijke variabele contracten maar 4 prijzen per jaar?woete schreef: ↑6 januari 2022, 16:12 Sommige tarieven hanteren prijzen van het vorige kwartaal, sommige van de vorige maand, sommige op uurbasis.
Als ik even terugkijk op wat ik een maand geleden wist van energiecontracten (quasi niets), moet ik zeggen dat ik het langzamerhand beter begin te begrijpen.
Ik zou echter ook graag eens kijken naar wat de markten voorspellen qua toekomstige prijzen. Hoe doe ik dit best? Aan de hand van futurecontracten?
Ja, bij kwartaal zijn 4 prijzen/jaar. Bij de jaarafrekening tonen ze soms enkel het gemiddelde van die 4 prijzen. Ergens in de details staat dan de deelberekening per kwartaal.
Ja de futures, voor België kan je endex gebruiken als schatting. Voor de huidige maand kan je de belpex spot gebruiken.
Ja de futures, voor België kan je endex gebruiken als schatting. Voor de huidige maand kan je de belpex spot gebruiken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hey,
Ik heb een vraag. Ik zou graag mijn gasverbruik verder laten dalen. Investeer ik dan het best in een lucht-waterpomp of collectoren. Ik heb zopas een nieuwe gasketel laten plaatsen + vloerverwarming.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Ik heb een vraag. Ik zou graag mijn gasverbruik verder laten dalen. Investeer ik dan het best in een lucht-waterpomp of collectoren. Ik heb zopas een nieuwe gasketel laten plaatsen + vloerverwarming.
Alvast bedankt voor jullie reacties