Saxo Investor sommige wereldwijde ETF's kunnen niet aangekocht worden
TIP
Re: Saxo Investor sommige wereldwijde ETF's kunnen niet aangekocht worden
Ja toch best wel, afhankelijk van wat je koopt zou ik de aangifte van de beurstaks als "lastig" tot "bijna ondoenbaar" omschrijven. Voor sommige ETF's weten de banken en brokers zelf niet meer hoeveel beurstaks ze nu precies moeten aanrekenen.
Heb je dan nog nooit beurstaks aangegeven voor je transacties bij Interactive Brokers?
Beweer je dat ik aan belastingsontduiking doe?JW1 schreef: ↑6 januari 2022, 14:13Ja toch best wel, afhankelijk van wat je koopt zou ik de aangifte van de beurstaks als "lastig" tot "bijna ondoenbaar" omschrijven. Voor sommige ETF's weten de banken en brokers zelf niet meer hoeveel beurstaks ze nu precies moeten aanrekenen.
Heb je dan nog nooit beurstaks aangegeven voor je transacties bij Interactive Brokers?
Bij aandelen reken je 0,35%; daar is weinig discussie over. Voor ETF's zijn er twee tarieven, ik volg meestal het tarief dat Bolero aanrekent (en kijk het ook eens na op de lijst van de FSMA). Voor mijn ETF's is dat steeds 0,12%. Je vult gewoon elke 2 maanden het aantal transacties, het bedrag, en de belasting in op het formulier, stuurt die op via e-mail, en doet de overschrijving. Duurt maximaal 5 minuten.
Waar beweer ik dat
Leek daar wat naar te hinten. Maar goed, het antwoord is dat ik vooralsnog vooral voor aandelen heb gedaan, alsook voor een enkele ETF waar geen vergissing mogelijk was.Heb je dan nog nooit beurstaks aangegeven voor je transacties bij Interactive Brokers?
iemand een idee waar deze drie ETF's kunnen aangekocht worden
bij Saxo documenten KID niet beschikbaar
iShares Electric Vehicles and Driving Technology Ucits ETF
iShares Self-Driving EV and Tech ETF
KraneShares Electric Vehicles and Future Mobility Index ETF
bij Saxo documenten KID niet beschikbaar
iShares Electric Vehicles and Driving Technology Ucits ETF
iShares Self-Driving EV and Tech ETF
KraneShares Electric Vehicles and Future Mobility Index ETF
Dag,
ik vind iShares Electric Vehicles and Driving Technology Ucits ETF IE00BGL86Z12 terug bij DeGiro (met KIID documenten in NLen Eng)
de andere 2 niet
De laatste twee zijn Amerikaanse ETF's en die mogen niet verkocht worden in Europa aan retailklanten. Eventueel wel aan te schaffen via opties of door een account aan te maken bij een Amerikaanse broker als Tastyworks, maar beide lijken mij niet aangewezen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is iedereen weggelopen bij Saxo of zijn de problemen met onbeschikbare ETFs door ontbrekende KIIDs ondertussen opgelost ?
Er is nog altijd geen witte rook in deze zaak.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
De Ishares msci World SRI (acc) die noteert in Amsterdam onder het symbool SUSW is evenmin te verkrijgen via Saxo. Geen kid beschikbaar.
De KiD in het Nederlands vind je hier, via ishares Nederland: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... ckerSearch
Als ze enkel zoeken via ishares België heb je pech, de ETF is niet in België geregistreerd. De ETF is wel in Frankrijk geregistreerd, zie https://www.blackrock.com/fr/particulie ... ckerSearch
De ETF is maar sinds 3 september 2021 op Eurnext AMS beschikbaar, daarom mogelijk niet liquide genoeg voor de Mifid II best execution verplichting bij retail klanten.
De primary EUR notering van de ETF is op LSE sinds oktober 2017.
Saxo heeft verklaard dat ze fondsen die niet in België geregistreerde zijn niet willen aanbieden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok, dus m.a.w.:
Voor ETFs moet je zeker *niet* bij Saxo zijn, want de meeste ETFs die je als Belg wil, zijn er die *niet* in België geregistreerd zijn.
Snapt Saxo dat niet of mis ik iets ?!?
https://www.home.saxo/nl-be/products/etf
Bij Saxo Bank kunt u kiezen uit een zeer compleet assortiment ETF’s.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zelfs hun demo voor NL-BE toont SUSW:
Dank voor de reacties.
Het blijft moeilijk te begrijpen waarom Saxo deze duurzame ETF, met 5 sterren volgens de Morningstar rating, nergens (ook niet in Frankfurt of Londen) te koop stelt 'omdat er geen kid beschikbaar is'.
Bij mijn andere (tweederangs)broker is er wel degelijk een kid in NL, FR en Engels beschikbaar en kan ik deze etf verkrijgen in Frankfurt, weliswaar aan een meer dan dubbele transactiekost en zonder zicht op het orderboek.
Bij een registratie in België van deze etf, hoeft het voor mij niet meer.
De laatste weken is deze ETF wat in waarde gedaald door de sectorrotatie weg van groei/tech-aandelen.
Het blijft moeilijk te begrijpen waarom Saxo deze duurzame ETF, met 5 sterren volgens de Morningstar rating, nergens (ook niet in Frankfurt of Londen) te koop stelt 'omdat er geen kid beschikbaar is'.
Bij mijn andere (tweederangs)broker is er wel degelijk een kid in NL, FR en Engels beschikbaar en kan ik deze etf verkrijgen in Frankfurt, weliswaar aan een meer dan dubbele transactiekost en zonder zicht op het orderboek.
Bij een registratie in België van deze etf, hoeft het voor mij niet meer.
De laatste weken is deze ETF wat in waarde gedaald door de sectorrotatie weg van groei/tech-aandelen.