overhevelen stortingen naar goedkopere bank
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
overhevelen stortingen naar goedkopere bank
Ik heb langetermijnsparen bij KBC (Home & Long Term Plan).
Hun instapkosten kosten zijn zeer hoog.
Met de huidige intresten (0,5%, ooit begonnen aan 2,50 %) duurt het meer dan 10 jaar vooraleer die terugverdiend zijn
a) Kan men gewoon bij een tweede bank een andere Langetermijnsparen formule opstarten (sommige andere banken hebben 0 % instapkosten!)
b) zo ja: mijn eerste stortingen bij KBC zijn vanaf januari 2012 (het maximum dat toen gold, nl. 2.200 euro).
Was het niet zo dat een storting voor Langetermijnsparen minstens 10 jaar moesten blijven staan om die storting te kunnen inbrengen in de belastingaangifte om een belastingvermindering te bekomen ?
(ter info: ik heb geen hypotheeklening meer en ook geen pensioensparen (> 65 jr) meer, dus langetermijnsparen is mijn enige manier om een fiscaal voordeel te genieten)
Als ik dan in januari 2023, het bedrag dat ik in 2012 stortte (en dat er dan dus zeker 10 jaar (2013 t/m 2022) heeft gestaan) af haal van de KBC Langetermijnsparenrekening en stort bij die tweede bank met een langetermijnsparen formule met instapkosten 0%, is dat een goed idee ?
Zo ja, dan kan ik in 2024, het bedrag gestort in 2013 afhalen en storten bij die tweede bank, enzovoort
dank voor elke verduidelijkingen
Hun instapkosten kosten zijn zeer hoog.
Met de huidige intresten (0,5%, ooit begonnen aan 2,50 %) duurt het meer dan 10 jaar vooraleer die terugverdiend zijn
a) Kan men gewoon bij een tweede bank een andere Langetermijnsparen formule opstarten (sommige andere banken hebben 0 % instapkosten!)
b) zo ja: mijn eerste stortingen bij KBC zijn vanaf januari 2012 (het maximum dat toen gold, nl. 2.200 euro).
Was het niet zo dat een storting voor Langetermijnsparen minstens 10 jaar moesten blijven staan om die storting te kunnen inbrengen in de belastingaangifte om een belastingvermindering te bekomen ?
(ter info: ik heb geen hypotheeklening meer en ook geen pensioensparen (> 65 jr) meer, dus langetermijnsparen is mijn enige manier om een fiscaal voordeel te genieten)
Als ik dan in januari 2023, het bedrag dat ik in 2012 stortte (en dat er dan dus zeker 10 jaar (2013 t/m 2022) heeft gestaan) af haal van de KBC Langetermijnsparenrekening en stort bij die tweede bank met een langetermijnsparen formule met instapkosten 0%, is dat een goed idee ?
Zo ja, dan kan ik in 2024, het bedrag gestort in 2013 afhalen en storten bij die tweede bank, enzovoort
dank voor elke verduidelijkingen
Re: overhevelen stortingen naar goedkopere bank
Ja, je kan bij een andere bank een contract starten. Je kan maar één contract fiscaal inbrengen.
Neen niet elke storting maar uw contract moet 10jaar lopen, zie https://www.kbc.be/particulieren/nl/pen ... -plan.html
Uw stortingen van 2012 blijven wel aan 2.5% belegd tot aan de vervaldag. Je stortingen vanaf september 2019 zijn aan 0.5% Je kan gedeeltelijk afkopen maar hou rekening met de kosten en de door u gekozen vervaldag. Vraag aan KBC wanneer je kosteloos kan afkopen.
Werd de 10% eindbelasting reeds ingehouden?
Neen niet elke storting maar uw contract moet 10jaar lopen, zie https://www.kbc.be/particulieren/nl/pen ... -plan.html
Uw stortingen van 2012 blijven wel aan 2.5% belegd tot aan de vervaldag. Je stortingen vanaf september 2019 zijn aan 0.5% Je kan gedeeltelijk afkopen maar hou rekening met de kosten en de door u gekozen vervaldag. Vraag aan KBC wanneer je kosteloos kan afkopen.
Werd de 10% eindbelasting reeds ingehouden?
Hoelang sparen?
Je kiest zelf hoe lang je wilt sparen in het KBC Home & Long-Term Plan. Het contract loopt minstens 10 jaar en kan ten vroegste eindigen op je 65e verjaardag. De spaarverzekering eindigt bij het overlijden van de verzekerde.
Spaar hierin dus geld dat je voor een langere termijn kunt missen. Je bouwt hiermee op een flexibele en fiscaal vriendelijke manier een mooi spaarpotje op voor je pensioen.
Fiscaliteit bij uitkering
Hou er rekening mee dat het spaartegoed belastbaar is, vanaf het moment dat je fiscaal voordeel genoten hebt
•Meestal een eenmalige anticipatieve heffing van 10% die wordt geheven op je 60e verjaardag (of op de 10e verjaardag van het contract als je na je 55e het contract afsluit)
•Als je zou overlijden voor de einddatum van het contract, is het uitgekeerd bedrag belastbaar in de personenbelasting aan ditzelfde lage tarief
•Vroegtijdig je spaartegoed opvragen is mogelijk, maar is fiscaal nadelig
Tarieven
Uitstapkosten bij vervroegde opname 5% maximaal
Het percentage uitstapkosten daalt gedurende de laatste 5 jaar van het contract met 1%. Je betaalt geen uittredingskosten bij wettelijke pensionering, bij vervroegde pensionering of bij brugpensionering en op voorwaarde dat het contract al ten minste 10 jaar loopt.
•Minimaal spaarbedrag per jaar is 288 euro (inclusief taks en kosten)
•Minimaal spaarbedrag per maand is 25 euro (inclusief taks en kosten)
•Maximale storting op jaarbasis is 2.350 euro, en beperkt in functie van je beroepsinkomen of pensioen en je individuele situatie
Laatst gewijzigd door Tycoon op 6 januari 2022, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: overhevelen stortingen naar goedkopere bank
Het meest eenvoudige laat het Kbc contract inslapen.
Dan hangt het van uw huidige leeftijd af.(of fiscaal voordeel nog kan behaald worden in nieuw contract)
Afkopen wil zeggen dat de afkoopsom volgend jaar bij uw inkomen wordt geteld.
Gewoon nieuw contract starten bij andere maatschappij.
Bij andere bank is van regen in de drup waarschijnlijk.(zie hier spaargids lts)
En zorg ervoor dat stortingen eventueel mogelijk zijn tot 80j of ouder.
Dus lts als op pensioen met belasting vermindering, hier ook weer afhankelijk van inkomen.
Succes
Vermeld huidige ouderdom veel gerichter advies is dan mogelijk.
Estate Guru believer.