Corona-virus.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Corona-virus.
Tuurlijk is niet iedereen tegen telewerk. Ik heb ook nooit het tegendeel beweert, maar verschillende studies hebben al aangetoond dat er maar heel weinig tot geen voordelen verbonden zijn aan telewerk. De enige reden dat de regering hier elke keer terug naar verwijst is omdat de vakbonden hiervoor staan te springen en alle andere sectoren naar de raad van state stappen als de maatregelen hun niet aanstaan.
Ik vind het zelfs hallucinant dat het GEMS denkt dat van 80% naar 100% telewerk gaan dan ook maar enige impact zal hebben op de besmettingscijfers. Ik denk nog altijd dat vandaag slechts 10 à 15% van de mensen die kunnen thuiswerken effectief in dat 80% regime thuiswerk zitten. Veem nuttiger zou zijn om effectief controles te gaan uitoefenen bij hoofdkantoren van grote bedrijven. Om er maar 2 te noemen: ga is kijken op de hoofdkantoren van Colruyt en Delhaize. Uit ondervinding kan ik zeggen dat die regel van 80% daar compleet onderuit gehaald wordt. Ik geloof niet dat zij een uitzondering zijn. De meeste bedrijven hebben het compleet gehad met het jojo-nonsens beleid. Ik ben tijdens Corona zelfs van werkgever veranderd omdat corona ervoor heeft gezorgd dat ik geen enkele band meer had met mijn vroegere werkgever. 100% thuiswerken was zielloos, elke vorm van creativiteit gaat verloren, er ontstaan geen spontane discussies, er is gewoon niks meer. Sociale contacten online onderhouden, werkt misschien voor een heel kleine minderheid, maar ik heb vooral gemerkt dat het een verplicht nummer wordt waar de meesten zelfs niet meer aan mee doen. Online aperitieven is waarschijnlijk de meest dwaze uitvinding aller tijden.
Ik heb zeker begrip dat bepaalde mensen liever volledig thuis zitten, maar ik vind het persoonlijk zeer vreemd dat mensen hiervoor bewust zouden kiezen. De mensen die ik ken die liefst volledig van thuis werken zijn veelal 45 plussers die enkel werken om geld binnen te brengen en het als een verplicht onderdeel van het leven zien, zonder veel toegevoegde waarde; Uiteraard zijn er uitzonderingen, en respect voor ieders mening hoor. Ik ben blij vandaag in een bedrijf te werken waar iedereen vrijwillig 3 dagen terug zal willen komen wanneer het mag.
Het GEMS is de pedalen compleet kwijt en heeft geen enkele voeling met de voorstellen die ze op tafel leggen. Onze regering maakt een heel slechte beurt de laatste maanden, maar de complete willekeur waarmee het GEMS maatregelen voorstelt, helpt absoluut niet.
Ik vind het zelfs hallucinant dat het GEMS denkt dat van 80% naar 100% telewerk gaan dan ook maar enige impact zal hebben op de besmettingscijfers. Ik denk nog altijd dat vandaag slechts 10 à 15% van de mensen die kunnen thuiswerken effectief in dat 80% regime thuiswerk zitten. Veem nuttiger zou zijn om effectief controles te gaan uitoefenen bij hoofdkantoren van grote bedrijven. Om er maar 2 te noemen: ga is kijken op de hoofdkantoren van Colruyt en Delhaize. Uit ondervinding kan ik zeggen dat die regel van 80% daar compleet onderuit gehaald wordt. Ik geloof niet dat zij een uitzondering zijn. De meeste bedrijven hebben het compleet gehad met het jojo-nonsens beleid. Ik ben tijdens Corona zelfs van werkgever veranderd omdat corona ervoor heeft gezorgd dat ik geen enkele band meer had met mijn vroegere werkgever. 100% thuiswerken was zielloos, elke vorm van creativiteit gaat verloren, er ontstaan geen spontane discussies, er is gewoon niks meer. Sociale contacten online onderhouden, werkt misschien voor een heel kleine minderheid, maar ik heb vooral gemerkt dat het een verplicht nummer wordt waar de meesten zelfs niet meer aan mee doen. Online aperitieven is waarschijnlijk de meest dwaze uitvinding aller tijden.
Ik heb zeker begrip dat bepaalde mensen liever volledig thuis zitten, maar ik vind het persoonlijk zeer vreemd dat mensen hiervoor bewust zouden kiezen. De mensen die ik ken die liefst volledig van thuis werken zijn veelal 45 plussers die enkel werken om geld binnen te brengen en het als een verplicht onderdeel van het leven zien, zonder veel toegevoegde waarde; Uiteraard zijn er uitzonderingen, en respect voor ieders mening hoor. Ik ben blij vandaag in een bedrijf te werken waar iedereen vrijwillig 3 dagen terug zal willen komen wanneer het mag.
Het GEMS is de pedalen compleet kwijt en heeft geen enkele voeling met de voorstellen die ze op tafel leggen. Onze regering maakt een heel slechte beurt de laatste maanden, maar de complete willekeur waarmee het GEMS maatregelen voorstelt, helpt absoluut niet.
Helemaal eens.
Wel goed dat de regeringen het voorbije halfjaar de strenge wereldvreemde adviezen van de Gems vakkundig milderden. Geregeld met nieuwe kemels, maar toch. Ik was na de meeste laatste overlegcomités soms eerder opgelucht dat de soep niet zo heet gegeten werd als de Gems ze opdiende.
Wel goed dat de regeringen het voorbije halfjaar de strenge wereldvreemde adviezen van de Gems vakkundig milderden. Geregeld met nieuwe kemels, maar toch. Ik was na de meeste laatste overlegcomités soms eerder opgelucht dat de soep niet zo heet gegeten werd als de Gems ze opdiende.
Goed voor jou dat je 3 dagen per week bij je werkgever mag gaan werken. Goed voor mij dat ik 4 dagen per week mag thuiswerken. Laat iedereen de vrije keuze ...Jiraisking schreef: ↑7 januari 2022, 09:19 Tuurlijk is niet iedereen tegen telewerk. Ik heb ook nooit het tegendeel beweert, maar verschillende studies hebben al aangetoond dat er maar heel weinig tot geen voordelen verbonden zijn aan telewerk. De enige reden dat de regering hier elke keer terug naar verwijst is omdat de vakbonden hiervoor staan te springen en alle andere sectoren naar de raad van state stappen als de maatregelen hun niet aanstaan.
Bij het vorige overlegcomité - waarbij de cultuursector plots moest sluiten - was het nochtans omgekeerd: de GEMS had dit niet aanbevolen maar de politiek had dit toch beslist.woete schreef: ↑7 januari 2022, 09:49 Helemaal eens.
Over de zin en onzin van vele van die maatregelen kan je discussiëren. Ik hoop dat we meer en meer evolueren naar (vrijblijvende) adviezen in plaats van (verplichte) maatregelen. Of toch zeker voor gevaccineerden ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Was hypothetisch, want helaas hebben we de vrije keuze niet door het complete wanbeleid van GEMS/regering die ons niet toelaat onze job goed uit te voeren
-
- Hero Member
- Contacteer:
De evolutie die we doormaken is dat adviezen vrijblijvend worden wanneer men niet in staat is ze 1) te controleren 2) ze heel goed weten dat quasi niemand ze volgt. Vrijblijvende regels hebben geen enkele betekenis en al helemaal geen enkel nut. Ofwel maak je een duidelijk kader met duidelijke regels, ofwel niks, alles ertussen is inefficient en wekt enkel frustratie op bij de weinigen die ze wel opvolgen.m-peeters schreef: ↑7 januari 2022, 10:06Bij het vorige overlegcomité - waarbij de cultuursector plots moest sluiten - was het nochtans omgekeerd: de GEMS had dit niet aanbevolen maar de politiek had dit toch beslist.woete schreef: ↑7 januari 2022, 09:49 Helemaal eens.
Over de zin en onzin van vele van die maatregelen kan je discussiëren. Ik hoop dat we meer en meer evolueren naar (vrijblijvende) adviezen in plaats van (verplichte) maatregelen. Of toch zeker voor gevaccineerden ...
Ik heb het geluk mijn job even goed - zoniet nog beter - van thuis uit te kunnen doen ...Jiraisking schreef: ↑7 januari 2022, 10:14Was hypothetisch, want helaas hebben we de vrije keuze niet door het complete wanbeleid van GEMS/regering die ons niet toelaat onze job goed uit te voeren
Ik zie het eerder zo: als de GEMS of overheid ziet dat het aantal besmettingen sterk gaat stijgen de komende weken (zoals nu het geval is met Omikron) dan kan ze de bevolking waarschuwen en adviseren om bepaalde zaken te doen (bv. minder het openbaar vervoer nemen, drukke binnenruimtes zoals shoppingcentra vermijden ...). Iedereen beslist dan zelf of hij of zij dit doet.Jiraisking schreef: ↑7 januari 2022, 10:16De evolutie die we doormaken is dat adviezen vrijblijvend worden wanneer men niet in staat is ze 1) te controleren 2) ze heel goed weten dat quasi niemand ze volgt. Vrijblijvende regels hebben geen enkele betekenis en al helemaal geen enkel nut. Ofwel maak je een duidelijk kader met duidelijke regels, ofwel niks, alles ertussen is inefficient en wekt enkel frustratie op bij de weinigen die ze wel opvolgen.m-peeters schreef: ↑7 januari 2022, 10:06
Bij het vorige overlegcomité - waarbij de cultuursector plots moest sluiten - was het nochtans omgekeerd: de GEMS had dit niet aanbevolen maar de politiek had dit toch beslist.
Beter dat dan "duidelijke verbodsregels", zoals sluiting van horeca, sluiting van binnenspeeltuinen, sluiting van de ganse cultuursector ... maatregelen die dan toch alleen maar tot frustraties leiden en waarvan het effect niet gekend is (althans het gezondheidseffect, in tegenstelling tot de negatieve financiële of economische impact).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Blij voor jou, helaas heb ik al meermaals moeten vast stellen dat dit uitzonderingen zijn ...m-peeters schreef: ↑7 januari 2022, 10:22Ik heb het geluk mijn job even goed - zoniet nog beter - van thuis uit te kunnen doen ...Jiraisking schreef: ↑7 januari 2022, 10:14
Was hypothetisch, want helaas hebben we de vrije keuze niet door het complete wanbeleid van GEMS/regering die ons niet toelaat onze job goed uit te voeren
+1Jiraisking schreef: ↑7 januari 2022, 09:19 100% thuiswerken was zielloos, elke vorm van creativiteit gaat verloren, er ontstaan geen spontane discussies, er is gewoon niks meer. Sociale contacten online onderhouden, werkt misschien voor een heel kleine minderheid, maar ik heb vooral gemerkt dat het een verplicht nummer wordt waar de meesten zelfs niet meer aan mee doen. Online aperitieven is waarschijnlijk de meest dwaze uitvinding aller tijden.
Right on bro!
Nu ben ik wel eens benieuwd welke "creatieve" beroepen jullie uitoefenen. Beroepen die een groepsdynamiek en spontane discussie nodig hebben om tot goede resultaten te komen en die je dus niet van thuis uit of digitaal kunt uitoefenen.JW1 schreef: ↑7 januari 2022, 14:12+1Jiraisking schreef: ↑7 januari 2022, 09:19 100% thuiswerken was zielloos, elke vorm van creativiteit gaat verloren, er ontstaan geen spontane discussies, er is gewoon niks meer. Sociale contacten online onderhouden, werkt misschien voor een heel kleine minderheid, maar ik heb vooral gemerkt dat het een verplicht nummer wordt waar de meesten zelfs niet meer aan mee doen. Online aperitieven is waarschijnlijk de meest dwaze uitvinding aller tijden.
Right on bro!
Ik heb geen ervaring met de materie maar geef toch enkele mogelijke factoren:
- te weinig afleiding thuis
- teveel tijd voor te weinig werk
- teveel afleiding thuis waardoor je liever met je collega's opgescheept zit dan met je thuissituatie
- nood aan contacten op het werk, wegens te weinig er buiten
- liever 2 uur pendelen en 'iets' zien dan nog eens 2 uur tegen dezelfde muren zitten opkijken
- aanhouderij
- graag mensen (bezig) zien
Enfin, ik geef er maar enkele die snel in me opkomen. De meest sociale mensen die ik ken, kiezen met alle plezier voor thuiswerk. Het zijn ook allemaal creatieve personen.
- teveel afleiding thuis waardoor je liever met je collega's opgescheept zit dan met je thuissituatie
- liever 2 uur pendelen en 'iets' zien dan nog eens 2 uur tegen dezelfde muren zitten opkijken
- aanhouderij
Enfin, ik geef er maar enkele die snel in me opkomen. De meest sociale mensen die ik ken, kiezen met alle plezier voor thuiswerk. Het zijn ook allemaal creatieve personen.
Laatst waren 2 collega's aan het praten en een vroeg hulp over een bepaalde situatie, en toevallig had ik ooit een project gedaan waardoor ik ook kon helpen (beter dan mijn andere collega).
Hadden we toen van thuis gewerkt, had mijn collega dat nooit geweten of gevraagd aan mij, het is maar dankzij dat we op bureau waren, dat ik kon tussenkomen in het gesprek en dat we vooruit gingen.
Fysieke aanwezigheid is gewoon superieur voor het bedrijf...
Hadden we toen van thuis gewerkt, had mijn collega dat nooit geweten of gevraagd aan mij, het is maar dankzij dat we op bureau waren, dat ik kon tussenkomen in het gesprek en dat we vooruit gingen.
Fysieke aanwezigheid is gewoon superieur voor het bedrijf...
Punt 1 en 3 denk ik vooral. Zelden meer koppels uit elkaar weten gaan dan tijdens de lockdown. Als je hele dagen op elkaars lip zit, dikwijls met jengelende kinderen dan worden de kleine kantjes dikwijls onoverkomelijke problemen.pukkie007 schreef: ↑7 januari 2022, 16:40 Ik heb geen ervaring met de materie maar geef toch enkele mogelijke factoren:
- aanhouderij
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt helemaal Aerolla. Dit is exact de reden waarom thuiswerk in de meeste jobs (die niet uit puur repetitieve taken bestaan) gelijk staat aan tijdverlies en inefficiëntie.
Ik beantwoord aan geen enkele van je mogelijke factoren, en zou veel liever 3-4 dagen per week naar kantoor gaan dan van thuis werken. En zo zijn er enorm veel denk ik Maar nogmaals: veel heeft met leeftijd te maken, 35 plussers staan hier compleet anders tegenover dan -35 jarigen, dus dat verklaart waarom meningen hier mogelijks botsen.
Enfin, dus al je "factoren" zijn argumenten waarom de mens van thuis zou moeten werken en kantoorgebouwen compleet overbodig zijn. De meest sociale mensen die ik ken, zouden nooit een job kunnen uitoefenen waarbij ze uberhaupt verplicht worden om van thuis te werken De meest sociale mensen bij ons op het werk hebben de afgelopen 2 jaar psychologische begeleiding gekregen omdat thuiswerken iets "onmogelijk" werd voor hen.pukkie007 schreef: ↑7 januari 2022, 16:40 Ik heb geen ervaring met de materie maar geef toch enkele mogelijke factoren:
- aanhouderij
Ik beantwoord aan geen enkele van je mogelijke factoren, en zou veel liever 3-4 dagen per week naar kantoor gaan dan van thuis werken. En zo zijn er enorm veel denk ik Maar nogmaals: veel heeft met leeftijd te maken, 35 plussers staan hier compleet anders tegenover dan -35 jarigen, dus dat verklaart waarom meningen hier mogelijks botsen.