Energieleveranciers zullen frauderen
Re: Energieleveranciers zullen frauderen
Ongehoord … en als ik me het recente interview met de CEO van Mega (Michael Corhay) herinner, waarbij hij alles minimaliseerde en bijna de schuld voor de hoge facturen bij de klagende klanten legde, dan ben ik blij dat ik niet meer bij Mega zit. De arrogantie van de CEO straalt af op de rest van de firma.BDE86 schreef: ↑8 januari 2022, 07:19 Wederom een mailtje ontvangen van Mega met het voorstel om voorschotten te verhogen.
Vorig jaar betaalden we 86€ voor gas en elektriciteit. Mega verhoogde dit naar 320€. Zelf verlaagd naar 250€. Nu een voorstel om ons voorschot naar 520€ te brengen, uiteraard geweigerd.
Ik zal anders aan mijn werkgever vragen dat ze in de toekomst mijn loon rechtstreeks aan Mega overschrijven.
Ik vrees dat Mega, net zoals Elegant en Vlaamse Energieleverancier, een start-up is waarvan de stichters een portefeuille aan klanten wil opbouwen om die daarna te verkopen aan een grote speler. Stijn Lenaerts heeft het zo gedaan met Elegant en wou het ook met VEL doen, Michael Corhay is vermoedelijk hetzelfde van plan met Mega.
Mega zit in de rode cijfers maar intussen wordt Michael Corhay schatrijk via zijn andere ondernemingen (Happy Bees, Gang of Geeks … ) die diensten leveren aan Mega.
O ja, ook Bruno Venanzi, voorzitter van voetbalclub Standard Luik, heeft deze methode al eens toegepast. Hij heeft Lampiris opgericht en na enkele jaren met veel winst doorverkocht aan Total.
Vtm nieuws 07.01.2022
https://vtm.be/vtmgo/afspelen/e029a58cd ... 726f1cbfb7
Vanaf 17:25
(je moet hiervoor wel een, gratis, account hebben)
Bedankt!
Da's duidelijk, diegene die vorig jaar een vast contract hebben afgesloten voor 2 of 3 jaar hebben nog even uitstel van executie, tenminste als ze zich bij de leverancier niet per ongeluk vergissen en een nieuw, duurder contract proberen aan te smeren. De rest is het haasje en mag vroeg of laat dokken
Da's duidelijk, diegene die vorig jaar een vast contract hebben afgesloten voor 2 of 3 jaar hebben nog even uitstel van executie, tenminste als ze zich bij de leverancier niet per ongeluk vergissen en een nieuw, duurder contract proberen aan te smeren. De rest is het haasje en mag vroeg of laat dokken
Puur qua prijs eurocent zit dat nog wel goed vermoedt ik. Als ik mijn verbruik ingeef op mijnenergie zie ik veel hogere waarden.
Sinds 1 augustus zit ik variabele na groepsaankoop met nog steeds prijskaart juni 2021 volgens de contractgegevens online.
Elektriciteit
Dag 9.19c€/kwh
Nacht 6.86c€/kwh
Vaste vergoeding 75€
Gas
3c€/kwh
Vaste vergoeding 75€
Wat ik nu teveel betaal krijg ik binnenkort terug, als ze niet failliet gaan. Maar ze moeten ook niet overdrijven eh.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Ben je wel zeker dat je de laatste maanden volgens de tariefkaart van juni 2021 gefactureerd wordt?
Als ik naar mijn contracten ga, staat er bij:
Begin : 1/8/2020
Duur : 1 jaar
100% groene elektriciteit group ( variabele prijs)
Aardgas group (variabele prijs tff103)
En als ik daarop klik opent die prijskaart van juni 2021.
Begin : 1/8/2020
Duur : 1 jaar
100% groene elektriciteit group ( variabele prijs)
Aardgas group (variabele prijs tff103)
En als ik daarop klik opent die prijskaart van juni 2021.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Ik zou toch eens de huidige indexwaarde in de formule van uw contract steken. Dan weet je wat de prijs per periode is en weet je wat eventueel moet bijbetalen of terugkrijgen in die periode aan energiekost.
Zo staat in de kleine lettertjes van Octa+ Smart variabel elektriciteit dat de prijs maandelijks wordt aangepast o.b.v. de index van de maand van levering. Zie: https://files.octaplus.be/tariffs/E_OCT ... _VL_NL.pdf
Om de prijs voor de maand augustus te kennen moet je dan de Belpex S21 index van augustus in de formule invullen, zie: https://files.octaplus.be/tariffs/param ... lek_nl.pdf
Idem voor Octa+ Smart variabel aardgas, o.b.v. ZTPS41 maand van levering, Zie https://files.octaplus.be/tariffs/G_OCT ... _VL_NL.pdf en de index https://files.octaplus.be/tariffs/param ... gas_nl.pdf
https://www.octaplus.be/nl/elektricitei ... /tarieven/
PS: Facturatie aan index maand/kwartaal van levering staat in de meeste contracten. De getoonde prijs op de fiche is die van de voorgaande maand/kwartaal. Wat niet veranderd is de formule die ligt voor de periode van 1 jaar vast.
Zo staat in de kleine lettertjes van Octa+ Smart variabel elektriciteit dat de prijs maandelijks wordt aangepast o.b.v. de index van de maand van levering. Zie: https://files.octaplus.be/tariffs/E_OCT ... _VL_NL.pdf
Om de prijs voor de maand augustus te kennen moet je dan de Belpex S21 index van augustus in de formule invullen, zie: https://files.octaplus.be/tariffs/param ... lek_nl.pdf
Idem voor Octa+ Smart variabel aardgas, o.b.v. ZTPS41 maand van levering, Zie https://files.octaplus.be/tariffs/G_OCT ... _VL_NL.pdf en de index https://files.octaplus.be/tariffs/param ... gas_nl.pdf
https://www.octaplus.be/nl/elektricitei ... /tarieven/
PS: Facturatie aan index maand/kwartaal van levering staat in de meeste contracten. De getoonde prijs op de fiche is die van de voorgaande maand/kwartaal. Wat niet veranderd is de formule die ligt voor de periode van 1 jaar vast.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Mega heeft gisteren de nieuwe tarieven voor januari online gezet, tarieven voor group aardgas en group elektriciteit zijn een pak hoger dan wat je hierboven post. Ook de tariefformule voor aardgas is gewijzigd, deze is nu exclusief BTW: ZTPs41 x 1,10 + 0,8 c€/kWh, dat wijzigen van tariefformule is trouwens iets wat bij Mega voortdurend gebeurd. De ZTP index voor januari is €75,55/MWh maar laat u daar niet door vangen, dit contract wordt drie maandelijks aangepast en zoals te lezen in de kleine lettertjes weet je pas op het eind van voorbije 3 maand wat de prijs was.
De ZTP en TTF index prijzen voor oktober, november en december vind je eveneens terug op die elexys site en liggen gemiddeld een pak hoger dan die €75,55 waarmee Mega nu adverteert.De variabele prijs van aardgas wordt per kwartaal geïndexeerd. Het is gebaseerd op het SLP S41 gewogen gemiddelde (gepubliceerd door synergid) van de dagelijkse ZTP Day Ahead-bijdragen tijdens het leveringskwartaal, zoals beschikbaar op de PEGAS-website. De waarden van de ZTP Day Ahead index-parameter zijn pas aan het einde van het betreffende kwartaal bekend.
BTW; de TTF index voor januari is € 77,6, wellicht daarom dat Mega nu de ZTP in zijn formule steekt.
Kortom alles is heel transparant en wellicht geheel wettelijk maar je weet absoluut niet hoeveel je kWh gas die je op dit moment verbruikt nu echt zal kosten, en om je gerust te stellen, dat is bij andere variabele contracten eveneens het geval
Inderdaad, geen hol duidelijkheid.
Bedankt voor de verduidelijking!
Mbt extra kost die octa+ aanrekent aan eigenaars zonnepanelen:
uit hln.be: https://www.hln.be/geld/energieleveranc ... 7df/[quote]
Energieleverancier Octa+ rekent eenzijdig extra kost aan bij eigenaars zonnepanelen: “Misleidende informatie”
Energieleverancier Octa+ rekent eigenaars van zonnepanelen sinds begin dit jaar extra kosten aan. Het gaat in sommige gevallen zelfs tot meer dan 200 euro extra per jaar. Dat ontdekte de onderzoeksredactie van Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws. Klanten worden verwittigd, maar krijgen geen andere keuze. Wie weigert, moet maar een andere leverancier zoeken. Volgens de federale ombudsman gaat het om “misleidende informatie”. De economische inspectie onderzoekt de zaak.
Jonas Muylaert 14-01-22, 10:03
Heel wat klanten van Octa+ kregen de afgelopen weken een brief in de bus. Vanaf 1 januari moeten ze een bijkomende kost betalen voor hun zonnepanelen. De kost hangt af van het aantal zonnepanelen en kan oplopen tot meer dan 200 euro per jaar. Octa+ voert de maatregel in bij zowel nieuwe contracten als bestaande contracten. Het gaat dus om een eenzijdige wijziging, waar klanten niets tegen in te brengen hebben.
Volgens Octa+ gaat het om zogenaamde ‘onevenwichtstarieven’. Tarieven die de energieleveranciers moeten betalen aan Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet, om het onevenwicht op het net te herstellen. Dat onevenwicht ontstaat omdat eigenaars van zonnepanelen soms overtollige zonne-energie op het net steken, en anderzijds energie afnemen van het net wanneer de zon niet schijnt. Die tarieven zijn de afgelopen maanden sterk gestegen door de hogere energieprijzen. Octa+ rekent die hogere tarieven nu rechtstreeks door aan de klanten met zonnepanelen die nog beschikken over een terugdraaiende teller.
“Dat kan niet zomaar”, reageert de federale ombudsman Energie, Eric Houtman. “Dit is misleidende informatie. Bestaande contracten mogen niet zomaar eenzijdig opengebroken worden." In een schriftelijke mededeling aan de klanten zegt Octa+ dat het “wijzigingen kan doorvoeren die veroorzaakt zijn door elementen die onafhankelijk zijn van de wil van Octa+”. Klanten die weigeren de extra kost te betalen, hebben de mogelijkheid “zich in te schrijven bij een andere energieleverancier." De economische inspectie van de Overheidsdienst Economie onderzoekt de zaak. [/quote]
uit hln.be: https://www.hln.be/geld/energieleveranc ... 7df/[quote]
Energieleverancier Octa+ rekent eenzijdig extra kost aan bij eigenaars zonnepanelen: “Misleidende informatie”
Energieleverancier Octa+ rekent eigenaars van zonnepanelen sinds begin dit jaar extra kosten aan. Het gaat in sommige gevallen zelfs tot meer dan 200 euro extra per jaar. Dat ontdekte de onderzoeksredactie van Het Laatste Nieuws en VTM Nieuws. Klanten worden verwittigd, maar krijgen geen andere keuze. Wie weigert, moet maar een andere leverancier zoeken. Volgens de federale ombudsman gaat het om “misleidende informatie”. De economische inspectie onderzoekt de zaak.
Jonas Muylaert 14-01-22, 10:03
Heel wat klanten van Octa+ kregen de afgelopen weken een brief in de bus. Vanaf 1 januari moeten ze een bijkomende kost betalen voor hun zonnepanelen. De kost hangt af van het aantal zonnepanelen en kan oplopen tot meer dan 200 euro per jaar. Octa+ voert de maatregel in bij zowel nieuwe contracten als bestaande contracten. Het gaat dus om een eenzijdige wijziging, waar klanten niets tegen in te brengen hebben.
Volgens Octa+ gaat het om zogenaamde ‘onevenwichtstarieven’. Tarieven die de energieleveranciers moeten betalen aan Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet, om het onevenwicht op het net te herstellen. Dat onevenwicht ontstaat omdat eigenaars van zonnepanelen soms overtollige zonne-energie op het net steken, en anderzijds energie afnemen van het net wanneer de zon niet schijnt. Die tarieven zijn de afgelopen maanden sterk gestegen door de hogere energieprijzen. Octa+ rekent die hogere tarieven nu rechtstreeks door aan de klanten met zonnepanelen die nog beschikken over een terugdraaiende teller.
“Dat kan niet zomaar”, reageert de federale ombudsman Energie, Eric Houtman. “Dit is misleidende informatie. Bestaande contracten mogen niet zomaar eenzijdig opengebroken worden." In een schriftelijke mededeling aan de klanten zegt Octa+ dat het “wijzigingen kan doorvoeren die veroorzaakt zijn door elementen die onafhankelijk zijn van de wil van Octa+”. Klanten die weigeren de extra kost te betalen, hebben de mogelijkheid “zich in te schrijven bij een andere energieleverancier." De economische inspectie van de Overheidsdienst Economie onderzoekt de zaak. [/quote]
Enkele maanden geleden betaalde je nog 6c€ per kwh. Met 21% aan BTW kwam er dus 1,26c€ bij.
Nu betaal je al snel 30c€ per kwh. Bij 6% aan BTW zou er nu 1,8c€ bijkomen ... ( aan 21% een 6,3c€)
Volgens Alexander kan de begroting die BTW-verlaging niet trekken. Of bedoelt hij dat de 5,04c€ heel welkom is voor de clubkas?
Nu betaal je al snel 30c€ per kwh. Bij 6% aan BTW zou er nu 1,8c€ bijkomen ... ( aan 21% een 6,3c€)
Volgens Alexander kan de begroting die BTW-verlaging niet trekken. Of bedoelt hij dat de 5,04c€ heel welkom is voor de clubkas?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Volgens mijn "wiskunde" kwam ik ook tot die bevinding.
Als de prijs x 3 (of meer) gaat dan is de btw-opbrengt ook x 3 dus is een deling door 3 van de btw toch budgetneutraal ?
Of gebruiken politici een andere soort wiskunde ?
Je vergeet al die centjes die aan sukkelaars zijn betaald tijden de covid periode.
Die btw is daarom welkom heden.
Estate Guru believer.
Zoveel dagen later is dan toch gebleken dat verschillende leveranciers frauderen.