Obligatieportefeuille maandelijkse aankoop starten ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligatieportefeuille maandelijkse aankoop starten ?
Ik zou nog een portefeuille in obligaties willen starten. Maandelijks aankopen voor beperkte bedragen lange termijn.(+20 jaar)
Het klimaat is misschien niet ideaal, US rentestijgingen, EU voorlopig nog niet maar het gaat vooral om kapitaalbescherming en om de inflatie tegen te gaan.
Zelf heb ik al een lijst gemaakt.
Etf's:
iShares Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist)AMS: IEAG (21% bedrijven, 73% overheid)
Vanguard Global Aggregate Bd UCITS ETF EUR Hgd Acc VAGF (24% bedrijven, 64% overheid, 11% geëffectiseerd)
SPDR® Bloomberg Barclays Euro Aggregate Bond UCITS ETF | SYBA (21% bedrijven, 74% overheid, 5% geëffectiseerd)
Xtrackers (IE) Plc - Xtrackers iBoxx EUR Corporate Bond Yield Plus UCITS ETF 1D (EUR) | XDEP (98% bedrijven, 1,3% overheid)
Fondsen
Flossbach von Storch - Bond Opportunities RT (40% bedrijven, 51% overheid, 6% geëffectiseerd, 3% cash)
BlackRock Global Funds - Euro Bond Fund D2 (25% bedrijven, 54% overheid, 19% geëffectiseerd)
Kempen Euro Credit Plus Fund (LU0986645306) (92% bedrijven, 6% overheid)
Zelf gaat mijn voorkeur eerder naar de fondsen daar de kosten ook beperkt zijn en zij de samenstellingen zelf aanpassen.(verhouding overheid en bedrijfsobligatie en kwaliteits obligaties)
Vb het Kempen fonds haalt 10 Jaar geannualiseerd 6,99%.
Wat is jullie zicht hierop en waar gaat jullie keuze naartoe ?
Het klimaat is misschien niet ideaal, US rentestijgingen, EU voorlopig nog niet maar het gaat vooral om kapitaalbescherming en om de inflatie tegen te gaan.
Zelf heb ik al een lijst gemaakt.
Etf's:
iShares Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist)AMS: IEAG (21% bedrijven, 73% overheid)
Vanguard Global Aggregate Bd UCITS ETF EUR Hgd Acc VAGF (24% bedrijven, 64% overheid, 11% geëffectiseerd)
SPDR® Bloomberg Barclays Euro Aggregate Bond UCITS ETF | SYBA (21% bedrijven, 74% overheid, 5% geëffectiseerd)
Xtrackers (IE) Plc - Xtrackers iBoxx EUR Corporate Bond Yield Plus UCITS ETF 1D (EUR) | XDEP (98% bedrijven, 1,3% overheid)
Fondsen
Flossbach von Storch - Bond Opportunities RT (40% bedrijven, 51% overheid, 6% geëffectiseerd, 3% cash)
BlackRock Global Funds - Euro Bond Fund D2 (25% bedrijven, 54% overheid, 19% geëffectiseerd)
Zelf gaat mijn voorkeur eerder naar de fondsen daar de kosten ook beperkt zijn en zij de samenstellingen zelf aanpassen.(verhouding overheid en bedrijfsobligatie en kwaliteits obligaties)
Vb het Kempen fonds haalt 10 Jaar geannualiseerd 6,99%.
Wat is jullie zicht hierop en waar gaat jullie keuze naartoe ?
Re: Obligatieportefeuille maandelijkse aankoop starten ?
Ik zou dan ook een een Bond ETF nemen met looptijden<3 jaar. Is nu gewoon als voorbeeld maar wil duidelijk maken welk type ik bedoel: ISIN IE00BGYWSV06 of IE00BCRY6557 (ultra short).
Lijkt mij beter in met een (potentieel) stijgende rente, kun je korter op de bal spelen.
Mijn voorkeur gaat wel naar echte obligaties, die ik dan bijhoud tot vervaldatum,en niet ETF voor dit type belegging.
Met obligaties wil ik mijn rendement op voorhand weten, wat niet het geval is met ETF.
Ik besef wel dat geld vastzetten in obligaties nu niet interessant is, vandaar dat ik crowdlening als alternatief gebruik en in mindere mate coöperatieve aandelen.
Laatst gewijzigd door Denfi op 9 januari 2022, 15:05, 6 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als kapitaalbescherming het doel is dan blijf je best weg van obligaties met lange duration, obligaties zonder topkwaliteit, bedrijfsobligaties, obligaties in andere munten (behalve als gehedged).karine schreef: ↑9 januari 2022, 10:44 Ik zou nog een portefeuille in obligaties willen starten. Maandelijks aankopen voor beperkte bedragen lange termijn.(+20 jaar)
De verwachtingen ivm inflatie zijn reeds verrekend in de huidige prijs, en dus de huidige rente, van de obligaties.
Obligaties zijn geen goede belegging om inflatie tegen te gaan.
Inflatiegelinkte obligaties zijn een mogelijkheid om het kapitaal te beschermen tegen onverwachte inflatie, maar je betaald een extra kost voor die extra bescherming.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 9 januari 2022, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En wanneer je dan via fondsen zoals een Kempen Euro Credit Plus naar kwaliteitsvolle bedrijfsobligaties gaat ? (lijkt me toch wel een plaats te hebben in een gespreide portefeuille)
Hierbij eventueel een deeltje inflatiegebonden obligatiefondsen(beperkte kosten) eraan toevoegen.
Ik denk hierbij aan :
AXA World Funds - Euro Inflation Bonds F Distribution EUR
DPAM Bonds L - EUR Inflation-Linked B.
Eventueel nog wat High Yield obligaties ? Bv Kempen (Lux) Euro High Yield Fund Class AN
Hierbij eventueel een deeltje inflatiegebonden obligatiefondsen(beperkte kosten) eraan toevoegen.
Ik denk hierbij aan :
AXA World Funds - Euro Inflation Bonds F Distribution EUR
DPAM Bonds L - EUR Inflation-Linked B.
Eventueel nog wat High Yield obligaties ? Bv Kempen (Lux) Euro High Yield Fund Class AN
Hou er wel rekening mee dat bedrijfsobligaties zich eerder als aandelen gedragen als de beurzen zakken.
Als het echt om kapitaalbescherming gaat, zou ik niet naar bedrijfsobligaties kijken.
Als het om inflatiebestrijding gaat, zou ik naar aandelen kijken.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Hebben de fondsen met bedrijfsobligaties in feb-maart 2020 gepresteerd zoals je van hen verwacht?
Hebben zij bijgedragen naar de kapitaalbescherming die jij wenst?
Typisch zullen bedrijfsobligaties meedalen met de aandelen als er een aandelencrash is.
Hebben zij bijgedragen naar de kapitaalbescherming die jij wenst?
Typisch zullen bedrijfsobligaties meedalen met de aandelen als er een aandelencrash is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Nog een tip: Als je bij obligaties "High Yield" ziet staan, zit je altijd met bedrijven of overheden met "junk" status (een lage kredietwaardigheid = rating minder dan BBB-).
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
I shares € inflation linked EUR acc,zit in kernselectie,degiro-flatex.
Misschien heb je hier iets aan :
Vanguard LifeStrategy 20% Equity UCITS ETF (EUR) Accumulating (EUR) | V20A - IE00BMVB5K07
Allocation to underlying Vanguard funds
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating 19.4%
Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulating 19.1
Vanguard USD Treasury Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulating 18.9
Vanguard EUR Eurozone Government Bond UCITS ETF (EUR) Accumulating 17.5
Vanguard USD Corporate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulating 15.8
Vanguard EUR Corporate Bond UCITS ETF (EUR) Accumulating 5.9
Vanguard U.K. Gilt UCITS ETF EUR Hedged Accumulating 2.6
Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF (USD) Accumulating 0.7
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF (USD) Accumulating 0.1
Total 100%
VanEck Vectors Multi-Asset Conservative Allocation UCITS ETF - NL0009272764
De Multi-Asset Conservative Allocation Index bestaat uit verschillende indices met de volgende gewichten:
25% Solactive Global Equity Index
5% GPR Global 100 Index
35% Markit iBoxx EUR Liquid Corporates Index
35% Markit iBoxx EUR Liquid Sovereign Diversified 1-10 Index
De blootstelling aan aandelen en obligaties wordt gerealiseerd door middel van directe beleggingen. In totaal worden er ongeveer 400 posities ingenomen.
Weer keuze in overvloed zodat een amateur de bomen door het bos niet meer ziet. En aan de grootbank info vragen is ook niet echt een optie.
Ik ga volgende drie eens verder bekijken :
VanEck Vectors Multi-Asset Conservative Allocation NL0009272764 (obligaties 68%(52%overheid, 47%bedrijven), aandelen 32%)
Inflatiegelinkt
I shares € inflation linked EUR acc IE00B0M62X26 (99% overheid)
VanEck Vectors Multi-Asset Conservative Allocation NL0009272764 (obligaties 68%(52%overheid, 47%bedrijven), aandelen 32%)
Inflatiegelinkt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ook x-trackers heeft enkele gemengde etf's...
De drie fondsen die je aanhaalt zijn eigenlijk niet vergelijkbaar. Het zijn appels, peren en bananen.karine schreef: ↑11 januari 2022, 09:25 Weer keuze in overvloed zodat een amateur de bomen door het bos niet meer ziet. En aan de grootbank info vragen is ook niet echt een optie.
Inflatiegelinkt
Ze zullen zich in de verschillende omstandigheden anders gedragen.
Leg eerst goed vast wat je wil bereiken en kies dan hoe je dat doel best kan bereiken.
Dit kan dan een portefeuille van inflatiegelinke obligaties zijn, of een mixfonds, of ....
De kans dat het bedrijfsobligaties zullen zijn is niet zo groot: bedrijfsobligaties is noch vis noch vlees.
In een stijgende aandelenmarkt stijgen ze niet zo veel, in een dalende aandelenmarkt dalen ze mee.
In het eerste geval ben je beter af met aandelen, in het tweede geval ben je beter af met overheidsobligaties.
Ik ben ook op zoek naar een verschuiving in mijn stabiel gedeelte.
De helft hiervan bestaat uit cash, wat niets opbrengt en slinkt door inflatie.
De andere helft is voornamelijk EUNA.
Goud is teleurstellend, Bitcoin te speculatief.
Dan is idd een inflatie gelinkte obligatie een oplossing.
Kan deze dan een permanente rol spelen in de verdeling ?
De helft hiervan bestaat uit cash, wat niets opbrengt en slinkt door inflatie.
De andere helft is voornamelijk EUNA.
Goud is teleurstellend, Bitcoin te speculatief.
Dan is idd een inflatie gelinkte obligatie een oplossing.
Kan deze dan een permanente rol spelen in de verdeling ?
Dit iets
Obligaties met nu wél een mooi rendement: 8,0% in 2021!*
Obligaties leveren tegenwoordig nauwelijks nog rendement op. Maar dat geldt niet voor alle obligaties. Er zijn obligaties die ook in het afgelopen jaar prima rendementen hebben opgeleverd.
En dan hebben we het over de obligaties die gedekt worden door hoog kwaliteit vastgoed en andere zekerheden als onderpand. Denk daarbij dus aan hypotheken op woningen en andere gebouwen. Of auto-lease leningen. Interessante obligaties dus. Met nog steeds uitzicht op een mooi rendement.
Tot voor kort konden particuliere beleggers niet in deze aantrekkelijke obligaties beleggen omdat de obligaties vaak rechtstreeks bij professionele partijen worden gestald, zoals pensioenfondsen. Maar met het W&O Obligatie Plus Fonds is daar verandering in gekomen. Er zijn maar weinig partijen in Nederland die particuliere beleggers de mogelijkheid bieden te profiteren van deze aantrekkelijke obligaties. Wijs & van Oostveen Fund Management is daar een van.
Over 2021 kwam het rendement uit op 8,0%. De maandrendementen laten zien hoe gelijkmatig dit rendement is opgebouwd.*
* Het W&O Obligatie Plus Fonds heeft in de periode 31 december 2020 – 31 december 2021 een rendement behaald van 8%. In toekomstige periodes kan dit percentage zowel naar boven als naar beneden afwijken.
Het W&O Obligatie Plus Fonds belegt in deelnemingsrechten van beleggingsfondsen met een beperkte verhandelbaarheid, die op hun beurt beleggen in genoemde obligaties. Het W&O Obligatie Plus Fonds is een beleggingsfonds met een open-end karakter en is geregistreerd bij de AFM in Amsterdam. Uw aankoopbeslissing dient te worden genomen op grond van het prospectus, welke u tezamen met de essentiële beleggersinformatie hier kosteloos kunt downloaden. Deze documenten bezitten informatie over het product, de kosten en de risico's. Vraag erom en lees deze documenten voordat u het product koopt. Voor uitleg over de risicometer kunt u hier terecht. De waarde van uw beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Herengracht 493
1017 BT Amsterdam
020 - 638 82 26
Obligaties leveren tegenwoordig nauwelijks nog rendement op. Maar dat geldt niet voor alle obligaties. Er zijn obligaties die ook in het afgelopen jaar prima rendementen hebben opgeleverd.
En dan hebben we het over de obligaties die gedekt worden door hoog kwaliteit vastgoed en andere zekerheden als onderpand. Denk daarbij dus aan hypotheken op woningen en andere gebouwen. Of auto-lease leningen. Interessante obligaties dus. Met nog steeds uitzicht op een mooi rendement.
Tot voor kort konden particuliere beleggers niet in deze aantrekkelijke obligaties beleggen omdat de obligaties vaak rechtstreeks bij professionele partijen worden gestald, zoals pensioenfondsen. Maar met het W&O Obligatie Plus Fonds is daar verandering in gekomen. Er zijn maar weinig partijen in Nederland die particuliere beleggers de mogelijkheid bieden te profiteren van deze aantrekkelijke obligaties. Wijs & van Oostveen Fund Management is daar een van.
Over 2021 kwam het rendement uit op 8,0%. De maandrendementen laten zien hoe gelijkmatig dit rendement is opgebouwd.*
* Het W&O Obligatie Plus Fonds heeft in de periode 31 december 2020 – 31 december 2021 een rendement behaald van 8%. In toekomstige periodes kan dit percentage zowel naar boven als naar beneden afwijken.
Het W&O Obligatie Plus Fonds belegt in deelnemingsrechten van beleggingsfondsen met een beperkte verhandelbaarheid, die op hun beurt beleggen in genoemde obligaties. Het W&O Obligatie Plus Fonds is een beleggingsfonds met een open-end karakter en is geregistreerd bij de AFM in Amsterdam. Uw aankoopbeslissing dient te worden genomen op grond van het prospectus, welke u tezamen met de essentiële beleggersinformatie hier kosteloos kunt downloaden. Deze documenten bezitten informatie over het product, de kosten en de risico's. Vraag erom en lees deze documenten voordat u het product koopt. Voor uitleg over de risicometer kunt u hier terecht. De waarde van uw beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Herengracht 493
1017 BT Amsterdam
020 - 638 82 26
Estate Guru believer.
instapkosten = 0,5%platin schreef: ↑11 januari 2022, 12:05 Dit iets
Herengracht 493
1017 BT Amsterdam
020 - 638 82 26
Uitstapkosten =1,25%
beheersvergoeding =0,80% / jaar
transactievergoeding = 0,1%/jaar
Switch tussen compartiment = 0,5%
Ziet er zeer interessant uit
Dan mag je nog 30% aftrekken aan RV ook is een obligatiefonds.
Denk dat je evenveel zult over hebben als je het onder je matras steekt