Top 5 voor 2022
TIP
Re: Top 5 voor 2022
Als je naar het lijstje keek op VTM, op 2 januari van de aandelen voor 2020, gepresenteerd door Paul d'Hoore, zag je dus een rendement van 32 % verleden jaar, voor zijn aandelen selectie / en 21 % voor zijn totale portefeuille mix.
Gezegd werd dat hij dit jaar erg tevreden zou zijn met de helft ervan. - 16 % dus (aandelengedeelte)
Nu ligt de challenge erin, om dus trachten beter te doen, dan zijn lijstje voor 2022 / om te trachten zijn rendement van verleden jaar toch trachten te benaderen.
-- Weet niet of dit mogelijk is, met de " grote " winnaars van verleden jaar / met de aandelen die het verleden jaar - met het vele geld dat constant naar de beurs stroomde en het zo goed deden / en zo naar boven gingen.
Meen van niet.
Wat ik lees , o.a. alleen al maar in Nederland, velen plaatsen daar grote vraagtekens bij een bedrijf gelijk ASML.
En zo zijn er nog.
Bij een rondvraag van corné Van zeyl , bij 112 analisten en vermogenbeheerders alom, kwam de concensus er trouwens uit dat de meesten een ..... lichte daling van de AEX verwachten over het jaar. Dus een mogelijk rendement van _ 2 % of -3 % ; als je de index volgt.
Anderzijds zou ik die analisten, die er in het verleden steeds naast zaten niet te eten willen geven.
Gezegd werd dat hij dit jaar erg tevreden zou zijn met de helft ervan. - 16 % dus (aandelengedeelte)
Nu ligt de challenge erin, om dus trachten beter te doen, dan zijn lijstje voor 2022 / om te trachten zijn rendement van verleden jaar toch trachten te benaderen.
-- Weet niet of dit mogelijk is, met de " grote " winnaars van verleden jaar / met de aandelen die het verleden jaar - met het vele geld dat constant naar de beurs stroomde en het zo goed deden / en zo naar boven gingen.
Meen van niet.
Wat ik lees , o.a. alleen al maar in Nederland, velen plaatsen daar grote vraagtekens bij een bedrijf gelijk ASML.
En zo zijn er nog.
Bij een rondvraag van corné Van zeyl , bij 112 analisten en vermogenbeheerders alom, kwam de concensus er trouwens uit dat de meesten een ..... lichte daling van de AEX verwachten over het jaar. Dus een mogelijk rendement van _ 2 % of -3 % ; als je de index volgt.
Anderzijds zou ik die analisten, die er in het verleden steeds naast zaten niet te eten willen geven.
Dat rendement van vorig jaar was ENKEL en alleen het gevolg van de daling door corona ervoor...
Gezien er nu geen daling is om van te herstellen, zal het rendement dus automatisch lager zijn
Sommige aandelen moeten wel nog herstellen, maar niet de grote tech spelers, die hadden geen last van corona.
Dus in de indices zal je weinig merken van dat herstel, maar voor individuele aandelen zijn er zeker nog veel kansen (net als vorig jaar)
Natuurlijk zou Paul tevreden zijn met 16% , dat blijft uitzonderlijk hoog, hij weet ook wel dat zelfs de helft niet echt realistisch is (voor indices dan).
Gezien er nu geen daling is om van te herstellen, zal het rendement dus automatisch lager zijn
Sommige aandelen moeten wel nog herstellen, maar niet de grote tech spelers, die hadden geen last van corona.
Dus in de indices zal je weinig merken van dat herstel, maar voor individuele aandelen zijn er zeker nog veel kansen (net als vorig jaar)
Natuurlijk zou Paul tevreden zijn met 16% , dat blijft uitzonderlijk hoog, hij weet ook wel dat zelfs de helft niet echt realistisch is (voor indices dan).
Dorsey's fonds zit niet meer in Despegar? Lijkt alsof ze alles verkocht hebben.Umi schreef: ↑3 januari 2022, 11:55 Top 5 voor 2022;
- Basic Fit
- PMI
- Fagron
- Ter Beke
- TESB/Picanol
Rest van de port;
- Umicore
- Meta platforms
- Inbev
- Despegar
- Fevertree
- Payton
- Norcros
- Vestas
Voor 2022 verwacht ik veel van 're-opening' stocks als BFIT, INBEV, Despegar. Fagron hoort ook halveling thuis in dat rijtje vanwege druk op intensieve zorgen.
Zeker nu blijkt uit studies dat Omicron zich niet snel aan een bepaald eiwit bindt in de longen, maar eerder in de bovenste luchtwegen, dus effectief minder opnames op intensieve e.d. Op deze manier wordt het een griepje of verkoudheid.
Soit, er zijn natuurlijk meer risico's dan Omicron; Inflatie, Rusland/China, Chiptekort, ...

Velen schijnen te vergeten dat de Fed nog amper maar 10 dagen gestopt is met te verruimen. Hun balans groeit niet meer.Gezien er nu geen daling is om van te herstellen, zal het rendement dus automatisch lager zijn
De S&P500 is in wezen een Fed-balans tracker.Hij volgt exact de balans van de Fed....
Ik kijk in ieder geval toch even de kat uit de boom.
Klopt, Dorsey heeft dat geld weer in SAAS belegd. "Semrush holdings"
https://www.dataroma.com/m/holdings.php?m=DA
@Hamish; HollandColours blijft een pijnlijk verhaal hier

Soit, is het ook niet zo dat er een globaal tekort is aan kleurpigmenten & ze daar nu volop van profiteren?
De enorme korting op het aandeel lijkt me nu wel verdwenen, op basis van cijfers van 2021 natuurlijk nog niet duur. Maar hoe sutstainable zijn die? De corona-doe-het-zelver is stilaan uitgeverfd. Of overschat ik die impact?
Ik verwacht dit jaar het meeste van :
- Recticel
- VGP
- Alibaba
- Ter Beke
- Tessenderlo
- Recticel
- VGP
- Alibaba
- Ter Beke
- Tessenderlo
-
- Hero Member
- Contacteer:
De veiligheidsmarge is voor mij groter geworden door de gestegen cashpositie, de zeer hoge solvabiliteit en de stabiele brutomarge ondanks toegenomen input cost inflatie. 2020 heeft men bewust minder geïnvesteerd, dus ik zie daar mogelijkheden voor extra capaciteit. Conservatieve voorraadpolitiek zou ze ook moeten helpen de komende kwartalen.Umi schreef: ↑12 januari 2022, 16:52Klopt, Dorsey heeft dat geld weer in SAAS belegd. "Semrush holdings"
https://www.dataroma.com/m/holdings.php?m=DA
@Hamish; HollandColours blijft een pijnlijk verhaal hier![]()
Soit, is het ook niet zo dat er een globaal tekort is aan kleurpigmenten & ze daar nu volop van profiteren?
De enorme korting op het aandeel lijkt me nu wel verdwenen, op basis van cijfers van 2021 natuurlijk nog niet duur. Maar hoe sutstainable zijn die? De corona-doe-het-zelver is stilaan uitgeverfd. Of overschat ik die impact?
Pre-COVID was de operationele ROCE +/- 25%, nu is dat 35-40%. De efficiëntie is toegenomen, nu wat extra investeren (nieuwe extrusiemachine in Hongarije bvb.) en het groei-trackrecord van 7-9%/jaar verderzetten. Er is ook consolidatie in de sector, wat als extra "troef" kan worden beschouwd. HOLCO noteert tegen EV/EBITDA van 5,5x voor 2023; sector op 10+. Ik zie er nog voldoende lange termijn upside in, nu ze zich meermaals hebben bewezen in tal van inflatoire en economische cycli.
Caledonia Mining
Alibaba
Oersted A/S
Rana Gruber
Schindler Holding
Alibaba
Oersted A/S
Rana Gruber
Schindler Holding
Mixed bag maar Berkshire zag wel wat in Alleghany en zou ze overnemen. Dat maakt volgende tussenstand (ex.dividenden):
- Alto ($5,69) +17,1%
- GoodRx ($17,86) -46,8%
- Soluna Holdings ($10,51) -1,3%
- Alleghany ($848,02) +29,9%
- Quidel ($114,6) -16,6%
Totaal -3,54%
Wel nipt beter dan IWDA over dezelfde periode, maar GoodRx verkloot het nogal.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Picanol +5,1%
Tessenderlo +1,8%
BABA -8,7%
Bausch Health -13,5%
Arbutus -26,4%
Totaal -8,34%
Groei en leverage werden afgestraft en value maakte niet voldoende goed daar tegenover.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
De play op olie is voorlopig de redder in nood: gemiddeld +13%contextbinder schreef: ↑2 januari 2022, 14:51 Top 5 voor komend jaar, willekeurige volgorde, effectief in Port
- AB InBev: 53,17 euro - YTD: -2,49%
- Volkswagen: 177,48 euro - YTD: -15,12%
- Ageas: 45,55 euro - YTD: +0,06
- Baba: 98,95 euro (AHLA) - YTD: -13,03%
- Occidental petroleum OXY 28,29 dollar - YTD: +95,75%
Top 5, niet in Port:
- Naspers
- Picanol
- Best Buy
- camellia holdings
- CFE
van de aandelen die ik toen niet in port had heb ik enkel Picanol effectief aangekocht, op CFE na noteren allen in het rood trouwens.
Ik heb zelf wat consumer staples afgebouwd in mijn portefeuille. Ondanks dure dollar toch een beetje dollars aangeschaft. Ik ben in mijn portefeuille nog meer ETF gegaan (van 70 naar 78%). Volgens mij gaat tech het weer goed doen volgend jaar maar dan vooral in 2de jaarhelft.
Toppers: (maar ik denk dat ze pas in 2de jaarhelf echt goed gaan presteren):
- Microsoft
- Google
- AB Inbev
- Bepaalde Belgische genoteeerd vastgoedaandelen (degelijk rendement, en ooit zicht op grote stijging als rente weer naar 0% gaat).
Floppers:
- Tesla (believer sinds 2014 maar waardering is nog steeds te hoog nu, naar mijn mening 30-40% te hoog)
- Nvidia (waardering te hoog, te aggresief/inhalig management, core-business blijft problematisch)
- Zoom, Rivian, Nikola, RobinHood, 98% van de Biotech startups en andere rommel
Sommige van deze laatste zullen een snelle dood sterven, andere zullen nog jaren op intensive care liggen voor mijn besluit de stekker er uit te trekken.
Maar een te hoge waardering (premie) kan lang aanhouden, soms zelfs jaren. Zie Colruyt, Telenet, Amazon (alhoewel koopwaardig) nu in het verleden bijvoorbeeld.
Toppers: (maar ik denk dat ze pas in 2de jaarhelf echt goed gaan presteren):
- Microsoft
- AB Inbev
- Bepaalde Belgische genoteeerd vastgoedaandelen (degelijk rendement, en ooit zicht op grote stijging als rente weer naar 0% gaat).
Floppers:
- Tesla (believer sinds 2014 maar waardering is nog steeds te hoog nu, naar mijn mening 30-40% te hoog)
- Nvidia (waardering te hoog, te aggresief/inhalig management, core-business blijft problematisch)
- Zoom, Rivian, Nikola, RobinHood, 98% van de Biotech startups en andere rommel

Sommige van deze laatste zullen een snelle dood sterven, andere zullen nog jaren op intensive care liggen voor mijn besluit de stekker er uit te trekken.
Maar een te hoge waardering (premie) kan lang aanhouden, soms zelfs jaren. Zie Colruyt, Telenet, Amazon (alhoewel koopwaardig) nu in het verleden bijvoorbeeld.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Evaluatie:contextbinder schreef: ↑2 januari 2022, 14:51 Top 5 voor komend jaar, willekeurige volgorde, effectief in Port
- AB InBev: 53,17 euro
- Volkswagen: 177,48 euro
- Ageas: 45,55 euro
- Baba: 98,95 euro (AHLA)
- Occidental petroleum OXY: 28,29 dollar
Top 5, niet in Port:
- Naspers
- Picanol
- Best Buy
- camellia holdings
- CFE
- AB InBev: 53,17 euro -> 56,27 € = +5,8%
- Volkswagen: 177,48 euro -> 116,42 € = -34,4% (wel super -dividend 19€ uitgekeerd)
- Ageas: 45,55 euro -> 41,42 € = -9,07%
- Baba: 98,95 euro (AHLA) -> 81,55 € = -17.58%
- Occidental petroleum OXY: 28,29 dollar -> 62,99 USD = +122%
+13,35% exclusief dividend - geluk met olie saves the day
Wou dat port het even goed had gedaan, helaas niet het geval