Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
-
- Sr. Member
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 09 aug 2020
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik mag hopen dat AMG een keer ontdekt wordt. Vorig jaar gekocht aan 32 euro. Momenteel aan 29 euro. Maar ik geloof erin voor de lange termijn.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Idem hier. Ook gekocht aan 32 euro. Ik blijf er eveneens in geloven. Het heeft zich ondertussen wat hersteld. Bij een volgende dip koop ik bij.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Grafiek lithium : https://tradingeconomics.com/commodity/lithium (van vandaag)
Ik ga beslist nu niet elke dag de Lithiumprijzen gaan vermelden hier. Of beter gezegd : Stijging van de Lithiumprijzen.
En vandaag opnieuw : + 2,68 % erbij.
Komende van rond de 45.500 yuan , een jaar terug, naar nu : ... 306.500 yuan.
Maar wat nog vreemder is : Van rond de 210.000 yuan, begin december 2021 , zo goed als +50 % erbij, na een maand !
Verbazend.
In de media bij ons , en / of Nederland ; nergens er iets van te lezen.
Gaat echter ook voor " problemen " zorgen bij tal van autofabrikanten. T'is te zeggen , nu niet bepaald problemen, eerder de vaststelling, dat als de auto leveringen terug op gang komen, binnen hopelijk een aantal maanden (nu heel erg gestremd door chip-tekorten / corona / en andere aanvoerproblemen) zo vele aitofabrikanten tot de vaststelling moeten komen, dat ..... de prijs van hun electr. modellen met een aantal duizend -tal euro naar omhoog moet - en zal gaan. Gewoon door hogere grondstofkosten; om hun winstmarge op deze modellen ( die al laag is, door de enorme investeringen in electr. productielijnen) iet of wat op peil te kunnen houden.
Ik wil AMG hier niet bepaald pushen ; (nooit louter iets kopen, omdat het ergens op een forum aanbevolen wordt) -
( dan beter luisteren naar Paul d'Hoore - ( ? ) - (Neen, toch) - maar de vaststelling is er, en blijft dat deze situatie, die zich voordoet zeer hoog uitzonderlijk is. Bij exploderende Lithiumprijs, doet dit aandeel, noterend op de Amsterdamse midcap - eigenlijk gewoon niets. En afgelopen jaar : idem.
Ik ook heel wat bijgekocht , in het zeer goed beursjaar 2021 (BEL 20 ; iets van een 21 % naar boven / AEX ; iets van een 28 % erbij) ; bijgekocht door het jaar door aan koersen rond de 32,5 euro , en heel wat erbij, bij koersen tussen de 28 en 29 euro.
Kon van het afgelopen jaar niets maken, wat rendement betreft ; sloot het jaar af met een verlies van tussen de 10 en de 12 % af.
-----------------------
Een stukje uit www.tradingeconomics.com (van vandaag ; 11 jan. 2022) - (met vertaling ; ja, ik zie het ook ; niet perfect)
" De prijzen van lithiumcarbonaat in China stegen in de tweede week van januari tot 306.500 yuan / ton, te midden van de stijgende wereldwijde vraag en de krapper wordende voorraden. Opwaartse druk kan worden toegeschreven aan de voortdurend toenemende vraag van fabrikanten van lithiumbatterijen, te midden van projecties van hogere verkopen van elektrische voertuigen. Volgens Benchmark Mineral Intelligence zijn de lithiumcarbonaatvoorraden van de batterijfabrikant op een laag tot niet-bestaand niveau als gevolg van de grote vraag naar ev-batterijproductie. De wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen is naar schatting met 160% gestegen in 2021, terwijl de leveringen in China naar verwachting in 2022 zullen verdubbelen tot meer dan 5 miljoen verkopen. Ondertussen kunnen mijnwerkers in China de toegenomen orders niet bijbenen. Volgens Chinese lithiumhandelaren hebben producenten moeite om hun langetermijncontracten na te komen, omdat het huidige mijnbouwtempo niet kan tippen aan de vraag. "
--------------------
Wil dan beslist wel best beleggen / investeren in een aandeel, werkzaam in deze sector. (Heel veel staat nog te gebeuren - Het topic : Energietransitie / CO2 reductie / overgang en stimulering van electrische mobiliteit / Energie-opslag blijft nog een gans decenium als één van de hoofdthema's alom in de media. )
--------------
Maar wat de prijs van lithium gedaan heeft / aan het doen is (want deze ongelooflijke stijging, die aanleiding geeft tot een grafiek, die hoogst zeldzaam is) ; nog steeds niets ervan te lezen in beleggingsboekjes, bij ons ; bij analisten van bij ons - Nog niet opgemerkt KBC ? - Deutsche Bank ? )
In Nederland : AMG wel op kopen bij IEX , op kopen bij deaandeelhouder, op kopen bij ABN AMRO , op kopen bij ING , op kopen bij Geert Schaaj , van Beursgenoten, en wel op kopen bij probeleggen.
-----------------------
Straks om 10.00 plaatselijke tijd in New York online aandeelhouders vergadering , (17.00 bij ons)
Ik ben aangemeld, en kan volgen. En ga volgen.
Aandeelhouders vergadering , alleen over de afgesplitste Lithium tak (nu dus nog een 100 % dochter) .
Belangstelling moet er zeker voor zijn . (Belangstelling voor Lithium moet er idem zeker zijn)
Toch nog even vermelden : AMG - website : www.amg-nv.com
Er zijn 31,5 miljoen aandelen
Beurskapitalisatie ; rond de 800 miljoen euro.
................. En ..... , Enkele maanden terug vertelde Nico Inberg van deaandeelhouder dat (naar aanleiding van geruchten in de markt omtrent belangstelling voor hun Lithium tak) dat kijkend naar andere bedrijven in de sector , en hun EBIDTA , dat alleen al voor deze afdeling een prijs van 3 miljard (ja, vermoed dollar) kan naar voren geschoven worden. - (komt overeen met ... 90 euro per aandeel , alleen al voor de Lithium afdeling)
- Arend jan Kamp van IEX kwam , onafhankelijk van Nico inberg tot een waarde van .... 2 miljard dollar (voor Lithium tak) ; komt overeen met een goede 60 euro per aandeel.
- En ..... Achter een Duitse betaalmuur, van een economisch site in Duitsland was een interview te lezen (en in mijn bezit) waar de Ceo H. Schimmelbush antwoorde, dat Bank of America een waarde voorstelde voor de Lithium tak van ....1,4 miljard. Ceo antwoordde op de voorstelling van bank of america, dat het ...... wat meer kon zijn.
Maar nu, verbazend , deze aanname's werden gemaakt , begin november aan Lithium prijzen rond de 192.000 yuan per ton.
Momenteel zitten we dus al aan 306.500 yuan.
--------------------------------
Nu voor straks, online aandeelhoudersvergadering ; Wat komt er uit de bus ?
Ik zelf volg dit aandeel al sinds eind jaar 2010.
Zelf in contact gekomen met enkele personen, die in de periode 2016/2018 aanwezig waren bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Amsterdam, en die er met de Ceo koffie dronken aan een tafeltje, gedurende een half uurtje.
Wat wil ik zelf ? Wat zie ik het liefst gebeuren ?
Ik zelf : gewoon niets ; dat niets verkocht wordt. Gewoon niets. En dat niets gaat gebeuren. Lithium tak blijft volledig van hun. - Niet zo gek, bij Lithium prijzen die - alom verbazend elke dag verder stijgen.
Ik ga beslist nu niet elke dag de Lithiumprijzen gaan vermelden hier. Of beter gezegd : Stijging van de Lithiumprijzen.
En vandaag opnieuw : + 2,68 % erbij.
Komende van rond de 45.500 yuan , een jaar terug, naar nu : ... 306.500 yuan.
Maar wat nog vreemder is : Van rond de 210.000 yuan, begin december 2021 , zo goed als +50 % erbij, na een maand !
Verbazend.
In de media bij ons , en / of Nederland ; nergens er iets van te lezen.
Gaat echter ook voor " problemen " zorgen bij tal van autofabrikanten. T'is te zeggen , nu niet bepaald problemen, eerder de vaststelling, dat als de auto leveringen terug op gang komen, binnen hopelijk een aantal maanden (nu heel erg gestremd door chip-tekorten / corona / en andere aanvoerproblemen) zo vele aitofabrikanten tot de vaststelling moeten komen, dat ..... de prijs van hun electr. modellen met een aantal duizend -tal euro naar omhoog moet - en zal gaan. Gewoon door hogere grondstofkosten; om hun winstmarge op deze modellen ( die al laag is, door de enorme investeringen in electr. productielijnen) iet of wat op peil te kunnen houden.
Ik wil AMG hier niet bepaald pushen ; (nooit louter iets kopen, omdat het ergens op een forum aanbevolen wordt) -
( dan beter luisteren naar Paul d'Hoore - ( ? ) - (Neen, toch) - maar de vaststelling is er, en blijft dat deze situatie, die zich voordoet zeer hoog uitzonderlijk is. Bij exploderende Lithiumprijs, doet dit aandeel, noterend op de Amsterdamse midcap - eigenlijk gewoon niets. En afgelopen jaar : idem.
Ik ook heel wat bijgekocht , in het zeer goed beursjaar 2021 (BEL 20 ; iets van een 21 % naar boven / AEX ; iets van een 28 % erbij) ; bijgekocht door het jaar door aan koersen rond de 32,5 euro , en heel wat erbij, bij koersen tussen de 28 en 29 euro.
Kon van het afgelopen jaar niets maken, wat rendement betreft ; sloot het jaar af met een verlies van tussen de 10 en de 12 % af.
-----------------------
Een stukje uit www.tradingeconomics.com (van vandaag ; 11 jan. 2022) - (met vertaling ; ja, ik zie het ook ; niet perfect)
" De prijzen van lithiumcarbonaat in China stegen in de tweede week van januari tot 306.500 yuan / ton, te midden van de stijgende wereldwijde vraag en de krapper wordende voorraden. Opwaartse druk kan worden toegeschreven aan de voortdurend toenemende vraag van fabrikanten van lithiumbatterijen, te midden van projecties van hogere verkopen van elektrische voertuigen. Volgens Benchmark Mineral Intelligence zijn de lithiumcarbonaatvoorraden van de batterijfabrikant op een laag tot niet-bestaand niveau als gevolg van de grote vraag naar ev-batterijproductie. De wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen is naar schatting met 160% gestegen in 2021, terwijl de leveringen in China naar verwachting in 2022 zullen verdubbelen tot meer dan 5 miljoen verkopen. Ondertussen kunnen mijnwerkers in China de toegenomen orders niet bijbenen. Volgens Chinese lithiumhandelaren hebben producenten moeite om hun langetermijncontracten na te komen, omdat het huidige mijnbouwtempo niet kan tippen aan de vraag. "
--------------------
Wil dan beslist wel best beleggen / investeren in een aandeel, werkzaam in deze sector. (Heel veel staat nog te gebeuren - Het topic : Energietransitie / CO2 reductie / overgang en stimulering van electrische mobiliteit / Energie-opslag blijft nog een gans decenium als één van de hoofdthema's alom in de media. )
--------------
Maar wat de prijs van lithium gedaan heeft / aan het doen is (want deze ongelooflijke stijging, die aanleiding geeft tot een grafiek, die hoogst zeldzaam is) ; nog steeds niets ervan te lezen in beleggingsboekjes, bij ons ; bij analisten van bij ons - Nog niet opgemerkt KBC ? - Deutsche Bank ? )
In Nederland : AMG wel op kopen bij IEX , op kopen bij deaandeelhouder, op kopen bij ABN AMRO , op kopen bij ING , op kopen bij Geert Schaaj , van Beursgenoten, en wel op kopen bij probeleggen.
-----------------------
Straks om 10.00 plaatselijke tijd in New York online aandeelhouders vergadering , (17.00 bij ons)
Ik ben aangemeld, en kan volgen. En ga volgen.
Aandeelhouders vergadering , alleen over de afgesplitste Lithium tak (nu dus nog een 100 % dochter) .
Belangstelling moet er zeker voor zijn . (Belangstelling voor Lithium moet er idem zeker zijn)
Toch nog even vermelden : AMG - website : www.amg-nv.com
Er zijn 31,5 miljoen aandelen
Beurskapitalisatie ; rond de 800 miljoen euro.
................. En ..... , Enkele maanden terug vertelde Nico Inberg van deaandeelhouder dat (naar aanleiding van geruchten in de markt omtrent belangstelling voor hun Lithium tak) dat kijkend naar andere bedrijven in de sector , en hun EBIDTA , dat alleen al voor deze afdeling een prijs van 3 miljard (ja, vermoed dollar) kan naar voren geschoven worden. - (komt overeen met ... 90 euro per aandeel , alleen al voor de Lithium afdeling)
- Arend jan Kamp van IEX kwam , onafhankelijk van Nico inberg tot een waarde van .... 2 miljard dollar (voor Lithium tak) ; komt overeen met een goede 60 euro per aandeel.
- En ..... Achter een Duitse betaalmuur, van een economisch site in Duitsland was een interview te lezen (en in mijn bezit) waar de Ceo H. Schimmelbush antwoorde, dat Bank of America een waarde voorstelde voor de Lithium tak van ....1,4 miljard. Ceo antwoordde op de voorstelling van bank of america, dat het ...... wat meer kon zijn.
Maar nu, verbazend , deze aanname's werden gemaakt , begin november aan Lithium prijzen rond de 192.000 yuan per ton.
Momenteel zitten we dus al aan 306.500 yuan.
--------------------------------
Nu voor straks, online aandeelhoudersvergadering ; Wat komt er uit de bus ?
Ik zelf volg dit aandeel al sinds eind jaar 2010.
Zelf in contact gekomen met enkele personen, die in de periode 2016/2018 aanwezig waren bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Amsterdam, en die er met de Ceo koffie dronken aan een tafeltje, gedurende een half uurtje.
Wat wil ik zelf ? Wat zie ik het liefst gebeuren ?
Ik zelf : gewoon niets ; dat niets verkocht wordt. Gewoon niets. En dat niets gaat gebeuren. Lithium tak blijft volledig van hun. - Niet zo gek, bij Lithium prijzen die - alom verbazend elke dag verder stijgen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Advanced Metallurgical Group - Lithium
https://amglithium.com/home
The lithium hydroxide will be produced in a plant operated by AMG Lithium at Chemiepark Bitterfeld-Wolfen, Germany EU. The first module will be commissioned in 2023 with an annual capacity of 20,000 tons of lithium hydroxide. According to AMG Lithium Managing Director Stefan Scherer, additional modules will follow in subsequent years, increasing capacity to up to 100,000 tons.
The availability of battery materials is the key driver for the sustainable success of the mega trends electromobility and stationary energy storage. The new plant will process the lithium hydroxide so that it can be used in the production for electric vehicle batteries. According to AMG Lithium, this is the first plant in Germany to be able to produce lithium hydroxide in this degree of purity.
AMG Lithium combines extensive lithium expertise in R&D, production and marketing with a reliable and safe raw material base from a group-owned mine in Brazil. AMG Lithium is committed to providing innovative and high- quality battery materials to their customers in the European battery industry.
We strive to become the #1 supplier for the battery market in Europe with the highest quality Battery Grade Lithium Hydroxide and next generation high-performance battery materials.
https://amglithium.com/home
The lithium hydroxide will be produced in a plant operated by AMG Lithium at Chemiepark Bitterfeld-Wolfen, Germany EU. The first module will be commissioned in 2023 with an annual capacity of 20,000 tons of lithium hydroxide. According to AMG Lithium Managing Director Stefan Scherer, additional modules will follow in subsequent years, increasing capacity to up to 100,000 tons.
The availability of battery materials is the key driver for the sustainable success of the mega trends electromobility and stationary energy storage. The new plant will process the lithium hydroxide so that it can be used in the production for electric vehicle batteries. According to AMG Lithium, this is the first plant in Germany to be able to produce lithium hydroxide in this degree of purity.
AMG Lithium combines extensive lithium expertise in R&D, production and marketing with a reliable and safe raw material base from a group-owned mine in Brazil. AMG Lithium is committed to providing innovative and high- quality battery materials to their customers in the European battery industry.
We strive to become the #1 supplier for the battery market in Europe with the highest quality Battery Grade Lithium Hydroxide and next generation high-performance battery materials.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Door ABM Financial News op maandag 10 januari 2022
Beursblik: beleggersdag AMG in teken van lithium - straks om 17.00 , onze tijd
(ABM FN-Dow Jones) De beleggersdag van AMG op dinsdag zal vermoedelijk geheel in het teken staan van de uitbreidingsplannen van het bedrijf op het gebied van de lithiumactiviteiten. Dit verwacht analist Stijn Demeester van ING.
Demeester verwacht een update over de bestaande mijnbouwactiviteiten in Brazilië en conversiefaciliteiten die in Duitsland moeten worden gebouwd.
ING rekent op een positieve nieuwsstroom in de vorm van nieuwe interesses vanuit klanten en eventuele strategische maatregelen om de waarde van de lithiumportefeuille te ontsluiten.
Demeester merkte op dat de lithiumprijzen momenteel op recordhoogtes staan, waarvan AMG profiteert.
ING heeft een koopadvies op AMG met een koersdoel van 38,00 euro.
Beursblik: beleggersdag AMG in teken van lithium - straks om 17.00 , onze tijd
(ABM FN-Dow Jones) De beleggersdag van AMG op dinsdag zal vermoedelijk geheel in het teken staan van de uitbreidingsplannen van het bedrijf op het gebied van de lithiumactiviteiten. Dit verwacht analist Stijn Demeester van ING.
Demeester verwacht een update over de bestaande mijnbouwactiviteiten in Brazilië en conversiefaciliteiten die in Duitsland moeten worden gebouwd.
ING rekent op een positieve nieuwsstroom in de vorm van nieuwe interesses vanuit klanten en eventuele strategische maatregelen om de waarde van de lithiumportefeuille te ontsluiten.
Demeester merkte op dat de lithiumprijzen momenteel op recordhoogtes staan, waarvan AMG profiteert.
ING heeft een koopadvies op AMG met een koersdoel van 38,00 euro.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Een video met de weergave van de 1 uur durende presentatie van gisteren staat nog niet online. Nog niet te vinden.
Komt vermoedelijk wel.
Eigenlijk mocht elkeen niet naief zijn. Geen concrete beslissingen verteld, van vb. die of die groep die het geheel overneemt voor een mooie prijs. (of een deel ervan) .
Wel dus 2 interssante mogelijkheden open gelaten, waar meer uitles aan gegeven wordt in de algemene jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in mei.
Ttz : - één of andere groep neemt een belang van een stukje, voor een bepaalde prijs, en aldus kan dan ook de waarde van het geheel verduidelijkt worden (genre hoe D'Ieteren een stukje van Belron afstootte, en er dus een partij was, die er een prijs opplakte)
- IPO , van de gehele Lithium afdeling.Beursgang dus ; Beurs van Amsterdam heeft de voorkeur werd verteld.
Interesse ervoor gaat er genoeg zijn. Sector is HOT/HOT. Elkeen houdt nu al rekening met tekorten in deze grondstof.
AMG bestaat nu dus nog uit 4 afzonderlijke entiteiten ; Clean Energy Materials ( Vanadium en Tantalium) - Critical Energy materials (als daar zijn : Niobium, Antimoon, Grafiet / Grafeen / Croom (ook wat Nikkel zit erbij) en nog enkele - AMG Technologies (vacuumovens, en Aluminium / Titaan legeringen - en dus nu AMG Lithium (afgesplitst als afzonderlijke entiteit)
Kan zelf samenvatten , enkele hoofdpunten ervan, maar onderstaande tekst gehaald uit een stukje van een forumlid van IEX (Nederland) . Zou het niet beter kunnen, daarom overgenomen, en hier geplaatst.
AMG Capital Markets day 11 January 2022 - met betrekking tot de Lithium afdeling :
website : www.amglithium.com
Zoals te doen gebruikelijk bij AMG worden er gedurende zo'n presentatie allerlei snippertjes informatie gegeven, welke ik hieronder tracht te ordenen.
De afdeling Clean Energy Materials wordt opgedeeld in AMG Vanadium en AMG Lithium. Onder laatstgenoemde tak vallen dan de upstream activiteiten in Brazilie en de down stream activiteiten in Duitsland. AMG Lithium wil een volledige lithium value chain opzetten welke bestaat uit de volgende 4 componenten:
1. Mibra mijn in Brazilie welke lithium spodumene produceert
Deze heeft momenteel een capaciteit van 90.000t, welke wordt uitgebreid met 40.000t tot 130.000t. De huidige kostprijs bedraagt plm. USD 220 per ton binnen een range van plus en min 10% exclusief transportkosten. Tegen spot prices genereert AMG Brasil derhalve een EBITDA van USD 100 miljoen per jaar. De capaciteitsuitbreiding gaat vanaf april 2023 in productie en vanaf dan daalt de kostprijs van de gehele productie t.g.v. het wegnemen van inefficienties, i.e. de winstmarge per geproduceerde ton lithium stijgt. De life time van de mijn is 17 jaar, doch er lopen diverse exploratieprojecten voor nieuwe mijnen om deze looptijd te verlengen.
2. Een in Brazilie te bouwen technical grade lithium precursor faciliteit
Hiernaar wordt onderzoek gedaan. Het voordeel van deze faciliteit is dat er jaarlijks USD 16 miljoen aan transportkosten kan worden bespaard voor het transport van het spodumene naar de Duitse hydroxide faciliteit, hetgeen in 2024 t.g.v. aflopende contracten voor 90.000t mogelijk is. De capex voor deze faciliteit is USD 200 miljoen, welke op maximale capaciteit plm. 80/90% van het benodigde lithium voor de Duitse hydroxide faciliteit zou kunnen produceren. Indien tot bouw wordt overgegaan zou deze in 2026 operationeel kunnen zijn.
3. Een in Duitsland te bouwen lithium battery grade hydroxy faciliteit
De bouw van de eerste van de vijf modules met een capaciteit van 20.000t per module wordt gestart en kost USD 120 miljoen. Elke volgende module kost USD 75 miljoen. Voor de eerste module liggen er ondertekende MoU's voor plm. 90% van de productie met 3 partijen. Voor de tweede module is één partij geinteresseerd voor 100% afname van de productie. Er is een integrated feedstock sourcing strategy, i.e. niet afhankelijk van AMG Brasil.
4. Een in Duitsland te bouwen faciliteit voor de productie van Sulfur based solid electrolytes
Deze te bouwen fabriek dient voor de levering van de technology van solid state batteries. Capex plm. USD 25 miljoen.
Het base case scenario van Heinz is:
- productie Braziliaanse mijn op 130,000ton spodumene (Capex afgefinancierd)
- bouw technical grade lithium precursor faciliteit in Brazilie (Capex USD 200 miljoen)
- bouw twee modules lithium hydroxide faciliteit in Duitsland (Capex USD 195 miljoen)
- bouw ASSB faciliteit in Duitsland (Capex USD 25 miljoen).
Deze totale capex ad USD 420 miljoen kan gefinancierd worden uit de cash flow van AMG Lithium (met als startkapitaal vermoedelijk de USD 120 miljoen emissie opbrengst). Investeringen hierboven zullen moeten komen vanuit (i) het verkopen van minority stakes in AMG Lithium dan wel (ii) een IPO van AMG Lithium. Over de waardering van AMG Lithium liet hij zich niet uit, doch had het wel over een EBITDA multiple van 10 ~ 15. Het tijdspad van de investeringen loopt tot 2028.
Voor de AMG komt er een besluit over de wijze van financiering van AMG Lithium, i.e. (i) organisch, (ii) minderheidsaandeelhouder of (iii) IPO.
Als je dit alles zo achter elkaar plakt komt het wel over als een integraal plan, waarbij fors wordt opgeschoven in de value chain. Daarnaast is dit ook beter uit te leggen aan investeerders, waardoor het yield vereiste daalt (multiple stijgt).
We zullen zien hoe de analisten hierop gaan reflecteren.
Komt vermoedelijk wel.
Eigenlijk mocht elkeen niet naief zijn. Geen concrete beslissingen verteld, van vb. die of die groep die het geheel overneemt voor een mooie prijs. (of een deel ervan) .
Wel dus 2 interssante mogelijkheden open gelaten, waar meer uitles aan gegeven wordt in de algemene jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in mei.
Ttz : - één of andere groep neemt een belang van een stukje, voor een bepaalde prijs, en aldus kan dan ook de waarde van het geheel verduidelijkt worden (genre hoe D'Ieteren een stukje van Belron afstootte, en er dus een partij was, die er een prijs opplakte)
- IPO , van de gehele Lithium afdeling.Beursgang dus ; Beurs van Amsterdam heeft de voorkeur werd verteld.
Interesse ervoor gaat er genoeg zijn. Sector is HOT/HOT. Elkeen houdt nu al rekening met tekorten in deze grondstof.
AMG bestaat nu dus nog uit 4 afzonderlijke entiteiten ; Clean Energy Materials ( Vanadium en Tantalium) - Critical Energy materials (als daar zijn : Niobium, Antimoon, Grafiet / Grafeen / Croom (ook wat Nikkel zit erbij) en nog enkele - AMG Technologies (vacuumovens, en Aluminium / Titaan legeringen - en dus nu AMG Lithium (afgesplitst als afzonderlijke entiteit)
Kan zelf samenvatten , enkele hoofdpunten ervan, maar onderstaande tekst gehaald uit een stukje van een forumlid van IEX (Nederland) . Zou het niet beter kunnen, daarom overgenomen, en hier geplaatst.
AMG Capital Markets day 11 January 2022 - met betrekking tot de Lithium afdeling :
website : www.amglithium.com
Zoals te doen gebruikelijk bij AMG worden er gedurende zo'n presentatie allerlei snippertjes informatie gegeven, welke ik hieronder tracht te ordenen.
De afdeling Clean Energy Materials wordt opgedeeld in AMG Vanadium en AMG Lithium. Onder laatstgenoemde tak vallen dan de upstream activiteiten in Brazilie en de down stream activiteiten in Duitsland. AMG Lithium wil een volledige lithium value chain opzetten welke bestaat uit de volgende 4 componenten:
1. Mibra mijn in Brazilie welke lithium spodumene produceert
Deze heeft momenteel een capaciteit van 90.000t, welke wordt uitgebreid met 40.000t tot 130.000t. De huidige kostprijs bedraagt plm. USD 220 per ton binnen een range van plus en min 10% exclusief transportkosten. Tegen spot prices genereert AMG Brasil derhalve een EBITDA van USD 100 miljoen per jaar. De capaciteitsuitbreiding gaat vanaf april 2023 in productie en vanaf dan daalt de kostprijs van de gehele productie t.g.v. het wegnemen van inefficienties, i.e. de winstmarge per geproduceerde ton lithium stijgt. De life time van de mijn is 17 jaar, doch er lopen diverse exploratieprojecten voor nieuwe mijnen om deze looptijd te verlengen.
2. Een in Brazilie te bouwen technical grade lithium precursor faciliteit
Hiernaar wordt onderzoek gedaan. Het voordeel van deze faciliteit is dat er jaarlijks USD 16 miljoen aan transportkosten kan worden bespaard voor het transport van het spodumene naar de Duitse hydroxide faciliteit, hetgeen in 2024 t.g.v. aflopende contracten voor 90.000t mogelijk is. De capex voor deze faciliteit is USD 200 miljoen, welke op maximale capaciteit plm. 80/90% van het benodigde lithium voor de Duitse hydroxide faciliteit zou kunnen produceren. Indien tot bouw wordt overgegaan zou deze in 2026 operationeel kunnen zijn.
3. Een in Duitsland te bouwen lithium battery grade hydroxy faciliteit
De bouw van de eerste van de vijf modules met een capaciteit van 20.000t per module wordt gestart en kost USD 120 miljoen. Elke volgende module kost USD 75 miljoen. Voor de eerste module liggen er ondertekende MoU's voor plm. 90% van de productie met 3 partijen. Voor de tweede module is één partij geinteresseerd voor 100% afname van de productie. Er is een integrated feedstock sourcing strategy, i.e. niet afhankelijk van AMG Brasil.
4. Een in Duitsland te bouwen faciliteit voor de productie van Sulfur based solid electrolytes
Deze te bouwen fabriek dient voor de levering van de technology van solid state batteries. Capex plm. USD 25 miljoen.
Het base case scenario van Heinz is:
- productie Braziliaanse mijn op 130,000ton spodumene (Capex afgefinancierd)
- bouw technical grade lithium precursor faciliteit in Brazilie (Capex USD 200 miljoen)
- bouw twee modules lithium hydroxide faciliteit in Duitsland (Capex USD 195 miljoen)
- bouw ASSB faciliteit in Duitsland (Capex USD 25 miljoen).
Deze totale capex ad USD 420 miljoen kan gefinancierd worden uit de cash flow van AMG Lithium (met als startkapitaal vermoedelijk de USD 120 miljoen emissie opbrengst). Investeringen hierboven zullen moeten komen vanuit (i) het verkopen van minority stakes in AMG Lithium dan wel (ii) een IPO van AMG Lithium. Over de waardering van AMG Lithium liet hij zich niet uit, doch had het wel over een EBITDA multiple van 10 ~ 15. Het tijdspad van de investeringen loopt tot 2028.
Voor de AMG komt er een besluit over de wijze van financiering van AMG Lithium, i.e. (i) organisch, (ii) minderheidsaandeelhouder of (iii) IPO.
Als je dit alles zo achter elkaar plakt komt het wel over als een integraal plan, waarbij fors wordt opgeschoven in de value chain. Daarnaast is dit ook beter uit te leggen aan investeerders, waardoor het yield vereiste daalt (multiple stijgt).
We zullen zien hoe de analisten hierop gaan reflecteren.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Nu de Vanadium business apart wordt gezet en de presentaties per kwartaal inzicht geven in de financiele prestaties van de verschillende divisies komt ik mede met uitspraken gedaan tijdens investor calls tot het volgende overzicht voor 2023 wanneer Ohio II volledig in productie is (start in Februari 2022 met een ramp-up van 6 maanden) en SP+ (40kt uitbreiding in Brazilie die vanaf april 2023 in productie komt).
Vanadium
De beide vanadium recyclage faciliteiten genereren tezamen een EBITDA van USD 80 ~ 100 mln op basis van uitspraak HS in investor call Q3,2021.
Lithium
De mijn in Brazilie genereert momenteel een EBITDA van USD 100 mln op jaarbasis tegen de vigerende spot prijzen op basis van uitspraak HS tijdens Capital Markets Day. Met de uitbreiding erbij dus USD 140 mln. Maar laten we conservatief aannemen USD 100 miljoen in totaal indien de lithiumprijzen weer gaan zakken.
Minerals
Deze tak genereert meestal plm. USD 9 mln EBITDA per kwartaal, i.e. USD 36 mln per jaar.
Technologies
Ook deze tak genereert plm. USD 9 mln EBITDA per kwartaal momenteel, doch prae pandemic was dat USD 15 ~ 20 mln t.g.v. aerospace/airline/automotive business. Op jaarbasis dus tussen de USD 36 mln en USD 70 mln.
Bij een conservatief multiple van 7 voor vanadium en minerals en 10 voor lithium en technologies komen we op een minimale enterprise value van 7x (80+36) + 10x (100+36) = USD 2.172 mln en een maximale enterprise value van 7x (100+36) + 10x (140+70) = USD 3.052 mln.
Afgezien van de investeringen in de Lithium hydroxide faciliteit zal AMG ultimo 2022 zeker netto schuldenvrij zijn afgezien van de exempt loan van USD 320 mln ter financiering van de bouw van Ohio II. De equity waarde beweegt zich dan dus tussen de USD 1.852 en de USD 2.732 mln, i.e. per aandeel in EUR 50 ~ 75.
In deze waardering is NIET meegenomen:
- alle in house knowledge rondom de bouw van recyclage faciliteiten en het winnen van vandium uit "gasification ashes", i.e. de Shell JV;
- alle in house knowledge rondom het opzetten van een lithium value chain en de ontwikkeling van de LIVA herlaadbare batterij/ASSB, i.e. dr. Scherer en zijn team in Duitsland.
Dit zijn elementen van AMG als groei bedrijf, welke ik in mijn multiples van 7 en 10 niet gereflecteerd heb.
Op het basis van het bovenstaande kom ik tot de conclusie dat AMG momenteel nog zeer vriendelijk gewaardeerd is, zeker nu drie EBITDA drivers op afzienbare termijn in werking treden, i.e. (i) Ohio II, (ii) SP+ en (iii) cyclische upturn Technologies tak.
-----------------------------------------------
Bovenstaande uiteenzetting overgenomen, van een mede forumlid van het Nederl. IEX forum.
Moet het zelf niet neerpennen, zou het uiteraard zelf niet beter kunnen neerzetten.
Vanadium
De beide vanadium recyclage faciliteiten genereren tezamen een EBITDA van USD 80 ~ 100 mln op basis van uitspraak HS in investor call Q3,2021.
Lithium
De mijn in Brazilie genereert momenteel een EBITDA van USD 100 mln op jaarbasis tegen de vigerende spot prijzen op basis van uitspraak HS tijdens Capital Markets Day. Met de uitbreiding erbij dus USD 140 mln. Maar laten we conservatief aannemen USD 100 miljoen in totaal indien de lithiumprijzen weer gaan zakken.
Minerals
Deze tak genereert meestal plm. USD 9 mln EBITDA per kwartaal, i.e. USD 36 mln per jaar.
Technologies
Ook deze tak genereert plm. USD 9 mln EBITDA per kwartaal momenteel, doch prae pandemic was dat USD 15 ~ 20 mln t.g.v. aerospace/airline/automotive business. Op jaarbasis dus tussen de USD 36 mln en USD 70 mln.
Bij een conservatief multiple van 7 voor vanadium en minerals en 10 voor lithium en technologies komen we op een minimale enterprise value van 7x (80+36) + 10x (100+36) = USD 2.172 mln en een maximale enterprise value van 7x (100+36) + 10x (140+70) = USD 3.052 mln.
Afgezien van de investeringen in de Lithium hydroxide faciliteit zal AMG ultimo 2022 zeker netto schuldenvrij zijn afgezien van de exempt loan van USD 320 mln ter financiering van de bouw van Ohio II. De equity waarde beweegt zich dan dus tussen de USD 1.852 en de USD 2.732 mln, i.e. per aandeel in EUR 50 ~ 75.
In deze waardering is NIET meegenomen:
- alle in house knowledge rondom de bouw van recyclage faciliteiten en het winnen van vandium uit "gasification ashes", i.e. de Shell JV;
- alle in house knowledge rondom het opzetten van een lithium value chain en de ontwikkeling van de LIVA herlaadbare batterij/ASSB, i.e. dr. Scherer en zijn team in Duitsland.
Dit zijn elementen van AMG als groei bedrijf, welke ik in mijn multiples van 7 en 10 niet gereflecteerd heb.
Op het basis van het bovenstaande kom ik tot de conclusie dat AMG momenteel nog zeer vriendelijk gewaardeerd is, zeker nu drie EBITDA drivers op afzienbare termijn in werking treden, i.e. (i) Ohio II, (ii) SP+ en (iii) cyclische upturn Technologies tak.
-----------------------------------------------
Bovenstaande uiteenzetting overgenomen, van een mede forumlid van het Nederl. IEX forum.
Moet het zelf niet neerpennen, zou het uiteraard zelf niet beter kunnen neerzetten.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Berenberg Beursblik: Berenberg lift koersdoel AMG
Bericht
Door ABM Financial News op donderdag 13 januari 2022
Beursblik: Berenberg lift koersdoel AMG
Beeld: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) Berenberg heeft zijn koersdoel voor AMG verhoogd van 34,00 naar 37,00 euro, en houdt vast aan het koopadvies, nadat de metallurgisch specialist op een beleggersdag zijn “unieke positionering” in de waardeketen voor lithium presenteerde: van het mijnen van het element in Brazilië tot de ontwikkeling van lithiumproducten van de volgende generatie in Duitsland.
AMG kijkt bovendien vooruit, en overweegt strategische opties, waaronder een mogelijke beursgang, waarover in mei van dit jaar een besluit moet zijn gevallen. Dit plan zou wel eens aandeelhouderswaarde kunnen ontsluiten, vermoedt analist Andrea Markou.
AMG investeert 20 tot 30 miljoen dollar in vastestofbatterijen die in 2025 op de markt zouden moeten komen. Ook wil het bedrijf de grondstofbehoefte van de eerste module van zijn Duitse lithiumhyudroxidefabriek grotendeels zelf invullen met een nieuwe fabriek in Brazilië en zijn er al drie afnemers opgelijnd die de producten binnen de EU gaan afnemen, dus zonder ze over de wereld te hoeven verslepen.
AMG profiteert van de sterk gestegen lithiumprijs, die het afgelopen jaar met 600 procent steeg, en dus verhoogt Berenberg zijn verwachtingen voor de aangepaste EBITDA in 2022 en 2023 naar 195 miljoen en 224 miljoen dollar. De inschatting is nog aan de conservatieve kant, meent Markou. Het koersdoel stijgt navenant.
AMG mikt zelf inmiddels op 175 tot 200 miljoen dollar EBITDA in 2022, in plaats van de eerder gemeld 150 miljoen dollar.
Het koopadvies is gebaseerd op de aantrekkelijke waardering en de sterke groei die voortkomt uit strategische projecten en voortdurende innovatie, en ook op de duurzaamheidsfactor die volgens Berenberg onvoldoende door de markt wordt gewaardeerd.
De kwartaalcijfers van AMG volgen op 23 februari.
-----------------------------------------------------------------------------
EBITDA verwachtingen voor dit jaar en 2023 lijken mij nog heel conservatief. Kunnen heel wat hoger zijn.
Met de stijging van Lithium prijs kan EBITDA van 2023 dit jaar al gehaald worden.
(En in 2018, toen de EBIDTA 212 miljoen dollar was, stond de koers van AMG , midzomer op 52,5 euro. )
Zie tevens vandaag, andermaal opnieuw (en stopt maar niet) stijging van lithium prijzen.
Op 2 dagen : terug 2 x 2,5 % erbij. Van 306.500 yuan naar nu 322.500 yuan. (Niet slecht, en komende van 192.500 yuan, begin december ). verbazend.
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
En binnenkort komen de grote autofabrikanten tot het besef, dat de electrische wagens in de toekomst niet goedkoper kunnen worden.
Bericht
Door ABM Financial News op donderdag 13 januari 2022
Beursblik: Berenberg lift koersdoel AMG
Beeld: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) Berenberg heeft zijn koersdoel voor AMG verhoogd van 34,00 naar 37,00 euro, en houdt vast aan het koopadvies, nadat de metallurgisch specialist op een beleggersdag zijn “unieke positionering” in de waardeketen voor lithium presenteerde: van het mijnen van het element in Brazilië tot de ontwikkeling van lithiumproducten van de volgende generatie in Duitsland.
AMG kijkt bovendien vooruit, en overweegt strategische opties, waaronder een mogelijke beursgang, waarover in mei van dit jaar een besluit moet zijn gevallen. Dit plan zou wel eens aandeelhouderswaarde kunnen ontsluiten, vermoedt analist Andrea Markou.
AMG investeert 20 tot 30 miljoen dollar in vastestofbatterijen die in 2025 op de markt zouden moeten komen. Ook wil het bedrijf de grondstofbehoefte van de eerste module van zijn Duitse lithiumhyudroxidefabriek grotendeels zelf invullen met een nieuwe fabriek in Brazilië en zijn er al drie afnemers opgelijnd die de producten binnen de EU gaan afnemen, dus zonder ze over de wereld te hoeven verslepen.
AMG profiteert van de sterk gestegen lithiumprijs, die het afgelopen jaar met 600 procent steeg, en dus verhoogt Berenberg zijn verwachtingen voor de aangepaste EBITDA in 2022 en 2023 naar 195 miljoen en 224 miljoen dollar. De inschatting is nog aan de conservatieve kant, meent Markou. Het koersdoel stijgt navenant.
AMG mikt zelf inmiddels op 175 tot 200 miljoen dollar EBITDA in 2022, in plaats van de eerder gemeld 150 miljoen dollar.
Het koopadvies is gebaseerd op de aantrekkelijke waardering en de sterke groei die voortkomt uit strategische projecten en voortdurende innovatie, en ook op de duurzaamheidsfactor die volgens Berenberg onvoldoende door de markt wordt gewaardeerd.
De kwartaalcijfers van AMG volgen op 23 februari.
-----------------------------------------------------------------------------
EBITDA verwachtingen voor dit jaar en 2023 lijken mij nog heel conservatief. Kunnen heel wat hoger zijn.
Met de stijging van Lithium prijs kan EBITDA van 2023 dit jaar al gehaald worden.
(En in 2018, toen de EBIDTA 212 miljoen dollar was, stond de koers van AMG , midzomer op 52,5 euro. )
Zie tevens vandaag, andermaal opnieuw (en stopt maar niet) stijging van lithium prijzen.
Op 2 dagen : terug 2 x 2,5 % erbij. Van 306.500 yuan naar nu 322.500 yuan. (Niet slecht, en komende van 192.500 yuan, begin december ). verbazend.
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
En binnenkort komen de grote autofabrikanten tot het besef, dat de electrische wagens in de toekomst niet goedkoper kunnen worden.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Door Paul Weeteling op vrijdag 14 januari 2022
PREMIUM AMG: lithiumparel met grootse plannen
AMG: STRONG BUY KOERS: €33 KOERSDOEL: €40 UPSIDE: 21%
Exponentiële groei elektrisch rijden zorgt voor sterke vraag naar lithium en drijft de prijs op
AMG zet vol in op lithium, maar komt kapitaal tekort
Beursgang lithiumtak in Frankfurt is een kansrijke optie
Waardering nog steeds vriendelijk, taxaties en koersdoel omhoog
De lithiumprijs tikt bijna dagelijks een all-time high aan en dat is koren op de molen van AMG. Het bedrijf heeft een van de laagste kostprijzen ter wereld voor het witte metaal, is bezig de productiecapaciteit uit te breiden en heeft ook downstream plannen om het materiaal op te werken naar een hogere kwaliteit zodat het direct gebruikt kan worden voor de productie van oplaadbare batterijen. Op de Capital Markets Day vertelde het bedrijf hier meer over en heb ik de ceo een paar vragen kunnen stellen.
Verwachting elektrische auto's te voorzichtig
Ceo Heinz Schimmelbusch startte de presentatie logischerwijs met de verwachte ontwikkeling van de vraag naar elektrische auto's, de grootste aanjager van de vraag naar oplaadbare batterijen waar lithium een belangrijke component van is. In onderstaande afbeelding is te zien waar AMG momenteel op rekent. Ik reken er zelf op dat elektrische auto's in de periode 2030-2035 al minimaal 80% marktaandeel hebben en dus op bijna het dubbele van de cijfers uit onderstaande afbeelding.
Wie er uiteindelijk dichterbij blijkt te zitten is voor de investment case van AMG niet doorslaggevend. Ook op basis van bovenstaande verwachtingen zit het bedrijf er warmpjes bij en het belangrijkste uit bovenstaande grafiek is allicht de verwachting dat Europa voorop zal lopen in de omslag naar elektrisch rijden. AMG bouwt momenteel een lithiumverwerkingsfaciliteit in Duitsland en heeft plannen voor aanvullende faciliteiten die het deels kan voeden met lithiumconcentraat uit eigen mijn, waarover later meer. Geografisch gezien zit AMG dus goed.
Tesla heeft een autofabriek in Berlijn gebouwd die elk moment open kan gaan en de Duitse autobouwers zetten ook zwaar in op elektrisch rijden. Er zal lokaal dus zo veel vraag zijn naar het opgewerkte lithium van AMG dat het niet nodig is om het de hele wereld over te sturen. Dat scheelt in de kosten en in de risico's. Verder maakt het voor AMG niet uit welke autobouwer meer succesvol is; het bedrijf levert gewoon daar waar vraag is.
Strategisch zijn de plannen dus dik in orde, maar er gaan wel grove investeringen mee gemoeid. AMG was eerder al van plan de productiecapaciteit van de lithium-/tantaalmijn in Brazilië te verdubbelen, wat afketste op een tekort aan kapitaal. Achteraf betreurenswaardig want anders hadden ze nu dubbel profijt kunnen hebben van de situatie. Anderzijds had een dergelijke investering het AMG erg lastig gemaakt tijdens de coronacrisis en het bedrijf heeft het al vrij bont gemaakt.
Uiteindelijk is ervoor gekozen de capaciteit van de Braziliaanse mijn met bijna 45% op te voeren. Deze uitbreiding wordt voorgefinancierd door een klant die de nieuwe capaciteit vanaf de start van de productie in april 2023 exclusief zal afnemen. Dit onderstreept wederom dat AMG goede plannen heeft, maar vaak cash tekort komt om ze te realiseren. Hoe het dat dit keer gaat oplossen, daar kom ik later op. Eerst nog iets meer over wat AMG precies van plan is op lithiumgebied.
All-in op lithium
Het eerste wapenfeit moet de genoemde module in Duitsland worden, die meerdere soorten ruw lithium op kan werken naar lithiumhydroxide. Dit is een lithiumvorm die geschikt is voor oplaadbare batterijen. Deze module, met een capaciteit van 20 kiloton, staat gepland voor het tijdvak 2022-2023 en de bouw hiervan is reeds gestart à $120 miljoen. Op dit moment is 90% van de capaciteit al toegezegd aan 3 verschillende afnemers, waarvan het overgrote deel uit Europa, en er zou zelfs interesse zijn vanuit een niet bij naam genoemd bedrijf (Tesla?) voor een gehele module.
In 2024 wil AMG een demo-faciliteit voor vaste elektrolyten openen. AMG verwacht dat batterijtechnologie zich in de richting van vastestofbatterijen (solid-state batteries) zal ontwikkelen en wil hierop voorsorteren. Een logische verwachting, aangezien bijna alle hoogwaardige technologie uiteindelijk doorontwikkeld wordt naar een vaste (niet-vloeibare) vorm. In 2027-2028 wil AMG doorpakken met een grootschalige faciliteit voor de productie van vaste elektrolyten.
Tot slot staan voor tijdvak 2025-2026 nog twee additionele modules op de planning ($75 miljoen per stuk) en een faciliteit in Brazilië ($200 miljoen) die een deel van het lithiumconcentraat alvast op kan werken naar een hogere kwaliteit, wat flink in de kosten zou schelen. Voor 2027-2028 staan er vervolgens nog eens twee modules gepland. Er wordt dus niet kinderachtig ingezet op lithium.
Tussen de regels door liet AMG ook nog eens weten dat de kennis die het bedrijf heeft opgedaan met de mijn in Brazilië ook elders van pas kan komen. Met andere woorden: er wordt gekeken naar het toevoegen van nieuwe mijnen, eventueel in partnerschap.
Lithiumtak gaat mogelijk apart naar de beurs
Om dit alles te financieren kijkt AMG naar verschillende opties. De eerste die genoemd wordt is alles zelf financieren uit de kasstroom. Deze optie is wat mij betreft per direct afgeschreven want de vereiste investeringen zijn daar veel te omvangrijk voor.
Optie 2 is een strategische partner. Voor deze optie hangt alles af van de voorwaarden van een mogelijke deal, dus hier valt weinig zinnigs over te zeggen.
De laatste mogelijkheid is een aparte beursgang van de lithiumtak. Deze tak wordt nu al afgesplitst naar een aparte entiteit, en deze optie ligt wat mij betreft het meest voor de hand. Dankzij de uitstekende marktomstandigheden rond lithium, die nog wel even aan zullen houden, kan AMG op deze manier voldoende kapitaal ophalen tegen een redelijke prijs. Het zou mij niet verbazen als deze tak meer waard blijkt te zijn dan AMG in zijn geheel op dit moment.
Vanadiumbatterijen kansrijk in Midden-Oosten
Wanneer lithium wordt afgesplitst blijft AMG achter met de technology-tak voor hoogwaardige legeringen, een aantal andere metalen en vooral vanadium, de andere focus van het bedrijf.
Op mijn vraag of stationaire batterijen op basis van vanadium kunnen concurreren met hun lithium-tegenhangers antwoordde ceo Schimmelbusch dat dit vooral afhangt van de prijzen van de genoemde grondstoffen. Hij ziet in het Midden-Oosten een gezonde markt voor stationaire vanadium-redox-flowbatterijen waar AMG een eigen variant van ontwikkelt.
Het vanadium dat AMG in de VS produceert uit gerecyclede katalysatoren is op basis van meerjarige contracten al verkocht aan staalboeren; dit moet meer gezien worden als een gezonde cashcow. De capaciteit van deze operatie wordt momenteel verdubbeld en ook hier is veel kapitaal mee gemoeid.
AMG
2018A
2019A
2020A
2021E
2022E
2023E
Omzet ($ mln) 1.310 1.190 937 1.200 1.400 1.600
Aangepaste Ebitda ($ mln) 220 200 66,8 130 210 280
Nettowinst ($ mln) 90 -50 -42 30 85 125
Winst per aandeel ($) 2,97 -1,64 -1,47 0,95 2,68 3,94
Koerswinstverhouding 11 - - 39,6 14 9,6
Dividend ($) 0,55 0,44 0,25 0,30 0,58 0,60
Dividendrendement 2,2% 1,8% 0,98% 0,8% 1,5% 1,6%
Tabel: Kerncijfers AMG (bron: Beleggersdesk)
AMG is zeer vriendelijk gewaardeerd
Resumerend heeft AMG dus zeer ambitieuze plannen voor de gehele lithiumketen, van lithium in de grond naar een product dat de accu's in kan, en ook voor de volgende stap in de technologische ontwikkeling van oplaadbare batterijen. AMG komt zwaar kapitaal tekort en zal hiervoor waarschijnlijk naar de beurs in Frankfurt gaan, maar alles wordt momenteel nog tegen elkaar afgewogen.
Kijken we vervolgens naar de huidige marktwaarde van AMG (ruim €1 miljard) afgezet tegen het aangepaste Ebitda dat het bedrijf tegen de huidige lithiumprijs realiseert met de lithiumtak (circa €100 miljoen) dan komen we uit op een multiple van ruim 10, exclusief alle overige activiteiten.
Lithiumkoning Albemarle noteert tegen een geschatte multiple van 40 keer de lithiumactiviteiten, die op het totaal van het bedrijf zelfs iets groter zijn. Allicht zit ik iets te laag met die €100 miljoen bij AMG (exacte bedragen wilde men niet noemen) en Albemarle is een veel groter bedrijf, maar een verschil van factor 4 is wel erg groot. AMG is in dit opzicht dus erg vriendelijk gewaardeerd.
Hoe de grondstofprijzen zich exact gaan ontwikkelen valt niet in te schatten, maar de huidige lithiumprijs wijst richting een hogere winstgevendheid van AMG de komende jaren. En niets wijst erop dat de lithiumprijs binnenkort in elkaar zakt. Ik handhaaf daarom de Strong Buy-rating en verhoog het koersdoel naar €40 op basis van de opgevoerde taxaties voor de komende twee jaar en de gunstige vergelijking met sectorgenoten.
STRONG BUY
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig
EINDADVIES :
STRONG BUY OP 14 JANUARI 2022
AMG gaat all-in op lithium. Een beursgang van de lithiumtak in Frankfurt is een zeer kansrijke optie. Op langere termijn telt dat de vooruitzichten voor de vraag naar metalen en technologieën die de duurzaamheidsrevolutie ondersteunen ijzersterk zijn. AMG zet slim in op een hogere positie in de waardeketen voor batterijtechnologie en grondstoffen. De waardering is vriendelijk. AMG is nog steeds interessant voor beleggers.
PREMIUM AMG: lithiumparel met grootse plannen
AMG: STRONG BUY KOERS: €33 KOERSDOEL: €40 UPSIDE: 21%
Exponentiële groei elektrisch rijden zorgt voor sterke vraag naar lithium en drijft de prijs op
AMG zet vol in op lithium, maar komt kapitaal tekort
Beursgang lithiumtak in Frankfurt is een kansrijke optie
Waardering nog steeds vriendelijk, taxaties en koersdoel omhoog
De lithiumprijs tikt bijna dagelijks een all-time high aan en dat is koren op de molen van AMG. Het bedrijf heeft een van de laagste kostprijzen ter wereld voor het witte metaal, is bezig de productiecapaciteit uit te breiden en heeft ook downstream plannen om het materiaal op te werken naar een hogere kwaliteit zodat het direct gebruikt kan worden voor de productie van oplaadbare batterijen. Op de Capital Markets Day vertelde het bedrijf hier meer over en heb ik de ceo een paar vragen kunnen stellen.
Verwachting elektrische auto's te voorzichtig
Ceo Heinz Schimmelbusch startte de presentatie logischerwijs met de verwachte ontwikkeling van de vraag naar elektrische auto's, de grootste aanjager van de vraag naar oplaadbare batterijen waar lithium een belangrijke component van is. In onderstaande afbeelding is te zien waar AMG momenteel op rekent. Ik reken er zelf op dat elektrische auto's in de periode 2030-2035 al minimaal 80% marktaandeel hebben en dus op bijna het dubbele van de cijfers uit onderstaande afbeelding.
Wie er uiteindelijk dichterbij blijkt te zitten is voor de investment case van AMG niet doorslaggevend. Ook op basis van bovenstaande verwachtingen zit het bedrijf er warmpjes bij en het belangrijkste uit bovenstaande grafiek is allicht de verwachting dat Europa voorop zal lopen in de omslag naar elektrisch rijden. AMG bouwt momenteel een lithiumverwerkingsfaciliteit in Duitsland en heeft plannen voor aanvullende faciliteiten die het deels kan voeden met lithiumconcentraat uit eigen mijn, waarover later meer. Geografisch gezien zit AMG dus goed.
Tesla heeft een autofabriek in Berlijn gebouwd die elk moment open kan gaan en de Duitse autobouwers zetten ook zwaar in op elektrisch rijden. Er zal lokaal dus zo veel vraag zijn naar het opgewerkte lithium van AMG dat het niet nodig is om het de hele wereld over te sturen. Dat scheelt in de kosten en in de risico's. Verder maakt het voor AMG niet uit welke autobouwer meer succesvol is; het bedrijf levert gewoon daar waar vraag is.
Strategisch zijn de plannen dus dik in orde, maar er gaan wel grove investeringen mee gemoeid. AMG was eerder al van plan de productiecapaciteit van de lithium-/tantaalmijn in Brazilië te verdubbelen, wat afketste op een tekort aan kapitaal. Achteraf betreurenswaardig want anders hadden ze nu dubbel profijt kunnen hebben van de situatie. Anderzijds had een dergelijke investering het AMG erg lastig gemaakt tijdens de coronacrisis en het bedrijf heeft het al vrij bont gemaakt.
Uiteindelijk is ervoor gekozen de capaciteit van de Braziliaanse mijn met bijna 45% op te voeren. Deze uitbreiding wordt voorgefinancierd door een klant die de nieuwe capaciteit vanaf de start van de productie in april 2023 exclusief zal afnemen. Dit onderstreept wederom dat AMG goede plannen heeft, maar vaak cash tekort komt om ze te realiseren. Hoe het dat dit keer gaat oplossen, daar kom ik later op. Eerst nog iets meer over wat AMG precies van plan is op lithiumgebied.
All-in op lithium
Het eerste wapenfeit moet de genoemde module in Duitsland worden, die meerdere soorten ruw lithium op kan werken naar lithiumhydroxide. Dit is een lithiumvorm die geschikt is voor oplaadbare batterijen. Deze module, met een capaciteit van 20 kiloton, staat gepland voor het tijdvak 2022-2023 en de bouw hiervan is reeds gestart à $120 miljoen. Op dit moment is 90% van de capaciteit al toegezegd aan 3 verschillende afnemers, waarvan het overgrote deel uit Europa, en er zou zelfs interesse zijn vanuit een niet bij naam genoemd bedrijf (Tesla?) voor een gehele module.
In 2024 wil AMG een demo-faciliteit voor vaste elektrolyten openen. AMG verwacht dat batterijtechnologie zich in de richting van vastestofbatterijen (solid-state batteries) zal ontwikkelen en wil hierop voorsorteren. Een logische verwachting, aangezien bijna alle hoogwaardige technologie uiteindelijk doorontwikkeld wordt naar een vaste (niet-vloeibare) vorm. In 2027-2028 wil AMG doorpakken met een grootschalige faciliteit voor de productie van vaste elektrolyten.
Tot slot staan voor tijdvak 2025-2026 nog twee additionele modules op de planning ($75 miljoen per stuk) en een faciliteit in Brazilië ($200 miljoen) die een deel van het lithiumconcentraat alvast op kan werken naar een hogere kwaliteit, wat flink in de kosten zou schelen. Voor 2027-2028 staan er vervolgens nog eens twee modules gepland. Er wordt dus niet kinderachtig ingezet op lithium.
Tussen de regels door liet AMG ook nog eens weten dat de kennis die het bedrijf heeft opgedaan met de mijn in Brazilië ook elders van pas kan komen. Met andere woorden: er wordt gekeken naar het toevoegen van nieuwe mijnen, eventueel in partnerschap.
Lithiumtak gaat mogelijk apart naar de beurs
Om dit alles te financieren kijkt AMG naar verschillende opties. De eerste die genoemd wordt is alles zelf financieren uit de kasstroom. Deze optie is wat mij betreft per direct afgeschreven want de vereiste investeringen zijn daar veel te omvangrijk voor.
Optie 2 is een strategische partner. Voor deze optie hangt alles af van de voorwaarden van een mogelijke deal, dus hier valt weinig zinnigs over te zeggen.
De laatste mogelijkheid is een aparte beursgang van de lithiumtak. Deze tak wordt nu al afgesplitst naar een aparte entiteit, en deze optie ligt wat mij betreft het meest voor de hand. Dankzij de uitstekende marktomstandigheden rond lithium, die nog wel even aan zullen houden, kan AMG op deze manier voldoende kapitaal ophalen tegen een redelijke prijs. Het zou mij niet verbazen als deze tak meer waard blijkt te zijn dan AMG in zijn geheel op dit moment.
Vanadiumbatterijen kansrijk in Midden-Oosten
Wanneer lithium wordt afgesplitst blijft AMG achter met de technology-tak voor hoogwaardige legeringen, een aantal andere metalen en vooral vanadium, de andere focus van het bedrijf.
Op mijn vraag of stationaire batterijen op basis van vanadium kunnen concurreren met hun lithium-tegenhangers antwoordde ceo Schimmelbusch dat dit vooral afhangt van de prijzen van de genoemde grondstoffen. Hij ziet in het Midden-Oosten een gezonde markt voor stationaire vanadium-redox-flowbatterijen waar AMG een eigen variant van ontwikkelt.
Het vanadium dat AMG in de VS produceert uit gerecyclede katalysatoren is op basis van meerjarige contracten al verkocht aan staalboeren; dit moet meer gezien worden als een gezonde cashcow. De capaciteit van deze operatie wordt momenteel verdubbeld en ook hier is veel kapitaal mee gemoeid.
AMG
2018A
2019A
2020A
2021E
2022E
2023E
Omzet ($ mln) 1.310 1.190 937 1.200 1.400 1.600
Aangepaste Ebitda ($ mln) 220 200 66,8 130 210 280
Nettowinst ($ mln) 90 -50 -42 30 85 125
Winst per aandeel ($) 2,97 -1,64 -1,47 0,95 2,68 3,94
Koerswinstverhouding 11 - - 39,6 14 9,6
Dividend ($) 0,55 0,44 0,25 0,30 0,58 0,60
Dividendrendement 2,2% 1,8% 0,98% 0,8% 1,5% 1,6%
Tabel: Kerncijfers AMG (bron: Beleggersdesk)
AMG is zeer vriendelijk gewaardeerd
Resumerend heeft AMG dus zeer ambitieuze plannen voor de gehele lithiumketen, van lithium in de grond naar een product dat de accu's in kan, en ook voor de volgende stap in de technologische ontwikkeling van oplaadbare batterijen. AMG komt zwaar kapitaal tekort en zal hiervoor waarschijnlijk naar de beurs in Frankfurt gaan, maar alles wordt momenteel nog tegen elkaar afgewogen.
Kijken we vervolgens naar de huidige marktwaarde van AMG (ruim €1 miljard) afgezet tegen het aangepaste Ebitda dat het bedrijf tegen de huidige lithiumprijs realiseert met de lithiumtak (circa €100 miljoen) dan komen we uit op een multiple van ruim 10, exclusief alle overige activiteiten.
Lithiumkoning Albemarle noteert tegen een geschatte multiple van 40 keer de lithiumactiviteiten, die op het totaal van het bedrijf zelfs iets groter zijn. Allicht zit ik iets te laag met die €100 miljoen bij AMG (exacte bedragen wilde men niet noemen) en Albemarle is een veel groter bedrijf, maar een verschil van factor 4 is wel erg groot. AMG is in dit opzicht dus erg vriendelijk gewaardeerd.
Hoe de grondstofprijzen zich exact gaan ontwikkelen valt niet in te schatten, maar de huidige lithiumprijs wijst richting een hogere winstgevendheid van AMG de komende jaren. En niets wijst erop dat de lithiumprijs binnenkort in elkaar zakt. Ik handhaaf daarom de Strong Buy-rating en verhoog het koersdoel naar €40 op basis van de opgevoerde taxaties voor de komende twee jaar en de gunstige vergelijking met sectorgenoten.
STRONG BUY
Dit aandeel is op dit moment en tegen deze koers koopwaardig
EINDADVIES :
STRONG BUY OP 14 JANUARI 2022
AMG gaat all-in op lithium. Een beursgang van de lithiumtak in Frankfurt is een zeer kansrijke optie. Op langere termijn telt dat de vooruitzichten voor de vraag naar metalen en technologieën die de duurzaamheidsrevolutie ondersteunen ijzersterk zijn. AMG zet slim in op een hogere positie in de waardeketen voor batterijtechnologie en grondstoffen. De waardering is vriendelijk. AMG is nog steeds interessant voor beleggers.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
En ...... Still going strong.
Bijzondere grafiek van Lithium, en beslist niet vaak te vinden in deze vorm.
Of klik links onderaan de grafiek op ALL , en .... al even bijzonder.
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Een EBIDTA bijdrage van tegen de 90 miljoen dollar kan vooropgesteld worden bij Lithium koersen rond of boven de 200.000 yuan per ton.
300.000 yuan per ton geeft een prospectie rond de 15O miljoen voor dit jaar (alleen Lithium tak)
Nu zitten we al aan 327.500 yuan per ton voor Lithiumcarbonaat. Of gaat de Lithium prijs nog verder naar boven ?
Zou verbazend zijn. Maar koersen van rond de 300.000 yuan zouden al even ongeevenaard zijn.
Dit dus door de sneller dan verwachte opkomst wereldwijd van de electrische wagens.
Winstvoorspellingen voor dit jaar gaan vlot overschreden worden. En naar boven toe herzien worden.
En dan heb je het verhaal van Vanadium nog eens. Essentieel voor de Vanadium redox batteries ; - in het middelpunt van de sector van de Energie transitie / Energie opslag , als tussenschakel tussen de windmolen -, en zonnepaneel parken en het plaatsen van de electriciteit op het net.
Thema komt binnen maximaal 2 jaren erbij als topic.
Bijzondere grafiek van Lithium, en beslist niet vaak te vinden in deze vorm.
Of klik links onderaan de grafiek op ALL , en .... al even bijzonder.
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Een EBIDTA bijdrage van tegen de 90 miljoen dollar kan vooropgesteld worden bij Lithium koersen rond of boven de 200.000 yuan per ton.
300.000 yuan per ton geeft een prospectie rond de 15O miljoen voor dit jaar (alleen Lithium tak)
Nu zitten we al aan 327.500 yuan per ton voor Lithiumcarbonaat. Of gaat de Lithium prijs nog verder naar boven ?
Zou verbazend zijn. Maar koersen van rond de 300.000 yuan zouden al even ongeevenaard zijn.
Dit dus door de sneller dan verwachte opkomst wereldwijd van de electrische wagens.
Winstvoorspellingen voor dit jaar gaan vlot overschreden worden. En naar boven toe herzien worden.
En dan heb je het verhaal van Vanadium nog eens. Essentieel voor de Vanadium redox batteries ; - in het middelpunt van de sector van de Energie transitie / Energie opslag , als tussenschakel tussen de windmolen -, en zonnepaneel parken en het plaatsen van de electriciteit op het net.
Thema komt binnen maximaal 2 jaren erbij als topic.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... akers.html
Met vertaling ( ja, door msn translate)
Stijgende lithiumprijzen worden grote hoofdpijn voor EV-makers
Door Rystad Energy - 16 januari 2022, 10:00 uur CST
Nu de lithiumprijzen in Azië al op een recordhoogte noteren, is er geen teken dat de rally in deze veelgevraagde grondstof dit jaar tot een einde zal komen.
Logistieke uitdagingen en productieproblemen zorgen ervoor dat producenten in China en Zuid-Amerika terughoudend zijn om lithiumzouten op de spotmarkt te verkopen.
In China zal een relatief nieuw futurescontract dat zes maanden geleden werd gelanceerd ook een rol spelen bij het stimuleren van lithiumprijzen en marktsentiment.
Producenten en leveranciers van elektrische voertuigen (EV) kunnen vanaf dit jaar te maken krijgen met een grote kostenhoofdpijn, omdat de prijzen voor lithium van batterijkwaliteit op het punt staan omhoog te schieten. De prijzen voor het metaal worden al verhandeld op een recordhoogte van $ 35 per kilogram in Azië en zullen waarschijnlijk blijven stijgen tot $ 50 per kilogram in de tweede helft van 2022 en handelen op ongeveer $ 52,5 per kilogram in januari 2023, blijkt uit een analyse van Rystad Energy.
De interesse in lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen neemt sinds begin 2021 een vlucht bij fabrikanten. Rystad Energy verwacht daarom dat het aanbod van lithiumzouten in ieder geval tot de eerste helft van 2022 krap zal blijven, vanwege de achterblijvende productie in China en Zuid-Amerika. Producenten lijken terughoudend om aanzienlijke volumes op de spotmarkt te verkopen, omdat aanbodbeperkingen en de aanhoudende logistieke problemen als gevolg van de pandemie knelpunten creëren op de handelsmarkt voor lithiumzouten.
Chinese producenten aarzelen om lithiumzouten op de spotmarkt te verkopen vanwege beperkingen veroorzaakt door een vertraging van de lithiumcarbonaatproductie in de provincie Qinghai in de afgelopen maanden. Evenzo zijn leveranciers in de lithiumdriehoek van Zuid-Amerika terughoudend om volumes buiten langetermijncontracten toe te wijzen, ondanks hun geplande opschaling in 2022, en nemen ze een voorzichtige houding aan vanwege de aanhoudende logistieke uitdagingen.
Deze krapte in het aanbod voor lithiumzouten, in combinatie met de optimistische vraagvooruitzichten voor LFP-batterijen die zich doorgaans voeden met lithiumcarbonaat, zal naar verwachting de lithiumcarbonaatprijzen hoog houden en een opmerkelijke premie ondersteunen ten opzichte van de prijs voor lithiumhydroxide begin 2022. Rystad Energy schat echter dat deze premie geleidelijk zal afnemen nadat de knelpunten in het aanbod in China afnemen en een opschalingsplan in Zuid-Amerika zich materialiseert.
Lithium
"Een nieuwe drijfveer voor de Chinese lithiummarkt zijn lithiumcontractprijzen op het Changzhou Zhonglianjin-uitwisselingsplatform. De futurescontracten, die zo'n half jaar geleden werden gelanceerd, hebben het sentiment in de markt enigszins gestimuleerd, vooral in de afgelopen twee maanden. Dit heeft aanzienlijk bijgedragen aan het huidige momentum in lithiumprijzen in China en heeft ervoor gezorgd dat handelaren-leveranciers die in januari hebben geprobeerd de voorraad te verminderen, voorlopig niet kunnen verkopen", zegt Susan Zou, senior analist bij het batterijmaterialenteam van Rystad Energy.
Changzhou's lithiumcontractprijs voor februari 2022 bereikte een intraday-hoogtepunt van CNY 418.500 per ton op 10 januari, een stijging van 14,34% ten opzichte van CNY 366.000 / ton bij het sluiten op 31 december 2021. De contractprijs daalde vervolgens tot CNY 345.500/ton bij sluiting op 12 januari. Het is echter nog te vroeg om te zeggen of de lithiumcontractprijs van Changzhou het succes van het kobaltcontract op Wuxi zal herhalen, dat al lang kobaltprijzen op de fysieke markt van China dicteert, zei Zou.
De maandelijkse prijsindex van Rystad Energy suggereert dat de prijzen voor lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit af fabriek china begin januari 2022 zijn gestegen tot CNY 300.000 / ton, een stijging van bijna 43% ten opzichte van CNY 210.000 / ton een maand eerder. De prijs voor lithiumhydroxide van batterijkwaliteit af fabriek China steeg van CNY 192.000/ton begin december naar CNY 290.000/ton begin januari.
van Rystad Energy
Met vertaling ( ja, door msn translate)
Stijgende lithiumprijzen worden grote hoofdpijn voor EV-makers
Door Rystad Energy - 16 januari 2022, 10:00 uur CST
Nu de lithiumprijzen in Azië al op een recordhoogte noteren, is er geen teken dat de rally in deze veelgevraagde grondstof dit jaar tot een einde zal komen.
Logistieke uitdagingen en productieproblemen zorgen ervoor dat producenten in China en Zuid-Amerika terughoudend zijn om lithiumzouten op de spotmarkt te verkopen.
In China zal een relatief nieuw futurescontract dat zes maanden geleden werd gelanceerd ook een rol spelen bij het stimuleren van lithiumprijzen en marktsentiment.
Producenten en leveranciers van elektrische voertuigen (EV) kunnen vanaf dit jaar te maken krijgen met een grote kostenhoofdpijn, omdat de prijzen voor lithium van batterijkwaliteit op het punt staan omhoog te schieten. De prijzen voor het metaal worden al verhandeld op een recordhoogte van $ 35 per kilogram in Azië en zullen waarschijnlijk blijven stijgen tot $ 50 per kilogram in de tweede helft van 2022 en handelen op ongeveer $ 52,5 per kilogram in januari 2023, blijkt uit een analyse van Rystad Energy.
De interesse in lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen neemt sinds begin 2021 een vlucht bij fabrikanten. Rystad Energy verwacht daarom dat het aanbod van lithiumzouten in ieder geval tot de eerste helft van 2022 krap zal blijven, vanwege de achterblijvende productie in China en Zuid-Amerika. Producenten lijken terughoudend om aanzienlijke volumes op de spotmarkt te verkopen, omdat aanbodbeperkingen en de aanhoudende logistieke problemen als gevolg van de pandemie knelpunten creëren op de handelsmarkt voor lithiumzouten.
Chinese producenten aarzelen om lithiumzouten op de spotmarkt te verkopen vanwege beperkingen veroorzaakt door een vertraging van de lithiumcarbonaatproductie in de provincie Qinghai in de afgelopen maanden. Evenzo zijn leveranciers in de lithiumdriehoek van Zuid-Amerika terughoudend om volumes buiten langetermijncontracten toe te wijzen, ondanks hun geplande opschaling in 2022, en nemen ze een voorzichtige houding aan vanwege de aanhoudende logistieke uitdagingen.
Deze krapte in het aanbod voor lithiumzouten, in combinatie met de optimistische vraagvooruitzichten voor LFP-batterijen die zich doorgaans voeden met lithiumcarbonaat, zal naar verwachting de lithiumcarbonaatprijzen hoog houden en een opmerkelijke premie ondersteunen ten opzichte van de prijs voor lithiumhydroxide begin 2022. Rystad Energy schat echter dat deze premie geleidelijk zal afnemen nadat de knelpunten in het aanbod in China afnemen en een opschalingsplan in Zuid-Amerika zich materialiseert.
Lithium
"Een nieuwe drijfveer voor de Chinese lithiummarkt zijn lithiumcontractprijzen op het Changzhou Zhonglianjin-uitwisselingsplatform. De futurescontracten, die zo'n half jaar geleden werden gelanceerd, hebben het sentiment in de markt enigszins gestimuleerd, vooral in de afgelopen twee maanden. Dit heeft aanzienlijk bijgedragen aan het huidige momentum in lithiumprijzen in China en heeft ervoor gezorgd dat handelaren-leveranciers die in januari hebben geprobeerd de voorraad te verminderen, voorlopig niet kunnen verkopen", zegt Susan Zou, senior analist bij het batterijmaterialenteam van Rystad Energy.
Changzhou's lithiumcontractprijs voor februari 2022 bereikte een intraday-hoogtepunt van CNY 418.500 per ton op 10 januari, een stijging van 14,34% ten opzichte van CNY 366.000 / ton bij het sluiten op 31 december 2021. De contractprijs daalde vervolgens tot CNY 345.500/ton bij sluiting op 12 januari. Het is echter nog te vroeg om te zeggen of de lithiumcontractprijs van Changzhou het succes van het kobaltcontract op Wuxi zal herhalen, dat al lang kobaltprijzen op de fysieke markt van China dicteert, zei Zou.
De maandelijkse prijsindex van Rystad Energy suggereert dat de prijzen voor lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit af fabriek china begin januari 2022 zijn gestegen tot CNY 300.000 / ton, een stijging van bijna 43% ten opzichte van CNY 210.000 / ton een maand eerder. De prijs voor lithiumhydroxide van batterijkwaliteit af fabriek China steeg van CNY 192.000/ton begin december naar CNY 290.000/ton begin januari.
van Rystad Energy
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Zag vanochtend de weekafsluiting, gisteren weer een grote stijging van de lithiumprijzen. Kortom nog ff een opsteker om de week af te sluiten. Zou zeggen een PW de zittenblijvers kunnen gerust zijn. De nieuwkomers scroll maar eens door naar de afzonderlijke grondstoffen....
En dan komt daarbij, bij - Vanadium, waarvan de capaciteit verdubbeld werd, door de bouw van Ohio 2 - Cambridge (USA) , Nu productie vanaf febr 2022 van 6.000 ton ipv 3.000 ton (productie start in februari, volledige capiciteit vanaf Q3 )
https://www.vanadiumprice.com/
Zag vanochtend de weekafsluiting, gisteren weer een grote stijging van de lithiumprijzen. Kortom nog ff een opsteker om de week af te sluiten. Zou zeggen een PW de zittenblijvers kunnen gerust zijn. De nieuwkomers scroll maar eens door naar de afzonderlijke grondstoffen....
En dan komt daarbij, bij - Vanadium, waarvan de capaciteit verdubbeld werd, door de bouw van Ohio 2 - Cambridge (USA) , Nu productie vanaf febr 2022 van 6.000 ton ipv 3.000 ton (productie start in februari, volledige capiciteit vanaf Q3 )
https://www.vanadiumprice.com/
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Uit het FD van 22.01 ;
Het besluit van Servië op 20 januari om de vergunningen voor een lithiumproject van de Rio Tinto Group in te trekken, zal bijna een derde van de toekomstige Europese lithiumproductie elimineren, wat een zware klap zal zijn voor de batterijfabrikanten en fabrikanten van elektrische voertuigen op het continent.
Het $ 2,4 miljard Jadar-lithiumproject, dat nu in leven is te midden van lokale oppositie door milieuactivisten, zou de vierde plaats hebben bereikt van de producerende mijnen in 2021. En met een piekcapaciteit van 58.000 ton per jaar zou de mijn veel van de projecten hebben overtroffen die naar verwachting in de komende jaren in productie zouden gaan. Als het in 2029 zoals gepland in volle productie was gegaan, zou het Jadar-project de Brits-Australische mijnbouwgigant Rio Tinto tot een van de grootste lithiumproducenten ter wereld hebben gemaakt.
Een wereld die honger heeft naar lithium om zijn koolstofarme energietransitie te bevorderen, wordt geconfronteerd met een dreigend tekort aan het witte metaal. Volgens S&P Global Market Intelligence-analisten zou de wereld tegen 2025 een tekort aan 50.000 ton lithiumcarbonaat-equivalent kunnen hebben als gevolg van de stijgende verkoop van elektrische voertuigen en krappe marktfundamentals. De verkoop van elektrische plug-in EV's voor passagiers zal naar verwachting 9,6 miljoen eenheden bereiken in 2022, tegen 3,1 miljoen in 2020. De stijgende markt heeft autofabrikanten die racen om voldoende lithium en mijnwerkers te krijgen om op tijd nieuwe capaciteit online te brengen om aan de stijging van de EV-aankopen te voldoen. Lithiumcarbonaat is een essentieel ingrediënt in de meeste oplaadbare batterijen.
"Het helpt zeker niet als we al een tekort hebben en we zoveel mogelijk investeringen in lithium moeten zien om te voldoen aan de toekomstige groei van de vraag", zegt Seth Goldstein, senior aandelenanalist op lithium bij Morningstar, zei over de intrekking van de vergunningen van Rio Tinto. "De oppositie van de overheid tegen grote projecten met het potentieel om een grootschalige hulpbron te worden, zoals het Rio Tinto-project, zal de hoeveelheid tijd die nodig is om de bevoorrading in te halen, vergroten."
Als Jadar eind 2020 door zou gaan, zoals gepland door Rio Tinto, zou de mijn in 2030 goed zijn geweest voor ongeveer 27% van de Europese lithiumproductie, volgens lithiumanalist George Miller van Benchmark Mineral Intelligence. Het project zou in 2030 ongeveer 2,5% van de geschatte wereldwijde lithiumproductie hebben omvat.
"Het lijkt erop dat het een verandering in het lot is, een nogal wilde verandering in het lot," zei Miller.
Europese batterij- en EV-fabrikanten zouden nu een "echt probleem" kunnen hebben bij het inkopen van meer lokaal lithium dat niet afhankelijk is van een toeleveringsketen die anders wordt gedomineerd door China voor verwerking en Zuid-Amerika en Australië voor mijnbouw, zei Miller. Ervan uitgaande dat Jadar geen vooruitgang boekt, wachten er geen andere Europese projecten van de omvang van Jadar in de coulissen om het gat in de lithiumvoorziening van het continent te vullen.
Wereldwijd zouden volgens Market Intelligence-onderzoek negen nieuwe en herstarte lithiumprojecten - vijf hardrock- en vier pekeloperaties - tegen het einde van 2023 ongeveer 355.000 ton LCE-capaciteit online kunnen brengen, maar de markt zal krap blijven. Het verwachte tekort aan lithium heeft de prijzen voor het metaal torenhoog doen stijgen. De prijzen van lithiumcarbonaat bereikten een recordhoogte aan het einde van 2021, waarbij de prijs van lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit EXW China van Benchmark Mineral Intelligence op de laatste dag van het jaar voor het eerst $ 40.000 / ton brak. -
--- - xxx - "" Toevoegsel : momenteel zitten we rond de $52.000 / ton) " - Spodumeenprijs (percentage Lithium ; 5,7 - 6,2 % gestegen van rond de 600 / 700 $ : ton naar nu 2.650 $ / ton) ""
"Het in gebruik nemen van nieuwe en herstartprojecten, evenals de uitbreiding van bestaande activiteiten, zal hard nodig zijn om gelijke tred te houden met de ongekende groei van de vraag", zeiden Market Intelligence-analisten in een lithiumrapport van 18 januari.
Lithiummijnen over de hele wereld worden geconfronteerd met milieu-uitdagingen. Het Lithium Nevada- of Thacker Pass-project van de Canadese lithiumontwikkelaar Lithium Americas Corp. is door milieugroeperingen juridisch aangevochten, hoewel het bedrijf in juli 2021 de goedkeuring van de rechtbank heeft gekregen om te graven en zei dat het vergunningsproces op schema ligt. De Rhyolite Ridge-mijn van het Australische lithiumbedrijf Ioneer Ltd., ook in Nevada, werd geplaagd door uitgebreide milieubeoordelingen en regelgevende geschillen, maar gaat volgens het bedrijf vooruit. Het verzet van de bevolking tegen de ontwikkeling van lithium bracht ook een lithiumproject, voorgesteld door Lusorecursos Lda, in gevaar. in Portugal in april 2021, volgens een rapport van Politico.
Maar weinig lithiumprojecten hebben zo'n tegenslag gehad als Jadar.
"Dit zou het grootste producerende lithiumproject in Europa worden", zei Miller. "Het gaat de pijpleiding voor lithiumproductie binnen Europa echt beschadigen."
Het besluit van Servië op 20 januari om de vergunningen voor een lithiumproject van de Rio Tinto Group in te trekken, zal bijna een derde van de toekomstige Europese lithiumproductie elimineren, wat een zware klap zal zijn voor de batterijfabrikanten en fabrikanten van elektrische voertuigen op het continent.
Het $ 2,4 miljard Jadar-lithiumproject, dat nu in leven is te midden van lokale oppositie door milieuactivisten, zou de vierde plaats hebben bereikt van de producerende mijnen in 2021. En met een piekcapaciteit van 58.000 ton per jaar zou de mijn veel van de projecten hebben overtroffen die naar verwachting in de komende jaren in productie zouden gaan. Als het in 2029 zoals gepland in volle productie was gegaan, zou het Jadar-project de Brits-Australische mijnbouwgigant Rio Tinto tot een van de grootste lithiumproducenten ter wereld hebben gemaakt.
Een wereld die honger heeft naar lithium om zijn koolstofarme energietransitie te bevorderen, wordt geconfronteerd met een dreigend tekort aan het witte metaal. Volgens S&P Global Market Intelligence-analisten zou de wereld tegen 2025 een tekort aan 50.000 ton lithiumcarbonaat-equivalent kunnen hebben als gevolg van de stijgende verkoop van elektrische voertuigen en krappe marktfundamentals. De verkoop van elektrische plug-in EV's voor passagiers zal naar verwachting 9,6 miljoen eenheden bereiken in 2022, tegen 3,1 miljoen in 2020. De stijgende markt heeft autofabrikanten die racen om voldoende lithium en mijnwerkers te krijgen om op tijd nieuwe capaciteit online te brengen om aan de stijging van de EV-aankopen te voldoen. Lithiumcarbonaat is een essentieel ingrediënt in de meeste oplaadbare batterijen.
"Het helpt zeker niet als we al een tekort hebben en we zoveel mogelijk investeringen in lithium moeten zien om te voldoen aan de toekomstige groei van de vraag", zegt Seth Goldstein, senior aandelenanalist op lithium bij Morningstar, zei over de intrekking van de vergunningen van Rio Tinto. "De oppositie van de overheid tegen grote projecten met het potentieel om een grootschalige hulpbron te worden, zoals het Rio Tinto-project, zal de hoeveelheid tijd die nodig is om de bevoorrading in te halen, vergroten."
Als Jadar eind 2020 door zou gaan, zoals gepland door Rio Tinto, zou de mijn in 2030 goed zijn geweest voor ongeveer 27% van de Europese lithiumproductie, volgens lithiumanalist George Miller van Benchmark Mineral Intelligence. Het project zou in 2030 ongeveer 2,5% van de geschatte wereldwijde lithiumproductie hebben omvat.
"Het lijkt erop dat het een verandering in het lot is, een nogal wilde verandering in het lot," zei Miller.
Europese batterij- en EV-fabrikanten zouden nu een "echt probleem" kunnen hebben bij het inkopen van meer lokaal lithium dat niet afhankelijk is van een toeleveringsketen die anders wordt gedomineerd door China voor verwerking en Zuid-Amerika en Australië voor mijnbouw, zei Miller. Ervan uitgaande dat Jadar geen vooruitgang boekt, wachten er geen andere Europese projecten van de omvang van Jadar in de coulissen om het gat in de lithiumvoorziening van het continent te vullen.
Wereldwijd zouden volgens Market Intelligence-onderzoek negen nieuwe en herstarte lithiumprojecten - vijf hardrock- en vier pekeloperaties - tegen het einde van 2023 ongeveer 355.000 ton LCE-capaciteit online kunnen brengen, maar de markt zal krap blijven. Het verwachte tekort aan lithium heeft de prijzen voor het metaal torenhoog doen stijgen. De prijzen van lithiumcarbonaat bereikten een recordhoogte aan het einde van 2021, waarbij de prijs van lithiumcarbonaat van batterijkwaliteit EXW China van Benchmark Mineral Intelligence op de laatste dag van het jaar voor het eerst $ 40.000 / ton brak. -
--- - xxx - "" Toevoegsel : momenteel zitten we rond de $52.000 / ton) " - Spodumeenprijs (percentage Lithium ; 5,7 - 6,2 % gestegen van rond de 600 / 700 $ : ton naar nu 2.650 $ / ton) ""
"Het in gebruik nemen van nieuwe en herstartprojecten, evenals de uitbreiding van bestaande activiteiten, zal hard nodig zijn om gelijke tred te houden met de ongekende groei van de vraag", zeiden Market Intelligence-analisten in een lithiumrapport van 18 januari.
Lithiummijnen over de hele wereld worden geconfronteerd met milieu-uitdagingen. Het Lithium Nevada- of Thacker Pass-project van de Canadese lithiumontwikkelaar Lithium Americas Corp. is door milieugroeperingen juridisch aangevochten, hoewel het bedrijf in juli 2021 de goedkeuring van de rechtbank heeft gekregen om te graven en zei dat het vergunningsproces op schema ligt. De Rhyolite Ridge-mijn van het Australische lithiumbedrijf Ioneer Ltd., ook in Nevada, werd geplaagd door uitgebreide milieubeoordelingen en regelgevende geschillen, maar gaat volgens het bedrijf vooruit. Het verzet van de bevolking tegen de ontwikkeling van lithium bracht ook een lithiumproject, voorgesteld door Lusorecursos Lda, in gevaar. in Portugal in april 2021, volgens een rapport van Politico.
Maar weinig lithiumprojecten hebben zo'n tegenslag gehad als Jadar.
"Dit zou het grootste producerende lithiumproject in Europa worden", zei Miller. "Het gaat de pijpleiding voor lithiumproductie binnen Europa echt beschadigen."
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Je hebt ook ETF's die in deze batterijsector zitten.
Ik denk dan vooral aan VOLT (Wisdomtree Battery Solutions). Hun case is wel sterk als ik hun documenten lees.
helaas was de ETF onderhevig aan een hype en kwam er een razende stijging gevolgd door een diepe val zoals we bij alle hype thema's zagen.
Maar ik denk dat dergelijke ETF wel een optie is voor mensen die in deze (lithium)sector willen beleggen.
De ETF heeft zowel enkele mijnbouwbedrijven, als batterbedrijven en zelfs ook een paar waterstofbedrijven dus er is wel spreiding binnen de battersijsector en niet slechts één type bedrijf. Ook wereldwijde spreiding.
Ik denk dan vooral aan VOLT (Wisdomtree Battery Solutions). Hun case is wel sterk als ik hun documenten lees.
helaas was de ETF onderhevig aan een hype en kwam er een razende stijging gevolgd door een diepe val zoals we bij alle hype thema's zagen.
Maar ik denk dat dergelijke ETF wel een optie is voor mensen die in deze (lithium)sector willen beleggen.
De ETF heeft zowel enkele mijnbouwbedrijven, als batterbedrijven en zelfs ook een paar waterstofbedrijven dus er is wel spreiding binnen de battersijsector en niet slechts één type bedrijf. Ook wereldwijde spreiding.
-
- Sr. Member
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 09 aug 2020
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Na daling nu weer op de koers waarop ik ze aangekocht heb.
Ik hou ze tot ze aan 50 euro staan, en dan verkoop ik ze.
Ik hou ze tot ze aan 50 euro staan, en dan verkoop ik ze.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.