Energieleveranciers zullen frauderen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Energieleveranciers zullen frauderen
Het probleem is mogelijks het nadien terug verhogen van de BTW wanneer de prijzen terug dalen.Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 januari 2022, 13:01Volgens mijn "wiskunde" kwam ik ook tot die bevinding.
Als de prijs x 3 (of meer) gaat dan is de btw-opbrengt ook x 3 dus is een deling door 3 van de btw toch budgetneutraal ?
Of gebruiken politici een andere soort wiskunde ?
Dat is een algemeen gekend "probleem" ...
Wanneer een bedrijf veel winst maakt, willen de vakbonden dat de werknemers daar ook een stuk van krijgen via bv. loonsverhoging.
Wanneer een bedrijf veel verlies maakt, heb ik nog nooit een vakbond hoger pleiten om de lonen van de werknemers dan ook wat te verlagen
Di Rupo's regering werd daar vorige keer ook op afgerekend.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zoals de frituur hun prijs niet meer verlaagt als de prijs van de aardappel na een stijging weer daalt.EarthNvstr1 schreef: ↑14 januari 2022, 19:45 Het probleem is mogelijks het nadien terug verhogen van de BTW wanneer de prijzen terug dalen.
In Terzake (of was het De Afspraak) gisteren hebben ze echter wel laten uitschijnen dat die prijzen NIET meer zullen dalen, eerder nog verder doorstijgen de komende jaren. Een paar jaar geleden hebben ze trouwens ook de BTW al eens verlaagd naar 6% om ze nadien terug op 21% te plaatsen. Daarbij aansluitend hebben ze me indertijd in de lessen economie ook altijd wijsgemaakt dat de BTW-voet van 6% er is voor basisproducten en mij lijkt dat energie daartoe behoort, tenzij ik natuurlijk net als bij de wiskundelessen ook economie kreeg die anders was dan die voor onze politici.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja ... wat zijn "basis" producten/behoeften hé ...Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 januari 2022, 20:57Zoals de frituur hun prijs niet meer verlaagt als de prijs van de aardappel na een stijging weer daalt.EarthNvstr1 schreef: ↑14 januari 2022, 19:45 Het probleem is mogelijks het nadien terug verhogen van de BTW wanneer de prijzen terug dalen.
In Terzake (of was het De Afspraak) gisteren hebben ze echter wel laten uitschijnen dat die prijzen NIET meer zullen dalen, eerder nog verder doorstijgen de komende jaren. Een paar jaar geleden hebben ze trouwens ook de BTW al eens verlaagd naar 6% om ze nadien terug op 21% te plaatsen. Daarbij aansluitend hebben ze me indertijd in de lessen economie ook altijd wijsgemaakt dat de BTW-voet van 6% er is voor basisproducten en mij lijkt dat energie daartoe behoort, tenzij ik natuurlijk net als bij de wiskundelessen ook economie kreeg die anders was dan die voor onze politici.
Brood is een basisproduct waarvan je er niet direct 100 per dag gaat kopen.
Energie is een product dat n.m.i. zowel voorziet in een basis behoefte als in luxe. Het debat lijkt mij dus niet onterecht.
Misschien bedenkt men een regeling waarbij voor particuliere afname bv. een eerste schijf 6% BTW heeft, een 2de schijf 12% BTW en de rest daarboven 21% BTW. Kwestie van de doelstelling "veréénvoudiging" waar te maken
Hoeveel BTW wordt er geheven op het ledigen van een septische put ? En is dat een basis product/behoefte of niet ?
Dat soort voorspellingen is totaal onbetrouwbaar. Toen de olieprijs in de periode 2006-2008 richting $200 ging, waren vele experten overtuigd dat de prijs nooit meer lager zou worden dan $100. En toch is de prijs na 2014 beginnen dalen en schommelt die sindsdien tussen de $60 - $80.Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 januari 2022, 20:57
In Terzake (of was het De Afspraak) gisteren hebben ze echter wel laten uitschijnen dat die prijzen NIET meer zullen dalen, eerder nog verder doorstijgen de komende jaren.
De toekomst voorspellen in de complexe energiemarkt is extreem moeilijk, en als iemand dat echt zou kunnen, dan had die afgelopen zomer veel geld kunnen verdienen door futures te kopen aan de toen gangbare prijzen...
En tussentijd blijven houtkachels en pelletkachels als zoete broodjes verkopen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Denk je nu echt dat de olieproducenten dat niet doen.... niet naïef zijn denk ik dan....Nipo schreef: ↑15 januari 2022, 08:30Dat soort voorspellingen is totaal onbetrouwbaar. Toen de olieprijs in de periode 2006-2008 richting $200 ging, waren vele experten overtuigd dat de prijs nooit meer lager zou worden dan $100. En toch is de prijs na 2014 beginnen dalen en schommelt die sindsdien tussen de $60 - $80.Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 januari 2022, 20:57
In Terzake (of was het De Afspraak) gisteren hebben ze echter wel laten uitschijnen dat die prijzen NIET meer zullen dalen, eerder nog verder doorstijgen de komende jaren.
De toekomst voorspellen in de complexe energiemarkt is extreem moeilijk, en als iemand dat echt zou kunnen, dan had die afgelopen zomer veel geld kunnen verdienen door futures te kopen aan de toen gangbare prijzen...
Olieproducenten staan natuurlijk aan de andere kant van die trade, als die futures hebben afgesloten in de zomer van 2021, is dat nu eerder in hun nadeel.
Wat ik bedoel is dat economen en "energie-experts" die na een prijsschok die ze dus niet hadden voorspeld in programma's als Ter Zake komen vertellen wat er in de toekomst staat te gebeuren weinig geloofwaardig zijn.
Wat ik bedoel is dat economen en "energie-experts" die na een prijsschok die ze dus niet hadden voorspeld in programma's als Ter Zake komen vertellen wat er in de toekomst staat te gebeuren weinig geloofwaardig zijn.
De prijs is afhankelijk van vraag en aanbod, langs de vraag kant zijn voorspellingen op relatief korte termijn bijna onmogelijk, daar zijn te veel factoren die een rol spelen, zelfs een virus kan de vraag tijdelijk doen terugvallen. Langs de kant van het aanbod is er wel wat te voorspellen, meer nog daar is reeds een trend ingezet. Namelijk door de onvermijdelijke fossiel exit gaan de grote olie bedrijven niet meer zo gemakkelijk zware investeringen doen in nieuwe en moeilijke olie winning en zijn ze zelf meer en meer naar duurzaam aan het evolueren, wat met veel geld gaat lopen. Hun minder rendabele en veel CO2 uitstotende installaties worden nu al verkocht aan de kleinere olie bedrijven, die ook maar enkel zullen investeren in de hoogstnoodzakelijke instandhouding. Dat alles maakt dat op iets langere termijn het aanbod zal dalen, uitgeputte bronnen en verouderde installaties worden niet voldoende vervangen door nieuwe. Vanuit die optiek zou het dus best kunnen dat fossiele brandstoffen een dure aangelegenheid gaan blijven, ook al omdat ze door overheden eerder belast dan gesubsidieerd zullen worden.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De energiemarkt is een manipulatieve markt. Mochten de leveranciers willen dan betalen we ons donkerblauw, momenteel zijn ze bezig de grenzen aan het aftasten tot waar ze kunnen gaan vooraleer de "meute" in opstand komt.Nipo schreef: ↑15 januari 2022, 08:30Dat soort voorspellingen is totaal onbetrouwbaar. Toen de olieprijs in de periode 2006-2008 richting $200 ging, waren vele experten overtuigd dat de prijs nooit meer lager zou worden dan $100. En toch is de prijs na 2014 beginnen dalen en schommelt die sindsdien tussen de $60 - $80.Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 januari 2022, 20:57
Wat de vraag ook is, het aanbod kan met een eenvoudige "draai aan de knop" naar behoeven verhoogd of verlaagd worden, politiek bepaalt de prijs van het product veel meer dan de vraag/aanbod.
En wees maar zeker dat er veel geld verdiend is door in de futures en andere financiële producten rond de energiemarkt, dat geld zal trouwens verdiend zijn door diegenen die aan de knoppen zitten.
Diegenen die aan de aanbodszijde aan de knoppen zitten zijn niet onze politici (België stelt trouwens mondiaal niks voor en heeft geen invloed op de mondiale prijsvorming) maar moet je eerder gaan zoeken bij de oliesjeiks in Saoudi-Arabië, VAE, Koewei, alsook bij de grote aardgasleveranciers zoals de Sovjet-Unie.Gebruikersnaam2 schreef: ↑16 januari 2022, 12:27De energiemarkt is een manipulatieve markt. Mochten de leveranciers willen dan betalen we ons donkerblauw, momenteel zijn ze bezig de grenzen aan het aftasten tot waar ze kunnen gaan vooraleer de "meute" in opstand komt.Nipo schreef: ↑15 januari 2022, 08:30
Dat soort voorspellingen is totaal onbetrouwbaar. Toen de olieprijs in de periode 2006-2008 richting $200 ging, waren vele experten overtuigd dat de prijs nooit meer lager zou worden dan $100. En toch is de prijs na 2014 beginnen dalen en schommelt die sindsdien tussen de $60 - $80.
Wat de vraag ook is, het aanbod kan met een eenvoudige "draai aan de knop" naar behoeven verhoogd of verlaagd worden, politiek bepaalt de prijs van het product veel meer dan de vraag/aanbod.
En wees maar zeker dat er veel geld verdiend is door in de futures en andere financiële producten rond de energiemarkt, dat geld zal trouwens verdiend zijn door diegenen die aan de knoppen zitten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heb ik ergens gezegd dat onze politici hierin iets te zeggen hebben, uiteraard heb ik het over mondiale politiek.m-peeters schreef: ↑16 januari 2022, 12:38 Diegenen die aan de aanbodszijde aan de knoppen zitten zijn niet onze politici (België stelt trouwens mondiaal niks voor en heeft geen invloed op de mondiale prijsvorming) maar moet je eerder gaan zoeken bij de oliesjeiks in Saoudi-Arabië, VAE, Koewei, alsook bij de grote aardgasleveranciers zoals de Sovjet-Unie.
Uiteraard, maar je had je van in het begin beter kunnen uitdrukken, met “geopolitiek” bijvoorbeeld, om mogelijke spraakverwarring te voorkomen. Zeker op een moment dat onze eigen politici volop bezig zijn met hoe ze de prijzen van gas en elektriciteit betaalbaar kunnen maken … of die illusie willen ze ons toch geven!Gebruikersnaam2 schreef: ↑16 januari 2022, 19:44Heb ik ergens gezegd dat onze politici hierin iets te zeggen hebben, uiteraard heb ik het over mondiale politiek.m-peeters schreef: ↑16 januari 2022, 12:38 Diegenen die aan de aanbodszijde aan de knoppen zitten zijn niet onze politici (België stelt trouwens mondiaal niks voor en heeft geen invloed op de mondiale prijsvorming) maar moet je eerder gaan zoeken bij de oliesjeiks in Saoudi-Arabië, VAE, Koewei, alsook bij de grote aardgasleveranciers zoals de Sovjet-Unie.
Veel mensen gaan in het 3de en 4de kwartaal besparen omdat energie veel duurder is dan in 1ste en 2de kwartaal 2022
Wel ze zijn er aan voor de moeite, door dat minder verbruik in 3de en 4de kwartaal 2022 zal leverancier hierdoor volgens verbruiksprofiel van vorige jaren goedkoper verbruik voorjaar naar duurdere kwartalen in het najaar verschuiven.
Heb die vraag voorgelegd bij Ombudsman en die stuurde mij naar FOD.
VREG stuurde mij naar DNB, DNB stuurde mij naar leverancier en die stuurde mij terug naar DNB.
100000 mensen worden door nu te bezuinigen op energie afgeribt en Zudal blijft in haar hol zitten en beweegt niet op vragen daarover.
Dit ruikt naar legale oplichting met medeweten van....
Wie gaat hier ingrijpen? Het huidig verbruiksprofiel is volledig ontwricht als mensen in het 3de en 4de kwartaal besparen op energie. Hun jarenlang verbruikers profiel is dit jaar niet hetzelfde.
Ook de energieprijzen in voorjaar en najaar liggen te ver uiteen om met een normaal verbruikers profiel te werken als mensen nu besparen in 3de en 4de kwartaal 2022.
Wel ze zijn er aan voor de moeite, door dat minder verbruik in 3de en 4de kwartaal 2022 zal leverancier hierdoor volgens verbruiksprofiel van vorige jaren goedkoper verbruik voorjaar naar duurdere kwartalen in het najaar verschuiven.
Heb die vraag voorgelegd bij Ombudsman en die stuurde mij naar FOD.
VREG stuurde mij naar DNB, DNB stuurde mij naar leverancier en die stuurde mij terug naar DNB.
100000 mensen worden door nu te bezuinigen op energie afgeribt en Zudal blijft in haar hol zitten en beweegt niet op vragen daarover.
Dit ruikt naar legale oplichting met medeweten van....
Wie gaat hier ingrijpen? Het huidig verbruiksprofiel is volledig ontwricht als mensen in het 3de en 4de kwartaal besparen op energie. Hun jarenlang verbruikers profiel is dit jaar niet hetzelfde.
Ook de energieprijzen in voorjaar en najaar liggen te ver uiteen om met een normaal verbruikers profiel te werken als mensen nu besparen in 3de en 4de kwartaal 2022.
Hier heb je een stukje gelijk in. Maar het is niet dat je 1000 kwh bespaart tijdens de wintermaanden dat die 1000 kwh integraal van de 'goedkoopste maanden' worden afgetrokken.