Digitale meters GAS / ELEC
Digitale meters GAS / ELEC
Zonet een brief ontvangen dat Fluvius mijn tellers gaat vervangen door digitale tellers.
Ik twijfel ten zeerste dat dit in mijn eigen belang is, of ik er iets aan kan doen is een andere vraag.
Ik verbruik redelijk electriciteit, warm deels met electriciteit, vooral 's ochtends, nu met COVID ook wel in de week overdag.
Ik heb geen zonnepanelen.
Kan ik deze teller weigeren?
Ik twijfel ten zeerste dat dit in mijn eigen belang is, of ik er iets aan kan doen is een andere vraag.
Ik verbruik redelijk electriciteit, warm deels met electriciteit, vooral 's ochtends, nu met COVID ook wel in de week overdag.
Re: Digitale meters GAS / ELEC
Kort antwoord: Neen.
Lang antwoord: Je kan de installatie uitstellen door te zeggen dat je elektrosensitief bent en dan zullen ze in de toekomst een model installeren, met vermoedelijk meer kabels.
Rebel antwoord: Je kan de mensen niet binnenlaten, maar dan moet je het ook maar accepteren dat Fluvius op zeer lange termijn juridische stappen zal zetten. Indien veel mensen dit doen zullen ze wel een hoger analoge meter tarief uitvinden of meteropnames zwaar doorfactureren.
Lang antwoord: Je kan de installatie uitstellen door te zeggen dat je elektrosensitief bent en dan zullen ze in de toekomst een model installeren, met vermoedelijk meer kabels.
Rebel antwoord: Je kan de mensen niet binnenlaten, maar dan moet je het ook maar accepteren dat Fluvius op zeer lange termijn juridische stappen zal zetten. Indien veel mensen dit doen zullen ze wel een hoger analoge meter tarief uitvinden of meteropnames zwaar doorfactureren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien een beweging oprichten tegen de digitale meters.ronnie schreef: ↑17 januari 2022, 09:16 Zonet een brief ontvangen dat Fluvius mijn tellers gaat vervangen door digitale tellers.
Zo een beweging kan er ook nog bij.
Estate Guru believer.
Topicstarter geeft aan dat hij geen zonnepanelen heeft.
Een goede verstaander heeft maar half woord nodig..
In voorkomend geval zal TS uitstel kunnen bekomen tot 2025.
Heb je géén zonnepaneel zal ofwel de termijn gelijk zijn, of minder.
Maar eeuwigdurend weigeren zit er dus niet in..
Waarom weigeren?
Wij hebben de digitale meter gekregen, ook geen zonnepanelen.
Nu kan ik mijn verbruik veel beter in detail zien, je kan je dagelijks dag/nacht-verbruik opvolgen en bijsturen...
Wij hebben de digitale meter gekregen, ook geen zonnepanelen.
Nu kan ik mijn verbruik veel beter in detail zien, je kan je dagelijks dag/nacht-verbruik opvolgen en bijsturen...
Wat ga je dagdagelijks bijsturen? Kan aannemen dat het kunnen opvolgen van verbruik voor sommigen wel een leuk gegeven is. Wat interessanter wordt naar de toekomst is het piekkwartuurverbruik. Heb je de mogelijkheid met die digitale meters dit mee te volgen? Ergens zou je 2 signalen moeten hebben: signaal 1 met een zeker gewicht, bevoorbeeld één puls per kWh en signaal 2 wanneer het kwartuur wijzigt. Met deze info zou je kunnen bijsturen door aan- en/of afschakelen van verbruikers.
Online via 'My Fluvius' kan je na verloop van tijd het piekverbruik per kwartier zien, je moet dan wel al tijdje registreren...E10ne schreef: ↑17 januari 2022, 13:10Wat ga je dagdagelijks bijsturen? Kan aannemen dat het kunnen opvolgen van verbruik voor sommigen wel een leuk gegeven is. Wat interessanter wordt naar de toekomst is het piekkwartuurverbruik. Heb je de mogelijkheid met die digitale meters dit mee te volgen? Ergens zou je 2 signalen moeten hebben: signaal 1 met een zeker gewicht, bevoorbeeld één puls per kWh en signaal 2 wanneer het kwartuur wijzigt. Met deze info zou je kunnen bijsturen door aan- en/of afschakelen van verbruikers.
Ik vrees eigenlijk dat er op een geven moment een ander tariefstructuur opgelegd gaat worden voor digitale meters dan voor analoge, ook al heb je geen zonnepanelen.
De droom van iedere energieleverancier is dat je tarief afhankelijk is van de prijs die zij op de markt voor die energie betaald hebben. We gaan dus naar energieprijzen die verschillen van dag tot dag en van uur tot uur.
Nu is het simpel, je doet zoveel mogelijk in de daluren. Als je niet weet wanneer de daluren zijn, en er komen superpiekuren, wordt het ingewikkeld.
De droom van iedere energieleverancier is dat je tarief afhankelijk is van de prijs die zij op de markt voor die energie betaald hebben. We gaan dus naar energieprijzen die verschillen van dag tot dag en van uur tot uur.
Nu is het simpel, je doet zoveel mogelijk in de daluren. Als je niet weet wanneer de daluren zijn, en er komen superpiekuren, wordt het ingewikkeld.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zie ook voordelen aan die digitale meter.
Ben ik de enige ?
Ben ik de enige ?
On line, na een tijd, daar ben je niks mee! Je moet op het moment dat de piekkwartuurwaarde dreigt te hoog te worden kunnen afschakelen. Stel eten koken, wasmachine opwarmen, auto laden (?), droogkast,.... Op dergelijke momenten is het verbruik het grootst.Tomasz schreef: ↑17 januari 2022, 13:52Online via 'My Fluvius' kan je na verloop van tijd het piekverbruik per kwartier zien, je moet dan wel al tijdje registreren...E10ne schreef: ↑17 januari 2022, 13:10
Wat ga je dagdagelijks bijsturen? Kan aannemen dat het kunnen opvolgen van verbruik voor sommigen wel een leuk gegeven is. Wat interessanter wordt naar de toekomst is het piekkwartuurverbruik. Heb je de mogelijkheid met die digitale meters dit mee te volgen? Ergens zou je 2 signalen moeten hebben: signaal 1 met een zeker gewicht, bevoorbeeld één puls per kWh en signaal 2 wanneer het kwartuur wijzigt. Met deze info zou je kunnen bijsturen door aan- en/of afschakelen van verbruikers.
Of het interessant is, laat ik in het midden. In elk geval gaan we vanaf deze zomer netwerkkosten op basis van dat piekkwartier betalen, diegene met een analoge teller voorlopig het minimum forfait en diegene met een digitale het effectieve. Met andere woorden voor mij mag die analoge meter zo lang mogelijk blijvenE10ne schreef: ↑17 januari 2022, 13:10 Wat interessanter wordt naar de toekomst is het piekkwartuurverbruik. Heb je de mogelijkheid met die digitale meters dit mee te volgen? Ergens zou je 2 signalen moeten hebben: signaal 1 met een zeker gewicht, bevoorbeeld één puls per kWh en signaal 2 wanneer het kwartuur wijzigt. Met deze info zou je kunnen bijsturen door aan- en/of afschakelen van verbruikers.
Ik weet niet of het voordeliger is om de analoge meter te houden, volgens de FAQ op VREG zijn de ditributietarieven voor afnemers zonder digitale meter hoger(voor het gedeelte dat niet aan de piekverbuiken gelinkt is dan)
https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... ettarieven
Bij mij is zeer recent een digitale teller geplaatst, en de beschikbare info op de site van Fluvius is redelijk gedetailleerd, voor elektriciteit kan je (met een dag vertraging) de verbruiken per kwartier zien. Voor gas is dat per uur. Het is best wel interessante informatie als je je tijdgestuurde boiler wil optimaliseren.
https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... ettarieven
Bij mij is zeer recent een digitale teller geplaatst, en de beschikbare info op de site van Fluvius is redelijk gedetailleerd, voor elektriciteit kan je (met een dag vertraging) de verbruiken per kwartier zien. Voor gas is dat per uur. Het is best wel interessante informatie als je je tijdgestuurde boiler wil optimaliseren.
Je kan nog zoveel debateren als je wil, vroeg of laat hebben we verplicht een digitale meter voor gas en electriciteit.
Hoe en wat je er allemaal mee kunt doen, zal de toekomst wel uitwijzen, je zal dan wel eerst daar een account voor moeten aanmaken..
Hoe en wat je er allemaal mee kunt doen, zal de toekomst wel uitwijzen, je zal dan wel eerst daar een account voor moeten aanmaken..