Corona-virus.
Re: Corona-virus.
De factor "maatregelen" maakt dat het voor die biostatistici een totaal nieuwe oefening wordt. In "normale" omstandigheden kent een variant één golf, ze raast voort tot het reproductie cijfer kleiner wordt dan 1, er zijn dan te weinig mensen die nog vatbaar zijn en de variant verdwijnt. Door dat natuurlijk proces te doorbreken met contact beperkingen, blijft het vatbaar deel te hoog en kan de variant latent aanwezig blijven en voor een tweede of derde golf zorgen eenmaal contacten weer toenemen. Door dat uitrekken van een besmettingscyclus gaan ook reeds genezen mensen weer vatbaar worden, wat ook weer bijdraagt bij het voortbestaan van de variant.Charlesvdw schreef: ↑15 januari 2022, 07:40 Intussen blijkt helaas dat de Deltavariant niet volledig weg is, maar op een plateau blijft van 15% van het aantal besmettingen.
Misschien is het ergens ook logisch dat de Deltacurve onafhankelijk is van de Omikroncurve en na zijn piek afdaalt naar een plateaufase. Een biostatisticus die dat had kunnen voorspellen, had het immense respect gekregen van Charlesvdw.
In principe zou de veel besmettelijkere omikron de delta variant eveneens kunnen verdrijven op voorwaarde dat immuniteit tegen omikron ook voldoende immuniteit tegen delta oplevert en dat omikron genoeg vrijheid krijgt om het aantal vatbare mensen laag genoeg te krijgen. Vermits we hier met een virus zitten met zeer hoge R waarde gaat de immuniteit (of omikron besmettingsdraad) boven de 90% moeten zitten, het zal dus zaak zijn om die contact beperkingen zo snel als mogelijk weer te lossen zodat iedereen de kans krijgt om omikron door te maken.
O, en voor wie denkt dat het na omikron voorbij is (MvR), niet te vroeg victorie kraaien, er zullen sowieso nog varianten ontstaan, of die allemaal zo vriendelijk als omikron gaan zijn, valt nog te bezien. Een mutatie die dicht tegen de delta variant ligt en ook nog longontsteking veroorzaakt valt niet uit te sluiten.
wat zou het nu grappig zijn mocht ATP ankondigen dat de australian Open vervangen wordt door de Dubai open volgend jaar
Lijkt me zelfs realistisch ^^
Lijkt me zelfs realistisch ^^
En waarom zou de ATP dat doen? Omdat één of andere Serviër weigert zich te vaccineren en onder valse voorwendsels probeert een land met strenge migratieregels binnen te dringen? Laat het een aanmoediging zijn om je te laten vaccineren (of anders de gevolgen van niet-vaccinatie te dragen).
Een beetje voorbarig om al van een plateau van 15% Deltabesmettingen te spreken ...Charlesvdw schreef: ↑15 januari 2022, 07:40 Intussen blijkt helaas dat de Deltavariant niet volledig weg is, maar op een plateau blijft van 15% van het aantal besmettingen.
Misschien is het ergens ook logisch dat de Deltacurve onafhankelijk is van de Omikroncurve en na zijn piek afdaalt naar een plateaufase. Een biostatisticus die dat had kunnen voorspellen, had het immense respect gekregen van Charlesvdw.
https://images0.persgroep.net/rcs/ZHi30 ... ormat=webp
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Mooie grafiek, m-peeters. Laat ons hopen dat Delta volledig weggeconcurreerd wordt. Delta is echt wel serieus, Omicron blijkt mild te zijn en slechts weinig ziekenhuisopnames te veroorzaken.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Van mijn bron (VPK) bij het lokale ziekenhuis: er liggen 3 patiënten op de Covidafdeling, geen van deze 3 heeft zuurstof nodig, ze zijn in het ziekenhuis opgenomen voor een andere medische reden, maar ze testen positief.
Ze zijn alle 3 minstens 2 x gevaccineerd.
(Er ligt 1 niet-gevaccineerde op Covid-IZ, die is al een enkele weken opgenomen, en lijkt nu stilaan klaar om IZ te verlaten.)
Wordt het niet stilaan tijd om in de cijfers voor Covidopnames onderscheid te maken voor opname wegens Covid en opname wegens andere reden, maar positief getest ?
Ik meen me te herinneren ergens recente cijfers voor Engeland gezien te hebben waar slechts de helft van de Covidopnames écht wegens Covid was.
En het aantal Covidpatënten op IZ blijft maar dalen, veel van die patiënten liggen er al enkele weken en zijn nog afkomstig van de vierde golf die een Deltagolf was...
Ze zijn alle 3 minstens 2 x gevaccineerd.
(Er ligt 1 niet-gevaccineerde op Covid-IZ, die is al een enkele weken opgenomen, en lijkt nu stilaan klaar om IZ te verlaten.)
Wordt het niet stilaan tijd om in de cijfers voor Covidopnames onderscheid te maken voor opname wegens Covid en opname wegens andere reden, maar positief getest ?
Ik meen me te herinneren ergens recente cijfers voor Engeland gezien te hebben waar slechts de helft van de Covidopnames écht wegens Covid was.
En het aantal Covidpatënten op IZ blijft maar dalen, veel van die patiënten liggen er al enkele weken en zijn nog afkomstig van de vierde golf die een Deltagolf was...
Daar waren ze in Denemarken ook achtergekomen:
https://businessam.be/deense-krant-vero ... n-gefaald/
https://businessam.be/deense-krant-vero ... n-gefaald/
Weet iemand hoe het er tegenwoordig aan toe gaat als je een dagje (of minder) naar onze buurlanden gaat ?
Bv Nederland , Duitsland, Luxemburg, Frankrijk.
kan je gewoon de grens over en moet je iets kunnen aantonen ?
Is er een verplichting om een test te doen voor je naar daar gaat ?
Wordt onze BE covidsafe pas goed aanvaard ?
Of wordt het uberhaupt gecontroleerd ?
Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Bv Nederland , Duitsland, Luxemburg, Frankrijk.
kan je gewoon de grens over en moet je iets kunnen aantonen ?
Is er een verplichting om een test te doen voor je naar daar gaat ?
Wordt onze BE covidsafe pas goed aanvaard ?
Of wordt het uberhaupt gecontroleerd ?
Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Tsja, dat verandert met de dag natuurlijk. Mijn ervaringen dateren van de Kerstvakantie
Nederland
Geen aanvullende eisen t.o.v. ons. En het wordt ook niet gecontroleerd.
Frankrijk
'Zo' de grens kunnen over rijden voor een dagje Duinkerken. En ook voor de Auchan natuurlijk.
Nu, die waren precies wel bezig om een parking om te bouwen naar controleplaats, want ze hadden een file op de E40 georganiseerd. Iedereen eraf, via die parking. Op die parking stond een politie-kotje met een politie-agent erin.
En verder niets... drie minuten vertraging vanwege de file.
De pass sanitaire, daarentegen, wordt echt o-ve-ral gecontroleerd. Enfin, niet in de Auchan. Maar wel als je het toeristenbureau binnen gaat. Of het museum. En natuurlijk ook bij de bars en restaurants. Of bij het Château de Père Noël.
En de resto's hebben ook weer wat nieuws: een QR-code om aan contactregistratie te doen.
Qua mondmaskers zijn de Fransen cathyberxiaans: vaak ook in de open lucht. Op de markt bijvoorbeeld.
Zeker even oppassen als je geen booster hebt: je pass verloopt dan (en is al verlopen als je eerste shot een Janssens was).
Nederland
Geen aanvullende eisen t.o.v. ons. En het wordt ook niet gecontroleerd.
Frankrijk
'Zo' de grens kunnen over rijden voor een dagje Duinkerken. En ook voor de Auchan natuurlijk.
Nu, die waren precies wel bezig om een parking om te bouwen naar controleplaats, want ze hadden een file op de E40 georganiseerd. Iedereen eraf, via die parking. Op die parking stond een politie-kotje met een politie-agent erin.
En verder niets... drie minuten vertraging vanwege de file.
De pass sanitaire, daarentegen, wordt echt o-ve-ral gecontroleerd. Enfin, niet in de Auchan. Maar wel als je het toeristenbureau binnen gaat. Of het museum. En natuurlijk ook bij de bars en restaurants. Of bij het Château de Père Noël.
En de resto's hebben ook weer wat nieuws: een QR-code om aan contactregistratie te doen.
Qua mondmaskers zijn de Fransen cathyberxiaans: vaak ook in de open lucht. Op de markt bijvoorbeeld.
Zeker even oppassen als je geen booster hebt: je pass verloopt dan (en is al verlopen als je eerste shot een Janssens was).
Aanvulling voor Duitsland.
De regels variëren per deelstaat. Bij de ene moet je zowel gevaccineerd zijn en een negatieve test voorleggen voor je een hotel in komt, bij de ander dan enkel gevaccineerd zijn. Dus altijd de website van de desbetreffende deelstaat bekijken.
Algemeen genomen kom je quasi nergens binnen zonder covid pas. In de meeste deelstaten moet je nu zelfs een booster gehad hebben om op restaurant of café binnen te raken. Het beste is om hun eigen app te downloaden (Luca) en daar je pas te uploaden want bij sommige zaken moet je via de app scannen om binnen te raken.
De regels variëren per deelstaat. Bij de ene moet je zowel gevaccineerd zijn en een negatieve test voorleggen voor je een hotel in komt, bij de ander dan enkel gevaccineerd zijn. Dus altijd de website van de desbetreffende deelstaat bekijken.
Algemeen genomen kom je quasi nergens binnen zonder covid pas. In de meeste deelstaten moet je nu zelfs een booster gehad hebben om op restaurant of café binnen te raken. Het beste is om hun eigen app te downloaden (Luca) en daar je pas te uploaden want bij sommige zaken moet je via de app scannen om binnen te raken.
Blijkbaar verplichten sommige deelstaten het FFP2-masker en andere dan weer niet ?
Ook niet gemakkelijk...
Ook niet gemakkelijk...
Ja inderdaad klopt. Had ik nog vergeten te vermelden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het komt dichtbij. Na mijn jongste 4 weken geleden, is het nu de beurt aan mijn oudste om Covid te hebben.
Middelste en vrouw zijn negatief, zelf ga ik me niet laten testen, want ik heb geen zin om een week thuis te moeten blijven van het werk terwijl ik me kiplekker voel.
Middelste en vrouw zijn negatief, zelf ga ik me niet laten testen, want ik heb geen zin om een week thuis te moeten blijven van het werk terwijl ik me kiplekker voel.
Dat is gesproken, Charles.
Niet ziek > werken. Er zitten er al teveel thuis met een uitvlucht ...
Niet ziek > werken. Er zitten er al teveel thuis met een uitvlucht ...