Digitale meters GAS / ELEC
Re: Digitale meters GAS / ELEC
Nee hoor, analoge meters betalen het minimum tarief (2,5kW), de netwerkkosten die niet onder het capaciteitstarief (piekkwartier) vallen zijn voor analoge en digitale tellers gelijk en op basis van verbruik.Nipo schreef: ↑17 januari 2022, 17:38 Ik weet niet of het voordeliger is om de analoge meter te houden, volgens de FAQ op VREG zijn de ditributietarieven voor afnemers zonder digitale meter hoger(voor het gedeelte dat niet aan de piekverbuiken gelinkt is dan)
https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... ettarieven
Ook wie met een digitale teller minder dan die 2,5kW piek scoort, zal toch voor 2,5kW betalen, met andere woorden, je gaat nooit beter af zijn met een digitale meter.De klassieke meter kan geen pieken (kW) meten. Daarom betaalt u een vast bedrag. Dat bedrag komt overeen met de minimum bijdrage. Die bijdrage is gelijk aan een gemiddelde maandpiek van 2,5 kW. Hoeveel u betaalt voor dat minimum is afhankelijk van het tarief van de gemiddelde maandpiek.
Met het capaciteitstarief rekenen we maar een deel van de kosten van de netbeheerder aan. Het andere deel van die kosten blijven we aanrekenen op basis van uw verbruik (kWh)
Ja, veel uitleg over dat piekkwartier en over de zogenaamde voordelen van de digitale meter maar nergens drempels of tarieven per kW piek te bespeuren, vast omdat het zo profijtig zal zijn
Ik heb digitale meter en ben best tevreden.
Vroeger +- 800 euro prosumenten tarief en nu krijg ik 23 eurocent per kwh injectie!
En daarboven op nog GSC.
Het kan niet op, overheid heeft mijn installatie afbetaald door belastingsaftrek over 10 jaar.
Ik ben financieel offgrid met stroom en daardoor ook 50 % voor verwarming via WP
Ik raad iedereen aan om een PV installatie te plaatsen, zelfs als het kan 10 kwp.
Stel u verbruikt 3500 kwh en injecteert 6500 kwh
Daar krijgt u nu 23 eurocent per kwh voor of 1495 euro. Dus begint maar te rekenen.
Eneco heeft mooie aanbiedingen van installaties.
Is zeer goede tip die ik geef!!!
Vroeger +- 800 euro prosumenten tarief en nu krijg ik 23 eurocent per kwh injectie!
En daarboven op nog GSC.
Het kan niet op, overheid heeft mijn installatie afbetaald door belastingsaftrek over 10 jaar.
Ik ben financieel offgrid met stroom en daardoor ook 50 % voor verwarming via WP
Ik raad iedereen aan om een PV installatie te plaatsen, zelfs als het kan 10 kwp.
Stel u verbruikt 3500 kwh en injecteert 6500 kwh
Daar krijgt u nu 23 eurocent per kwh voor of 1495 euro. Dus begint maar te rekenen.
Eneco heeft mooie aanbiedingen van installaties.
Is zeer goede tip die ik geef!!!
Hoeveel heb je tot heden al uitgegeven en hoeveel heb je al ontvangen, ODBC?
De rest is koffiedik kijken, mijn beste. Belgische/Vlaamse regels kunnen in een vingerknip gewijzigd worden.
De rest is koffiedik kijken, mijn beste. Belgische/Vlaamse regels kunnen in een vingerknip gewijzigd worden.
Heb de installatie er zelf opgelegd en laten aansluiten via firma voor minder dan 1 euro wp.
Wat ik van GSC heb getrokken betaalde ik de aardgas, stroom was gratis.
De belasting aftrek was juist genoeg om installatie af te betalen, was win/win
Heb nu meer dan 1 jaar digitale meter en dat bevalt mij ook. Heb meer dan 50% rechtstreeks verbruik.
+-3500 kwh injectie vergoeding voor aankoop aardgas.
Alleen spijtig dat ik niet het max. heb gelegd.
Heb nu meer dan 1 jaar digitale meter en dat bevalt mij ook. Heb meer dan 50% rechtstreeks verbruik.
Je bent net te vroeg gestopt met lezen. De volgende zin is :vortex schreef: ↑17 januari 2022, 18:37
Nee hoor, analoge meters betalen het minimum tarief (2,5kW), de netwerkkosten die niet onder het capaciteitstarief (piekkwartier) vallen zijn voor analoge en digitale tellers gelijk en op basis van verbruik.
Ook wie met een digitale teller minder dan die 2,5kW piek scoort, zal toch voor 2,5kW betalen, met andere woorden, je gaat nooit beter af zijn met een digitale meter.De klassieke meter kan geen pieken (kW) meten. Daarom betaalt u een vast bedrag. Dat bedrag komt overeen met de minimum bijdrage. Die bijdrage is gelijk aan een gemiddelde maandpiek van 2,5 kW. Hoeveel u betaalt voor dat minimum is afhankelijk van het tarief van de gemiddelde maandpiek.
Met het capaciteitstarief rekenen we maar een deel van de kosten van de netbeheerder aan. Het andere deel van die kosten blijven we aanrekenen op basis van uw verbruik (kWh)
Het kWh-tarief voor die overige nettarieven is hoger bij een klassieke meter dan bij een
digitale meter
Er staan inderdaad geen concrete tarieven op die website, je kan hier wel een simulatie doen.
Ik heb eerst mijn verbruiksgegevens ingevuld met de keuze "analoge meter", en vervolgens een nieuwe simulatie gedaan met een digitale meter, waarbij ik manueel de maandpieken heb ingevuld. Vervolgens heb ik die maandpieken aangepast tot ik aan hetzelfde totaalbedrag voor distributie kwam, en in mijn geval was dat break-even punt een gemiddelde maandpiek van 3.8 kW.
Als mijn gemiddelde piek daaronder blijft, bijvoorbeeld 3 kW, dan komt het ongeveer 45€ per jaar goedkoper uit, ga ik naar een gemiddelde van 4.5kW, dan kom ik €30 per jaar duurder uit (telkens vergeleken met de analoge teller)
Maar dat is natuurlijk een simulatie met mijn verbruiksgegevens, het omslagpunt kan voor u hoger/lager liggen.
Is de berekening van de maandpiek als volgt:
SUM(kwartier van elke maand met meeste verbruik)/12?
SUM(kwartier van elke maand met meeste verbruik)/12?
Misschien telefoontje naar uw leverancier doen, info uit eerste hand.
Estate Guru believer.
Mogen we nu de exacte cijfers alsook de jaartallen? Uw verhaal blijft hangen in dezelfde zinnen.odbc schreef: ↑18 januari 2022, 00:18 Heb de installatie er zelf opgelegd en laten aansluiten via firma voor minder dan 1 euro wp.
Eigenlijk gaat dat u geen hol aan.
Een ander betaald zich blauw omdat ze nooit hebben geïnvesteerd in PV installatie.
Belangrijkste is in alles de TVT, begin je duur heb je uzelf al geript.
Dacht ik al. Mooie uiteenzetting, daar hebben we wat aan.
Al onze verbruikers zijn geprogrammeerd van 12 uur tot 19 uur. Zonne kurve op westkant
De PV installatie is zo zwaar dat wasmachine en droogkast gemakkelijk samen kunnen werken dan injecteert die nog, wel bij zon.
Nu bij mijn nieuwe leverancier krijg ik 23 euro cent.
Heb daar een VregTest op gedaan zou bijna 900 euro terugleveringsvergoeding krijgen aan huidig tarief. Doe daar de GSC nog bij...
En daar heb ik 100% recht op omdat het een CO2 uitsparing vergoeding is
Die GSC verkopen ze verder aan veel meer.
De zware installatie diende oorspronkelijk voor een WP, maar die staat stil door houtverwarming.
De PV installatie is zo zwaar dat wasmachine en droogkast gemakkelijk samen kunnen werken dan injecteert die nog, wel bij zon.
Nu bij mijn nieuwe leverancier krijg ik 23 euro cent.
Heb daar een VregTest op gedaan zou bijna 900 euro terugleveringsvergoeding krijgen aan huidig tarief. Doe daar de GSC nog bij...
En daar heb ik 100% recht op omdat het een CO2 uitsparing vergoeding is
Die GSC verkopen ze verder aan veel meer.
De zware installatie diende oorspronkelijk voor een WP, maar die staat stil door houtverwarming.
Iemand die max 4000 kwh verbruikt, leg een installatie van 10kwp en verkoop die overtollige stroom.
Voordeel van dergelijke installatie is dat die bij bewolkt weer nog altijd uw vaste sluimerverbruik dekt en je kan 2 a 3 zwaar verbruikers gelijktijdig opzetten als zon schijnt.
Bij Eneco hebben ze mooie aanbieden met huisbatterij.
Zou toch snel zijn want die prijzen schieten ook de hoogte in door vraag /aanbod en gebrek aan grondstoffen.
Voordeel van dergelijke installatie is dat die bij bewolkt weer nog altijd uw vaste sluimerverbruik dekt en je kan 2 a 3 zwaar verbruikers gelijktijdig opzetten als zon schijnt.
Bij Eneco hebben ze mooie aanbieden met huisbatterij.
Zou toch snel zijn want die prijzen schieten ook de hoogte in door vraag /aanbod en gebrek aan grondstoffen.
Jij werkt waarschijnlijk bij Eneco. Als je het 1 x vermeld kun je nog denken dat je tevreden bent. 2 x vermelden in 3 posts begint op reclame te lijken
De laatste maand heb je waarschijnlijk bijna geen hol opbrengst met uw paneeltjes.
Ik verbruik nog geen 2500 KW/h per jaar. Tegen de tijd dat ik alles zou terugverdiend hebben lig ik gelet op mijn leeftijd al onder de zoden.
Gas verbruik ik ook amper want ik heb een pelletstoof.
De laatste maand heb je waarschijnlijk bijna geen hol opbrengst met uw paneeltjes.
Ik verbruik nog geen 2500 KW/h per jaar. Tegen de tijd dat ik alles zou terugverdiend hebben lig ik gelet op mijn leeftijd al onder de zoden.
Gas verbruik ik ook amper want ik heb een pelletstoof.
Vanaf half oktober tot half januari 700 kwh maar nu begint het toch terug met 8,3 kwp te tellen.
Vanaf februari elke maand 1000 kwh of 8 GSC van 350 euro per jaar met een zelf gelegde PV installatie van kleine 8000 euro die werd betaald met belastingaftrek over 10 jaar.
warmtepomp
houtkachel
zonnepanelen
thuisbatterij ( meervoud ?)
En dat allemaal om 4000 kwh te verbruiken op jaarbasis, bij te verwarmen op hout en nog wat overschot te verkopen?
Zo zal de economie wel blijven draaien. Ondertussen krijg ik toch een beeld van je aanpak, waarvoor mijn oprechte dank. Voorlopig heb ik geen vragen meer.
houtkachel
zonnepanelen
thuisbatterij ( meervoud ?)
En dat allemaal om 4000 kwh te verbruiken op jaarbasis, bij te verwarmen op hout en nog wat overschot te verkopen?
Zo zal de economie wel blijven draaien. Ondertussen krijg ik toch een beeld van je aanpak, waarvoor mijn oprechte dank. Voorlopig heb ik geen vragen meer.