Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ik heb hetzelfde gedacht. Je kan het riskeren voor korte termijn.Maar op lange termijn...
Je hebt de schandalen zoals werkneemster die zelfmoord heeft gepleegd door wow dev Alex Afrasiabi, moedermelk die werdt gestolen uit de koelkast, ceo die uitspraken maakte zoals 'then we kill her', etc. Maar hoe erg ook, uiteindelijk zouden deze zaken weer worden vergeten.
Maar het zit dieper, de gamers haken meer en meer af. Hun cashcow (wow=World of warcraft) is stervende door slechte game ontwikkeling en verwaarloosing. Ze kunnen de cijfers nog kunstmatig "hoog" houden door oa de bundles, waarbij je aan een korting 6 maanden subscription + gratis mount kunt kopen. Aandeelhouders, zonder echt voeling met het bedrijf, zien dan de verkoopcijfers en denken dat het allemaal wel meevalt. De realiteit is wel dat de meeste mensen die 6 maanden niet meer uitspelen ondanks dat ze hebben betaald.Op dit moment zie je dit nog niet in de boekhouding door die bundles maar gamers die soms al +10 jaar gebruik maakte van hun games beginnen stillaan voorgoed weg te blijven.
Het bedrijf is al langere tijd de voeling met zijn klanten kwijt, getuigen het diablo fiasco in 2018. Er zijn genoeg filmpjes op youtube hiervan zoals https://www.youtube.com/watch?v=MmkHAlhCvWg. De reacties vanaf 1:40 spreken boekdelend.
Er zijn zoveel zaken misgaan met de jaren.Ik zie ze hier niet meer bovenop komen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Volledig akkoord.
Blizzard is dood, apprecieer wat ze in het verleden gemaakt hebben, maar besef dat alle creatieve talent allang vertrokken is. Het is Activision die de scepter zwaait en die behandelt de 'IP' louter als een stempel om gamers te lokken.
Ondertussen zijn er al stevige concurrenten opgedoken binnen dezelfde genres mét een goede reputatie. Ook hebben ex-ontwikkelaars van Blizzard intussen een nieuwe studio opgericht om het RTS genre op te pikken.
Waren snelle 40% geweest, Microsoft heeft een bod gedaan van 95$...Bae1 schreef: ↑30 december 2021, 19:25 Blizzard is erin geslaagd om al hun franchises naar de kl**** te helpen en tot het einde uit te melken.
Daarbovenop nog hun seksschandalen, nee bedankt.
Tijdelijk kan dit aandeel zeker nog heropleven als meme-aandeel wanneer de volgende CoD of Classic WOTLK aangekondigd wordt, maar langetermijn... no thanks.
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Haha inderdaad, hadden we maar een glazen bol
HELLOFRESH SE (HFG.DE)
Koopwaardig volgens mij... Vrijdag & maandag eerste aankopen gedaan aan net geen 56euro. Voorlopig nog maar een kleine 4% van de port. Bedoeling is verder op te bouwen.
Waar ik eerst twijfels had over de Ebitda-marges van 10-15%, ben ik nu wel overtuigd dat dit haalbaar is op LT.
CMD & ook de podcast met de CEO zijn zeer aan te raden voor wie in de toekomst van maaltijdboxen/RTE gelooft.
https://ir.hellofreshgroup.com/websites ... on-webcast
Een update van de investment case;
Doelstelling MLT (2025)
- omzet +10B (tussen de lijnen door lees ik dat de target conservatief is)
- 10à15% Ebitda-marge
- capex/sales LT 2% (mijn assumptie op basis van de laatste jaren, maar ook CFO bevestigd dit op CMD)
Verder ga ik uit van 30% Tax-rate & geen interestbetalingen in de toekomst.
=> zou FCF-marges van 5à9% moeten opleveren op MLT (ik ga uit van 5à7%) (excl. positief werkkapitaal, wat niet te verwaarlozen is bij sterke omzetgroei)
Guidance 2022;
20à26% omzetgroei; AEbitda 500 à 580M. looninflatie van 10% ingecalculeerd, geen/beperkte prijsverhogingen & geen nieuwe lockdowns. Hoge capex van +-450M wordt verwacht. (zou moeten voldoen voor de groei tot +10B sales)
+- 200M investeringen in automation in 2022 -> voor hun investeringen rekenen een payback time die maximum de helft van de usefull life is (en in dit geval ambitieuzere levels). Nemen ook een hele hoop (300?) nieuwe techprofielen aan.
Waardering
beurskoers = 55,50
Huidige marktcap = 9650M
verwachte nettokas eind 2021 = 650M
Enterprise value = 9000M
FCF marge 2020 = 10,9% (gezuiverd van positief werkkapitaal = 407M)
FCF marge 2021 (e) = +-4% (hogere investeringen)
FCF 2025, uitgaand van 10B sales & 5à7% marge => 500 à 700M
Dus nu betaal je 13à18x de FCF voor 2025 Op EV. (ik zie hier vooral upside qua omzet)
Spotgoedkoop? nee, maar ook na 2025 zou HFG nog sterk moeten kunnen groeien, ik ga uit van lage dubbelcijferige groei tot 2028. Op LT ga ik uit van +11à22% return/jaar (5à7%marges & 11 a 16% omzetCAGR tot 2028 & exit-multiple van 20x).
sterktes/zwaktes
+ Gross margins van +60%
+ Cash conversion (lage capex + positief werkkapitaal)
+ Hoge ROCE (zie hierboven)
+ sterke balans (net cash)
+ kapitaalallocatie lijkt OK -> 1) organische groei; 2) bolt-on Aqcuisitions (vb. Factor75); 3) share buyback
+ "a large number of small ticket repeat everyday predictable events" (zou Terry Smith zeggen)
+ marktleider + outperformer qua omzetgroei & winstgevendheid.
+ Concurrentie momenteel 'kleinschalig' tov HFG. Al verschillende concurrenten gestopt, supermarkten lijken op het eerste zicht niet echt marktaandeel te winnen.
+ Oprichters zijn nog steeds CEO/COO & (groot)aandeelhouder met zo'n 6% van de aandelen.
+ Bedrijf wordt dus gerund voor de LT & niet voor KT winsten.
+ CFO koopt de laatste tijd frequent bij, telkens met 'beperkte' bedragen weliswaar, maar de totaalsom kan wel tellen. Verkocht tot op heden nog niets, ook niet van z'n aankopen bij de coronacrisis. Daarnaast is hij ook analist geweest ea functies bij investment banking. Dus weet wel hoe hij een aandeel moet waarderen lijkt me.
+ groeit +50% per jaar sinds oprichting, die groei zal uiteraard vertragen, maar nog wel een hele tijd dubbel digit zijn.
+ inkoopprogramma gelanceerd van 250M vorige week (1ste tranche 125M); Tijdens de eerste week al >500.000 stuks opgekocht, aan huidige prijzen kunnen ze zo'n 2,5% opkopen.
+ bewezen businessmodel
+ underpromise, overdeliver; In 2019 &2021 elk kwartaal omzet opwaarts bijgesteld & meestal ook AEBITDA. Voor 2020 ga ik daar ook van uit, maar niet het meest relevante jaar, dus niet gecontroleerd.
+ bekend 'merk'
+ Bolt on acquisitie (Factor) in Ready-To-Eat market doet het zéér goed; omzet x3 sinds overname (recenter ook Youfoodz, ook RTE, in Australië) -> cross selling opportunity
+ <1% food waste (ivm 25% voor supermarkten aldus HF zelve) -> ESG ratings worden volgend jaar geüpdate, kan een ESG-play worden.
+ Gemiddelde 'active user' bestelt 4x per kwartaal (= 13 weken); hier is ook nog upside.
+ Average order value kan omhoog (cross selling, extra's, etc.)
+ trend naar gezondere levensstijl speelt in de kaart.
+ Technology driven; zitten heel wat algoritmes achter hun businessmodel.
- lage 'nettomarges'
- hoge marketingkost (mikken op 15% revenue in 2022) zou richting 13% dalen op MLT lees ik tussen de lijnen.
- geen echte moat, doch sterke merken
- snelle groei betekent dat supply chain soms niet 100% kan volgen of kwaliteit in bepaalde regio's net iets minder is -> verlies van klanten tot gevolg.
- beperkte hefboomeffect bij opschalen
- competitieve omgeving
-....
Als ik het zo op een rijtje zet is dit iets wat Terry Smith ook zou kunnen interesseren (of toch minstens naar zou kijken), al is de marktcap te klein vermoed ik. :think:
Koopwaardig volgens mij... Vrijdag & maandag eerste aankopen gedaan aan net geen 56euro. Voorlopig nog maar een kleine 4% van de port. Bedoeling is verder op te bouwen.
Waar ik eerst twijfels had over de Ebitda-marges van 10-15%, ben ik nu wel overtuigd dat dit haalbaar is op LT.
CMD & ook de podcast met de CEO zijn zeer aan te raden voor wie in de toekomst van maaltijdboxen/RTE gelooft.
https://ir.hellofreshgroup.com/websites ... on-webcast
Een update van de investment case;
Doelstelling MLT (2025)
- omzet +10B (tussen de lijnen door lees ik dat de target conservatief is)
- 10à15% Ebitda-marge
- capex/sales LT 2% (mijn assumptie op basis van de laatste jaren, maar ook CFO bevestigd dit op CMD)
Verder ga ik uit van 30% Tax-rate & geen interestbetalingen in de toekomst.
=> zou FCF-marges van 5à9% moeten opleveren op MLT (ik ga uit van 5à7%) (excl. positief werkkapitaal, wat niet te verwaarlozen is bij sterke omzetgroei)
Guidance 2022;
20à26% omzetgroei; AEbitda 500 à 580M. looninflatie van 10% ingecalculeerd, geen/beperkte prijsverhogingen & geen nieuwe lockdowns. Hoge capex van +-450M wordt verwacht. (zou moeten voldoen voor de groei tot +10B sales)
+- 200M investeringen in automation in 2022 -> voor hun investeringen rekenen een payback time die maximum de helft van de usefull life is (en in dit geval ambitieuzere levels). Nemen ook een hele hoop (300?) nieuwe techprofielen aan.
Waardering
beurskoers = 55,50
Huidige marktcap = 9650M
Enterprise value = 9000M
Dus nu betaal je 13à18x de FCF voor 2025 Op EV. (ik zie hier vooral upside qua omzet)
Spotgoedkoop? nee, maar ook na 2025 zou HFG nog sterk moeten kunnen groeien, ik ga uit van lage dubbelcijferige groei tot 2028. Op LT ga ik uit van +11à22% return/jaar (5à7%marges & 11 a 16% omzetCAGR tot 2028 & exit-multiple van 20x).
sterktes/zwaktes
+ Gross margins van +60%
+ Cash conversion (lage capex + positief werkkapitaal)
+ Hoge ROCE (zie hierboven)
+ sterke balans (net cash)
+ kapitaalallocatie lijkt OK -> 1) organische groei; 2) bolt-on Aqcuisitions (vb. Factor75); 3) share buyback
+ "a large number of small ticket repeat everyday predictable events" (zou Terry Smith zeggen)
+ marktleider + outperformer qua omzetgroei & winstgevendheid.
+ Concurrentie momenteel 'kleinschalig' tov HFG. Al verschillende concurrenten gestopt, supermarkten lijken op het eerste zicht niet echt marktaandeel te winnen.
+ Oprichters zijn nog steeds CEO/COO & (groot)aandeelhouder met zo'n 6% van de aandelen.
+ Bedrijf wordt dus gerund voor de LT & niet voor KT winsten.
+ CFO koopt de laatste tijd frequent bij, telkens met 'beperkte' bedragen weliswaar, maar de totaalsom kan wel tellen. Verkocht tot op heden nog niets, ook niet van z'n aankopen bij de coronacrisis. Daarnaast is hij ook analist geweest ea functies bij investment banking. Dus weet wel hoe hij een aandeel moet waarderen lijkt me.
+ groeit +50% per jaar sinds oprichting, die groei zal uiteraard vertragen, maar nog wel een hele tijd dubbel digit zijn.
+ inkoopprogramma gelanceerd van 250M vorige week (1ste tranche 125M); Tijdens de eerste week al >500.000 stuks opgekocht, aan huidige prijzen kunnen ze zo'n 2,5% opkopen.
+ bewezen businessmodel
+ underpromise, overdeliver; In 2019 &2021 elk kwartaal omzet opwaarts bijgesteld & meestal ook AEBITDA. Voor 2020 ga ik daar ook van uit, maar niet het meest relevante jaar, dus niet gecontroleerd.
+ bekend 'merk'
+ Bolt on acquisitie (Factor) in Ready-To-Eat market doet het zéér goed; omzet x3 sinds overname (recenter ook Youfoodz, ook RTE, in Australië) -> cross selling opportunity
+ <1% food waste (ivm 25% voor supermarkten aldus HF zelve) -> ESG ratings worden volgend jaar geüpdate, kan een ESG-play worden.
+ Gemiddelde 'active user' bestelt 4x per kwartaal (= 13 weken); hier is ook nog upside.
+ Average order value kan omhoog (cross selling, extra's, etc.)
+ trend naar gezondere levensstijl speelt in de kaart.
+ Technology driven; zitten heel wat algoritmes achter hun businessmodel.
- lage 'nettomarges'
- hoge marketingkost (mikken op 15% revenue in 2022) zou richting 13% dalen op MLT lees ik tussen de lijnen.
- geen echte moat, doch sterke merken
- snelle groei betekent dat supply chain soms niet 100% kan volgen of kwaliteit in bepaalde regio's net iets minder is -> verlies van klanten tot gevolg.
- beperkte hefboomeffect bij opschalen
- competitieve omgeving
-....
Als ik het zo op een rijtje zet is dit iets wat Terry Smith ook zou kunnen interesseren (of toch minstens naar zou kijken), al is de marktcap te klein vermoed ik. :think:
Ik moest direct denken aan je post toen ik gisteren het bericht las. Ik had uiteindelijk wel een overname verwacht maar niet zo snel.Ik was er vanuit gegaan dat concurrectie ze eerst verder zou laten wegrotten. Dan konden ze aan een nog lagere prijs overnemen. Ik dacht ook meer aan een opsplitsing van activision en blizzard. Deal is wel nog niet rond. Er moet eerst nog goedkeuring komen en gaat pas vanaf 2023-2024 in. In een rechtvaardige wereld zou bobby worden ontslagen zonder bonus maar is helaas wishful thinking.Anamii schreef: ↑18 januari 2022, 14:46Waren snelle 40% geweest, Microsoft heeft een bod gedaan van 95$...Bae1 schreef: ↑30 december 2021, 19:25 Blizzard is erin geslaagd om al hun franchises naar de kl**** te helpen en tot het einde uit te melken.
Daarbovenop nog hun seksschandalen, nee bedankt.
Tijdelijk kan dit aandeel zeker nog heropleven als meme-aandeel wanneer de volgende CoD of Classic WOTLK aangekondigd wordt, maar langetermijn... no thanks.
Zijn er forumleden die het aandeel Philips volgen?
Beetje ingelezen over waarom het nu terug op coronaniveau noteert aan 28 a 29 EUR.
Er was waarschuwing over lagere kwartaalomzet en belangrijker uiteraard terugroeping van medische apparaten (die potentieel kankerverwekkend zouden kunnen zijn). Belangrijk hierin is het standpunt van de FDA.
Op LT denk ik sowieso koopwaardig (fundamentals lijken mij goed te zijn). Echter kunnen potentiële schadeclaims wel nog op de koers wegen...
Alvast dank bij voorbaat om jullie visie te delen!
Mvg,
B.
Beetje ingelezen over waarom het nu terug op coronaniveau noteert aan 28 a 29 EUR.
Er was waarschuwing over lagere kwartaalomzet en belangrijker uiteraard terugroeping van medische apparaten (die potentieel kankerverwekkend zouden kunnen zijn). Belangrijk hierin is het standpunt van de FDA.
Op LT denk ik sowieso koopwaardig (fundamentals lijken mij goed te zijn). Echter kunnen potentiële schadeclaims wel nog op de koers wegen...
Alvast dank bij voorbaat om jullie visie te delen!
Mvg,
B.
KBC Ancora - Tubize - ASML - Exor - GIMV - Recticel - EVS - Melexis - Prosus - Alphabet - META
Op lange termijn zal dit allemaal wel goedkomen, want Philips heeft een sterke positie en lage waardering in zijn sector, maar de grote vraag is natuurlijk hoe hoog die schadeclaims gaan uitvallen en hoelang dit allemaal gaat duren. Voordat dit opgelost is, zal de koers blijven aanmodderen.
Ondertussen is de koers verder ineengezakt. Ik kocht blijkbaar weer te vroeg (gemiddelde is hier +-45)Umi schreef: ↑18 januari 2022, 17:20 HELLOFRESH SE (HFG.DE)
...
Waardering
beurskoers = 55,50
Huidige marktcap = 9650M
Enterprise value = 9000M
...
Zorgen over inflatie? recessie? Post-covid tijdperk? (% thuiswerk is een blijver volgens mij.)
beurskoers = 37euro
huidige marktcap = 6436M
netto kas = 671M
EV= 5765M
Noteert ondertussen 8 à 11,5x de FCF voor 2025.
Interview met CFO recent.
https://www.youtube.com/watch?v=j5rdq0RZ5dc
Analyse van Symmetry (1 vd beter presterende fondsen)
https://seekingalpha.com/article/450111 ... ral-grower
Gevalletje 'Risk vs. Uncertainty'?
edit;
Enkele quotes van de CFO
- Faire koers in 2025 (als ze hun targets halen) is een veelvoud (of viervoud? niet geheel duidelijk maar die 1ste lijkt logischer) van de huidige koers. (ten tijde van interview pakweg 40 euro gok ik).
- 99,6% van de markt is nog niet veroverd. Dus nog een hele runway.
- Voelt zich nog zeer comfortabel met de omzet-target voor 2022 (20à26% organisch)
Van alle aandelen die ik volg, en die regelmatig op spaargids passeren, zijn dit de meest ondergewaardeerde(*), in deze volgorde:
1. Sofina
2. CTP
3. KBC Ancora
4. VGP en WDP (zo goed als ex aequo)
(*) Volgens mijn totaal arbitrair, idiosyncratisch en amateuristisch waarderingmodel. Dit bericht is geen koopadvies.
1. Sofina
2. CTP
3. KBC Ancora
4. VGP en WDP (zo goed als ex aequo)
(*) Volgens mijn totaal arbitrair, idiosyncratisch en amateuristisch waarderingmodel. Dit bericht is geen koopadvies.
-
- Verbannen Gebruiker
Sofina is al 1% gestegen sinds jouw bericht
Post hoc ergo propter hoc
Post hoc ergo propter hoc
Ik vind dit wel een aardig lijstje, maar ik begrijp niet goed op welke basis VGP en WDP als ondergewaardeerd beschouwd worden. Ik begrijp overigens wél dat ze nu als koopwaardig beschouwd zouden kunnen worden.
WDP en VGP zijn vandaag koplopers in de beurs, maar werden gisteren ook wel afgestraft.
Als redenen voor VGP en WDP zie ik:
- voorspelbare recurrente inkomsten
- relatieve toekomstverwachtingen rond kasstroom
- goeie verhouding prijs/earnings
- stijgend dividend
Niet dat het veel waard is, maar dinsdags staat er in het Nieuwsblad steeds een rubriekje met aantal fincanciele tips, vaak aandelen tips. Meestal niet veel soeps maar deze keer stond er wel iets in wat hout snijdt, namelijk: Beleggers halen benedengemidddelde resultaten omdat ze kopen wanneer het duur is, en verkopen wanneer het goedkoop is. Ga dus niet mee in blinde paniek, en koop misschien zelfs aandelen bij, nu iedereen op de verkoopknop duwt. Dat was de eerste tip. Vervolgens werden er een aantal aandelen om te mijden genoemd (o.a. Ontex) en een aantal defensieve aandelen die bestemd zouden moet zijn tegen schokken. In deze laatste categorie werden VGP, Montea en GBL getipt.
Als redenen voor VGP en WDP zie ik:
- voorspelbare recurrente inkomsten
- relatieve toekomstverwachtingen rond kasstroom
- goeie verhouding prijs/earnings
- stijgend dividend
Niet dat het veel waard is, maar dinsdags staat er in het Nieuwsblad steeds een rubriekje met aantal fincanciele tips, vaak aandelen tips. Meestal niet veel soeps maar deze keer stond er wel iets in wat hout snijdt, namelijk: Beleggers halen benedengemidddelde resultaten omdat ze kopen wanneer het duur is, en verkopen wanneer het goedkoop is. Ga dus niet mee in blinde paniek, en koop misschien zelfs aandelen bij, nu iedereen op de verkoopknop duwt. Dat was de eerste tip. Vervolgens werden er een aantal aandelen om te mijden genoemd (o.a. Ontex) en een aantal defensieve aandelen die bestemd zouden moet zijn tegen schokken. In deze laatste categorie werden VGP, Montea en GBL getipt.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 17 juni 2022, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Hoe kan een aandeel koopwaardig zijn ZONDER ondergewaardeerd te zijn?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
In Bolero kan je een toplijstje met transacties zien en koop/verkoop.
Heb de indruk dat de kleine beleggers vooral massaal aan het kopen zijn hoor.
De top vandaag met percentage kooporders:
KBC 64%
Shell 47%
Elia 30%
ASML 85%
KBCA 22%
Dieteren 44%
Sofina 66%
ABI 79%
Kinepolis 83%
Colruyt 45%
-> Gemiddelde 56,5%